Är "0,5" i EKKX 4*1*0,5 0,5 mm2 i area, eller 0.5 mm i diameter?
Jag vet faktiskt inte?
 
Mikael_L
EKKX 0,5 är 0,5 i diameter, dvs ca 0,2 mm2 i area.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Är "0,5" i EKKX 4*1*0,5 0,5 mm2 i area, eller 0.5 mm i diameter?
Jag vet faktiskt inte?
Ja, jag visste inte heller, men tillverkarna skriver 0,5mm2. Här t ex (ja, ja, det är Malmbergs, jag vet... ;))
 
Mikael_L
Svagströmskablarna benämns typiskt med diameter, starkströmskablar med area.

Och Malmberg är vilse ute i tassemarkerna här, eller åtminstone är det en typo.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
EKKX 0,5 är 0,5 i diameter, dvs ca 0,2 mm2 i area.
Ja det låter ju rimligare. Jag lät mig luras av Malmbergs. Borde jag ju kunnat lura ut... ;)

Så då blir arean bara 0.8mm2 vilket ändå inte är fy skam. Det tål en del belastning det med.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Svagströmskablarna benämns typiskt med diameter, starkströmskablar med area.
Ja, jag "visste" att det var något lurt, det var därför jag slog upp det. Även om det inte hjälpte... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Svagströmskablarna benämns typiskt med diameter, starkströmskablar med area.
Så är det tyvärr, det blir väldigt stor risk för missförstånd :mad:
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag tänkte att det är ju huvudlöst, men så började jag tänka lite. En 4-ledare "EKKX" är ju 1x4x0,5 mm2, alltså sammanlagt 2 mm2(!).

Så två sådana kablar (fas+nolla) borde alltså klara ganska ordentlig belastning, särskilt när den är friliggande som här.

Naturligtvis så är det förkastligt av en massa andra skäl (brist på isolation, dragavlastning, svårighet att faktiskt få bra kontakt vid anslutning, samförläggningsproblematiken) men den borde tåla en del last... Hade jag faktiskt inte trott. Hur fel har jag?
Jo, under förutsättning att alla fyra ledarna används. Nu vet jag inte hur det var gjort här.
Men vet ändå inte hur det skulle bli med ett element på 2000W...inte att rekommendera i alla fall och inte i ett hus man hyr ut!
 
Magnus E K
T Toppy skrev:
Bävar för den dagen någon tycker att det är lite kallt och sätter in en kupefläkt i det uttaget eller ett litet barn drar nyfiket i kablarna och dom lossnar...
Men du hade ju en hel vecka på dig att riva installationen.
 
  • Haha
Toppy
  • Laddar…
E
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag visste inte heller, men tillverkarna skriver 0,5mm2. Här t ex (ja, ja, det är Malmbergs, jag vet... ;))
Kolla tillverkarens datablad så står det 0,5mm∅

Det är Malmbergs som är ute och cyklar
 
blackarrow blackarrow skrev:
Får man verkligen ha en naken glödlampa utan kupa?
Får o får.. :thinking:
Det handlar om hur gammal sockeln är...
Inget retroaktivt regelverk
 
Det finns många armaturer som saknar kupor och är helt godkända, ta kristallkronor som ett exempel.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Besiman skrev:
Inget retroaktivt regelverk
Och inte bara det i detta fallet, det finns inte ens som nyare regel, lika
tillåtet idag som då.

Denna säljs t.ex. fortfarande, jag har satt upp ett par st i ett kök där de var ute efter en speciell äldre stil.
https://www.bauhaus.se/porslinssockel-ifo-basic-rak
2047460A.jpg
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och inte bara det i detta fallet, det finns inte ens som nyare regel, lika
tillåtet idag som då.

Denna säljs t.ex. fortfarande, jag har satt upp ett par st i ett kök där de var ute efter en speciell äldre stil.
Oh, de där skulle passa bra till min strömbegränsare i labbet. Isolationstransformator och vridtransformator för start av gammal elektronik. Glödlampor i serie som skyddar om det går snett.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jordningskabel fäst vid en rörklämma på en yttervägg, eventuellt 4mm2, märkt OBO.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prydlig jordning på Sophiahemmet. Gissar på 4mm2 kabel. Jordningsklämma av fabrikat OBO. Yttervägg. Jag undrar vad man har valt att jorda på detta sätt?
 
  • Wow
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.