3 281 536 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Ja, jag är säker.B byabin skrev:
"Använd inte produkten med en extern timer eller ett
separat fjärrkontrollsystem."
https://www.electrolux-medialibrary...a4194a93b66e6b702f815bcce994f2986958d157512be
/Höghus
Intressant. Vi har åskledare på vårt hus, men med dagens mer vetenskapliga syn på sådana saker är väl gamla hederliga åskledare lite hokus pokus med tvivelaktig nytta. Är inte så lätt som man spontant kan tro att förhindra åskrelaterade skador, åtminstone inte om man skall tro det man läser i ämnet.J JSten skrev:
Åskledare skyddar kanske mot brand vid en direktträff, men inte mot ledningsbundna ström/spänningsspikar som tar sönder elektronisk utrustning (och eventuellt orsakar brand i utrustningen som sprider sig till resten av huset).
Jag hade nån ide för ett antal år sen att jag kanske skulle skaffa åskledare. När jag sen läste på så visade det sig att det är en liten andel bränder som börjar av en direktträff, utan minst lika många börjar av ett nedslag i närheten där energin leds in i huset via elledning, vattenledning eller liknande. Så då var rekommendationen att skydda dessa möjliga ingångar också. Då jag har vatten från ett håll, el via markkabel från ett annat och (då hade) telekabel via luften så lade jag ner hela projektet...C cpalm skrev:Intressant. Vi har åskledare på vårt hus, men med dagens mer vetenskapliga syn på sådana saker är väl gamla hederliga åskledare lite hokus pokus med tvivelaktig nytta. Är inte så lätt som man spontant kan tro att förhindra åskrelaterade skador, åtminstone inte om man skall tro det man läser i ämnet.
Enligt deras egen rapport: https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elsakerhet-i-bostader.pdf
Beror 14% av alla elrelaterade bränder och 4% av olyckor med barn på den fasta installationen eller fast anslutna apparater.
Det känns som att den skattefinansierade myndigheten borde fokusera på de andra 86 respektive 96 procenten?
Beror 14% av alla elrelaterade bränder och 4% av olyckor med barn på den fasta installationen eller fast anslutna apparater.
Det känns som att den skattefinansierade myndigheten borde fokusera på de andra 86 respektive 96 procenten?
Så är det. Har också ett rejält överspänningsskydd på inkommande matning. Frågan är dock hur ofta ledningsbundna ström/spänningsspikar leder till brand i bostaden?useless skrev:
Snyggt lobbat, riktig guldkalv för elektriker-branchen med krav på återkommande besiktningar. Ser bra ut på papper (tänk på barnen) men i realiteten gör det ingen större nytta. Skulle ge mer effekt i så fall att införa spiskörkort som måste förnyas vart 5e år efter 65 års ålder.
9% av elbränderna 2013-2015 var till följd av fel i fast-elinstallation. Om hälften av dessa skulle undvikas är det 25 bränder per år som undviks till en kostnad av 1,25 miljarder kr per år (givet besiktning var 10e år och en kostnad på 2 500 kr per bostad).
Alltså nätta 50 miljoner per brand och mycket tvivelaktigt att resultaten ens blir så goda.
Slut på rant/
9% av elbränderna 2013-2015 var till följd av fel i fast-elinstallation. Om hälften av dessa skulle undvikas är det 25 bränder per år som undviks till en kostnad av 1,25 miljarder kr per år (givet besiktning var 10e år och en kostnad på 2 500 kr per bostad).
Alltså nätta 50 miljoner per brand och mycket tvivelaktigt att resultaten ens blir så goda.
Slut på rant/