338 882 läst · 1 085 svar
339k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Dom som bor där är inte samma som byggt så dom lär inte ha problem. Jag vet att när dom gick på husägare 1 i samband med oss svarade han bara att "vi har köpt huset som det är och har inte med byggnationen eller vägen att göra", det accepterades av styrelsen och han gick med utan några krav eller liknande. Fru ordföranden har bett oss att säga till husägare nummer 2 att höra av sej till dom när dom flyttar in för att ansluta sej (dom flytta in för 2v sedan och vi har inte pratat om vägen ännu).Claes Sörmland skrev:
Jo det fanns en överenskommelse över åtgärder som min vän fick till när vi vandrade vägen och han kunde hålla sej lugn och saklig. Denna finns på mail och är utförd punkt för punkt. Efter några veckors tid kom det ett nytt mail från styrelsen där vi plötsligt stod på ruta 1 igen.B bearmaniac skrev:Rätta mig om jag har fel, men hade inte ni någon form av överenskommelse efter er "efterbesiktning" av vägen? D.v.s. de åtgärder som du redan utfört. Därefter har ordföranden kommit med nya krav.
Om min minnesbild inte är galen skulle jag inkludera en kort fras om detta i mitt svar, typ: "Jag vill också påminna om att jag enligt det samtal vi hade i samband med besiktning av vägen [datum] har utfört de reparationsåtgärder (lista på åtgärder) som vi då kom överens om skulle vara min ersättning för slitaget. Det är tråkigt att vägföreningen inte hedrar sin del av det avtalet"
Vad tycker ni, ska jag svara eller bara låta det ha sin gång?
Det finns ingen som helst anledning att svara, hon säger att det ska gå till lantmäteriet för anslutning och jurist för ersättningskrav. Då är det dessa som ska kontaktas om det skulle behövas, först och främst lantmäteriet som är de som har kunskap och skyldighet att svara på frågor.
LM kan naturligtvis inte svara på hur det enskilda fallet kommer att avgöras, men borde kunna ge svar på generella frågor. Sedan får myndigheten slita frågan och det är nog i det här läget bäst för alla, även om det kostar.
Att man skulle använda jurist för ersättningskrav låter konstigt och ger misstanken att det är mest ett hot för att skrämmas. Formella gången är att de skickar en faktura på kostnaderna, det går inte att kräva gruslass eller liknande. Om du tycker fakturan saknar underlag är det bara att bestrida det.
Om de står fast vid kravet kan de gå till kronofogden, även om kutym är att gå via inkasso först. I vilket fall så är det bara att bestrida de kraven också, och då måste de stämma inför tingsrätten och där bevisa att de har sakliga skäl för sitt krav. Beviskravet ligger alltså på den som ska ha betalt, och det kräver någon form av dokumenterad beställning eller besiktning eller dylikt som fastställer kostnad.
LM kan naturligtvis inte svara på hur det enskilda fallet kommer att avgöras, men borde kunna ge svar på generella frågor. Sedan får myndigheten slita frågan och det är nog i det här läget bäst för alla, även om det kostar.
Att man skulle använda jurist för ersättningskrav låter konstigt och ger misstanken att det är mest ett hot för att skrämmas. Formella gången är att de skickar en faktura på kostnaderna, det går inte att kräva gruslass eller liknande. Om du tycker fakturan saknar underlag är det bara att bestrida det.
Om de står fast vid kravet kan de gå till kronofogden, även om kutym är att gå via inkasso först. I vilket fall så är det bara att bestrida de kraven också, och då måste de stämma inför tingsrätten och där bevisa att de har sakliga skäl för sitt krav. Beviskravet ligger alltså på den som ska ha betalt, och det kräver någon form av dokumenterad beställning eller besiktning eller dylikt som fastställer kostnad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Om inte jag missminner mig har TS skrivit att samfälligheten i allmänhet verkar illa uppdaterad med fastboende som är registrerade som fritidshus osv. Så en förrättning lär väl rimligen innebära att hela alltet ominventeras. Det skulle i alla fall jag kräva om någon ville tvångsansluta mig – och kanske annars också om jag misstänkte att det fanns många som inte hade en skälig andel.Claes Sörmland skrev:
Edit: inlägg 698 var det nog jag tänkte på om fritids- kontra permanentboenden.
Redigerat:
Medlem
· Stockholms län
· 535 inlägg
Tycker du ska kontakta lantmäteriet och fråga vad du kan/ska göra, informera även om problemen med ordföranden.
Tvåa på bollen
Tvåa på bollen
jag skulle nog ha struntat i att svara vå anledningar.
Först och främst tror jag att det stör henne mest.
Men även för att man bara riskarar att trassla in sej i en argumentation som aldrig kan ge nåt annat än den andra mer ammunition för den fortsatta konflikten.
..Men nog skulle det KLIA i fingrarna att skriva ett långt svar där jag plockade sönder hennes resonemang bit för bit
Först och främst tror jag att det stör henne mest.
Men även för att man bara riskarar att trassla in sej i en argumentation som aldrig kan ge nåt annat än den andra mer ammunition för den fortsatta konflikten.
..Men nog skulle det KLIA i fingrarna att skriva ett långt svar där jag plockade sönder hennes resonemang bit för bit
..Möjligen skulle jag svara nåt kort i stil med:
"Då jag ännu inte fått den informationen som jag bett om angående anslutning så har min jurist givit mej rådet att avsluta korspondansen med er tills denna inkommit."
..Men det är nog effektivare med tystnad.
"Då jag ännu inte fått den informationen som jag bett om angående anslutning så har min jurist givit mej rådet att avsluta korspondansen med er tills denna inkommit."
..Men det är nog effektivare med tystnad.
Jag skulle inte ta kontakt med lantmäteriet innan de tar kontakt med dig. Alla timmar som kan läggas på ärendet faktureras och när fakturan ska fördelas, kan det vara bra att lantmätaren inte tycker att eventuella höga kostnader beror på ständiga kontakter från ditt håll som driver upp kostnaden.
När det finns en lantmätare som sköter ärendet kan det dock vara en idé att gå förbi och berätta sakligt lite mer om ärendet utan att ordföranden lägger i sig hela tiden.
Att lantmätaren kommer med en rimlig ersättning för inträdet och ett rimligt andelstal får du lita på. Däremot kan du berätta att du vill att lantmätaren gör tydligt för föreningen att vägområdet inte ligger på din fastighet.
När det finns en lantmätare som sköter ärendet kan det dock vara en idé att gå förbi och berätta sakligt lite mer om ärendet utan att ordföranden lägger i sig hela tiden.
Att lantmätaren kommer med en rimlig ersättning för inträdet och ett rimligt andelstal får du lita på. Däremot kan du berätta att du vill att lantmätaren gör tydligt för föreningen att vägområdet inte ligger på din fastighet.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 484 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 484 inlägg
Tänk vad roligt det skulle vara om ordföranden skulle vara ett av de fallenNötegårdsgubben skrev:Om inte jag missminner mig har TS skrivit att samfälligheten i allmänhet verkar illa uppdaterad med fastboende som är registrerade som fritidshus osv. Så en förrättning lär väl rimligen innebära att hela alltet ominventeras. Det skulle i alla fall jag kräva om någon ville tvångsansluta mig – och kanske annars också om jag misstänkte att det fanns många som inte hade en skälig andel.
Edit: inlägg 698 var det nog jag tänkte på om fritids- kontra permanentboenden.
Men man måste väl kunna kontakta dem och få svar på lite generella frågor utan att identifiera sig...?harry73 skrev:Jag skulle inte ta kontakt med lantmäteriet innan de tar kontakt med dig. Alla timmar som kan läggas på ärendet faktureras och när fakturan ska fördelas, kan det vara bra att lantmätaren inte tycker att eventuella höga kostnader beror på ständiga kontakter från ditt håll som driver upp kostnaden.
Varför inte?T Tompa01 skrev:Har du plogat själv? Att använda traktor för plogning är nog det vanligaste för de flesta enskilda vägar. Åtminstone där jag bor. Men många som har plogning som en delinkomst har oftast vikbar plog framtill, men för oss som gör det för att vi måste kör denna stil. Funkar mycket bra. Och hjullastare kan du använda till att skotta en gårdsplan, eller garageuppfart med, men inte till att ploga väg.
Är rätt vanligt att man ser både L50 eller L70 som plogar upp vägar med plogblad.
Jag har ju varit i kontakt med LM ett par 3 gånger under resans gång efter tips från er och fått information om vår fastighet samt om samfälligheten. Har vid dessa tillfällen försökt få tips/råd i specifika fallet men LM har vid samtliga kontakter sagt att dom inte kan svara i specifikt fall mer än utifrån den informationen som finns registrerad hos dom som jag även fått skickad till mej. Vilket jag kanske kan förstå.. men det är tex. LM som hittade att jag har servitut och sagt att den lilla textrutan på den kartan gäller lika mycket som servitut som om det funnits en specifik akt gällande servitut. Men jag får som sagt inga tips/råd i specifik fråga som inte finns nämnt i några dokument.
Samma gällde när jag ringde REV. Dom svarade bara att "vi finns för våra medlemmar, alltså samfälligheten och svarar enbart till denna. Tack och hej"
Samma gällde när jag ringde REV. Dom svarade bara att "vi finns för våra medlemmar, alltså samfälligheten och svarar enbart till denna. Tack och hej"
Har du kollat med samfällighetsföreningsregistret om styrelsen s uppgifter är registrerade. Denna uppgift måste föras in årligen för att styrelsen skall kunna sköta sina åtaganden. Tanten kanske inte är ordförande längre.SlamFreddan skrev:Jag har ju varit i kontakt med LM ett par 3 gånger under resans gång efter tips från er och fått information om vår fastighet samt om samfälligheten. Har vid dessa tillfällen försökt få tips/råd i specifika fallet men LM har vid samtliga kontakter sagt att dom inte kan svara i specifikt fall mer än utifrån den informationen som finns registrerad hos dom som jag även fått skickad till mej. Vilket jag kanske kan förstå.. men det är tex. LM som hittade att jag har servitut och sagt att den lilla textrutan på den kartan gäller lika mycket som servitut som om det funnits en specifik akt gällande servitut. Men jag får som sagt inga tips/råd i specifik fråga som inte finns nämnt i några dokument.
Även stadgar skall finnas där, och nya stadgar är inte giltiga förrän SFR har godkänt dom och registrerat dessa.
Sen är det som du säger så att LM inte kan eller får ge speciellt mycket råd då dom skall vara opartiska.
Denna information får du istället söka hos personer som är kunniga i fastighetsrätt.
Jag skulle nog i ditt fall börja med att kontakta villaägarnas riksförbund. https://www.villaagarna.se/