Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Jag vet inte om jag är dum eller inte, men jag börjar känna mej bekväm i att ignorera tant ordförande och invänta en förättning och i denna lägga fram allt. Yrka på att vi känner oss förföljda och jämföra med övriga nyuppförda fastigheter och att dom lämnats utanför allt detta. Att vi känt oss hotade av dom krav som kommer mot oss samt att vi känner att gränsen till förtal varit extremt tunn vid vissa tillfällen. Att vi dessutom har servitut på en väg med statligt bidrag som vi renoverat efter rundvandring varpå förföljelsen fortsatt... så får lantmäteriet göra vad dom vill med den informationen och dömma dom kostnader som enligt dom är rimliga?
Lantmäteriet är pragmatiska och kommer att försöka få alla att komma överens om vad som är den bästa lösningen och sen fattar de beslut enligt anläggningslagen. De kommer som fru ordförande tycks tro inte att straffa er för att ni inte följt hennes pipa. Men de kommer heller inte att ge er någon upprättelse vad gäller fru ordförandes förföljande beteende.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Varför ens gå med i en dyr vägsamfällighet med en styrelse/ordförande som verkar ha storhetsvansinne? Du har ju servitut på vägen, räcker inte det?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
vi kännt oss förföljda, hotade och trakaserade av ordförande..
Jag kanske underskattar situationen, men du ger inte intryck av att känna dig hotad och förföljd. Jag förstår att situationen inte är kul, men jag tror att en mer saklig beskrivning ger mer. Då kan man absolut framföra att krav ändrats, underlag inte lämnats ut, irrelevanta lagrum angivits osv., men man ska nog inte dra upp alltför mycket svårbevisade känsloargument.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Syftar du på mitt förslag ovan så har i princip den taktiken du nämner uppenbarligen inte fungerat hittills.
Det jag föreslår är inget svar till tant ordförande - frågan är om det ska nå henne över huvud taget. Poängen med att nämna alla detaljer till styrelse och/eller medlemmar är att dessa bör få reda på att saker och ting verkar barka åt skogen på väldigt många olika sätt med troligtvis höga kostnader som följd, och vad/vem det beror på.

Syftar du inte på mitt förslag så ignorera mitt svar. :rofl:
Jag syftade till mig själv... Varför tänka på andra :D
Kunde inte låta bli att svara:p

• Haha
ToRy
  • Laddar…
harry73
Eller är de kanske fel väg att gå? :thinking:
Begär inte att lantmätaren ska leka terapeut, det är ingentinf de är utbildad för, men ändå fakturerar de sin höga timkostnad.
Håll det sakligt och håll dig till huvudämnet

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag kanske underskattar situationen, men du ger inte intryck av att känna dig hotad och förföljd. Jag förstår att situationen inte är kul, men jag tror att en mer saklig beskrivning ger mer. Då kan man absolut framföra att krav ändrats, underlag inte lämnats ut, irrelevanta lagrum angivits osv., men man ska nog inte dra upp alltför mycket svårbevisade känsloargument.
Ärlig talat känner vi oss ganska utsatta och särbehandlade på ett inte så rumsrent sätt :confused: men ni har rätt som vanligt, sakligt är förmodligen rätt och håll känslor utanför :surprised:

RoTe
Någon nämnde att det var tråkigt om de övriga medlemmarna såg en som orsaken till en kostnad. Är det så att grannarna är så korkade är de ändå inga man vill vara vänner med. Det är jävligt överskattat att vara omtyckt av invånare i det här landet anser jag.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bästa för alla är om ni kan få till en överenskommelse enligt 43 paragrafen i anläggningslagen. Där gäller fast taxa.
En omprövning sker efter löpande taxa.
Och då är det bra att tänka på att lantmätaren måste läsa och bedöma allt ni skickar in. Så skickar alla inblandade in långa inlagor så drar kostnaden iväg.

Jag vet inte om jag är dum eller inte, men jag börjar känna mej bekväm i att ignorera tant ordförande och invänta en förättning och i denna lägga fram allt. Yrka på att vi känner oss förföljda och jämföra med övriga nyuppförda fastigheter och att dom lämnats utanför allt detta. Att vi känt oss hotade av dom krav som kommer mot oss samt att vi känner att gränsen till förtal varit extremt tunn vid vissa tillfällen. Att vi dessutom har servitut på en väg med statligt bidrag som vi renoverat efter rundvandring varpå förföljelsen fortsatt... så får lantmäteriet göra vad dom vill med den informationen och dömma dom kostnader som enligt dom är rimliga?
Som du redan fått svar så bryr sig LM inte om era motsättningar. Du kommer inte straffas på något sätt för att du inte frivilligt gått med, inte heller få någon fördel av att föreningen betett sig märkligt, och inte kunnat prestera rimlig dokumentation för en värdering av föreningen mm.

LM kommer heller inte ta ställning till om du har orsakat skador eller inte tidigare, och isåfall ev ersättning för dessa. Eller att du redan lagt kostnader på åtgärder.

LM kommer endast se på vad din fastighet ska ha för andelstal, samt vad föreningen är värd, så de kan beräkna din anslutningsavgift till föreningen.

Vad du ska framlägga är att du idag har servitut. Detta för att visa att föreningen har större behov av din anslutning än vad du har och för att påverka hur förättningskostnaden fördelas. Du ska även be LM säkerställa att övriga fastigheter har rätt andelstal, då flera fastigheter fått ändrad användning sedan senaste förättning. (sommarstugor som blivit permanentbostäder och speciellt att industrifastigheten med mycket trafik tar sin del av kostnaden)

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tompa01 skrev:
S
Du ska även be LM säkerställa att övriga fastigheter har rätt andelstal, då flera fastigheter fått ändrad användning sedan senaste förättning. (sommarstugor som blivit permanentbostäder och speciellt att industrifastigheten med mycket trafik tar sin del av kostnaden)
Lantmätare låter gärna sakägarna utreda dylika saker. Så TS får nog tyvärr göra jobbet själv och kolla vilket andelstal varje fastighet har och om han bedömer det som rimligt i förhållande till användningen. Och sen får TS yrka på ändring av oskäliga/orättvisa andelstal för de specifika fastigheterna som han har hittat. Ett annat alternativ är ju att samfällighetsföreningen gör detta. Lantmätaren kommer att fråga föreningen när TS yrkar på justering av andelstal men jag tror inte man ska räkna med fru ordförande spelar med. Kanske vill hon begränsa förrättningen till att bara gälla TS fastighet för att hålla nere kostnaderna för föreningen.

Men jag tror lantmätaren kommer att vara pragmatisk och börja första korrespondensen/mötet med att fråga om inte TS och föreningen inte istället ska göra en överenskommelse enligt AL 43 § om anslutning av TS fastighet. Säger då TS att det har vi velat hela tiden och fru ordförande att TS inte vill det så kan det bli intressant...

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lantmätare låter gärna sakägarna utreda dylika saker. Så TS får nog tyvärr göra jobbet själv och kolla vilket andelstal varje fastighet har och om han bedömer det som rimligt i förhållande till användningen.
Hur gör man det då föreningen inte lämnar ut medlemslistor med andelstal?

Ett av skälen till att det blir förättning är att TS inte fått ut dokumentation av föreningen? Får man ut den listan kan man, om än inte exakt, se att det ser rimligt ut. Stor skillnad på två närliggande fastigheter om en har andelstal som fritidsstuga och en har permanentboende.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Tompa01 skrev:
Hur gör man det då föreningen inte lämnar ut medlemslistor med andelstal?

Ett av skälen till att det blir förättning är att TS inte fått ut dokumentation av föreningen? Får man ut den listan kan man, om än inte exakt, se att det ser rimligt ut. Stor skillnad på två närliggande fastigheter om en har andelstal som fritidsstuga och en har permanentboende.
Det är inga hemligheter utan offentlig handling och en del av fastighetsregistret. Det är bara att ringa eller emaila till Lantmäteriet så skickar strax de en lista på ingående fastigheter och deras andelstal i GAn.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Om jag svarar något i stil med

"Hej styrelsen

Vi ansluter mer än gärna vår fastighet via en överenskommelse. För att träffa en sådan hänvisar vi till bedanstående punkter likt vårt senaste mail

1. Vi saknar utlovat beräkningsunderlag för vår anslutning.

2. Vi saknar senaste årsredovisning samt senaste mötesprotokoll.

3. Att som tidigare nämnts all form av ekonomiska krav läggs ner då vi redan betalat för skador.

4. Vår fastighetsgräns skall anses som våran enligt anläggningsbeslut bortsett 50cm från körbana som vi kan bjuda på.

Är ni vänliga och skickar efterfrågat underlag tillsammans med skriftligt kontrakt gällande punkt 3 och 4 samt ansökan för anslutning så har bi en överenskommelse.

Mvh"

Eller?

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
harry73
Egentligen tycker jag att om ni avstår en del av er tomt till GA:n då ska det göras officielt i förrättningen och ska markens värde dras av från inträdesavgiften.
Eftersom ni köpte fastigheten obebyggd, vet ni kvm-pris

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det är någon idé att försöka förhandla, men ska man ändå göra det skulle jag öppna fråga tre lite mer, men kanske stänga punkt fyra. Något sånt här.

3. Att som tidigare nämnts all form av ekonomiska krav läggs ner då vi redan betalat för skador.
3. Vår uppfattning är att vi redan åtgärdat eventuella skador på vägen vår byggtrafik orsakat. Tycker styrelsen annorlunda vill vi att det tydligt visas vad de faktiska skadorna är, samt att bevis på att de inte fanns innan vår byggtrafik framläggs. Oavsett vilket anser vi att frågan behöver lösas som en del av en överenskommelse om anslutning.

4. Vår fastighetsgräns skall anses som våran enligt anläggningsbeslut bortsett 50cm från körbana som vi kan bjuda på.
4. Vi har fått propåer från styrelsen om hur vi kan sätta upp staket och brevlåda utanför gemensamhetsanläggningen. Ett förtydligande om att anläggningsbeslutets gräns gäller önskas.

• Gilla
Anna_H och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.