Höghus Höghus skrev:
Vilket jag ville ha för fläkten för sånt liv.
Antar att det är för att fläkten "måste" få gå klart, eller?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Spisbesiktning?
Spiskörkort?

Diagram från MSB-rapport som visar antal bränder och utryckningar fördelade på orsakskategorier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Antar att det är för att fläkten "måste" få gå klart, eller?
Skulle tro det. Man måste ställa klockan också innan man får igång spisen. Det hade väl blivit en hel del supportsamtal till E-lux om detta.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Min nya Electrolux spis fick inte installeras via timer enligt bruxen. :(
Vilket jag ville ha för fläkten för sånt liv.

/Höghus
Är du säker på att det är timer och inte timer som avses?

Nä, men det finns ju s.k. säkerhets- eller korttidstimer vilket @hapazard antagligen tänker sig till skillnad från dygns- eller intervalltimer som din brux antagligen syfter på. Finns ju spisar med inbyggd säkerhetstimer redan.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Spisbesiktning?
Spiskörkort?

[bild]
Ha, par gånger fler bränder som orsakades av åska än felaktigheter i den fasta installationen, kanske dags för krav på åskledare. Så kan de även införa krav på att den också ska besiktigas var tredje månad!
 
B byabin skrev:
Är du säker på att det är timer och inte timer som avses?

Nä, men det finns ju s.k. säkerhets- eller korttidstimer vilket @hapazard antagligen tänker sig till skillnad från dygns- eller intervalltimer som din brux antagligen syfter på. Finns ju spisar med inbyggd säkerhetstimer redan.
Ja, jag är säker.

"Använd inte produkten med en extern timer eller ett
separat fjärrkontrollsystem."

https://www.electrolux-medialibrary...a4194a93b66e6b702f815bcce994f2986958d157512be

/Höghus
 
Jo, man skulle ju kunna tycka att med all elektronik som finns i en ny spis borde den kunna ha en timer. Min spis har timer, men bara som typ äggklocka. Vore bra om den stängde av värmen :)
 
C
J JSten skrev:
Ha, par gånger fler bränder som orsakades av åska än felaktigheter i den fasta installationen, kanske dags för krav på åskledare.
Intressant. Vi har åskledare på vårt hus, men med dagens mer vetenskapliga syn på sådana saker är väl gamla hederliga åskledare lite hokus pokus med tvivelaktig nytta. Är inte så lätt som man spontant kan tro att förhindra åskrelaterade skador, åtminstone inte om man skall tro det man läser i ämnet.
 
Åskledare skyddar kanske mot brand vid en direktträff, men inte mot ledningsbundna ström/spänningsspikar som tar sönder elektronisk utrustning (och eventuellt orsakar brand i utrustningen som sprider sig till resten av huset).
 
blackarrow blackarrow skrev:
Spisbesiktning?
Spiskörkort?

[bild]
Lite intressant att de då skriver att "Övergripande orsaker till elbränder beror på ålder av bostadens elanläggning, belastning av elanläggningens olika delar och utförandet av elanläggningen." :)
 
C cpalm skrev:
Intressant. Vi har åskledare på vårt hus, men med dagens mer vetenskapliga syn på sådana saker är väl gamla hederliga åskledare lite hokus pokus med tvivelaktig nytta. Är inte så lätt som man spontant kan tro att förhindra åskrelaterade skador, åtminstone inte om man skall tro det man läser i ämnet.
Jag hade nån ide för ett antal år sen att jag kanske skulle skaffa åskledare. När jag sen läste på så visade det sig att det är en liten andel bränder som börjar av en direktträff, utan minst lika många börjar av ett nedslag i närheten där energin leds in i huset via elledning, vattenledning eller liknande. Så då var rekommendationen att skydda dessa möjliga ingångar också. Då jag har vatten från ett håll, el via markkabel från ett annat och (då hade) telekabel via luften så lade jag ner hela projektet...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
  • Gilla
Screew och 4 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Åskledare skyddar kanske mot brand vid en direktträff, men inte mot ledningsbundna ström/spänningsspikar som tar sönder elektronisk utrustning.
Så är det. Har också ett rejält överspänningsskydd på inkommande matning. Frågan är dock hur ofta ledningsbundna ström/spänningsspikar leder till brand i bostaden?
 
Galt
Snyggt lobbat, riktig guldkalv för elektriker-branchen med krav på återkommande besiktningar. Ser bra ut på papper (tänk på barnen) men i realiteten gör det ingen större nytta. Skulle ge mer effekt i så fall att införa spiskörkort som måste förnyas vart 5e år efter 65 års ålder.

9% av elbränderna 2013-2015 var till följd av fel i fast-elinstallation. Om hälften av dessa skulle undvikas är det 25 bränder per år som undviks till en kostnad av 1,25 miljarder kr per år (givet besiktning var 10e år och en kostnad på 2 500 kr per bostad).

Alltså nätta 50 miljoner per brand och mycket tvivelaktigt att resultaten ens blir så goda.

Slut på rant/
 
  • Gilla
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Enda fördelen är väl att duktiga hempulare får en kvalitetsstämpel på sina anläggningar och slipper vara oroliga vid försäljning eller försäkringsärenden.
 
  • Gilla
  • Haha
Pen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.