T tompaah7503 skrev:
Genom att studera din film och det kartmaterial du har lagt upp så är saken ganska klar.
För att bli av med vattnet får du
  1. Sänka nivån på sjön, detta görs genom att diket som är utloppet från sjön sänks, breddas och rensas
  2. Sänka trummorna under Trafikverkets väg samt sänka dikesbotten från cykelbanan och fram till sjön
Förutom det helt gargantuösa i att börja rota i detta rent tekniskt så har du en omöjlig uppförsbacke i att sänka nivån på sjön, detta kommer länsstyrelsen aldrig att tillåta.
För din sinnes frids skull, höj nivån på din tomt på de värst utsatta delarna. Det låter helt ärligt enklare att köra dit tillräckligt antal lastbilar med fyllnadsmaterial och sprida ut det än att sänka sjön.
Jag har höjt över 30-40cm redan och det har hjälpt till en början men nu med de senaste regnperioderna så hjälper det inte...
 
Det finns säkert en vattendom på sjöns nivå. Om denna är för hög och bäcken blockerad kan man förhoppningsvis få till ett föreläggande om att bäcken ska rensas, även om det förmodligen inte är vägföreningens ansvar. Att en bäckfåra nu är torrlagd känns ju extremt, överallt där jag rör mig är det höga vattenstånd.

Sen har du ju en sank tomt, den kommer nog alltid att vara vattensjuk om du inte lägger stora pengar på den.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns säkert en vattendom på sjöns nivå. Om denna är för hög och bäcken blockerad kan man förhoppningsvis få till ett föreläggande om att bäcken ska rensas, även om det förmodligen inte är vägföreningens ansvar. Att en bäckfåra nu är torrlagd känns ju extremt, överallt där jag rör mig är det höga vattenstånd.

Sen har du ju en sank tomt, den kommer nog alltid att vara vattensjuk om du inte lägger stora pengar på den.
Jag var och tittade igår på bäcken från sjön, det var överfyllda till bredden och rörde sig långsamt.

Det jag funderar på att göra är att bygga en vall utav sandsäckar. Skulle kanske behöva 30m och 60cm på höjden. För om vattnet då inte tränger igenom och marken blir torrare kan jag ju med lätthet hävda på att vattnet kommer ifrån deras dike eller tänker jag fel?

Att min tomt är blöt vet jag, den saken är klar. Men varför den är blöt är ju den stora frågan, är det pga den är låg eller pga vägförrningens diken? Man ser ju på rötterna från träden att marken sjunkit och man ser även att det rinner från deras diken. Nu är det bara för mig att bevisa det.
 
Claes Sörmland
  • Gilla
Ridbäck och 1 till
  • Laddar…
Kanske kolla hela vägen om det finns något uppenbart hinder?

Är det våtmarken efter sjön som är problemet så kan du inget göra åt vattennivån i sjön, men med lite tur kanske du hittar någon som lagt igen diket vid sin infart och valt att lägga röret för högt eller något i den stilen?

Dock tycker jag fortfarande att första problemet verkar vara att rören i trafikverkets väg ligger för högt?

Det de sedan påpekar är att OM de sänker rören, och vattennivån i sjön går upp så kommer flödet pga för liten höjdskillnad att vända, och ert krondike blir mottagare av vatten istället för avrinning till sjön.

Du har alltså två problem: det lokala med för höga rör och det större med en eventuell framtida högre vattennivå i sjön. och kan du inte lösa det senare är det väldigt dumt att försöka lösa det första, eftersom det faktiskt skulle innebära ett skydd om du väljer att inte ändra något.

Bäst är alltså att lösa problemet lokalt på din tomt.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kollade i lördags bakom vårat förråd som är precis i slutet utav tomten och så nära vägdiket vi kommer.
På videon som jag filmar så ser vi klart och tydligt hur vattnet från vägdiket (krondiket) rinner rakt in på våran tomt. Om nu alla ansvarar att ta reda på sitt dagvatten, hamnar det då inte på vägföreningen som äger marken att se till att inte vattnet rinner mot våran tomt?
 
Du säger att du höjt nivån på din tomt 30-40 cm men på filmen ser marken ut som orörd mark med gamla stenar och sumpmarkstyp av yta. Får inte riktigt ihop det.
 
Jag ska lägga upp lite bilder på hur det såg ut innan vi höjde och efter.
Jag lägger även en bild på dammen hur den ser ut i vanliga fall och hur den försvinner efter mycket regn.
 
  • Damm bredvid hus på vintern med snö och is, reflekterande vatten och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En damm omgiven av skog och gräs med en hög sten i mitten, bredvid en pump och en gul slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våtmark med sparsam vegetation och vattenansamlingar i skogsmiljö badande i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översvämmad damm med speglande vattensamlingar omgiven av vissnat gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En delvis frusen damm omgiven av torrt gräs och snö, med grönt lok lock och rostig tunna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En övergiven brun kompostbehållare bredvid en vattenfylld damm med näckrosblad, omgiven av björkträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från en altan med udsikt över en nydränerad trädgård och svart takhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn, uppgrävd tomt med synliga stenar innan byggprojektets höjning, omgivet av träd och en synlig uppblåsbar pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy från veranda mot skog med grill och badtunna på en träplattform, dekorerad trähänge i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En torr bäck med stenar omgiven av gröna växter och träd, tecken på tidigare vattenflöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Damm i skogsmiljö med lätt vattenflöde, omgiven av träd och gräs, två blå stolar och brunnlock i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd damm med stenar och gräs synlig bredvid skog och en trätrall, torr i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakgård före renovering med damm, träd och sandig mark i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En damm i en skogsmiljö med klart vatten och stenbelagd kant, omgiven av gröna träd och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tompaah7503 skrev:
Du säger att du höjt nivån på din tomt 30-40 cm men på filmen ser marken ut som orörd mark med gamla stenar och sumpmarkstyp av yta. Får inte riktigt ihop det.
Det jag filmade är bakom förrådet, där har vi inte höjt marken eftersom det tillhör vägföreningen/transportstyrelsen. Vi har höjt fram till förrådet och under förrådet...
 
Att du har högt vatten är det ju ingen som förnekar, frågan är varför.

Där har man ju kommit fram till att rören ligger för högt i Trafikverkets väg, MEN att de också säger att nivån i sjön är såpass hög att om de sänker rören kommer vattnet troligen att rinna åt andra hållet så att du får mer vatten. En komplikation är ju att det regnat så mycket att markerna är mättade, och grundvattennivån därmed högre.

Du måste alltså om du inte vill höja din tomt ännu mer (vilket väl kräver marklov?) kolla om sjön går att sänka. Jag utmanar dig att kolla hur det ser ut i våtmarken och direkt efter våtmarken efter sjön. Finns det något där som stoppar upp vattnet och orsakar högre vattennivå i sjön, elerl beror det hela bara på att ni fått högre grundvatten pga nederbörden?
 
Nä det är bra att det är klargjort,det jag är osäker på är vem som bär ansvaret. Jag förstår att jag bär ansvar för min mark men om den påverkas av grannar/vägföreningen anser jag att det ligger på deras bord att återgärda det. Jag kan liksom inte skjuta mitt vatten med pumpar över till grannens tomt och dränka den vilket är det jag anser att vägföreningen gör i detta fall (minus pumpar).

Jag hörde med en granne som är lite aktiv i föreningen (hjälper dom med skogsfrågor bla) och han hade hört något rykte att en annan förening blockerat sjöns dräneringar dike någonstans på vägen. Nu är det ett rykte men jag har bett föreningen i ett mail att följa upp diket.
 
Sannolikheten att man får mer vatten av att man sänker ett rör nedströms låter väldigt låg.
 
R RulleBulle skrev:
Nä det är bra att det är klargjort,det jag är osäker på är vem som bär ansvaret. Jag förstår att jag bär ansvar för min mark men om den påverkas av grannar/vägföreningen anser jag att det ligger på deras bord att återgärda det. Jag kan liksom inte skjuta mitt vatten med pumpar över till grannens tomt och dränka den vilket är det jag anser att vägföreningen gör i detta fall (minus pumpar).

Jag hörde med en granne som är lite aktiv i föreningen (hjälper dom med skogsfrågor bla) och han hade hört något rykte att en annan förening blockerat sjöns dräneringar dike någonstans på vägen. Nu är det ett rykte men jag har bett föreningen i ett mail att följa upp diket.
Menar du att sjöns utlopp skulle vara modifierat så att sjöns normal nivå har höjts? Det torde ju vara en relativt smal sak att ta reda på. Hitta utloppet, ta en tur nedströms. Hittar du nygjorda hinder på vägen, eller en justerbara dammanläggning som kan ha höjts, så har du hittat orsaken. Därifrån borde det vara fullt möjligt att utröna om det finns tillstånd för den höjningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Sannolikheten att man får mer vatten av att man sänker ett rör nedströms låter väldigt låg.
Det var just det som var knäckfrågan: Är det nedströms om sjöns yta höjts?
Vi ser ju på "långfilmen" att det står vatten även på andra sidan vägen.
 
Det måste till en rätt udda topologi för att flödesriktningen ska ändras. Men visst kan det hända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.