338 886 läst · 1 085 svar
339k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Jag tror jag avstår att betala enligt grannens medlemsskap. Känns som vi nått en död ände tills dom hör av sej igen?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Absolut, men verkar gälla som bevis ändå. Men det är förstås det är när det gäller film och musik... En annan domstolM MatCan skrev:
Men jag tycker inte att en skärmdump ska gälla som bevis. Man behöver inte ens ha några större kunskaper för att lyckas.
Men i det här fallet så borde det kunna godkännas.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Antar att du tänker på TPB-rättegången... Det var något av ett skämt att lyssna på stundtalsB Byggdjuret skrev:
Idag kom detta, notera att vi inte fått några nya uträkningar eller dokument sedan vi bad om detta i sista mailet.
"Bästa boende!
Ni skulle enligt anläggningslagen ha anslutit er fastighet till Stora
Bugärde ga9 INNAN ni påbörjade transport av fyllnadsmassor och
byggmaterial till er fastighet.
Ni säger att ni tänker ansluta er men vet inte när och kommer hela tiden
med nya krav på olika handlingar och uppgifter från styrelsen, flera
handlingar har ni dessutom redan fått tidigare.
Alla vidtalade medlemmar är överens om att ni kört sönder vägen och borde
ersätta skadorna. Ni har erbjudits att själva återställa men har avböjt
detta.
Efter minst 19 mailväxlingar (då är inte all konversation med Lantmäteri,
jurister och Riksföreningen enskilda vägar inkluderade) och ett antal
möten i såväl styrelsen som med er har vi nu beslutat gå vidare i frågan
genom att i stället lämna över ärendet till Lantmäteriet med begäran om
omförrättning av er fastighet och yrka på att ni får stå för kostnaderna
då ni sannolikt har störst nytta av en sådan anslutning och vi inte längre
tror att det går att komma till en frivillig överenskommelse med er.
Vi gör också i ordning vägen nu och kommer fortsättningsvis i
stället låta jurist driva ersättningsanspråken mot er.
Tant, ordförande vägens vägsamfällighet"
"Bästa boende!
Ni skulle enligt anläggningslagen ha anslutit er fastighet till Stora
Bugärde ga9 INNAN ni påbörjade transport av fyllnadsmassor och
byggmaterial till er fastighet.
Ni säger att ni tänker ansluta er men vet inte när och kommer hela tiden
med nya krav på olika handlingar och uppgifter från styrelsen, flera
handlingar har ni dessutom redan fått tidigare.
Alla vidtalade medlemmar är överens om att ni kört sönder vägen och borde
ersätta skadorna. Ni har erbjudits att själva återställa men har avböjt
detta.
Efter minst 19 mailväxlingar (då är inte all konversation med Lantmäteri,
jurister och Riksföreningen enskilda vägar inkluderade) och ett antal
möten i såväl styrelsen som med er har vi nu beslutat gå vidare i frågan
genom att i stället lämna över ärendet till Lantmäteriet med begäran om
omförrättning av er fastighet och yrka på att ni får stå för kostnaderna
då ni sannolikt har störst nytta av en sådan anslutning och vi inte längre
tror att det går att komma till en frivillig överenskommelse med er.
Vi gör också i ordning vägen nu och kommer fortsättningsvis i
stället låta jurist driva ersättningsanspråken mot er.
Tant, ordförande vägens vägsamfällighet"
Nu fick jag känslan av att dom griper efter halmstrån allan? Dom har inte kommit med uträkningar och liknande som dom skulle för de skulle ju bli dyrare för oss men är rätt bla bla bla enligt senaste konversationen. Och jag undrar hur dom gör med dom 2 övriga fastigheterna som även dom transporterat INNAN inträde, varav den ena fortfarande inte gått med. Undra sen om dom vet att vi har servitut sen innan, jag tror inte dom vet de
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Alltid spännande den här tråden!
Jag skulle bara svara kort men hövligt:
Bra att gemensamhetsanläggningen (inte vår fastighet, men det är säkert bara ett skrivfel) ska omförrättas! Naturligtvis kommer inte hela kostnaden att hamna på oss, men det kanske är lika bra att ni får höra från lantmätaren.
Tråkigt att ni inte haft ett vettigt system för hantering av extra slitage, men ärligt talat anser vi att de åtgärder vi redan gjort för att reparera vägen mer än väl täcker eventuella skador vårt bygge ledde till. Vi kommer därför att bestrida alla vidare anspråk i frågan.
Jag skulle bara svara kort men hövligt:
Bra att gemensamhetsanläggningen (inte vår fastighet, men det är säkert bara ett skrivfel) ska omförrättas! Naturligtvis kommer inte hela kostnaden att hamna på oss, men det kanske är lika bra att ni får höra från lantmätaren.
Tråkigt att ni inte haft ett vettigt system för hantering av extra slitage, men ärligt talat anser vi att de åtgärder vi redan gjort för att reparera vägen mer än väl täcker eventuella skador vårt bygge ledde till. Vi kommer därför att bestrida alla vidare anspråk i frågan.
Rätta mig om jag har fel, men hade inte ni någon form av överenskommelse efter er "efterbesiktning" av vägen? D.v.s. de åtgärder som du redan utfört. Därefter har ordföranden kommit med nya krav.
Om min minnesbild inte är galen skulle jag inkludera en kort fras om detta i mitt svar, typ: "Jag vill också påminna om att jag enligt det samtal vi hade i samband med besiktning av vägen [datum] har utfört de reparationsåtgärder (lista på åtgärder) som vi då kom överens om skulle vara min ersättning för slitaget. Det är tråkigt att vägföreningen inte hedrar sin del av det avtalet"
Om min minnesbild inte är galen skulle jag inkludera en kort fras om detta i mitt svar, typ: "Jag vill också påminna om att jag enligt det samtal vi hade i samband med besiktning av vägen [datum] har utfört de reparationsåtgärder (lista på åtgärder) som vi då kom överens om skulle vara min ersättning för slitaget. Det är tråkigt att vägföreningen inte hedrar sin del av det avtalet"
Jag skulle gå och lämna det här mailet i varje brevlåda i vägföreningen och fråga dess medlemmar om de vill betala för jurister med deras pengar. Prata ihop dig med grannarna. Jag skulle bli galen om någon som hon spenderade mina pengar på ingenting.
Inte dåligt, de har mailväxlat med både REV och separata jurister. Ändå har de inte lyckats förmedla varesig vad dessa har haft att komma med eller ens kunnat sända över ett bokslut, vilket är grunden för att beräkna en ev anslutningsavgift. Tror uppriktigt inte att denna mailväxling existerar.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 150 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 150 inlägg
Den finns bara i fru ordförandes fantasi. Precis som bäcken, vägskador och allt annat hon hittat på.T Tompa01 skrev:
Men kontaktar hon Lantmäteriet så blir det en förrättning. Lantmätaren kommer att göra sitt jobb och också försöka få föreningen att förstå vad som är möjligt och inte. Fördelen är att en oberoende och kompetent part kommer in, nackdelen är kostnaden.
Har någon varit igenom en sådan förrättning? Vem fick betala förrättningskostnaderna? Jag har bara varit igenom anslutning via fastighetsbildning och då fick fastighetsägaren betala hela beloppet.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 150 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 150 inlägg
Gå och knacka på och fråga dem. Kan ju vara intressant hgur fru ordförande hanterar det här och en liten allians kan vara bra att bygga för framtiden.SlamFreddan skrev:
Jag är ändå lite förvånad att hon skriver att dom skriver att dom SKA göra ditten och datten, när hon skriver så riskerar hon ju att du synar bluffen och då måste hon ju i princip gå vidare med det hon radar upp, annars har hon ju visat sin tomma hand.
..Det är ju rena såpan detta, hade dte inte varit för att jag stöttt på liknande människor några få gånger i mitt liv och därför vet att dom existerar så hade jag nu nästan trott att det var för dumt för att vara sant..
Har hon ens mandat till att använda föreningens pengar på detta trams ? ..Det låter otroligt tycker jag.
..Det är ju rena såpan detta, hade dte inte varit för att jag stöttt på liknande människor några få gånger i mitt liv och därför vet att dom existerar så hade jag nu nästan trott att det var för dumt för att vara sant..
Har hon ens mandat till att använda föreningens pengar på detta trams ? ..Det låter otroligt tycker jag.