804 läst · 36 svar
804 läst
36 svar
Välja mellan 3 fas och 1 fas beroende på tid
Ja precis, håller just nu på med esp8266 och esphome, den vrider servot, som ska limmas på temperaturvredet sen. Då kan den stänga av eller välja vilken temp den ska försöka nå. Om jag även vill kunna köra den med 1kw, då behöver jag kontaktor och koppla det rätt. Vore ju enkelt att bara ha nollan alltid ikopplad, och med kontaktorn bara bryta L1 och L2. Men det är inte enligt regler, det är ju fel att ha nollan på vid 3 fas. Också förmodligen fel att köra 1 fas tex L2 från samma säkring som när den kör 3 fas.nino skrev:
Om priset är tex 40 öre en dag när effektavgift gäller, varför stänga av den helt bara för att ugn/spis är igång och drar 2kw? Kommer ändå hamna runt 3kw effektuttag som idag om jag låter den värma med 1kw till det låga priset.
Detta är inget du behöver tänka på det är inget fel att bryta vilka faser du vill och ha N ansluten till värmarnas nollpunkt. Mest flexibel blir du ju om du väljer ett relä per fas.T Trolltomte skrev:Om jag även vill kunna köra den med 1kw, då behöver jag kontaktor och koppla det rätt. Vore ju enkelt att bara ha nollan alltid ikopplad, och med kontaktorn bara bryta L1 och L2. Men det är inte enligt regler, det är ju fel att ha nollan på vid 3 fas. Också förmodligen fel att köra 1 fas tex L2 från samma säkring som när den kör 3 fas.
Nej det är inget fel med att som TS vill begränsa effekten och även välja fas med i maxfallet tre reläer som kopplar valfritt 0, 1, 2, 3 faser till den Y-kopplade värmaren som har N ansluten. Som framgår av det TS skriver är ju VVB utförd för trefas så inga problem eller fel med att koppla om den via reläer eller kontaktorer.M Mellanbarn skrev:
Nu var det ju att mata från två olika säkringar jag är tveksam till.🤔GK100 skrev:
Nej det är inget fel med att som TS vill begränsa effekten och även välja fas med i maxfallet tre reläer som kopplar valfritt 0, 1, 2, 3 faser till den Y-kopplade värmaren som har N ansluten. Som framgår av det TS skriver är ju VVB utförd för trefas så inga problem eller fel med att koppla om den via reläer eller kontaktorer.
TS har ju länkat till schema som visar att den är Y-kopplad och avsedd att kopplas trefasigt och ge 3 kW. Om den är installerad så finns som sagt inga problem eller fel att koppa faser till-från precis hur man vill via tex reläer eller kontaktorer.M Mellanbarn skrev:
Jag ser heller inget fel i detta och håller med gk100 ovan.
Det är en vanlig lösning på alla möjliga elpatroner att göra just detta via omkopplare eller kontaktorer för att reglera effekten.
Gruppledningen fram är ju intakt på alla sätt.
Det är en vanlig lösning på alla möjliga elpatroner att göra just detta via omkopplare eller kontaktorer för att reglera effekten.
Gruppledningen fram är ju intakt på alla sätt.
M Mellanbarn skrev:
Jag gissar att det är följande mening som avses.GK100 skrev:
Som jag förstår det tror TS att man behöver tre säkringar för att driva den trefas och en fjärde säkring man växlar till när den skall kopplas om till enfas. Min uppfattning är att det definitivt vore onödigt, men kanske också fel.T Trolltomte skrev:
Att ha alla tre faserna och nollan anslutna vid trefasdrift är inte alls fel. Så gör så gott som alla nya spisar. Sedan behöver man bara bryta bort en eller två faser för att minska effekten.
Hur många gånger jag än skulle läsa det ändras inget i det jag skrivit. Om TS väljer alternativet med relä per fas är det sannolikt även onödigt att kludda med manövrering av vredet på termostaten. Bättre i så fall med en tempgivare till automationen.M Mellanbarn skrev:
Effekavgiften räknas väl (än så länge) på medeleffekten under en hel timme. Behöver verkligen beredaren bränna på med 3 kW en hel timme?T Trolltomte skrev:
Det blir ju en udda tolkning av texten och kanske grundat i TS dåliga eltekniska förståelse. I och för sig verkar ju @Mellanbarn inte heller hänga med så mycket bättre som antar en lösning eller utförande med skilda grupper vid en- och trefasmatning. TS har ju allt uppdukat redan för alla möjligheter så varför ens gå in på ett sånt spår.A Avemo skrev:Som jag förstår det tror TS att man behöver tre säkringar för att driva den trefas och en fjärde säkring man växlar till när den skall kopplas om till enfas. Min uppfattning är att det definitivt vore onödigt, men kanske också fel.
Att ha alla tre faserna och nollan anslutna vid trefasdrift är inte alls fel. Så gör så gott som alla nya spisar. Sedan behöver man bara bryta bort en eller två faser för att minska effekten.