Ett nytt uppdrag för Anticimex besiktningsgubbarna?
Påpekanden om detaljer/grejer som saknas men som inte var standard när huset byggdes.
Foton och kommentarer som visar att de inte alls kan bedöma om det är något fel som behöver åtgärdas eller ej.
Det är väl bara att gå en kurs till…?
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
S
blackarrow blackarrow skrev:
Ett nytt uppdrag för Anticimex besiktningsgubbarna?
Påpekanden om detaljer/grejer som saknas men som inte var standard när huset byggdes.
Foton och kommentarer som visar att de inte alls kan bedöma om det är något fel som behöver åtgärdas eller ej.
Det är väl bara att gå en kurs till…?
Deras svepande kommentarer kommer passa utmärkt då. Tex. det går el i dina kablar, kan vara en risk. Rekommenderar en fördjupad undersökning. Och på det dyker en faktura upp på ca 14000
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Galt Galt skrev:
...

9% av elbränderna 2013-2015 var till följd av fel i fast-elinstallation. Om hälften av dessa skulle undvikas är det 25 bränder per år som undviks till en kostnad av 1,25 miljarder kr per år (givet besiktning var 10e år och en kostnad på 2 500 kr per bostad).

...
Kollar man rapporten så var det dessutom 9% som orsakades av "fasta elinstallationer eller fast installerade apparater eller elprodukter". Dvs själva insdtallationen gav nog färre än 9% av detta...även om fast installerad produkt också kan vara amtörmässigt gjord förstås...

Känns lite som att detta är en storm i ett vattenglas. Sista jag kollade var det väldigt få direkta dödsfall pga elinstallationer. "I genomsnitt under 2000-talet har det inträffat 4 dödliga elolyckor per år" - detta inklusive yrkesmän.

https://www.elinstallatoren.se/2021/05/flest-dodliga-elolyckor-sker-pa-fritiden/

Men bränder kan ju orsaka personskada också förstås...

I Finland finns det tydligen krav på besiktnignar av kommersiella fastigheter och flerbostadshus, samt nybyggnation.
https://www.energi.ax/nyheter/ny-lag-okar-ansvaret-agare-elanlaggningar
Dom har dock fortfarande mellan 15-20 elbränder bara på Åland per år, så det är en fråga om kostnad vs nytta...
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Enda fördelen är väl att duktiga hempulare får en kvalitetsstämpel på sina anläggningar och slipper vara oroliga vid försäljning eller försäkringsärenden.
Då måste man vara så pass duktig hemmapulare att det inte finns någon som helst hint om att det är en hemmapulare som varit i farten. Inte helt ovanligt att hemmapulare överarbetar saker så bara att installationen är onödigt noggrann gjort är ett tecken i sig.

Ser ju snarast en stor risk att elektriker missbrukar detta och börjar dömma ut helt okej (men dock hemmapulade) installationer bara för att skapa mer jobb till sig själv.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Varför skulle man döma ut en anläggning som är noggrant gjord? Den besiktningsmannen lär inte få många uppdrag...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Inte helt ovanligt att hemmapulare överarbetar saker så bara att installationen är onödigt noggrann gjort är ett tecken i sig. Ser ju snarast en stor risk att elektriker missbrukar detta och börjar dömma ut helt okej
Fast med den argumentationen skulle man riskera två på bilprovningen bara för att bilen är nytvättad och välstädad...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Screew skrev:
Deras svepande kommentarer kommer passa utmärkt då. Tex. det går el i dina kablar, kan vara en risk. Rekommenderar en fördjupad undersökning. Och på det dyker en faktura upp på ca 14000
Hag bytte nyligen försäkringsbolag och fick en ”gratis” besiktning av huset.
Tja, inte så dumt. Besiktningskille hittade en pågående läcka i garagets platta papptak. I övrigt har jag fått reda på och fotodokumenterat att min bastu är full med lösöre och ej är besiktningsbar, att mina golvbrunnar är av äldre typ, att köket saknar tätskikt under diskbänken, att lilltoans stos till tvättstället sitter för lågt, men den pågående vattenläckan upptäckte han inte. :oops: Pinsamt…
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast med den argumentationen skulle man riskera två på bilprovningen bara för att bilen är nytvättad och välstädad...
Ja, då har du garanterat nåt att dölja.
 
  • Haha
BSOD
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast med den argumentationen skulle man riskera två på bilprovningen bara för att bilen är nytvättad och välstädad...
Väldigt haltande jämförelse. Om vi nu tar bilar som exempel så är det ju fullt tilåtet att göra alla reparationer själv. Till skillnad mot elen i ditt hus där hemmapul inte är okej.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hag bytte nyligen försäkringsbolag och fick en ”gratis” besiktning av huset.
Tja, inte så dumt. Besiktningskille hittade en pågående läcka i garagets platta papptak. I övrigt har jag fått reda på och fotodokumenterat att min bastu är full med lösöre och ej är besiktningsbar, att mina golvbrunnar är av äldre typ, att köket saknar tätskikt under diskbänken, att lilltoans stos till tvättstället sitter för lågt, men den pågående vattenläckan upptäckte han inte. :oops: Pinsamt…
Ja frågan är i praktiken vilken kvalitet det skulle bli.
Rimligen kan man inte lägga ytterliggare 10000 kr på en elbesiktning varje gång man säljer/köper ett hus som obligatorium.
Så antingen blir det en mindre besiktning (kanske en uppmätning och okulär besiktning) och sen kommentarer i stil med "En genomgång av elen rekommenderas", eller "Godkänt med mindre anmärkningar, vissa delar kunde inte besiktigas vid tillfället" osv - det kommer ju aldrig bli "Allt ok" förstås, i samma anda som övrig besiktning.

Inte helt otroligt är att man tar efter Finland och kräver mer omfattande besiktning vid nybyggnation, men sen är det mer en rekommendation att göra vid försäljning.
 
S Stuff skrev:
Om vi nu tar bilar som exempel så är det ju fullt tilåtet att göra alla reparationer själv. Till skillnad mot elen i ditt hus där hemmapul inte är okej.
Men vad har det egentligen med saken att göra? En besiktningsman ska väl efter bästa förmåga objektivt bedöma aktuellt skick på anläggningen ur ett elsäkerhetsperspektiv. När/var/hur den är gjord och av vem har inte ett smack med det hela att göra.

Hur som helst tror jag inte ett ögonblick på att det någonsin kommer att införas någon slags regelbunden "kontrollbesiktning" av elanläggningar i normala bostäder. För mig faller det på sin egen orimlighet.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nu är det ju Elsäkerhetsverkets förslag, så syftet är troligen att i lönndom inventera alla hempulade anläggningar.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hag bytte nyligen försäkringsbolag och fick en ”gratis” besiktning av huset.
Tja, inte så dumt. Besiktningskille hittade en pågående läcka i garagets platta papptak. I övrigt har jag fått reda på och fotodokumenterat att min bastu är full med lösöre och ej är besiktningsbar, att mina golvbrunnar är av äldre typ, att köket saknar tätskikt under diskbänken, att lilltoans stos till tvättstället sitter för lågt, men den pågående vattenläckan upptäckte han inte. :oops: Pinsamt…
Besiktningsföretagets namn glömde du att delge oss andra konsumenter...
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad har det egentligen med saken att göra? En besiktningsman ska väl efter bästa förmåga objektivt bedöma aktuellt skick på anläggningen ur ett elsäkerhetsperspektiv. När/var/hur den är gjord och av vem har inte ett smack med det hela att göra.

Hur som helst tror jag inte ett ögonblick på att det någonsin kommer att införas någon slags regelbunden "kontrollbesiktning" av elanläggningar i normala bostäder. För mig faller det på sin egen orimlighet.
Absolut.
Det skulle säkert fungera jättebra om det landade i att det var oberoende besiktningsmän som gjorde elbesiktningen och inte samma personer som sekunden efteråt erbjuder sina tjänster för att åtgärda felen och "felen".
Du tror inte att bilverkstäderna skulle missbruka sin ställning om vi helt avvecklade besiktningsorganen och helt och hållet lade över besiktningsverksamheten till verkstäderna?
 
S Stuff skrev:
Det skulle säkert fungera jättebra om det landade i att det var oberoende besiktningsmän som gjorde elbesiktningen och inte samma personer som sekunden efteråt erbjuder sina tjänster för att åtgärda felen och "felen".
Jag må vara naiv men utgår från att det blir några relativt oberoende. Tänker mig då något liknande OVK där i alla fall jag aldrig upplevt att "OVK-kontrollanten" erbjudit sig att åtgärda funna brister.

S Stuff skrev:
Du tror inte att bilverkstäderna skulle missbruka sin ställning om vi helt avvecklade besiktningsorganen och helt och hållet lade över besiktningsverksamheten till verkstäderna?
Säkert. Men varför utgå från att "godtycklig" elektriker ska få utföra "inspektionen" för att därefter "laga" felen. Hur som helst tror jag aldrig detta kommer att införas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.