A
kommer ha lika mycket att göra som nu med hjullager och bromsar mm...
som jag och mina kollegor haft hittills.
oavsett drivlina och motor typ.

däck, fälgar mm kommer ge lika mycket som tidigare om inte mer... Kan ju bara se fram emot hårdare däck slitage..
 
R
Maskintok skrev:
kommer ha lika mycket att göra som nu med hjullager och bromsar mm...
som jag och mina kollegor haft hittills.
oavsett drivlina och motor typ.

däck, fälgar mm kommer ge lika mycket som tidigare om inte mer... Kan ju bara se fram emot hårdare däck slitage..
Ja, du kommer säkert ha fullt upp med att "lappa gamla häckar". Och jag har försökt vara tydlig med att dina anekdoter från din lilla stad eller by där du bor inte är ett speciellt bra argument för någonting i allmänhet.

Jag pratar om serviceverkstäder för personbilar generellt. Om kamremsbyten, oljebyten, tändstiftsbyten, kopplingsbyten, etc försvinner så krävs det ju inte ett geni för att förstå att behovet av arbetskraft som utför dessa arbeten kommer minska.
 
Även som amatör på bilar, uteslutande bensin som drivmedel i mitt fall, får jag säga att det övervägande servicebehovet ligger på annat än motor och växellåda. Det handlar om bromsar, div elektronik och styrningar, klimat/ventilation, kanske någon brusten fjäder och byte av stötdämpare. Vid något tillfälle handlar det om någon sensor kring motorstyrning men då berättar anslutna diagnosverktyg vad som ska bytas så oftast enkelt. Värsta jag varit med om var en brusten rem till AC, resterna drogs in i kamremmen och ledde till bekymmer med driften. Inte värre än att det kunde fixas dock.

Visst man behöver byta olja och filter regelbundet, en och annan rem men man ska inte överdriva servicebehovet. Många av sevicepunkter är likartade tex byte av hydraulvätskor med vissa intervall, se över bromsar och byta vad som behövs. Tändstiftsbyte, nej det behövs inte på elbilar men är en väldigt liten kostnad i det stora hela.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R
H Harald Blåtumme skrev:
Även som amatör på bilar, uteslutande bensin som drivmedel i mitt fall, får jag säga att det övervägande servicebehovet ligger på annat än motor och växellåda. Det handlar om bromsar, div elektronik och styrningar, klimat/ventilation, kanske någon brusten fjäder och byte av stötdämpare. Vid något tillfälle handlar det om någon sensor kring motorstyrning men då berättar anslutna diagnosverktyg vad som ska bytas så oftast enkelt. Värsta jag varit med om var en brusten rem till AC, resterna drogs in i kamremmen och ledde till bekymmer med driften. Inte värre än att det kunde fixas dock.

Visst man behöver byta olja och filter regelbundet, en och annan rem men man ska inte överdriva servicebehovet.
Under alla år jag ägt bilar (ca 30 år) så har det varit just service på motor, koppling, och växellåda som kostat mest. Ta bort de kostnaderna så hade mitt bilägande minskat med många tusen kronor per år.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
Jaså...om man missat så är jag övertygad om att bilmetro och scania samt bilbolaget inte är särskilt små på marknaden...
ej heller lantmännen maskin...

Så om man tror att jag bara jobbar i egen verkstad så har man fel.

Jag har dock inte jobbat med elbilar, men det kommer säkert även om jag hellre håller på annat
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut så är det. De som blir mest tagna i rumpan i detta landet är anställda med hög lön. Jag har en god vän som är mellanchef på bank, 120k i lön. Stackars sate.
Hans lönesättande chef kanske är smygsosse? ;)
 
  • Haha
  • Gilla
M_Erlandsson och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Fast det lär ju finnas en gräns när detta blir olönsamt och det öppnas upp en marknad för att producera även detta mer lokalt.
Den gränsen ligger nog rätt högt för sådant som inte kan produceras lokalt.
 
P
D djac skrev:
Don't get me started.. har bekanta med stort åkeri så jag ser hur rutten den businessen är, de hade många bilar tidigare men idag köper de bilen som en tjänst, såklart från öst, sen äger de bara trailrarna själva. Det är inget roligt skick på vare sig bil eller förare men även här har ju "marknaden" fått optimera sakernas tillstånd.
Man får väl se det som en form av U-hjälp?
 
P
Maskintok skrev:
kommer ha lika mycket att göra som nu med hjullager och bromsar mm...
Kanske det, men mindre att göra med motorn så sammanlagt blir det mindre att göra.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Visst man behöver byta olja och filter regelbundet, en och annan rem men man ska inte överdriva servicebehovet. Många av sevicepunkter är likartade tex byte av hydraulvätskor med vissa intervall, se över bromsar och byta vad som behövs. Tändstiftsbyte, nej det behövs inte på elbilar men är en väldigt liten kostnad i det stora hela.
Teslas garanti gäller även om man inte ger bilen regelbunden service.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Alternativ var ordet ja...

Har svårt att tro att de har huvudsakliga inkomsten från att sälja lokalt
Du läser fel.
Jag menade ungefär som att välja yougurt mellan valio och yoggi.

För övrigt finns här i Östergötland ett antal mjölkbönder som gått ihop och har skapat ett lokalt Mjölkmärke, Östgötamjölk. Började 2009 och finns fortfarande på bl.a. ICA, Coop m.m.

Vi har också flera lokala köttproducenter t.ex Basunda Gård (https://basunda.se/) som även har eget slakteri. Har funnits väldigt länge och går att köpa i de vanliga butikerna. Med den omfattningen på verksamhet som de har tror jag inte de gör så mycket mer.

Jag tror tvärtom att ska man odla juste och lokalt krävs det lite mer jobb och då blir det svårare att kombinera med fler saker som inte är stöd till kärnverksamheten . D.v.s. man måste gå in helhjärtat och lite till för det.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den gränsen ligger nog rätt högt för sådant som inte kan produceras lokalt.
Om det inte KAN produceras lokalt, typ annanas, så ligger den ju oändligt högt ;)
 
P pmd skrev:
Man får väl se det som en form av U-hjälp?
Jo det blir ju mindre jobb när pengarna inte behöver passera statskassan först...
Skapar ju mer jobb för trafikpolisens tunggrupp
 
S Styrman_jansson skrev:
Du läser fel.
Jag menade ungefär som att välja yougurt mellan valio och yoggi.

För övrigt finns här i Östergötland ett antal mjölkbönder som gått ihop och har skapat ett lokalt Mjölkmärke, Östgötamjölk. Började 2009 och finns fortfarande på bl.a. ICA, Coop m.m.

Vi har också flera lokala köttproducenter t.ex Basunda Gård ([länk]) som även har eget slakteri. Har funnits väldigt länge och går att köpa i de vanliga butikerna. Med den omfattningen på verksamhet som de har tror jag inte de gör så mycket mer.

Jag tror tvärtom att ska man odla juste och lokalt krävs det lite mer jobb och då blir det svårare att kombinera med fler saker som inte är stöd till kärnverksamheten . D.v.s. man måste gå in helhjärtat och lite till för det.
Jo går man ihop så är det lite lättare, men som enskild bonde så är det svårare
 
D
P pmd skrev:
Man får väl se det som en form av U-hjälp?
Då är det bättre att skicka pengarna.. dåligt utbildade förare i dåligt i skick, i undermåliga bilar, vill vi väl inte ha på våra vägar. Sen låtsas vi bli förvånade när vi har stora olyckor, orsakade av eller med dessa lastbilar inblandade i. Sen är det ju det att när transporter är för billiga så missbrukas det, det körs oerhört mycket tomma bilar idag, som bara ompositioneras, detta ska ju inte vara lönsamt tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.