291 047 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Inget av alternativet. Jag skulle sälja lokalt men istället för att bara ”hoppas” på att folk köper lokalt skulle jag marknadsföra det som hållbart, lokalproducerat, kanske kravmärk m.m. Öppna samarbete med lokalt slakteri samt fokusera på att sälja till typ kursgårdar, köttbutiker, lokala affärer, marknader o.d.skoge skrev:
Det finns ju en ganska tydlig trend mot detta och jag upplever det som vanligare och vanligare.
Den lilla lokalbutiken i närmsta byn har helt ställt om till lokalproducerat och med tanke på hur mycket de byggt ut och hur välbesökt den är verkar det gå bra.
Till och med ICA Maxi i Linköping säljer potatis från en gård i trakten. Troligtvis är det dyrare än generell potatis men jag tittar inte ens på priset där. Jag väljer lokalt först.
Jovisst,men kravmärkt är också en extakostnad... sen VET du inte att folk köper hela skörden och du har en lagerkostnad.S Styrman_jansson skrev:Inget av alternativet. Jag skulle sälja lokalt men istället för att bara ”hoppas” på att folk köper lokalt skulle jag marknadsföra det som hållbart, lokalproducerat, kanske kravmärk m.m. Öppna samarbete med lokalt slakteri samt fokusera på att sälja till typ kursgårdar, köttbutiker, lokala affärer, marknader o.d.
Det finns ju en ganska tydlig trend mot detta och jag upplever det som vanligare och vanligare.
Den lilla lokalbutiken i närmsta byn har helt ställt om till lokalproducerat och med tanke på hur mycket de byggt ut och hur välbesökt den är verkar det gå bra.
Till och med ICA Maxi i Linköping säljer potatis från en gård i trakten. Troligtvis är det dyrare än generell potatis men jag tittar inte ens på priset där. Jag väljer lokalt först.
I dag med elpris så är det en stor kostnad
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
När du hoppar rakt in i en diskussion om komplexiteten i elmotorer vs förbränningsmotorer och börjar dra anekdoter om dina lokala erfarenheter om "kapell" och "hydraulik" så tar jag mig friheten att uttala mig på ett sätt som kan låta nedvärderande. Ibland orkar jag helt enkelt inte "linda in det".Maskintok skrev:
Nä om att det inte enligt dig skulle behövas en stort antal mekaniker på verkstäder i framtiden... dvs från nu och framåt..R RoAd skrev:
Så jag har inte alls uttalat mig om motorerna utan just om detta...
Nej det har jag inte skrivit. Och du måste verkligen försöka förstå vad det innebär att citera någon. Citerar du någon som pratar om elmotorer och dess komplexitet i jämförelse med förbränningsmotorer så är det just detta du svarar på. Det börjar bli tröttsamt att du ständigt låtsas som om du kan ha svarat på precis vad som helst när du inser att du hade fel.Maskintok skrev:
Tillbaka till huvudfrågan: Jag påstår att det inte kommer att behövas lika mycket serviceverkstäder för personbilar, och anställda på dessa, i framtiden när elbilar är i majoritet. Tror du verkligen något annat?
Ja jag gör ju det..R RoAd skrev:Nej det har jag inte skrivit. Och du måste verkligen försöka förstå vad det innebär att citera någon. Citerar du någon som pratar om elmotorer och dess komplexitet i jämförelse med förbränningsmotorer så är det just detta du svarar på. Det börjar bli tröttsamt att du ständigt låtsas som om du kan ha svarat på precis vad som helst när du inser att du hade fel.
Tillbaka till huvudfrågan: Jag påstår att det inte kommer att behövas lika mycket serviceverkstäder för personbilar, och anställda på dessa, i framtiden när elbilar är i majoritet. Tror du verkligen något annat?
Och speciellt när jag redan jobbar med dessa uppgifter idag.
Dock ej med själva elbilarna.
Men det mesta runt fordon idag... Där räknas även in en hel del du missat som jag försökte påvisa... Som t, ex parator och även exte..
Går inte att glömma bort den tunga trafiken bara för att dragfordonet drivs med el...
Även på jord och entreprenad sidan så är det redan idag svårt med folk...
Du menar att bara för att motorn drivs av el. så minskar allt annat strul?
Då bör du börja jobba på en sådan verkstad...
Nej inte om du håller den nivån du gjort nu. Om du vill lägga ner lite mer tankekraft bakom dina inlägg så är du välkommen tillbaka.Maskintok skrev:
Ämnet är som sagt "komplexitet, elmotorer jämfört med förbränningsmotorer" (det tråkiga är att jag fick för mig att vi var överens om elmotorernas överlägsenhet i detta fallet).
den som tror att verkstäderna kommer att. behöva säga upp personal pga att elbilar gör sitt intåg bör tänka om...
speciellt vid den tyngre sidan så behövs idag minst den dubbla mängden av mekaniker..
Sedan ska inte en som skriver att det är endast en rörlig del i en elmotor uttala sig så mycket... Den är dvs uträknad där och då...
Men det förklarar att man tror att verkstäder blir utan en kassako.... tvärtom... Det är då den börjar..
speciellt vid den tyngre sidan så behövs idag minst den dubbla mängden av mekaniker..
Sedan ska inte en som skriver att det är endast en rörlig del i en elmotor uttala sig så mycket... Den är dvs uträknad där och då...
Men det förklarar att man tror att verkstäder blir utan en kassako.... tvärtom... Det är då den börjar..
Nu har du förvisso inte citerat mig, men det är fortfarande uppenbart att det är mig du svarar. Och det är fortfarande uppenbart att du inte läser det du svarar på (eller inte förstår). Att du inte lagt ner någon större TK(tm) går också att konstatera. I all välmening vore det nog en god idé att du funderar på vad du vill säga innan du skriver ett inlägg istället för under tiden.Maskintok skrev:den som tror att verkstäderna kommer att. behöva säga upp personal pga att elbilar gör sitt intåg bör tänka om...
speciellt vid den tyngre sidan så behövs idag minst den dubbla mängden av mekaniker..
Sedan ska inte en som skriver att det är endast en rörlig del i en elmotor uttala sig så mycket... Den är dvs uträknad där och då...
Men det förklarar att man tror att verkstäder blir utan en kassako.... tvärtom... Det är då den börjar..
Hur som helst:
Jag har för det första inte sagt att jag tror att det är en rörlig del i en elmotor om man med elmotor menar hela drivlinan. Jag har t.o.m. förtydligat detta i några inlägg. Antingen är du oärlig i din argumentation eller har du inte varit så uppmärksam när du läst tråden. Oavsett, lägg ner. Jag anser bara att en elbil är betydligt enklare mekaniskt än en fossilbil. Jag trodde t.o.m. att vi var överens om det. Säger du emot "bara för att"?
För det andra, Jag har inte pratat om någon "tyngre sida", jag har pratat om serviceverkstäder för personbilar. Tror du verkligen att dessa kommer ha lika mycket att göra i framtiden när oljebyten, tändstiftsbyten, kopplingsbyten, kamremsbyten, kylare, turbos, katalysatorer, kylare, bensinpumpar, etc inte längre finns?
det finns mycket att åtgärda i ett fordon än just motor och växellåda..
Dessa ger en del jobb ja men all elektronisk utrustning ger mer egentligen, men det är svårt att idag få betalt för den felsökningen.
vad jag vet så är även lastbilschaufför eller traktor förare att räkna som bilist..
Då de färdas på väg.
lantmännen maskin har väldigt mycket att göra om dagarna så även swecon...
Det är en hel del grova problem emellanåt..
Vi har en hel del eldrivna virkestruckar dessa är inte så varken lätta eller trevliga att hålla på med.. kräver 4 man vid varje tillfälle för att hålla tidsschemat...
lastbilssläp kräver sina mekaniker..
Och ja det kommer krävas mer personal på anläggningarna.. var så säker
Dessa ger en del jobb ja men all elektronisk utrustning ger mer egentligen, men det är svårt att idag få betalt för den felsökningen.
vad jag vet så är även lastbilschaufför eller traktor förare att räkna som bilist..
Då de färdas på väg.
lantmännen maskin har väldigt mycket att göra om dagarna så även swecon...
Det är en hel del grova problem emellanåt..
Vi har en hel del eldrivna virkestruckar dessa är inte så varken lätta eller trevliga att hålla på med.. kräver 4 man vid varje tillfälle för att hålla tidsschemat...
lastbilssläp kräver sina mekaniker..
Och ja det kommer krävas mer personal på anläggningarna.. var så säker
Är en elbil enklare i sin mekaniska konstruktion än en bil med förbränningsmotor, koppling, och växellåda? Ja eller nej?Maskintok skrev:det finns mycket att åtgärda i ett fordon än just motor och växellåda..
Dessa ger en del jobb ja men all elektronisk utrustning ger mer egentligen, men det är svårt att idag få betalt för den felsökningen.
vad jag vet så är även lastbilschaufför eller traktor förare att räkna som bilist..
Då de färdas på väg.
lantmännen maskin har väldigt mycket att göra om dagarna så även swecon...
Det är en hel del grova problem emellanåt..
Vi har en hel del eldrivna virkestruckar dessa är inte så varken lätta eller trevliga att hålla på med.. kräver 4 man vid varje tillfälle för att hålla tidsschemat...
lastbilssläp kräver sina mekaniker..
Och ja det kommer krävas mer personal på anläggningarna.. var så säker