14 863 läst · 295 svar
15k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
Den nya prismodellen riskerar därutöver utgöra ett incitament för att köra energislukande energikällor nattetid, när halva effekttoppen räknas. Dvs tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin etc, något som elsäkerhetsverket säger är ajabaja (om du inte är vaken om nätterna förstås).
Jo utmärkt att klaga hos EI !B Byggmil skrev:Från texten: "Den nya prismodellen ger dig som användare möjlighet att själv påverka dina kostnader"
Detta är som sagt inte sant. Med Ellevios nya prismodell blir det dyrare än tidigare oavsett hur mycket man sprider ut sin förbrukning, om man förbrukar mindre än 4-500 kwh per månad. Se bifogad pdf.
I den PDFen som du la in - vad står "Förbrukning (kWh)" för? Är det per timma, dag, månad eller vad?B Byggmil skrev:Från texten: "Den nya prismodellen ger dig som användare möjlighet att själv påverka dina kostnader"
Detta är som sagt inte sant. Med Ellevios nya prismodell blir det dyrare än tidigare oavsett hur mycket man sprider ut sin förbrukning, om man förbrukar mindre än 4-500 kwh per månad. Se bifogad pdf.
Tack Stefan, jag glömde lägga till relevant information. Jämförelsen gäller villaanslutning 16-25A och det är per månad.Stefan_Kba skrev:
Det ska också tilläggas att det är ytters få villahushåll som lyckas lägga sig under 2 kW i genomsnittlig effekttopp över en månad. Jag bor ensam i 150 kvm nybyggt passivhus. Jag förbrukar kanske 4-5000 kwh per år. Jag snittar mellan 2-3 kW i effekttopp.
Njau, det har jag aldrig sett att ESV varnat för. Däremot sett det här med laddare att man bör/måste vara hemma när laddning sker.B Byggmil skrev:
Utmaningen är väl mer att leta rätt på en manual hur tidsförkjuten start fungerar samt prata ihop sig i ett hushåll. 10minuter egentid i form av sociala medier ryker.....
Då har du det nu!P paralun skrev:Njau, det har jag aldrig sett att ESV varnat för. Däremot sett det här med laddare att man bör/måste vara hemma när laddning sker.
Utmaningen är väl mer att leta rätt på en manual hur tidsförkjuten start fungerar samt prata ihop sig i ett hushåll. 10minuter egentid i form av sociala medier ryker.....
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...produkter/kora-disk-och-tvattmaskin-nattetid/
"Med användning av elprodukter följer alltid en risk, även om risken är minimal kan konsekvenserna bli katastrofala. Därför råder Elsäkerhetsverket till att använda så få elprodukter som möjligt när du inte har uppsikt, som exempelvis när du sover eller åker på semester."
Skrattade gott åt din avslutande mening, hehe.
Med användning av elprodukter följer alltid en risk, även om risken är minimal kan konsekvenserna bli katastrofala.P paralun skrev:
Därför råder Elsäkerhetsverket till att använda så få elprodukter som möjligt när du inte har uppsikt, som exempelvis när du sover eller åker på semester.
Om riskerna är hanterbara kanske man kan använda sina elektriska produkter nattetid i undantagsfall.
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...produkter/kora-disk-och-tvattmaskin-nattetid/
TryggHansa:
Kan man köra tvättmaskinen eller diskmaskinen på natten?
– Nej, du bör inte låta tvättmaskinen eller diskmaskinen gå nattetid. När du kör hushållsmaskiner eller laddar apparater, ska du alltid ha koll på dem.
Jo det där var en höjdare😉 och jag själv har inget högre förtroende för ESV.B Byggmil skrev:Då har du det nu!
[länk]
"Med användning av elprodukter följer alltid en risk, även om risken är minimal kan konsekvenserna bli katastrofala. Därför råder Elsäkerhetsverket till att använda så få elprodukter som möjligt när du inte har uppsikt, som exempelvis när du sover eller åker på semester."
Skrattade gott åt din avslutande mening, hehe.
Vilken formulering!
Semester köper jag och jovisst är risken minimal och i huset har vi 4 st brandvarnare. ESV verkar fullt av stollar nuförtiden!
Nej, nu far du med osanning. Nåja, modellen är väl någorlunda lika, men prissättningen skiljer sig otroligt mycket mellan nätbolagen. Ellevio har satt en orimligt låg överföringsavgift i förhållande till effektavgiften. Det är detta som leder till att de med lägst förbrukning med den nya modellen får en dyrare elnätsfaktura, alldeles oavsett hur duktiga de är på att sprida ut sin förbrukning och hålla nere sina effekttoppar.C cpalm skrev:
Ellevios nya prismodell:
Överföringsavgift: 6,25 öre/ kWh
Effektavgift: 81,25 kr/kW
Göteborg energis nya prismodell:
Överföringsavgift: 25,5 öre/ kWh
Effektavgift: 43,75/kW
EI utvecklade inte detta. Men det jag framförde var att modellen missgynnar en grupp förbrukare som inte ska behöva hamna i skottlinjen när den nya lagen träder i kraft och där verkade jag få medhåll.
Jag har själv inga problem att köra mina vitvaror när jag sover. Det jag ville framföra var det evigt återkommande motarbetandet myndigheter emellan. Stollar finner man överallt där det finns offentlig förvaltning av något slagP paralun skrev:Jo det där var en höjdare😉 och jag själv har inget högre förtroende för ESV.
Vilken formulering!
Semester köper jag och jovisst är risken minimal och i huset har vi 4 st brandvarnare. ESV verkar fullt av stollar nuförtiden!
Jo nästa råd, gå inte ut på en promenad för även om det är minimal risk kan du råka ut för en allvarlig plycka.D Dilato skrev:Med användning av elprodukter följer alltid en risk, även om risken är minimal kan konsekvenserna bli katastrofala.
Därför råder Elsäkerhetsverket till att använda så få elprodukter som möjligt när du inte har uppsikt, som exempelvis när du sover eller åker på semester.
Om riskerna är hanterbara kanske man kan använda sina elektriska produkter nattetid i undantagsfall.
[länk]
TryggHansa:
Kan man köra tvättmaskinen eller diskmaskinen på natten?
– Nej, du bör inte låta tvättmaskinen eller diskmaskinen gå nattetid. När du kör hushållsmaskiner eller laddar apparater, ska du alltid ha koll på dem.
Kan inte minnas att jag hört eller läst att en disk eller tvättmaskin orsakat en större brand.
Sen köpte jag två Badringar på IKEA om det börjar läcka vatten och då börjar mobilen larma.
https://www.ikea.com/se/sv/p/badring-sensor-foer-vattenlaeckage-smart-60504352/
Elektriska produkter orsakar årligen ca 300 bränder i våra hem på grund av produktfel.P paralun skrev:
Tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin står för cirka 100 bränder. Inga av dessa leder till dödsfall medan kyl och frys som står för ett tjugotal bränder leder till något dödsfall varje år. Orsaken till dödsfallen beror troligtvis på de bränder som sker när vi sover.
https://www.elsakerhetsverket.se/om...rket-oktober-2022/riskbedom-dina-elprodukter/
...
Branden startade i tvättmaskinens övre del, spred sig till torktumlaren, som var placerad ovanpå tvättmaskinen
https://rib.msb.se/bib/Search/RenderDocument?url=media/20112.pdf
Jo vete tusan vad ESV stödjer sig på för faktastatistik?B Byggmil skrev:
Sen är det en viktig sak angående brandvarnare som de har under frågor o svar.
"När brandvarnaren löser ut sitt larm är branden ofta fullt utvecklad. Vaknar man på natten av brandvarnaren i ett rökfyllt hem, som kanske är strömlöst om jordfelsbrytaren har löst ut, är det väldigt bråttom. I ett sånt läge är det inte lätt att behålla lugnet, varna och få ut familjemedlemmar och husdjur och sedan påbörja släckning."
Man bör/måste ju ha flera brandvarnare och tar man Folksams skrivning behövs det fyra i de flesta hus för tidig detektering oavsett nu om man kör maskiner nattetid
"En brandvarnare är en billig försäkring - vi rekommenderar minst en per våning, helst en per 60 kvadratmeter och en intill varje sovrum"
https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/skydda-hemmet/mot-brander
Njau.... torktumlare igengrodd av klädfibrer och ludd inkl dålig rengöring köper jag som en stor risk men inte tvätt o diskmaskiner. Sen tror jag att dödsfall beror mer på avsaknad eller dålig täckning med brandvarnare.D Dilato skrev:Elektriska produkter orsakar årligen ca 300 bränder i våra hem på grund av produktfel.
Tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin står för cirka 100 bränder. Inga av dessa leder till dödsfall medan kyl och frys som står för ett tjugotal bränder leder till något dödsfall varje år. Orsaken till dödsfallen beror troligtvis på de bränder som sker när vi sover.
[länk]
...
Branden startade i tvättmaskinens övre del, spred sig till torktumlaren, som var placerad ovanpå tvättmaskinen
[länk]