TS, återigen hur mycket högre är din tomt, där det är vattenskadat, än vattennivån:
precis innan vägtrumman?
precis efter vägtrumma?
vid krondikesmynningen vid sjön?

Du har fått några alternativ till hur du kan mäta fram höjdskillnaden på ett billigt sätt.

Här får du ytterligare ett tips på hur du kan mäta höjdskillnaden, planlaser, finns att hyra, tex,
http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7591&epslanguage=SV

https://www.ramirent.se/Produkter/Byggmaskiner/Mat--och-kontrollinstrument-laser/

http://www.bygglaserteknik.se/sv/info/hyrpriser-2012.html

http://www.brg.nu/webshop/index/91-mat-och-kontrollinstrument


Genom att ställa lasern på din tomt (på sankmarken) på tex en meters höjd och sedan mäta höjden mellan vattenytan och laserstrålen så får du fram hur mycket vattenytan minskar i höjdled kontra din mark. När du sedan når maxlängden så mäter du fram en lämplig ny plats för lasern, sedan flyttar du lasern så att den fortsätter att sända på samma ursprungshöjd. Fortsätter mäta enligt tidigare osv.

Hela sträckan borde du hinna på en helg till en kostnad på max 1000kr.
 
  • Gilla
Spinnel
  • Laddar…
Du kan inte lägga skulden på vägföreningen avvttning är ett gemensamt företag jag tycker du ska kräva att det bildas ett dikningsföretag om sådant inte finns och gjörs en ordentlig båtnadsutredning där varje fastighet som har nytta avdiket betalar sina andelstal. Det brukar inte kosta många hundra tusen att göra utredningen. Sedan kan du själv sitta i styrelsen och besluta när det behöver underhållas och fakutrera grannarna för besväret. Det är den rätta vägen och inte att vägföreningen ska gå utanför sina mandat och vara vattenverksamhet. ( det är mark och milödomstolen som fattar beslut)
 
RulleBulle skrev:
jag kommer torska i rätten och stå om 3 år utan någonting kvar och undra vafan hände?
Det är ju precis det som vi alla försöker hjälpa dig att undvika genom att försöka ta reda på hur saker och ting egentligen ligger till.
Du har ju redan bestämt dig att allt är krondikets/föreningens fel och sedan tagit på dig skygglapparna och vägrar att resonera kring några andra möjligheter, därför kommer vi inte längre i denna tråd.
 
@RulleBulle, hur går det?
 
@RulleBulle, hur går det?

Efter att du fått fram vad det är för höjdskillnader mellan din tomts lägsta punkt och olika punkter längs krondiket ner till sjön, då som först går det att avgöra vilken/vilka åtgärder som kan göras för att minska vattenmängden mot/på din tomt.

Åtgärderna kan vara en kombination av tex följande:
- gräva ur krondiket på ett/flera ställen
- sänka ena/bägge vägtrummorna
- bygga någon typ av vall i tomtgränsen på din tomt för att minska mängden inkommande vatten
- anlägga ett/flera nya diken uppströms som leder vattnet en annan väg.

Exakt vad som kan/bör göras går inte att säga innan man vet höjdskillnaden mellan din tomts lägsta punkt och krondikesmynningen vid sjön samt X antal punkter där emellan.
 
  • Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
Hej.
Varit borta härifrån ett tag. Blev för mycket med mitt nystartade företag och helt ärligt så orkade jag inte kämpa vidare med det här.
Fick en faktura från juristen som jag betalade och avslutade allt.

Vi har fortfarande problem med träskvattnet. Nu är det riktigt illa när det bara regnar, regnar, snöar och sen smälter det. Jorden har verkligen inte hunnit suga upp allt. När jag skulle hämta julpyntet fick jag sätta på mig regnstövlar då vattnet nådde upp ca 20cm i gångne till friggeboden.

Aja inte mycket att göra. Dock fick jag mig en tanke. Om jag skulle köpa en dräneringspump och sätte den vid lämplig plats där typ är som mest vatten på min tomt och sedan dra en slang till trumman under vägen så att jag leder bort vattnet till andra sidan vägen. Skulle det funka? Hitta en pump på classes som skjuter 10000L i timman, alltså på två dygn skulle man skickat iväg 240'k liter vatten. Visserligen skulle inte allt vatten försvinna men möjligtvis det som når min tomt? Denna pump skulle man kunna dra igång när man märker att det börjar bli mycket vatten.
Är det en helt dum ide?

En annan tanke jag hade var om man kunde på något sätt avgräsa min tomt mot diket, lägga betongmur eller liknande, skulle det hjälpa eller skulle vattnet ändå leta sig mot min tomt genom att det reser upp från marken? (Lite som Demmpa skrev ovan)
 
D09
Jag skulle nog satsat på tomtgränsvall samt inre dikning/ ledning till en uppsamlingstrumma med kraftig pump.
 
Claes Sörmland
R RulleBulle skrev:
Om jag skulle köpa en dräneringspump och sätte den vid lämplig plats där typ är som mest vatten på min tomt och sedan dra en slang till trumman under vägen så att jag leder bort vattnet till andra sidan vägen. Skulle det funka?
Visst fungerar länspumpning under korta perioder och i ditt fall är det ju tydligt att länsvägen utgör en problematisk fördämning. Men i praktiken är de där pumparna som Classe säljer känsliga för skit som sätter igen dem. Jag gissar att flödet stoppas inom en halvtimme av halvnedbrutna löv och pinnar om du inte bygger en rejäl (=enorm) nätbur kring pumpen.
 
Nu har jag betällt pumpen, får testa den sen när den kommer. Kan ju knappast bli sämre..
 
Edit:
Skrev ett inlägg efter att inte ha läst igenom HELA tråden, vilket jag gjorde sen. Insåg att det tillkommit lite sen information som till viss del var relevant för vad jag skrev nu. Får återkomma senare, då jag har tvättid..... för sju minuter sen... ;)

ToRy
 
Redigerat:
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
haha. Jag hann läsa ditt inlägg eller lite smått, höll på lägga en matta i hallen samtidigt.
Enligt vissa som mätt höjderna här i forumet och även Trafikverket så ligger trumman för högt samt att marken på andra sidan är lägre än på min sida vilket skulle göra att min teori bör funka.
 
harry73
10 kubik i timmen räcker för att sänka vattennivån på en hektar vattenyta med 1mm per timme. Handlar det om grundvattnet skulle det bli lite mer men inte mer än 5 mm
Hur många hektar avvattnar diket?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R RulleBulle skrev:
haha. Jag hann läsa ditt inlägg eller lite smått, höll på lägga en matta i hallen samtidigt.
Enligt vissa som mätt höjderna här i forumet och även Trafikverket så ligger trumman för högt samt att marken på andra sidan är lägre än på min sida vilket skulle göra att min teori bör funka.
Well, har nu läst igenom tråden och kollat på filmen du lade upp. Här kommer mitt något reviderade svar:

Vad jag kan se så har du en extremt lång uppförsbacke för att få sänkt vattennivån vid din tomt. Och även om du skulle lyckas få till en sänkning av trummorna under både vägen OCH cykel/gångbanan OCH diket mellan trummorna så ser det inte ut att vara så himla stor nivåskillnad mellan din sida vägen och andra sidan GC-banan. Och även om vattennivån hos dig därigenom skulle sänkas någon decimeter så har du ändå rätt mycket vatten kvar. Jag tror tyvärr inte att det är en realistisk väg att gå.

Med andra ord, vattnet är nog där för att stanna, så tyvärr får man nog säga att du är "shit out of luck". Du har köpt en tomt som till hälften är ett träsk och förmodligen alltid har varit det. Jag tror av den anledningen inte att du kan kräva något av föreningen, jag har svårt att se vad de har kunnat göra för att förvärra situationen. Vad vägverket kan ha gjort fel för att förvärra situationen mer än marginellt - med en för högt lagd trumma - är också rätt oklart. Det vatten som faktiskt rinner genom trummorna och mellandiket har ju ingen högre hastighet så oavsett hur djupt trummorna legat så vete fan om det gjort så stor skillnad.

Så rättsligt har du nog tyvärr inte så mycket att hämta, även om du hade orkat driva det vidare....?


Med det sagt, nu har du två alternativ, eller snarare tre, eller fyra.

1. Valla in din tomt, gräv en grop någonstans innanför vallen och bered dig på att pumpa vatten i all evighet.
2. Fyll upp de låga delarna av din tomt så att du hamnar en bra bit över vattennivån.
3. Acceptera läget, anlägg en damm, njut av grodor, änder och mygg.
4. Flytta.

Även om tonen ovan möjligen kan uppfattas som en aning vass så önskar jag dig verkligen lycka till. Aldrig kul att upptäcka såna här allvarliga förhållanden, oavsett vems felet eller missen är.

