3:55 in i filmen ser man ett rör som jag tycker lutar lite uppåt? Kan det vara så att röret har skjutits uppåt och på så vis höjt nivån med kanske 10cm?

I så fall skulle man ju under en mörk kväll kunna gå loss lite med en sticksåg... =)
 
harry73
Som jag tolkar filmen har de byggt en cykelväg längs vägen. Cykelvägen har en mindre trumma som är nästan tom. Mellan cykelvägen och vägen finns ett smalt dike och här ser man att vattnet strömmar lite, så här borde det finnas en höjdskillnad.
Om du kan dämma upp diket där (t ex en bräda eller träskiva som du slår ner i diket) borde du efter ett tag se höjdskillnaden). Diket som går under vägen är större och framförallt djupare. På andra sidan vägen verkar vattnet stå stilla igen. Har man där redan samma vattennivå som i sjön eller finns det en fördämning längre ner?
 
gaidin skrev:
3:55 in i filmen ser man ett rör som jag tycker lutar lite uppåt? Kan det vara så att röret har skjutits uppåt och på så vis höjt nivån med kanske 10cm?

I så fall skulle man ju under en mörk kväll kunna gå loss lite med en sticksåg... =)
Jag hade lätt kunnat göra det men tyvärr så är det inte den som stoppar vattenflödet..
 
Tyst ifrån er alla nu, är det för att ni insett att jag är helt dum i huvudet nu eller är det för att ni ändrat er? :)
 
RulleBulle skrev:
Tyst ifrån er alla nu, är det för att ni insett att jag är helt dum i huvudet nu eller är det för att ni ändrat er? :)
Nej, jag tror snarare att ämnet är uttömt. Floden av inlägg berodde på att det först kom ett antal tekniska frågor som du inte svarade på. Du kunde inte förklara vad som var problemet och konkret vad du ville att vägföreningen skulle göra. Nu har bilden kanske klarnat en aning. Har jag fattat rätt att du vill att vägföreningen ska utvidga rören som går under vägen (och cykelbanan)?
 
harry73
Jag tycker fortfarande inte att vägföreningen ska betala dina fyllnadsmassor och jag tycker inte heller att dit sätt att lösa problemet är den bästa eftersom det finns risk att det kommer att leda till större sättningsproblem.

Men det kan vara intressant för dig att mäta höjdskillnaden mellan vattennivån på båda sidor vägen, och beroende på hur mycket det är kan du gå vidare. Jag undrar fortfarande om det även finns en fördämning längre nedströms
 
tio_Pepe skrev:
Nej, jag tror snarare att ämnet är uttömt. Floden av inlägg berodde på att det först kom ett antal tekniska frågor som du inte svarade på. Du kunde inte förklara vad som var problemet och konkret vad du ville att vägföreningen skulle göra. Nu har bilden kanske klarnat en aning. Har jag fattat rätt att du vill att vägföreningen ska utvidga rören som går under vägen (och cykelbanan)?
Jag kan lika mycket om detta som någon annan här.
Jag har sagt att om man inte kan leda bort vattnet så får man väl täcka över det så som jag tex gjort med sten, och då får dem hjälpa mig med det.
 
harry73
RulleBulle skrev:
Tyst ifrån er alla nu, är det för att ni insett att jag är helt dum i huvudet nu eller är det för att ni ändrat er? :)
För att inte bryta mot forumreglerna får jag väl svara att jag inte har ändrat mig. ;)
Sen är jag helt övertygad om att det finns andra saker som du är bra på :)
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
harry73 skrev:
Jag tycker fortfarande inte att vägföreningen ska betala dina fyllnadsmassor och jag tycker inte heller att dit sätt att lösa problemet är den bästa eftersom det finns risk att det kommer att leda till större sättningsproblem.

Men det kan vara intressant för dig att mäta höjdskillnaden mellan vattennivån på båda sidor vägen, och beroende på hur mycket det är kan du gå vidare. Jag undrar fortfarande om det även finns en fördämning längre nedströms
Okej, hur hade du löst problemet då? Gräva ur och fylla med lecakulor? Vet du hur lätt det är? Prova att fylla en pool med lecakulor.
Vi hade ett helvete när vi skulle gjuta plintar för trädäcket, grävde en grop och den fylldes med vatten, man tömde vattnet och hämta bruket så var det fyllt med vatten igen :p
Tanken vi haft med stenen är att vi hoppas på att jorden har satt sig och att de inte kommer att sjunka mycket mer. Vi har även pausat för att se vad som hände nu och se om vi behöver fylla på med mer sten.

Jag anser ändå att föreningen bär ansvar för detta och jag kommer nog inte sluta tycka det, jag har sett och läst dina och andras inlägg men jag tycker fortfarande inte som er.
Såsom jag ser detta problem i mitt huvud så tänker jag mig att om krondiket inte funnits så hade vattnet spridits över en större yta, det kanske hade fördammats hos någon annan innan mig eller efter mig eller så kanske jag fortfarande hade haft problem, det vet jag inte. Men det jag ser nu är massa vatten från föreningensmark som trycks upp mot min mark och jag måste försöka göra något så att det inte blir värre! För föreningen att fixa detta hade det varit en piss i havet, vi pratar kanske om en kostnad på 200-300000kr Och då pratar vi högt. För mig ensam är det väldigt mycket pengar.
Och för MIG är det fortfarande som jag skrev vatten som kommer från föreningensmark därav vill jag att dom hjälper mig

Ni är fast med att tycka att min mark är i samma eller nästan samma nivå som sjön vilket det är visat via kartor att den inte är, och det är en väldigt konstigt sannolikhet då att min tomt råkar vara den lägsta punkten på hela sträckan och att den råkar vara på samma ställe som stoppet är...
Jag tror som jag skrivit förut att vattnet har stoppats där och med tiden tryckts tillbaka med tiden och marken sjunkit vilket gjort nu att marken är lägst där...
 
harry73
Hur är några hundratusen en piss i havet för föreningen? Hur många fastigheter är med i föreningen?

Att gräva ut och fylla med lecakulor är inte lätt, men ändå görs det frekvent i vägbyggen (även under grundvattennivån)
Ring Weber Saint-Gobain, som gör leca kulor och fråga dom om råd. De har kunnig personal som säkert vill hjälpa dig att hitta en lösning (vi hade dom på besök på jobbet).
http://www.weber.se/leca-registred-...igator/start/saljare-leca-reg-anlaggning.html

En annan fördel med lättvikts material är att man kan transportera fler kubik i en lastbil och man kan blåsa materialet med en lång slang till där man vill ha det, så det blir mindre slit än med vanliga fyllnadsmassor.

I stället för leca kan man också använda skumglas (t ex från Hasopor http://www.hasopor.se/ ) fungerar på samma sätt
 
RulleBulle skrev:
Men det jag ser nu är massa vatten från föreningensmark som trycks upp mot min mark
Hur vet du det? Är du 100% säker på att det inte trycks upp vatten underifrån genom din mark som sen rinner bort mot krondiket?

Ett enkelt sätt att prova är att hälla ut lite karamellfärg eller liknande i vattnet och se åt vilket håll färgen rör sig.
 
RulleBulle:

Jag är mest förvånad över att du säger dig ha lagt över 100 timmar på det här men du har fortfarande inte kollat upp höjdnivåer vid din tomt mot sjön respektive mot de diken som leder till sjön.

Om jag var i din sits så är det den informationen jag skulle varit som mest nyfiken på för att veta hur jag skulle gå vidare i ärendet.

Hyr en rotationslaser och lägg 2 timmar så vet du vad du har för förutsättningar.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Ni påminner mig om när man lärling och jobbade på ett ställe som hade 3 delägare, det var som att jobba för idol juryn. Alla har sina sett att göra saker och ting på och det är lätt som utomstående och säga alla fel man gör. Varför gjorde du så och inte så osv osv. Jag har gjort vad jag trott varit bäst för tillfället och vad min grävare tyckte. Det blir säkert fel alltihoppa, huset kommer sjunka, jag kommer torska i rätten och stå om 3 år utan någonting kvar och undra vafan hände? Jag tror inte vi kommer längre i denna tråd om jag ska vara helt ärlig.
 
Vi är naturligtvis väldigt nyfikna på hur det kommer att gå för dig. :)
 
RulleBulle:
Så länge som inte alla medlemmar på byggahusforumet centralstyrs från ägarna så kommer man få olika råd och tips beroende på personens bakgrund.

Jag bor själv på en något vattensjuk tomt. Grannarna kallar den för "botten på en hink" med följd att det blev översvämning i och runt en byggnad varje gång det regnade kraftigt. Det var lätt att snegla på vägföreningens väg som slingrade sig längst ett berg och dumpade mängder med vatten på min tomt då den inte hade avrinning på flera hundra meter utan allt kom till mig. Jag var ruskigt nyfiken på höjdnivåer i min omgivning för att ta reda på vilka alternativ det fanns för att förbättra min situation.

Blir lika nyfiken på dina höjdnivåer för att veta vilka alternativ som finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.