D
skoge skoge skrev:
[bild]

Sveriges Åkeriföretag varnar för konkurser till följd av dieselpriset.
Bränslekostnader har ökat med 297.000 per bil,beräknat på 20.000 mil per år
Av bränslepriset är 52 procent skatt
Toppen, redan allt för många långtradare på vägarna, många av de är tomma, för mycket skit som körs runt. Tar ner olyckor och dödsfall också om det minskar.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vinner Maggan valet blir det inte kul
Griser ska inte ha roligt..
 
D djac skrev:
Toppen, redan allt för många långtradare på vägarna, många av de är tomma, för mycket skit som körs runt. Tar ner olyckor och dödsfall också om det minskar.
Allt du köper har transporterats på en långtradare...köper du grönsaker direkt av bonden så har fröer & gödsel transporterats på en långtradare
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jänkaren var mycket impad han kunde hålla 9g så länge :) det finns en Gripen pilot som är en beast på det där

[media]
Imponerande att han kan prata vid 9 g! Jag skulle nog svimma senast vid cirka 4 g.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
21 eller 22 procent spelar det någon roll? Poängen är dessutom att du måste ta ut hög lön för att kunna ta utdelning. Och då beskattas du med 66 procent efter 53k

Edit: dock borde jag gå ner i lön snart då jag har två anställda så 400k plus 5 procent av totala löneutaget i bolaget måste jag ta för att få ta ut 50 procent av totala löneutaget i utdelning
Men stackars dig, måste du betala så mycket skatt på utdelning över 53 000. Då blir det väl inga julklappar i år. Stackars fattiga sate.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Men stackars dig, måste du betala så mycket skatt på utdelning över 53 000. Då blir det väl inga julklappar i år. Stackars fattiga sate.
Lön. På utdelning är det 20 procent platt skatt. Plus 21 procent bolagsskatt
 
Redigerat:
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men nu pratade vi om att flytta pengarna till utlandet och bo kvar i Sverige.
Aha. Det var inte vad det handlade när jag började skriva om att flytta pengar utomlands. Jag vill gärna ha kvar en sommarbostad här.
Inte alla har möjlighet flytta verksamheten utomlands.
Givetvis. Jag är inte säker på att jag kan flytta. Det är dock inte aktuellt på flera år.
 
P pmd skrev:
Aha. Det var inte vad det handlade när jag började skriva om att flytta pengar utomlands. Jag vill gärna ha kvar en sommarbostad här.

Givetvis. Jag är inte säker på att jag kan flytta. Det är dock inte aktuellt på flera år.
Om du är skriven utomlands och uppehåller dig där majoriteten av året ser jag inte hur skatteverket kan ha en åsikt. Men man vet aldrig med dem :)
 
D
skoge skoge skrev:
Allt du köper har transporterats på en långtradare...köper du grönsaker direkt av bonden så har fröer & gödsel transporterats på en långtradare
Jo, men det är en marknad som urartat, både i användning av bilar, arrangemang med östeuropeiska tjänsteleverantörer och förutom livets nödtorft så körs det runt mycket varor som vi aldrig behövt ha hit. Allt detta dödar människor, både genom luftföroreningar och direkt i trafikolyckor, det är bra om okynnestransporterandet blir mindre.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, men det är en marknad som urartat, både i användning av bilar, arrangemang med östeuropeiska tjänsteleverantörer och förutom livets nödtorft så körs det runt mycket varor som vi aldrig behövt ha hit. Allt detta dödar människor, både genom luftföroreningar och direkt i trafikolyckor, det är bra om okynnestransporterandet blir mindre.
De transporterar pga att folk köper varor, det är ju där grundproblemet ligger
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
D
skoge skoge skrev:
De transporterar pga att folk köper varor, det är ju där grundproblemet ligger
Jo, såklart men om transporterna hade varit lite dyrare så hade mycket onödiga produkter fallit ur sortimenten.
 
D djac skrev:
Jo, såklart men om transporterna hade varit lite dyrare så hade mycket onödiga produkter fallit ur sortimenten.
Nja,då har du ju öststaterna som kör mkt billigare än svenska åkerier... StoraEnso tar ex. hit bilar från Baltikum för att pressa priserna.

Se till att det går på svenska bilar som skattar i Sverige istället
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Allt du köper har transporterats på en långtradare...köper du grönsaker direkt av bonden så har fröer & gödsel transporterats på en långtradare
Fast det lär ju finnas en gräns när detta blir olönsamt och det öppnas upp en marknad för att producera även detta mer lokalt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
skoge skoge skrev:
Nja,då har du ju öststaterna som kör mkt billigare än svenska åkerier... StoraEnso tar ex. hit bilar från Baltikum för att pressa priserna.

Se till att det går på svenska bilar som skattar i Sverige istället
Don't get me started.. har bekanta med stort åkeri så jag ser hur rutten den businessen är, de hade många bilar tidigare men idag köper de bilen som en tjänst, såklart från öst, sen äger de bara trailrarna själva. Det är inget roligt skick på vare sig bil eller förare men även här har ju "marknaden" fått optimera sakernas tillstånd.
 
S Styrman_jansson skrev:
Fast det lär ju finnas en gräns när detta blir olönsamt och det öppnas upp en marknad för att producera även detta mer lokalt.
Om du vore jordbrukare...hur skulle du göra?

Producera säg 5-6 ton potatis och hoppas att folk köper av dig med extrakostnaden att ha lagerlokal?

Producera 5-6 ton och sälja till grossist direkt?

Idag är det svårt för den enskilde jordbrukaren att sälja till kommuner & landsting
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.