291 033 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
kommer ha lika mycket att göra som nu med hjullager och bromsar mm...
som jag och mina kollegor haft hittills.
oavsett drivlina och motor typ.
däck, fälgar mm kommer ge lika mycket som tidigare om inte mer... Kan ju bara se fram emot hårdare däck slitage..
som jag och mina kollegor haft hittills.
oavsett drivlina och motor typ.
däck, fälgar mm kommer ge lika mycket som tidigare om inte mer... Kan ju bara se fram emot hårdare däck slitage..
Ja, du kommer säkert ha fullt upp med att "lappa gamla häckar". Och jag har försökt vara tydlig med att dina anekdoter från din lilla stad eller by där du bor inte är ett speciellt bra argument för någonting i allmänhet.Maskintok skrev:
Jag pratar om serviceverkstäder för personbilar generellt. Om kamremsbyten, oljebyten, tändstiftsbyten, kopplingsbyten, etc försvinner så krävs det ju inte ett geni för att förstå att behovet av arbetskraft som utför dessa arbeten kommer minska.
Medlem
· Sverige
· 5 056 inlägg
Även som amatör på bilar, uteslutande bensin som drivmedel i mitt fall, får jag säga att det övervägande servicebehovet ligger på annat än motor och växellåda. Det handlar om bromsar, div elektronik och styrningar, klimat/ventilation, kanske någon brusten fjäder och byte av stötdämpare. Vid något tillfälle handlar det om någon sensor kring motorstyrning men då berättar anslutna diagnosverktyg vad som ska bytas så oftast enkelt. Värsta jag varit med om var en brusten rem till AC, resterna drogs in i kamremmen och ledde till bekymmer med driften. Inte värre än att det kunde fixas dock.
Visst man behöver byta olja och filter regelbundet, en och annan rem men man ska inte överdriva servicebehovet. Många av sevicepunkter är likartade tex byte av hydraulvätskor med vissa intervall, se över bromsar och byta vad som behövs. Tändstiftsbyte, nej det behövs inte på elbilar men är en väldigt liten kostnad i det stora hela.
Visst man behöver byta olja och filter regelbundet, en och annan rem men man ska inte överdriva servicebehovet. Många av sevicepunkter är likartade tex byte av hydraulvätskor med vissa intervall, se över bromsar och byta vad som behövs. Tändstiftsbyte, nej det behövs inte på elbilar men är en väldigt liten kostnad i det stora hela.
Under alla år jag ägt bilar (ca 30 år) så har det varit just service på motor, koppling, och växellåda som kostat mest. Ta bort de kostnaderna så hade mitt bilägande minskat med många tusen kronor per år.H Harald Blåtumme skrev:Även som amatör på bilar, uteslutande bensin som drivmedel i mitt fall, får jag säga att det övervägande servicebehovet ligger på annat än motor och växellåda. Det handlar om bromsar, div elektronik och styrningar, klimat/ventilation, kanske någon brusten fjäder och byte av stötdämpare. Vid något tillfälle handlar det om någon sensor kring motorstyrning men då berättar anslutna diagnosverktyg vad som ska bytas så oftast enkelt. Värsta jag varit med om var en brusten rem till AC, resterna drogs in i kamremmen och ledde till bekymmer med driften. Inte värre än att det kunde fixas dock.
Visst man behöver byta olja och filter regelbundet, en och annan rem men man ska inte överdriva servicebehovet.
Jaså...om man missat så är jag övertygad om att bilmetro och scania samt bilbolaget inte är särskilt små på marknaden...
ej heller lantmännen maskin...
Så om man tror att jag bara jobbar i egen verkstad så har man fel.
Jag har dock inte jobbat med elbilar, men det kommer säkert även om jag hellre håller på annat
ej heller lantmännen maskin...
Så om man tror att jag bara jobbar i egen verkstad så har man fel.
Jag har dock inte jobbat med elbilar, men det kommer säkert även om jag hellre håller på annat
Man får väl se det som en form av U-hjälp?D djac skrev:Don't get me started.. har bekanta med stort åkeri så jag ser hur rutten den businessen är, de hade många bilar tidigare men idag köper de bilen som en tjänst, såklart från öst, sen äger de bara trailrarna själva. Det är inget roligt skick på vare sig bil eller förare men även här har ju "marknaden" fått optimera sakernas tillstånd.
Teslas garanti gäller även om man inte ger bilen regelbunden service.H Harald Blåtumme skrev:Visst man behöver byta olja och filter regelbundet, en och annan rem men man ska inte överdriva servicebehovet. Många av sevicepunkter är likartade tex byte av hydraulvätskor med vissa intervall, se över bromsar och byta vad som behövs. Tändstiftsbyte, nej det behövs inte på elbilar men är en väldigt liten kostnad i det stora hela.
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Du läser fel.skoge skrev:
Jag menade ungefär som att välja yougurt mellan valio och yoggi.
För övrigt finns här i Östergötland ett antal mjölkbönder som gått ihop och har skapat ett lokalt Mjölkmärke, Östgötamjölk. Började 2009 och finns fortfarande på bl.a. ICA, Coop m.m.
Vi har också flera lokala köttproducenter t.ex Basunda Gård (https://basunda.se/) som även har eget slakteri. Har funnits väldigt länge och går att köpa i de vanliga butikerna. Med den omfattningen på verksamhet som de har tror jag inte de gör så mycket mer.
Jag tror tvärtom att ska man odla juste och lokalt krävs det lite mer jobb och då blir det svårare att kombinera med fler saker som inte är stöd till kärnverksamheten . D.v.s. man måste gå in helhjärtat och lite till för det.
Allvetare
· Östergötland
· 3 985 inlägg
Jo går man ihop så är det lite lättare, men som enskild bonde så är det svårareS Styrman_jansson skrev:Du läser fel.
Jag menade ungefär som att välja yougurt mellan valio och yoggi.
För övrigt finns här i Östergötland ett antal mjölkbönder som gått ihop och har skapat ett lokalt Mjölkmärke, Östgötamjölk. Började 2009 och finns fortfarande på bl.a. ICA, Coop m.m.
Vi har också flera lokala köttproducenter t.ex Basunda Gård ([länk]) som även har eget slakteri. Har funnits väldigt länge och går att köpa i de vanliga butikerna. Med den omfattningen på verksamhet som de har tror jag inte de gör så mycket mer.
Jag tror tvärtom att ska man odla juste och lokalt krävs det lite mer jobb och då blir det svårare att kombinera med fler saker som inte är stöd till kärnverksamheten . D.v.s. man måste gå in helhjärtat och lite till för det.
Då är det bättre att skicka pengarna.. dåligt utbildade förare i dåligt i skick, i undermåliga bilar, vill vi väl inte ha på våra vägar. Sen låtsas vi bli förvånade när vi har stora olyckor, orsakade av eller med dessa lastbilar inblandade i. Sen är det ju det att när transporter är för billiga så missbrukas det, det körs oerhört mycket tomma bilar idag, som bara ompositioneras, detta ska ju inte vara lönsamt tycker jag.P pmd skrev: