Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Gällde inte den siffran pooltak?

Tre parametrar påverkar priset:
  • Storlek på pool och därmed storleken på pooltak
  • Märke/kvalitét
  • Om taket är färdigmonterat eller i bitar (kostar typ 20-30 000)
Vårt pooltak från Gullberg&Jansson för en 4x8 pool kostade 2016 strax under 100 000, och 125 000 monterat i sektioner.
Nu var det bara ett exempel för att visa på att siffrorna kan variera enormt. Klart jag fattar att ett pooltak i storlek som Skandinavium kostar mer än ett begagnat växthus, men det är inte dit jag vill komma. Vart jag vill komma är en enklare tabell i stil med:

Användare X - Kiruna - 4x8x1,5 meter pool - Pooltak: Ja - 28 grader - April till september - 34 KWh/dygn - 50 kronor/dag
Användare Y - Ystad - 3x2x1,2 meter pool - Pooltak: Nej - 30 grader - Mars till oktober - 22 KWh/dygn - 49 kronor/dag

Och sen något liknande för takläggning, altanbyggen, utbyggnader, plattläggningar, värmepumpsinstallation, golvvärme eller vad som nu är aktuellt för dagen. En sådan tabell kan ju vara hur detaljerad eller enkel som helst, men att den i slutändan visar vad slutkonsumenterna faktiskt får betala i snitt för ämnet än enbart en tillhöftad siffra med en massa beroende-på.

F Fideliox skrev:
Har nån testat de billiga "solfångarna" som finns på t ex Amazon? Något att ha?

[länk]

Vår pool är bara 15 kubik.
Grannen gjorde det ,fick hem den och montera ihop - montera isär allt slängde skiten och köpte en poolvärmepump =)

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Drog igång värmen 10e juni och har till idag gjort av med lite drygt 440kWh.

Startvärde:
[bild]

Idag, 13e juni:
[bild]

Jag har gjort slut på 1 burk på klorgranulat från Rusta samt uppskattningsvis 7 veckoklorpuckar.

Luftvatten värmepump, 9kW har jag för mig.
~27m³ nergrävd delvis nergrävd pool med trädäck runt och ribcover.
Vi har nästan samma upplägg jag har 25 m3 och 30° annars lika .. super nöjd med allt ... största bedriften var att fin justera bypassen i värmaren .. får 2.5° skillnad in/ut

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Vi har nästan samma upplägg jag har 25 m3 och 30° annars lika .. super nöjd med allt ... största bedriften var att fin justera bypassen i värmaren .. får 2.5° skillnad in/ut
Jag har alla 3 ventiler halvöppna, då ligger jag på 1grads delta.
Rörlängder och dimensioner, pumpeffekt spelar så klart in också.

FredrikR FredrikR skrev:
Jag har alla 3 ventiler halvöppna, då ligger jag på 1grads delta.
Rörlängder och dimensioner, pumpeffekt spelar så klart in också.
Du ska väll ha uttopp helt öppet bypass helt öppet och strypa inlopp i värmaren så pass att den inte larmar för dåligt flöde ...då hinner han värma vattnet längre .. förra året skruva jag ej så noga då hade jag skillnad på 0.5-1.0 ° ~ i år 2.5°

Du ska väll ha uttopp helt öppet bypass helt öppet och strypa inlopp i värmaren så pass att den inte larmar för dåligt flöde ...då hinner han värma vattnet längre .. förra året skruva jag ej så noga då hade jag skillnad på 0.5-1.0 ° ~ i år 2.5°
Märker du nån skillnad i år mot tidigare då?
Sett till tid att värma samt elförbrukning.

N
Förbrukade 1523 kWh under juni. Värmer 25 m3 pool till 27 grader med poolvärmepump. Hur mycket den förbrukar vet jag inte, men varmvatten, hushållsel, ac, och dammpump står troligtvis för en betydande andel.

Stefan N Stefan N skrev:
Poolvärmepump, 8,5kW. Intressant om andra kan kommentera sina förbrukningar i denna tråden för det känns som otroligt högt i exemplet.
Detta är total förbrukning på hela huset.
[bild] [bild]

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Märker du nån skillnad i år mot tidigare då?
Sett till tid att värma samt elförbrukning.
Eftersom den är effektiv i år så går den komiskt mindre i tid men värmer mmycke bättre .. effekt vet ej än

Undrar om några har högre elräkning pga poolen och hur mycket skillnad jämför mot utan!?

Får man fråga varför du stryper flödet till värmaren? Den borde ju ge bäst prestanda vid så högt flöde som möjligt?

Visst, vattnet värms inte lika många grader men det blir fler liter istället. Det är ju klart bättre att värma 50 liter 1 grad än 20 liter 2 grader eller 10 liter 4 grader? Verkningsgraden för värmepump beror ju direkt på skillnaden i temperatur mellan luften och vattnet den värmer. Så för varje grad varmare vatten (jämfört med omgivande luft) desto sämre verkningsgrad och dessutom större förluster till omgivning.

Man kanske kan tycka att det KÄNNS som att värmaren ger mycket mer om den pytsar ut 50 gradigt vatten till poolen med lågt flöde, men det är ju oerhört mycket bättre om den pytsar ut ett mycket högre flöde men bara en grads ökning.

Kör man dessutom vatten genom en bypass så har man stoppat energi i pumpen som bara flyttar vattnet och inte gör någon "nytta" mer än att filtreras.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Får man fråga varför du stryper flödet till värmaren? Den borde ju ge bäst prestanda vid så högt flöde som möjligt?

Visst, vattnet värms inte lika många grader men det blir fler liter istället. Det är ju klart bättre att värma 50 liter 1 grad än 20 liter 2 grader eller 10 liter 4 grader? Verkningsgraden för värmepump beror ju direkt på skillnaden i temperatur mellan luften och vattnet den värmer. Så för varje grad varmare vatten (jämfört med omgivande luft) desto sämre verkningsgrad och dessutom större förluster till omgivning.

Man kanske kan tycka att det KÄNNS som att värmaren ger mycket mer om den pytsar ut 50 gradigt vatten till poolen med lågt flöde, men det är ju oerhört mycket bättre om den pytsar ut ett mycket högre flöde men bara en grads ökning.

Kör man dessutom vatten genom en bypass så har man stoppat energi i pumpen som bara flyttar vattnet och inte gör någon "nytta" mer än att filtreras.
Jag är ingen poolexpert men som jag sa tidigare så upplevde jag att den aldrig kom över 26-27° trots att jag hade allt på 24/7

Läste på värmaren så skulle den ha exempel ! Minst 70 och max 100ltr /minut .. läste på om min pump flödet 140 ltr/min ..

Efter ändringen så hade jag värme på endast halva tiden med minst 30°

Men jag kan ha fel !!

Hade fint

Jag är ingen poolexpert men som jag sa tidigare så upplevde jag att den aldrig kom över 26-27° trots att jag hade allt på 24/7

Läste på värmaren så skulle den ha exempel ! Minst 70 och max 100ltr /minut .. läste på om min pump flödet 140 ltr/min ..

Men jag kan ha fel !!

Hade fint
Aha, ok. Ja maxflöde är nog dåligt att överskrida av andra skäl. Pumpflöde ska man dock ta med en nypa salt ibland, står det 140 kan det lika bra vara 70 med just ditt systems tryckfall. Men jag skulle nog testat med lite olika flöde och räkna på det, den inställning där flöde gånger tempökning blir som störst är den man bör köra på (inom komponenternas specade värde). Men om det är en grad eller två kanske inte spelar så stor roll.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
På moderna värmare ser man både in och uttemp och det står i instruktionen hur stor diffen ska vara. Det är inte vattnet eller flödet i sig som är problemet, utan att värmepumpen är optimerad för att värma t ex två grader.

Hep Hep skrev:
På moderna värmare ser man både in och uttemp och det står i instruktionen hur stor diffen ska vara. Det är inte vattnet eller flödet i sig som är problemet, utan att värmepumpen är optimerad för att värma t ex två grader.
Det var så jag gjorde ... verkningsgrad på 1.5-2°

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Kan inte förstå vad som skulle vara sämre verkningsgradsmässigt med högre flöde. Det enda jag kan tänka mig är att värmeväxlare väljs med angiven effekt i tanke och storleken avgörs av vad 1-2 graders tempökning ger för flöde. Att de anger tempdiffen skulle jag tro beror på att det är enkelt att mäta, bra flödesmätare är kanske inte vad normala poolanläggningar har på värmepumpslingan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.