Mvh,
ToRy

edit: Att valla/mura utan att pumpa kommer knappast funka. Det vatten som kommer regna på din tomt kommer inte kunna ta sig därifrån av egen kraft då nivån utanför vallen är högre än innanför. Om du vallar in måste du pumpa ut.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Well, har nu läst igenom tråden och kollat på filmen du lade upp. Här kommer mitt något reviderade svar:

Vad jag kan se så har du en extremt lång uppförsbacke för att få sänkt vattennivån vid din tomt. Och även om du skulle lyckas få till en sänkning av trummorna under både vägen OCH cykel/gångbanan OCH diket mellan trummorna så ser det inte ut att vara så himla stor nivåskillnad mellan din sida vägen och andra sidan GC-banan. Och även om vattennivån hos dig därigenom skulle sänkas någon decimeter så har du ändå rätt mycket vatten kvar. Jag tror tyvärr inte att det är en realistisk väg att gå.

Med andra ord, vattnet är nog där för att stanna, så tyvärr får man nog säga att du är "shit out of luck". Du har köpt en tomt som till hälften är ett träsk och förmodligen alltid har varit det. Jag tror av den anledningen inte att du kan kräva något av föreningen, jag har svårt att se vad de har kunnat göra för att förvärra situationen. Vad vägverket kan ha gjort fel för att förvärra situationen mer än marginellt - med en för högt lagd trumma - är också rätt oklart. Det vatten som faktiskt rinner genom trummorna och mellandiket har ju ingen högre hastighet så oavsett hur djupt trummorna legat så vete fan om det gjort så stor skillnad.

Så rättsligt har du nog tyvärr inte så mycket att hämta, även om du hade orkat driva det vidare....?


Med det sagt, nu har du två alternativ, eller snarare tre, eller fyra.

1. Valla in din tomt, gräv en grop någonstans innanför vallen och bered dig på att pumpa vatten i all evighet.
2. Fyll upp de låga delarna av din tomt så att du hamnar en bra bit över vattennivån.
3. Acceptera läget, anlägg en damm, njut av grodor, änder och mygg.
4. Flytta.

Även om tonen ovan möjligen kan uppfattas som en aning vass så önskar jag dig verkligen lycka till. Aldrig kul att upptäcka såna här allvarliga förhållanden, oavsett vems felet eller missen är.

Mvh,
ToRy

edit: Att valla/mura utan att pumpa kommer knappast funka. Det vatten som kommer regna på din tomt kommer inte kunna ta sig därifrån av egen kraft då nivån utanför vallen är högre än innanför. Om du vallar in måste du pumpa ut.
Jag är jävligt envis, jag vet det. Det finns ett par anledningar till att jag har svårt att släppa det.

1. Jag blir irriterad när folk här Och även i föreningen tycker "skyll dig själv att du köpt en extremt vattensjuk tomt".
2. Har en tomt som jag inte kan använda fullt ut för att folk tycker enligt punkt 1.
3. När jag tagit upp det med föreningen så har jag sågat hål på alla deras argument.

Känns som att min tomt ha blivit föreningens stenkista och alla tycker det är kanon att dom har någonstans att leda vattnet till.
Om det inte skulle finnas något krondiket I skogen, vad skulle då hända? Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara så mycker vatten på enbart min tomt, skulle nog vara problem för flera grannar då men eftersom det enbart är problem för mig så skiter alla i det..
Skulle som tomten bli av med 2dm vatten hade det varit mycket, just ju är det ca 1-2dm vatten på min gång till friggeboden. Bakom friggeboden har jag kanske 4dm vatten..
Om jag skulle valla bakom friggeboden, skulle det hjälpa eller skulle vattnet krypa upp under?

Jag ska hit en mark entreprenör till våren för att han ska få titta på det. Funderar på anlägga en damm (har haft änder på besök för några år sen) och de kan bli kanske trevligt, vet dock inte hur fräscht det vattnet kommer vara då de luktar bajs runt omkring där nu.
Känns bara så jävla hopplöst lär man ska gå till friggeboden och man måste ha regnstövlar på sig, har lagt över 100000kr plus en massa tid på att försöka göra det fint men helt i onödan. Jag vet att det skulle hjälpa om man sänkte trumman men son jag skrivit tidigare att då skjuter man problemet till någon annan bergis och därför vill man inte göra det och då känns det igen som alla säger skyll dig själv istället för att kanske se det som ett problem för föreningen och hjälpa till. Hade någon I föreningen bott här så hade det varit löst för länge sen, garanterat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.