M Martin Lundmark skrev:
Hej Byggmil

Din granne betalar rimligen redan idag, mer än vad du betalar i elnätskostnader.

Man skulle kunna utrycka det så att han har (utifrån hur debiteringsmodeller med effektavgifter är utformad) hitintills betalat ”extra mycket” för sin del av elnätsutnyttjandet.

Som jag har skrivit tidigare så kommer rimligen effektavgifterna att justeras ett antal gånger tiden framöver allt eftersom vi som är anslutna till elnätet anpassar oss.
Det går emot lagkravets syften att straffa de som redan har låga effekttoppar och belöna de som har högre effekttoppar. Det går också emot vad EI och Ellevio har sagt om den nya prismodellen. Det är en principfråga och nu har jag debatterat färdigt i den här tråden.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Du anser pris modellen bristfällig.

Men samtidigt är ju kundgruppen väldigt ”spretig” den innehåller mängder med varianter.

En del husägare har direktel eller vattenburen elvärme med ackumulatortank, vedeldning, pelletseldning, fjärrvärme, solvärme, värmepump, etc. Eller en kombination av två eller fler av dessa ibland olika beroende på årstid och elprisets variation.

För olika elnätsbolag så kan elnätets storlek och ålder variera, ibland är det mera stadsnät ibland mera landsbygdsnät.

Det kan vara mer eller mindre antal hus med elbils laddning och solceller på hustaken etc.

För elnätsbolagen, som måste köpa in elenergin för att täcka elnätsförluster, så kan förlusterna i elnäten och kostnaderna för elenergin variera.

Så även kostnader för underhåll och akuta relationer.

Hur gör du en enkel debitering för alla dessa parametrar och variationer, som samtliga elnätskunder är nöjda med?
Oavsett hur sperigt det är så är det rimligtvis skapligt homogent i genomsnitt och mellan nätägarna så visst är prismodellen bristfällig. Det är fö, i vanlig ordning får jag väl säga, omöjligt förstå vad du svarar på.

• Gilla
pewe3935 och 1 till
  • Laddar…
Har fått lägre avgift än så länge efter införandet av effektavgift. Högsta förbrukningen förra månaden var 2kwh under en timme. Så 2×87kr i effektavgift. De mäter från 06:00-18:00 vardagar.
De sänkte den fasta avgiften med 300kr där jag bor. Värmer upp med bergvärme.

Och har man då fått till det med en låg förbrukning som i pricip inte kan gå lägre. Vad gör man då, när släktmiddagen inställer sig. Det kan bli om oturen är framme, att den kostar flera hundra kronor i effektavgift. Bara så, ska vi sluta med att bjuda in släkten för att någon effektavgift stökar till den med hög faktura. finner det mycket märkligt att den som är sparsam, ska bli straffad för en social tillvaro med kära och nära. Så det med taxxan kommer att slå på en del rätt häftigt. Och med det som är i mitt huvud om det kan ingen radera ut. Då vi har en tradition att träffas några gånger om året och den enda som har plats är vi. Ska vi då betalt av dom, för att dom ska komma och vara sociala. Finner det mycket makabert att debitera gästerna.

• Haha
Byggmil
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är fö, i vanlig ordning får jag väl säga, omöjligt att se vad det faktiskt är du svarar på.
Jag skrev, som jag angav inledningsvis, med anledning att han "anser prismodellen bristfällig"

F
M Martin Lundmark skrev:
Jag skrev, som jag angav inledningsvis, med anledning att han "anser prismodellen bristfällig"
Men det är ju bara svammel du skriver.

J jonaserik skrev:
Och har man då fått till det med en låg förbrukning som i pricip inte kan gå lägre. Vad gör man då, när släktmiddagen inställer sig. Det kan bli om oturen är framme, att den kostar flera hundra kronor i effektavgift. Bara så, ska vi sluta med att bjuda in släkten för att någon effektavgift stökar till den med hög faktura. finner det mycket märkligt att den som är sparsam, ska bli straffad för en social tillvaro med kära och nära. Så det med taxxan kommer att slå på en del rätt häftigt. Och med det som är i mitt huvud om det kan ingen radera ut. Då vi har en tradition att träffas några gånger om året och den enda som har plats är vi. Ska vi då betalt av dom, för att dom ska komma och vara sociala. Finner det mycket makabert att debitera gästerna.
Ja det kan ju "förstöra" hela månaden om man lagar mat, bastar och någon har elbil. Ändå rätt snällt där jag bor tycker jag. 87kr vintermånaderna och 57kr resten av året(den timme man förbrukar mest) och bara mätning vardagar 06:00-18:00.
Vet inte hur de blir röda vardagar, måste kolla det.

Nu är det nog så att ha en hög förbrukning, ger ett medelvärde som är högt och då är ridken mindre att göra övertramp, så taxxan går in. Lätt att komma under, men inte för mycket, då går taxan in på den höga förbrukningen. Rävsaxen slår igen. Låg förbrukning, hoppsan nu klev det över när bastun drog igång. Rävsaxen slog igen. Oavsett hur vi tänker och oavsett vad vissa ( inga namn ) på detta forum försöker med att rosa detta system, så sitter vi i samma båt, men någon annan håller i rodret med kurs till sin favör.

F fsn skrev:
Men det är ju bara svammel du skriver.
Hej fsn

Du verkar inte förstå den bakgrunds beskrivning till problematiken som jag ger.

Då frågar jag dig

Hur gör du en enkel prismodell som hanterar alla de variationer av elnätskunder som finns, så att man undviker att någon tycker (utifrån sin horisont som elanvändare) att ”prismodellen är bristfällig” ?

J jonaserik skrev:
Nu är det nog så att ha en hög förbrukning, ger ett medelvärde som är högt och då är ridken mindre att göra övertramp, så taxxan går in. Lätt att komma under, men inte för mycket, då går taxan in på den höga förbrukningen. Rävsaxen slår igen. Låg förbrukning, hoppsan nu klev det över när bastun drog igång. Rävsaxen slog igen. Oavsett hur vi tänker och oavsett vad vissa ( inga namn ) på detta forum försöker med att rosa detta system, så sitter vi i samma båt, men någon annan håller i rodret med kurs till sin favör.
Är ju väldigt olika beroende på vart man bor. På vissa ställen är det ju mätning årets alla dagar.
Och där jag bor hade vi förrut smältverk för stål som inte finns kvar längre. Så förbrukningen i staden var mycket högre förut. Ändå ska vi ha effekt taxa nu?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Ja det kan ju "förstöra" hela månaden om man lagar mat, bastar och någon har elbil. Ändå rätt snällt där jag bor tycker jag. 87kr vintermånaderna och 57kr resten av året(den timme man förbrukar mest) och bara mätning vardagar 06:00-18:00.
Vet inte hur de blir röda vardagar, måste kolla det.
Jepp, nu är det så att jag/vi förbtukar mer el på sommaren än under vintern, har en pool som kan värmas med en VP och det kostar ca 65 timmar a 3 kW för VP + poolpumpen, som måste gå. Att värma den vid uppstart, från ca 10 C till 27 -28 C, samt att sedan så tar solfångare över, men då måste poolpumpen gå för att inte solfångarna ska koka. Så att som en del inkägg, talas det om infrastrukturen som måste betalas, sluta med et snackket, ingen intresserad, nätbolagen har isidosatt underhåll en längre tid och nu ska dom dyvla på oss en kostnad för det. BLÄ

EDIT Bommade,till det tillkommer tvätt och matlagning med ytterliggare övertramp av medelvärdet.

Redigerat:
E Emanuel01 skrev:
Är ju väldigt olika beroende på vart man bor. På vissa ställen är det ju mätning årets alla dagar.
Och där jag bor hade vi förrut smältverk för stål som inte finns kvar längre. Så förbrukningen i staden var mycket högre förut. Ändå ska vi ha effekt taxa nu?
Jo men en elintensiv industri som ett smältverk har en egen matning inkl transformatorer och det hjälper ju inte lokalnätet i en stad som har en massa elbilar att ladda.

J jonaserik skrev:
Jepp, nu är det så att jag/vi förbtukar mer el på sommaren än under vintern, har en pool som kan värmas med en VP och det kostar ca 65 timmar a 3 kW för VP + poolpumpen, som måste gå. Att värma den vid uppstart, från ca 10 C till 27 -28 C, samt att sedan så tar solfångare över, men då måste poolpumpen gå för att inte solfångarna ska koka. Så att som en del inkägg, talas det om infrastrukturen som måste betalas, sluta med et snackket, ingen intresserad, nätbolagen har isidosatt underhåll en längre tid och nu ska dom dyvla på oss en kostnad för det. BLÄ
Är ju ett EU beslut i grunden. Och de har kontoret i Tyskland som har problem med elen...
Blir en intressant fortsättning!

E Emanuel01 skrev:
Är ju ett EU beslut i grunden. Och de har kontoret i Tyskland som har problem med elen...
Blir en intressant fortsättning!
Jovisst ör det EU även bakom det här och vi är kanske något sen för en gångs skull.

"2 § Föreskrifterna kompletterar bestämmelserna i Europeiska kommis
sionens förordning (EU) nr 838/2010 av den 23 september 2010 om faststäl
lande av riktlinjer för kompensationsmekanismen mellan systemansvariga för
överföringssystemen och för gemensamma regler för överföringsavgifter och
Europaparlamentet och Rådets förordning (EU) 2019/943 av den 5 juni 2019
om den inre marknaden för el."

https://ei.se/download/18.b0dbdc118002bc176c133ae/1650953845317/EIFS-2022-1-om-utformining-av-nättariffer-för-ett-effektivt-utnyttjande-av-elnätet.pdf

Den nyfikne Googlar snabbt fram EU dokumenten....

Och till Byggmil, skrattet han fastna i halsen på dig, när fakturan kommer.

• Gilla
Byggmil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.