skoge skoge skrev:
Om du vore jordbrukare...hur skulle du göra?

Producera säg 5-6 ton potatis och hoppas att folk köper av dig med extrakostnaden att ha lagerlokal?

Producera 5-6 ton och sälja till grossist direkt?

….
Inget av alternativet. Jag skulle sälja lokalt men istället för att bara ”hoppas” på att folk köper lokalt skulle jag marknadsföra det som hållbart, lokalproducerat, kanske kravmärk m.m. Öppna samarbete med lokalt slakteri samt fokusera på att sälja till typ kursgårdar, köttbutiker, lokala affärer, marknader o.d.

Det finns ju en ganska tydlig trend mot detta och jag upplever det som vanligare och vanligare.

Den lilla lokalbutiken i närmsta byn har helt ställt om till lokalproducerat och med tanke på hur mycket de byggt ut och hur välbesökt den är verkar det gå bra.

Till och med ICA Maxi i Linköping säljer potatis från en gård i trakten. Troligtvis är det dyrare än generell potatis men jag tittar inte ens på priset där. Jag väljer lokalt först.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Inget av alternativet. Jag skulle sälja lokalt men istället för att bara ”hoppas” på att folk köper lokalt skulle jag marknadsföra det som hållbart, lokalproducerat, kanske kravmärk m.m. Öppna samarbete med lokalt slakteri samt fokusera på att sälja till typ kursgårdar, köttbutiker, lokala affärer, marknader o.d.

Det finns ju en ganska tydlig trend mot detta och jag upplever det som vanligare och vanligare.

Den lilla lokalbutiken i närmsta byn har helt ställt om till lokalproducerat och med tanke på hur mycket de byggt ut och hur välbesökt den är verkar det gå bra.

Till och med ICA Maxi i Linköping säljer potatis från en gård i trakten. Troligtvis är det dyrare än generell potatis men jag tittar inte ens på priset där. Jag väljer lokalt först.
Jovisst,men kravmärkt är också en extakostnad... sen VET du inte att folk köper hela skörden och du har en lagerkostnad.
I dag med elpris så är det en stor kostnad
 
skoge skoge skrev:
Jovisst,men kravmärkt är också en extakostnad... sen VET du inte att folk köper hela skörden och du har en lagerkostnad.
I dag med elpris så är det en stor kostnad
Men uppenbarligen går det runt för många eftersom var än jag åker finns det lokalproducerade alternativ.
 
S Styrman_jansson skrev:
Men uppenbarligen går det runt för många eftersom var än jag åker finns det lokalproducerade alternativ.
Alternativ var ordet ja...

Har svårt att tro att de har huvudsakliga inkomsten från att sälja lokalt
 
R
Maskintok skrev:
Och där kom den otrevlige tillbaka..
med nyans om att hans värld är den enda rätta... Och att det inte behövs varken verkstadspersonal eller annat i framtiden..
Du påstår att andra raljerar... Men va fan gör du då?
leker påve?

Nä dig är det ingen idé att svara längre..
Eller ens vara schysst emot.
När du hoppar rakt in i en diskussion om komplexiteten i elmotorer vs förbränningsmotorer och börjar dra anekdoter om dina lokala erfarenheter om "kapell" och "hydraulik" så tar jag mig friheten att uttala mig på ett sätt som kan låta nedvärderande. Ibland orkar jag helt enkelt inte "linda in det".
 
A
R RoAd skrev:
När du hoppar rakt in i en diskussion om komplexiteten i elmotorer vs förbränningsmotorer och börjar dra anekdoter om dina lokala erfarenheter om "kapell" och "hydraulik" så tar jag mig friheten att uttala mig på ett sätt som kan låta nedvärderande. Ibland orkar jag helt enkelt inte "linda in det".
Nä om att det inte enligt dig skulle behövas en stort antal mekaniker på verkstäder i framtiden... dvs från nu och framåt..
Så jag har inte alls uttalat mig om motorerna utan just om detta...
 
R
Maskintok skrev:
Nä om att det inte enligt dig skulle behövas en stort antal mekaniker på verkstäder i framtiden... dvs från nu och framåt..
Så jag har inte alls uttalat mig om motorerna utan just om detta...
Nej det har jag inte skrivit. Och du måste verkligen försöka förstå vad det innebär att citera någon. Citerar du någon som pratar om elmotorer och dess komplexitet i jämförelse med förbränningsmotorer så är det just detta du svarar på. Det börjar bli tröttsamt att du ständigt låtsas som om du kan ha svarat på precis vad som helst när du inser att du hade fel.

Tillbaka till huvudfrågan: Jag påstår att det inte kommer att behövas lika mycket serviceverkstäder för personbilar, och anställda på dessa, i framtiden när elbilar är i majoritet. Tror du verkligen något annat?
 
A
R RoAd skrev:
Nej det har jag inte skrivit. Och du måste verkligen försöka förstå vad det innebär att citera någon. Citerar du någon som pratar om elmotorer och dess komplexitet i jämförelse med förbränningsmotorer så är det just detta du svarar på. Det börjar bli tröttsamt att du ständigt låtsas som om du kan ha svarat på precis vad som helst när du inser att du hade fel.

Tillbaka till huvudfrågan: Jag påstår att det inte kommer att behövas lika mycket serviceverkstäder för personbilar, och anställda på dessa, i framtiden när elbilar är i majoritet. Tror du verkligen något annat?
Ja jag gör ju det..
Och speciellt när jag redan jobbar med dessa uppgifter idag.
Dock ej med själva elbilarna.
Men det mesta runt fordon idag... Där räknas även in en hel del du missat som jag försökte påvisa... Som t, ex parator och även exte..
Går inte att glömma bort den tunga trafiken bara för att dragfordonet drivs med el...
Även på jord och entreprenad sidan så är det redan idag svårt med folk...

Du menar att bara för att motorn drivs av el. så minskar allt annat strul?
Då bör du börja jobba på en sådan verkstad...
 
R
Maskintok skrev:
Du menar att bara för att motorn drivs av el. så minskar allt annat strul?
Då bör du börja jobba på en sådan verkstad...
Nej, du verkar fortfarande inte förstå vad jag skriver. Jag börjar återigen få svårt att undvika invektiven :)
 
A
R RoAd skrev:
Nej, du verkar fortfarande inte förstå vad jag skriver. Jag börjar återigen få svårt att undvika invektiven :)
Det är ingen ide att fortsätta diskutera med dig..
 
R
Maskintok skrev:
Det är ingen ide att fortsätta diskutera med dig..
Nej inte om du håller den nivån du gjort nu. Om du vill lägga ner lite mer tankekraft bakom dina inlägg så är du välkommen tillbaka.

Ämnet är som sagt "komplexitet, elmotorer jämfört med förbränningsmotorer" (det tråkiga är att jag fick för mig att vi var överens om elmotorernas överlägsenhet i detta fallet).
 
A
den som tror att verkstäderna kommer att. behöva säga upp personal pga att elbilar gör sitt intåg bör tänka om...

speciellt vid den tyngre sidan så behövs idag minst den dubbla mängden av mekaniker..
Sedan ska inte en som skriver att det är endast en rörlig del i en elmotor uttala sig så mycket... Den är dvs uträknad där och då...
Men det förklarar att man tror att verkstäder blir utan en kassako.... tvärtom... Det är då den börjar.. ;)
 
R
Maskintok skrev:
den som tror att verkstäderna kommer att. behöva säga upp personal pga att elbilar gör sitt intåg bör tänka om...

speciellt vid den tyngre sidan så behövs idag minst den dubbla mängden av mekaniker..
Sedan ska inte en som skriver att det är endast en rörlig del i en elmotor uttala sig så mycket... Den är dvs uträknad där och då...
Men det förklarar att man tror att verkstäder blir utan en kassako.... tvärtom... Det är då den börjar.. ;)
Nu har du förvisso inte citerat mig, men det är fortfarande uppenbart att det är mig du svarar. Och det är fortfarande uppenbart att du inte läser det du svarar på (eller inte förstår). Att du inte lagt ner någon större TK(tm) går också att konstatera. I all välmening vore det nog en god idé att du funderar på vad du vill säga innan du skriver ett inlägg istället för under tiden.

Hur som helst:

Jag har för det första inte sagt att jag tror att det är en rörlig del i en elmotor om man med elmotor menar hela drivlinan. Jag har t.o.m. förtydligat detta i några inlägg. Antingen är du oärlig i din argumentation eller har du inte varit så uppmärksam när du läst tråden. Oavsett, lägg ner. Jag anser bara att en elbil är betydligt enklare mekaniskt än en fossilbil. Jag trodde t.o.m. att vi var överens om det. Säger du emot "bara för att"?

För det andra, Jag har inte pratat om någon "tyngre sida", jag har pratat om serviceverkstäder för personbilar. Tror du verkligen att dessa kommer ha lika mycket att göra i framtiden när oljebyten, tändstiftsbyten, kopplingsbyten, kamremsbyten, kylare, turbos, katalysatorer, kylare, bensinpumpar, etc inte längre finns?
 
A
det finns mycket att åtgärda i ett fordon än just motor och växellåda..
Dessa ger en del jobb ja men all elektronisk utrustning ger mer egentligen, men det är svårt att idag få betalt för den felsökningen.

vad jag vet så är även lastbilschaufför eller traktor förare att räkna som bilist..
Då de färdas på väg.

lantmännen maskin har väldigt mycket att göra om dagarna så även swecon...
Det är en hel del grova problem emellanåt..
Vi har en hel del eldrivna virkestruckar dessa är inte så varken lätta eller trevliga att hålla på med.. kräver 4 man vid varje tillfälle för att hålla tidsschemat...

lastbilssläp kräver sina mekaniker..
Och ja det kommer krävas mer personal på anläggningarna.. var så säker
 
R
Maskintok skrev:
det finns mycket att åtgärda i ett fordon än just motor och växellåda..
Dessa ger en del jobb ja men all elektronisk utrustning ger mer egentligen, men det är svårt att idag få betalt för den felsökningen.

vad jag vet så är även lastbilschaufför eller traktor förare att räkna som bilist..
Då de färdas på väg.

lantmännen maskin har väldigt mycket att göra om dagarna så även swecon...
Det är en hel del grova problem emellanåt..
Vi har en hel del eldrivna virkestruckar dessa är inte så varken lätta eller trevliga att hålla på med.. kräver 4 man vid varje tillfälle för att hålla tidsschemat...

lastbilssläp kräver sina mekaniker..
Och ja det kommer krävas mer personal på anläggningarna.. var så säker
Är en elbil enklare i sin mekaniska konstruktion än en bil med förbränningsmotor, koppling, och växellåda? Ja eller nej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.