338 920 läst · 1 085 svar
339k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Du har varit öppen och visat dina kort på ett konstruktivt sätt och varit den vuxne i rummet. Detta har du inte tjänat något på, du har inte fått några svar utan allt har vänts emot dig och gett ordföranden en möjlighet att se dina argument. Att gå i svaromål kommer inte ge något, det bara ger motparten ammunition. När man läser svaret verkar det som att ordf skjuter från höften med minsta möjliga ansträngning för att få dig att stressa upp dig och springa i cirklar. Det tyder på att du inte behöver vara orolig för att de gör sådana ansträngande saker som att gräva upp vägen, det betyder en ansträngning utöver ord.SlamFreddan skrev:Vi bryr oss inte om juridiken för att vara tvingad att gå med eller inte, vi ska gå med på ett eller annat sätt så är det. Och för allas trevnads skull hade ju de varit kul att kunna gå med via en överenskommelse, hindret är bara att vi för tillfället inte är överens.
Jag har funderat och funderat och läst era svar men vet fan inte hur jag ska formulera ett svar utan att det blir snoffsigt eller fel ton. Igentligen vill jag bara rada upp deras saker och svara på varje sak men de låter som jag bara vill slå ner på allt dom säger när jag gör detta. Har fortfarande inte svarat på dom 2 sista mailen har mer en klump i magem varje gång jag åker hem efter jobbet för att dom ska ha kört hit en grävare och grävt upp ett dike på hela våran framsida och grävt av våran infart med hänvisning till att "vi äger 2 meter av eran fastighet och ni har inget tillstånd för eran infart" Hade vi vetat detta innan kanske man hade övervägt att köpa tomt någon annan stans. Vi tycker ju ändå att vi gjort rätt som bad om lov innan vi fyllde, dom hade inte tid att besikta så vi gjorde det själva med foton på hål och filmade vägen. En väg som är i samma skick idag som innan vi började. Vi har lagat dom skador som uppkom utan gnäll och vi har placerat våran brevlåda en bit in från vägen för att slippa problem så landar man i de här där man knappt vill åka hem för man vet inte vad dom hittat på denna gången, eller vad som ligger i brevlådan om den ens står kvar. Samtidigt vet man att övriga byggen här inte ens visste om att vägförreningen existerar och att man bara kört sina lass, sina hus och sina övriga transporter utan att ens få ett sms där det står "så fick ni inte göra".
Som grädde på de moset har man inte kunskap att hantera de utan att bli arg vilket inte direkt hjälper till här..
Vad du ska göra beror på vad du vill åstadkomma, vill du spara pengar och retas så mycket som möjligt med ordföranden eller vill du bara få det här överstökat så snabbt som möjligt och lägga det bakom dig? Svaret på den frågan avgör vad du ska göra. Säg vad du vill så ska du nog kunna få hyfsat bra råd här.
Vi vill bli medlemmar och betala vårt underhåll som alla andra hushåll gör här. Men vi tänker inte betala för en ny väg för att komma dit. Och vi har ingen lust att bjuda på 2m av vår framsida bara för att, då skulle vi placerat huset lite annorlunda om det skulle vara så. Resten är väll igentligen bara saker som kommit upp på vägen. Allt detta bottnar sej ju i att vi inte tycker det är rimligt att som ensam fastighet behöva rusta upp en hel väg som vi inte förstört bara för vi fyllde tomten. Hade det handlat om en rimlig åtgärd hade vi gärna gjort de, som dom skador som faktiskt kom. Det var utan tvekan ett rimligt krav att vi skulle återställa dessa och det är också gjort.Q Qvanten skrev:Du har varit öppen och visat dina kort på ett konstruktivt sätt och varit den vuxne i rummet. Detta har du inte tjänat något på, du har inte fått några svar utan allt har vänts emot dig och gett ordföranden en möjlighet att se dina argument. Att gå i svaromål kommer inte ge något, det bara ger motparten ammunition. När man läser svaret verkar det som att ordf skjuter från höften med minsta möjliga ansträngning för att få dig att stressa upp dig och springa i cirklar. Det tyder på att du inte behöver vara orolig för att de gör sådana ansträngande saker som att gräva upp vägen, det betyder en ansträngning utöver ord.
Vad du ska göra beror på vad du vill åstadkomma, vill du spara pengar och retas så mycket som möjligt med ordföranden eller vill du bara få det här överstökat så snabbt som möjligt och lägga det bakom dig? Svaret på den frågan avgör vad du ska göra. Säg vad du vill så ska du nog kunna få hyfsat bra råd här.
Så vad vill vi? Jo enkelt, bli medlemmar få utnyttja våran tomt och bli av med det orimliga kravet om att vi ska rusta upp vägen på egen bekostnad.
Jo, jag förstår vart du vill komma, men frågan är vilken väg du vill ta dit. Är du beredd på att vara tålmodig, taktisk och låta det ta tid, eller vill du få ett så snabbt avslut som möjligt?SlamFreddan skrev:Vi vill bli medlemmar och betala vårt underhåll som alla andra hushåll gör här. Men vi tänker inte betala för en ny väg för att komma dit. Och vi har ingen lust att bjuda på 2m av vår framsida bara för att, då skulle vi placerat huset lite annorlunda om det skulle vara så. Resten är väll igentligen bara saker som kommit upp på vägen. Allt detta bottnar sej ju i att vi inte tycker det är rimligt att som ensam fastighet behöva rusta upp en hel väg som vi inte förstört bara för vi fyllde tomten. Hade det handlat om en rimlig åtgärd hade vi gärna gjort de, som dom skador som faktiskt kom. Det var utan tvekan ett rimligt krav att vi skulle återställa dessa och det är också gjort.
Så vad vill vi? Jo enkelt, bli medlemmar få utnyttja våran tomt och bli av med det orimliga kravet om att vi ska rusta upp vägen på egen bekostnad.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 373 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 373 inlägg
Det är inte så säkert, de kan påstå att det gällde en delbetalning på det kraftiga slitaget efter byggtrafiken -vilket i sin tur skulle innebära att Ni godkänt kravet...T Tompa01 skrev:
Hej SlamFreddan! Förstår inte riktigt din stora önskan att vara med i samfälligheten? Jo, lite, de flesta vill ju vara med i ett kollektiv, en del av en större gemenskap.
Men i det här fallet tycker jag du har fel. Ni har redan en utfart och ett servitut. Du har dessutom gjort mer än rätt för dig genom att laga, åtgärda och förbättra vägen utanför.
Om ni går med i samfälligheten/GAn/vägföreningen är ni tvungna att inordna er i de beslut styrelsen/årsstämman beslutar. Årsstämman kan tex besluta att ni ska reparera/bekosta/ge bidrag till vägunderhållet som ni tycker är absurt! Eller besluta att ni ska betala 10tusentals kronor i "inträdesavgift" eller liknande. Eller besluta att ni ska ha en betydligt högre årsavgift pga diverse konstiga skäl.
Nej! Det bästa och enklaste är om ni slipper/inte behöver/inte tvingas till att vara medlemmar. Och att vara medlem i en förening med olika grupper och kotterier och rävspel är verkligen inte en höjdare.
Mycket bättre om ni får en faktura för vägunderhåll då och då. Den fakturan kan ni då ta ställning till om den är rimlig att betala helt eller delvis. Föreningen kan inte tvinga er med mindre än att de driver ett civilmål mot er i tingsrätten, vilket jag knappast tror att de kommer att göra.
Var istället glad över att ni slipper vara med! Det skulle jag vara. Jag vet!
Återupprepar mitt tidigare råd; Svara inte på npgra mer brev/mejl. Låt det hela rinna ut i sanden, föreningen kommer aldrig att vilha lägga ut massor, 10tusentals kronor, för att försöka tvinga er vara med. Lantmäteriet, om det går så långt vilket jag betvivlar, får bara tvångsansluta er om det medför fördelar för er fastighet. Vilket det inte gör, ni har ett servitut och kan betala en underhållsavgift för vägen, som förblir billigare och minst lika bra er fastighet.
Så, simma lugnt, lägg ner!
Men i det här fallet tycker jag du har fel. Ni har redan en utfart och ett servitut. Du har dessutom gjort mer än rätt för dig genom att laga, åtgärda och förbättra vägen utanför.
Om ni går med i samfälligheten/GAn/vägföreningen är ni tvungna att inordna er i de beslut styrelsen/årsstämman beslutar. Årsstämman kan tex besluta att ni ska reparera/bekosta/ge bidrag till vägunderhållet som ni tycker är absurt! Eller besluta att ni ska betala 10tusentals kronor i "inträdesavgift" eller liknande. Eller besluta att ni ska ha en betydligt högre årsavgift pga diverse konstiga skäl.
Nej! Det bästa och enklaste är om ni slipper/inte behöver/inte tvingas till att vara medlemmar. Och att vara medlem i en förening med olika grupper och kotterier och rävspel är verkligen inte en höjdare.
Mycket bättre om ni får en faktura för vägunderhåll då och då. Den fakturan kan ni då ta ställning till om den är rimlig att betala helt eller delvis. Föreningen kan inte tvinga er med mindre än att de driver ett civilmål mot er i tingsrätten, vilket jag knappast tror att de kommer att göra.
Återupprepar mitt tidigare råd; Svara inte på npgra mer brev/mejl. Låt det hela rinna ut i sanden, föreningen kommer aldrig att vilha lägga ut massor, 10tusentals kronor, för att försöka tvinga er vara med. Lantmäteriet, om det går så långt vilket jag betvivlar, får bara tvångsansluta er om det medför fördelar för er fastighet. Vilket det inte gör, ni har ett servitut och kan betala en underhållsavgift för vägen, som förblir billigare och minst lika bra er fastighet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Så funkar det inte. Avgift betalas efter andel.Hemmakatten skrev:
Och beträffande anslutningsavgiften ska man ju vara överens om den vid anslutning genom överenskommelse. Och kommer man inte överens så gör man inte...
Jag håller dock med om att det kanske är lika bra att stå utanför – i alla fall tills det kommer en rimlig förhandlingspart eller blir omförrättning.
Visserligen så betalas årsavgift efter andel, men vi vet ju inte riktigt hur det står om andelarna i LMs beslut. Och anslutningsavgiften vill man veta innan man går med.
Skulle inte lita på denna ordförande eller styrelsen. Kan tänka mig att de lägger fram vilka som helst (orimliga) förslag på en föga besökt årsstämma. Dessa förslag/beslut måste då överklagas innan de vinner laga kraft. Enbart en massa besvär för SlamFreddan.
Skulle inte lita på denna ordförande eller styrelsen. Kan tänka mig att de lägger fram vilka som helst (orimliga) förslag på en föga besökt årsstämma. Dessa förslag/beslut måste då överklagas innan de vinner laga kraft. Enbart en massa besvär för SlamFreddan.
Det mesta i detta svar är helt fel. Som du beskriver det funkar det inte.Hemmakatten skrev:Hej SlamFreddan! Förstår inte riktigt din stora önskan att vara med i samfälligheten? Jo, lite, de flesta vill ju vara med i ett kollektiv, en del av en större gemenskap.
Som tur är är det ju fruktansvärt lätt att bevisa att man har betalat något nu för tiden. Bara ta en screenshot på din internetbankSlamFreddan skrev:
Vad föreningen sen gör med pengarna ska inte påverka dig. Börjar dom fiffla med pengarna så är det nog dags att ta upp det med högre instanser.
Men att betala något ni inte (skriftligt) har kommit överrens om är däremot en rent av korkad idé. Dom ev. pengarna har ingen betydelse i detta sammanhang. Någon nämnde ordet "dricks", och det är precis vad dom pengarna räknas som i det fallet. Med andra ord kan du likagärna spola ner dom pengarna i toaletten.