297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Nu sänkt till 20,6%, som vanligt slirar Anders friskt på fakta, när det kommer till denna hjärtefråga ...AndersMalmgren skrev:
Då är det ju bra att stanna i Sverige, med västra Europas lägsta bolagsskatt, tills man blivit riktigt rik.
(Ja förutom Irland då ...)
Bilden är dock lite gammal, så den visar förra årets bolagsskatt i Sverige.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
21 eller 22 procent spelar det någon roll? Poängen är dessutom att du måste ta ut hög lön för att kunna ta utdelning. Och då beskattas du med 66 procent efter 53kMikael_L skrev:Nu sänkt till 20,6%, som vanligt slirar Anders friskt på fakta, när det kommer till denna hjärtefråga ...
Då är det ju bra att stanna i Sverige, med västra Europas lägsta bolagsskatt, tills man blivit riktigt rik.
(Ja förutom Irland då ...)
[bild]
Bilden är dock lite gammal, så den visar förra årets bolagsskatt i Sverige.
Edit: dock borde jag gå ner i lön snart då jag har två anställda så 400k plus 5 procent av totala löneutaget i bolaget måste jag ta för att få ta ut 50 procent av totala löneutaget i utdelning
Redigerat:
Det låter som du kan komma att betala mindre procent skatt än oss vanliga anställda akademikerknegare som även måste handla alla våra dator och hobbyprylar för skattade pengar...AndersMalmgren skrev:21 eller 22 procent spelar det någon roll? Poängen är dessutom att du måste ta ut hög lön för att kunna ta utdelning. Och då beskattas du med 66 procent efter 53k
Edit: dock borde jag gå ner i lön snart då jag har två anställda så 400k plus 5 procent av totala löneutaget i bolaget måste jag ta för att få ta ut 50 procent av totala löneutaget i utdelning
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Absolut så är det. De som blir mest tagna i rumpan i detta landet är anställda med hög lön. Jag har en god vän som är mellanchef på bank, 120k i lön. Stackars sate.J JohanLun skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Kanske leder detta till mer lokalproducerade varor i slutändan?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
En systematisk gissningslek i så fall. Mendel var nåt på spåren.AndersMalmgren skrev:
Upptäckten av DNA var en lång process med många inblandade, men i slutet av 1920-talet visste man att det existerade och vilka de fyra baserna var. Hur det fungerade genetiskt tog dock ytterligare nåt decennium eller två att klura ut.
Handlar det inte om plats där man tillbringar sin "huvudsakliga dygnsvila"?AndersMalmgren skrev:
Om jag har lyckats skaffa mig ett boende i ett varmare klimat så tänker jag verkligen inte tillbringa mycket mer än 3-4 månader om året i Sverige.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Jo men nu pratade vi om att flytta pengarna till utlandet och bo kvar i Sverige. Inte alla har möjlighet flytta verksamheten utomlands. Om jag lyckas med min internationella produkt sticker jag direkt. Men just nu är jag beroende av konsultmarknaden i Stockholm.P pmd skrev: