804 läst · 36 svar
804 läst
36 svar
Välja mellan 3 fas och 1 fas beroende på tid
Kanske är det jag och @Mellanbarn som missförstått vad TS menar. Men om TS menar att det behövs en separat enfasgrupp så tycks ju alla tre överens om att så skall det inte vara utan det räcker med trefasgruppen. Och det är väl det viktiga?GK100 skrev:
Det blir ju en udda tolkning av texten och kanske grundat i TS dåliga eltekniska förståelse. I och för sig verkar ju @Mellanbarn inte heller hänga med så mycket bättre som antar en lösning eller utförande med skilda grupper vid en- och trefasmatning. TS har ju allt uppdukat redan för alla möjligheter så varför ens gå in på ett sånt spår.
Än en gång, minska körtiderna genom att stänga av den helt under delar av timmen istället. Effekten räknas som kWh/hT Trolltomte skrev:Ja precis, håller just nu på med esp8266 och esphome, den vrider servot, som ska limmas på temperaturvredet sen. Då kan den stänga av eller välja vilken temp den ska försöka nå. Om jag även vill kunna köra den med 1kw, då behöver jag kontaktor och koppla det rätt. Vore ju enkelt att bara ha nollan alltid ikopplad, och med kontaktorn bara bryta L1 och L2. Men det är inte enligt regler, det är ju fel att ha nollan på vid 3 fas. Också förmodligen fel att köra 1 fas tex L2 från samma säkring som när den kör 3 fas.
Om priset är tex 40 öre en dag när effektavgift gäller, varför stänga av den helt bara för att ugn/spis är igång och drar 2kw? Kommer ändå hamna runt 3kw effektuttag som idag om jag låter den värma med 1kw till det låga priset.
För jag kunde inte tro att det är så enkelt. Måste vara någon norm eller regel man bryter mot.GK100 skrev:
Det blir ju en udda tolkning av texten och kanske grundat i TS dåliga eltekniska förståelse. I och för sig verkar ju @Mellanbarn inte heller hänga med så mycket bättre som antar en lösning eller utförande med skilda grupper vid en- och trefasmatning. TS har ju allt uppdukat redan för alla möjligheter så varför ens gå in på ett sånt spår.
På riktigt? Är det verkligen så effektavgiften beräknas? Jag kan ta 3kw i 20min så blir det samma som om den körde 1kw 60min?pacman42 skrev:
I så fall är det jättebra lösning, slipper allt med faser relän och kontaktor.
Nu vet jag inte hur många ni är som duschar, men hos oss är vi 2 och bergvärmen håller värmen även om jag bara kör vv nattetid.
Har effekttaxa 07-19 eller nåt sånt, duschar vi efter jobbet runt 16-17 så är det fortfarande varmt
Har effekttaxa 07-19 eller nåt sånt, duschar vi efter jobbet runt 16-17 så är det fortfarande varmt
Precis så enkelt är det och bryter inte mot någon norm eller regel heller. Om du är uppkopplad mot mätaren och gör en lösning med relä per fas kan du enkelt optimera driften av VVB så du inte riskerar trigga effektavgift via den.T Trolltomte skrev:
Och för sakens skull går det även att lösa korrekt med både en- och (två)trefasgrupper till VVB och helt regel-och normrätt. Det blir dock en mer komplicerad lösning utan värde i ditt fall och utom den praxis tex en normalelektriker är van vid.
Så är det hos alla bolag jag har kollat in i alla fall. När man övergår till kvartspriser på elen så skulle man kunna tänka dig att vissa elbolag gör detsamma för effekttariffen, jag har dock inte sett något av detta.T Trolltomte skrev:
Maxeffekten kan inte räknas hur kort tid som helst dock, då vågar ingen köra dammsugaren och kaffekokaren, eller spisen för den delen.
Jag är rätt säker på att elbolagen kommer att nöja sig med kWh/h även framöver.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Får 230v mellan nolla och jord… Är allt som det ska? Eller?
El -
Uppnå EI30 mellan Komplementbyggand och Friggebod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Prischocken för el – skillnad på 3100 procent mellan norr och söder
Artikelkommentarer -
Hur ska jag välja mellan Bosch Quigo 3 eller UniversalLevel 2?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Lamällfräs, 3 val att välja mellan men vilken?
Verktyg, Maskiner & Fordon