297 197 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Kommer inte ihåg vilken tråd vi pratar gripen. Men detta var en intressant film där en stridspilot från USA är impad
Få se, oljepump, filter, kylare, växel, ...jag får det till några fler delar än 1 roterande....R RoAd skrev:
Ja och jag inser att det är ett problem med hur man ska benämna "motorpaketet" i en elbil. När jag skrev en rörlig del så kändes det som att det var tydligt att jag enbart menade själva elmotorn (stator och rotor). Jag tror att jag förtydligade det i ett senare inlägg också.K karlmb skrev:
Men visst i hela "elmotorpaketet" så är det mer än en rörlig del. Fortfarande betydligt färre än i motsvarande "motorpaket" i en förbränningsmotor. Och i en bil med ICE-motor så tillkommer det dessutom koppling och växellåda.
Har vi rett ut vad jag menar nu? Är vi överens om att elbilar har en enormt mycket enklare mekanisk konstruktion än de traditionella "fossilbilarna" nu eller ska du fortsätta missförstå (med flit).
Det är tillräckligt med nyutvecklade och avancerade delar för att raljerandet om komplexiteten hos ICE-bilar faller platt till marken.R RoAd skrev:Ja och jag inser att det är ett problem med hur man ska benämna "motorpaketet" i en elbil. När jag skrev en rörlig del så kändes det som att det var tydligt att jag enbart menade själva elmotorn (stator och rotor). Jag tror att jag förtydligade det i ett senare inlägg också.
Men visst i hela "elmotorpaketet" så är det mer än en rörlig del. Fortfarande betydligt färre än i motsvarande "motorpaket" i en förbränningsmotor. Och i en bil med ICE-motor så tillkommer det dessutom koppling och växellåda.
Har vi rett ut vad jag menar nu? Är vi överens om att elbilar har en enormt mycket enklare mekanisk konstruktion än de traditionella "fossilbilarna" nu eller ska du fortsätta missförstå (med flit).
Det finns redan växellåda, de flesta elmotorer gillar inte att gå så sakta som hjulen roterar.
Jag garanterar att verkstäderna inte kommer att behöva säga upp folk de närmaste 10 åren iaf.
Har vi rett ut det nu?
säga upp folk?K karlmb skrev:Det är tillräckligt med nyutvecklade och avancerade delar för att raljerandet om komplexiteten hos ICE-bilar faller platt till marken.
Det finns redan växellåda, de flesta elmotorer gillar inte att gå så sakta som hjulen roterar.
Jag garanterar att verkstäderna inte kommer att behöva säga upp folk de närmaste 10 åren iaf.
Har vi rett ut det nu?
tvärtom, det kommer bli större brist än idag.
Konstruktionen sätts gemensamt av fler avdelningar, inte minst ekonomi. Bilindustrin har troligvis rätt väl utarbetade riktlinjer som alla ska hålla sig inom. Ex med att dimensionera en drivlina misstänker jag att det finns rätt mycket historisk data just över vad en bil utsätts för under sin livstid också mycket beroende på vilken persongrupp som den tilltalar, Tesla som är rätt nya har nackdelen med att inte ha tillgång till samma data som VAG eller ToyotaMikael_L skrev:Förstår liksom inte riktigt- Är det inte ingenjörer som utvecklar och konstruerar Tesla?
En ingenjör tar väl reda på motorns effekt, vridmoment, varvtal osv.
Sen dimensionerar man axlar, lager och allt annat efter dessa uppgifter, det är ju liksom inte magi eller något, utan tvärtom väldigt välkända saker och det är bara att använda vanligt traditionellt och småtråkigt ingenjörsarbete.
En elbil är ju t.o.m ännu enklare, det finns ingen koppling som föraren kan misshandla på olika vis och lyckas få till ryck och sånt med.
Ser jag till mig själv så är det så att mina historiska data hade stämt mindre bra när jag gick över till Teslan mot innan, Audin gick från 1,68l/mil i normalförbruking till 2,5l/mil med lite mer gasande, så därför körde jag sällan så hårt till och från jobbet, med Teslan spelar det ingen roll, jag struntar typ helt i vad den drar per mil.
Att dimensionera rätt på ex en drivknut, 99,99% av levererade fordon ska klara 15000mil beräknat vid maxvrid i maxvinkel eller att max 15% av levererade bilar får haverera efter 15000mil där 98% av körningen sker med mindre än 2% styrutslag med max 10% av maximalt vrid, det blir rätt olika storlekar på dessa, så det är nog inte så enkelt alltid.
Om man ska hålla sig inom alla specar och ta höjd för den värsta slutanvändaren blir slutprodukten sällan säljbar.
Har så vitt jag vet inte raljerat det minsta, bara konstaterat det uppenbara, att en "elmotor" är mycket mindre komplex än en förbränningsmotor.K karlmb skrev:Det är tillräckligt med nyutvecklade och avancerade delar för att raljerandet om komplexiteten hos ICE-bilar faller platt till marken.
Har vi rett ut det nu?
Att du fortsätter säga mot det får mig att misstänka att du (eftersom jag vet att du jobbar i bilbranschen) antingen jobbar med något okvalificerat men ändå väldigt nära knutet till förbränningsmotor och kommer att bli friställd när du inte längre behövs. Eller så är du inblandad i utveckling och kommer bli friställd för att du inte kan anpassa dig till verkligheten.
sant, men ändå inte.R RoAd skrev:
fossila fordon kommer finnas kvar länge.
samt att det är inte bara med elbilar heller..
Och felsökning mm..
enlig flertalet jag jobbat med så behövs fler gubbar på golvet med en rejäl felsökning på en elbil än en fossil..
Men vi får väl se... Jag är övertygad om att verkstäderna kommer behöva fler anställda... samt att det inom 15 år är pensionsavgångar...
Kör på, satsa dina pengar i de aktierna om du nu tror detMaskintok skrev:sant, men ändå inte.
fossila fordon kommer finnas kvar länge.
samt att det är inte bara med elbilar heller..
Och felsökning mm..
enlig flertalet jag jobbat med så behövs fler gubbar på golvet med en rejäl felsökning på en elbil än en fossil..
Men vi får väl se... Jag är övertygad om att verkstäderna kommer behöva fler anställda... samt att det inom 15 år är pensionsavgångar...
Nja inte många verkstäder som ligger på börsen..R RoAd skrev:
Men jag har ju hoppat in hos bilbolaget m, fl här... Och de är inte så små.. samt bilmetro har ju den tunga sidan där jag brukar hjälpa till när det behövs... parator m, fl brukar då ha enormt med andra jobb än just med drivmedels frågan... över motorn om man säger så...
Så om man nu vill vara seriös och kolla upp lite så är garanti, renovering, utbyte av stomme mm en större marknad än motor renoveringar...
fixa kapell på lastbilar och lösa hydraulik frågor är inte bara att hitta personal till..
inom jord och entreprenad så har vi enorma problem med brist på kunnig personal..