3 307 728 läst · 11 228 svar
3308k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Är "0,5" i EKKX 4*1*0,5 0,5 mm2 i area, eller 0.5 mm i diameter?
Jag vet faktiskt inte?
Jag vet faktiskt inte?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 060 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 060 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 060 inlägg
Jo, under förutsättning att alla fyra ledarna används. Nu vet jag inte hur det var gjort här.lars_stefan_axelsson skrev:Jag tänkte att det är ju huvudlöst, men så började jag tänka lite. En 4-ledare "EKKX" är ju 1x4x0,5 mm2, alltså sammanlagt 2 mm2(!).
Så två sådana kablar (fas+nolla) borde alltså klara ganska ordentlig belastning, särskilt när den är friliggande som här.
Naturligtvis så är det förkastligt av en massa andra skäl (brist på isolation, dragavlastning, svårighet att faktiskt få bra kontakt vid anslutning, samförläggningsproblematiken) men den borde tåla en del last... Hade jag faktiskt inte trott. Hur fel har jag?
Men vet ändå inte hur det skulle bli med ett element på 2000W...inte att rekommendera i alla fall och inte i ett hus man hyr ut!
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Och inte bara det i detta fallet, det finns inte ens som nyare regel, likaB Besiman skrev:
tillåtet idag som då.
Denna säljs t.ex. fortfarande, jag har satt upp ett par st i ett kök där de var ute efter en speciell äldre stil.
https://www.bauhaus.se/porslinssockel-ifo-basic-rak
Oh, de där skulle passa bra till min strömbegränsare i labbet. Isolationstransformator och vridtransformator för start av gammal elektronik. Glödlampor i serie som skyddar om det går snett.Mikael_L skrev: