I det här läget gäller det att vara extremt tydlig med vad ni vill. Ni får absolut inte lämna minsta lilla ord som kan feltolkas eller liknande.

Jag tycker heller inte att något kontrakt ska blandas in innan ni har fått och läst informationen enl. punkt 1 och 2, och fått ett rakt och tydligt svar på punkt 3 och 4.
Genom att blanda in kontraktet i samma mening som ovanstående dokumentation kan(och säkerligen kommer) det tolkas som att ni skriver på kontraktet oavsett vad ovanstående dokumentation visar.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Fun fact..

Var över hos grannen idag (husägare 1) och drack lite öl. Rätt var de va kom det en annan granne som jag inte träffat tidigare. Vi kom oavsiktligt in på vägen, han sa att han hört talas om despyten men inte fattat va de handlar om. Jag gav han min sida av myntet i en kort varision varpå han svarar att han (inte med dessa ord men menar följande) han bryr sej inte om dispyten och han har heller inga synpunkter på vägens skick efter våra transporter.. det är ytterligare en i mängden som inte har något att säga om vägen men som ingår i ordförandes påstående om (samtliga är överens om att vi förstört vägen) :surprised:

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
@SlamFreddan, Kan du maila mig en bild på ditt servitut? :)

• Gilla
Koltus
  • Laddar…
M -MH- skrev:
@SlamFreddan, Kan du maila mig en bild på ditt servitut? :)
Skickade ett PM till dej med 2 bilder

Jag tror att servitutet ut till väg gäller för de tomter som inte angränsar till den feta röda ormen till höger (som var den allmänna vägen då). Och för din väg till din båtplats, såklart. :cool: Eftersom du gränsar till vägen, så spelar det ingen roll.

Jag tror inte servitutet ger dig rätt att köra på vägen utanför din uppfart. Men å andra sidan måste den vägen hållas öppen för allmän trafik...

M -MH- skrev:
Jag tror att servitutet ut till väg gäller för de tomter som inte angränsar till den feta röda ormen till höger (som var den allmänna vägen då). Och för din väg till din båtplats, såklart. :cool: Eftersom du gränsar till vägen, så spelar det ingen roll.

Jag tror inte servitutet ger dig rätt att köra på vägen utanför din uppfart. Men å andra sidan måste den vägen hållas öppen för allmän trafik...
Jag förstår hur du tänker, men är det inte konstigt att dom gett vår fastighet servitut att åka på en allmän väg för att svänga in på en sidoväg som "in och utfart"? :thinking: Nu blev det ju plötsligt en tolkningsfråga

De behandlar alla fastigheter i klump, alla ha rätt att åka ut till markerad väg (den alldeles utanför din tomt), och alla har rätt till vägen till båtplats. Normalt brukar rätt till väg sluta vid närmaste allmänna väg. Om den vägen sen blir enskild som i ditt fall gäller inte servitutet automatiskt på de till närmaste nya väg.

Därför är jag skeptisk till att du har servitut på vägen utanför fönstret.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
De behandlar alla fastigheter i klump, alla ha rätt att åka ut till markerad väg (den alldeles utanför din tomt), och alla har rätt till vägen till båtplats. Normalt brukar rätt till väg sluta vid närmaste allmänna väg. Om den vägen sen blir enskild som i ditt fall gäller inte servitutet automatiskt på de till närmaste nya väg.

Därför är jag skeptisk till att du har servitut på vägen utanför fönstret.
Jag ringer LM igen (y)

SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Jag ringer LM igen (y)
Vad fick du för svar?

Hur har det gått?

• Gilla
em72
  • Laddar…
Jag har jobbar nästan dygnet runt och har jag inte jobbat har jag sovit det sista. Inte hänt något än :surprised:

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Fortfarande inte pratat med LM, MEN, Det har tillkommit ny information från ytterligare en av dom som bott här länge. Nästa månad ska man ha ett medlemsmöte där asfaltering av vägsträckan skall diskuteras, jag har inte fått någon personlig inbjudan men vi ör inne på att kanske gå dit ändå som blivande medlem och dessutom låta folk fråga vad dom vill och inte ge utrymme för spekulationer som det varit tidigare. Kanske även erbjuda hjälp med offert osv om det blir aktuellt då jag som tidigare nämt har lite kontakter inom den branschen. Är det ett smart drag att gå på ett möte jag inte är inbjuden till eller skjuter jag mej själv i foten? :thinking:

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
H
Vi har precis höjt en tomt. Vi ringde vägförreningens ordförande innan vi började, då sa hon att allt var ok bara vi fotade vägens befintliga skador. Uppstår nya skador eller dom befintliga blir värre får vi lösa det. Nu är tomten höjd och vägen i samma skick som innan men nu säger dom att jag ska grusa om hela vägen för slitage för vi kört tung trafik. Vägen är inte sämre idag än när vi började och inga fler skador uppstått.

Vad gör vi??
Som det har skrivits här tidigare, så är vägavgifter reglerade enligt lag, beroende hur långt in på vägen huset är. Prata med kommunen som kan detta, få det skriftligt och ge dem detta. Kan inte tänka mig att de har rätt att ta ut några extra för tillfälligt extra slitage som dessutom inte har gjort någon skada. Skador är ju en helt annan sak. Hur är det om grannarna har många besökare, flera bilar i hushållet, kör flera gånger per dag på vägen, transporter med lastbil och budbilar. Är det reglerat hur många gånger per dag man får använda vägen?
Tråkigt med personer som gör sig själva som överhuvud, oftast utan att ha någon laglig grund, deras eget tyckande gör de till en sanning och allmän lag. Du kan ju säga till personen/erna att ta fram lagtext som kan styrka deras påstående. Stå på dig!

Är det ett smart drag att gå på ett möte jag inte är inbjuden till
Nej.

• Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Såg nu att inlägget var skapat 2019, hur gickt det, kom ni till ett resultat?
Du får nog läsa tråden igen, ärendet är inte avslutat och tråden uppdateras fortfarande:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.