M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det ligger i sakens natur att effektavgiften rimligen justeras allt eftersom elnätskunderna ändrar beteende
Ju duktigare elnätskunderna är på att sprida ut sin förbrukning, desto högre behöver effektavgiften vara för att kompensera. Det innebär att om elnätskunderna är duktiga på att sprida ut sin förbrukning, så blir det ÄNNU dyrare för de som redan har en låg förbrukning och låga effekttoppar. Vilken fantastisk prismodell, eller hur!

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det ligger i sakens natur att effektavgiften rimligen justeras allt eftersom elnätskunderna ändrar beteende
Jo men man kan ju chansa att från början lägga för hög avgift på kunder som har en låg effekttopp.
Pengarna trillar in...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Byggmil skrev:
Jag kanske var otydlig.

Jag menade förstås: Det är i linje med lagens syfte och ändamål och bör absolut ses som en rättvis fördelning av de kostnader som finns för elnätet.
Hej
Så du utesluter att några typer av elnäts kunder har tagit en orättvis låg del av de elnätskostnader som finns idag?

Kommer också inom kort ha batteri och har redan solceller. Vad är en hög effekttopp anser ni? Sommarhalvåret är en i ickefråga men vintern får man anstränga sig lite och hitta en modell för batteriet

M Martin Lundmark skrev:
Naturligtvis så kan tarifferna utformas på olika sätt. Men jag upprepar min fråga; ”Innebär detta då samtidigt att det blir en ”rättvis” fördelning de kostnader som finns för elnätet ?”
Rimligen innebär en "rättvis" fördelning av kostnaderna att man betalar efter belastning.

Högre förbrukning och/eller högre momentant effektuttag bör medföra en högre nätavgift, totalt sett. Och omvänt.

Jag kan inte se att det blir fallet med Ellevios modell.

• Gilla
Byggmil
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så du utesluter att några typer av elnäts kunder har tagit en orättvis låg del av de elnätskostnader som finns idag?
Nej. De med höga effekttoppar bär en orättvist låg del av elnätskostnaderna idag. Detta åtgärdas med den nya modellen. Problemet är att de med låg förbrukning och låga effekttoppar även de får en högre elnätsräkning, vilket inte rimmar väl med det nya lagkravets syfte.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Rimligen innebär en "rättvis" fördelning av kostnaderna att man betalar efter belastning.

Högre förbrukning och/eller högre momentant effektuttag bör medföra en högre nätavgift, totalt sett. Och omvänt.

Jag kan inte se att det blir fallet med Ellevios modell.
Hej
Man betalar inte bara efter belastning Elnäten behöver underhållas och ibland byggas ut

Solceller på villataken med omvänd effektriktning kan innebära kostnader för nätförstärkning

Vid t.ex. stormskador och strömavbrott så betalas ersättning till elnätkundernas från de avgifter som elnätskunderna betalar in

Det är de som är anslutna till elnäten som betalar dess kostnader

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Man betalar inte bara efter belastning Elnäten behöver underhållas och ibland byggas ut

Vid t.ex. stormskador och strömavbrott så betalas ersättning till elnätkundernas från de avgifter som elnätskunderna betalar in

Jo, fast en rimlig princip är ju att man betalar efter nytta.
Jag ser inte att det du skriver avviker från det jag skrev. Basunderhåll om löser man lämpligen genom en grundavgift, och sedan en nyttobaserad rörlig avgift på det. Som det säkert varit tanken.

Haken är att Ellevio inte uppnått det med sin modell, den är skev.

• Gilla
Byggmil och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

G Genomklok skrev:
Jo, fast en rimlig princip är ju att man betalar efter nytta.
Jag ser inte att det du skriver avviker från det jag skrev. Basunderhåll om löser man lämpligen genom en grundavgift, och sedan en nyttobaserad rörlig avgift på det. Som det säkert varit tanken.

Haken är att Ellevio inte uppnått det med sin modell, den är skev.
Hej
Med effektavgifter så kan man ersätta de tre lägsta stegen i säkringsavgiften med en avgift som anpassas bättre efter nyttjandet men det behövs ändå en grundavgift

Det tar några år innan vi ser hur utfallet blir av effektavgifterna i de olika elnätsbolagen

Men det går inte med så enkel modell uppnå full rättvisa

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Med effektavgifter så kan man ersätta de tre lägsta stegen i säkringsavgiften med en avgift som anpassas bättre efter nyttjandet men det behövs ändå en grundavgift

Det tar några år innan vi ser hur utfallet blir av effektavgifterna i de olika elnätsbolagen

Men det går inte med så enkel modell uppnå full rättvisa
Vad säger du om Energimarknadsinspektionens uttalande om att Ellevios nya prismodell inte lever upp till lagraven?

B Byggmil skrev:
Vad säger du om Energimarknadsinspektionens uttalande om att Ellevios nya prismodell inte lever upp till lagraven?
Hej
Hur skall jag kunna säga någonting utan att ha ett underlag

Hela systemet med att ha ett effektstraff för varje abonnet när det i stor utsträckning borde jämna ut sig väldigt mycket inom ett större villa- eller bostadsområde. Frågan är hur man bäst kan maximera sitt snitt bäst per dag. Om det är med batterier eller med en skarp effektvakt som kapar bort alla toppar.
Det andra alternativet är ju att bränna mer energi då man sjunker i sin förbrukning - kanske då man kastar in laddning av sina hemmabatterier. Batterier kanske även utan solceller kanske är en lösning för att kapa eller jämna upp förbrukningen så att det inte blir några toppar. För jag har ännu inte läst mig till hur mycket förbrukning över snittet som krävs före det skall definieras som "topp". Man kanske skall skall kolla vad en gasspis mm kan kosta för att bli mindre beroende av el.

• Gilla
  • Haha
taikon och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Hur skall jag kunna säga någonting utan att ha ett underlag
Du kanske inser att Ellevios nya prismodell är bristfällig. Även om det inte går att uppnå full rättvisa, så tycker jag att man kan sträva efter att komma så nära som möjligt. Rättvisa är visserligen subjektivt men jag tror att vi alla kan vara överens om att det inte är särskilt rättvist att de med lägst belastning på elnätet ska betala mer till följd av en prismodell som enligt Ellevio själva ska ta sikte på de som belastar elnätet mest.

P paralun skrev:
Jag tog mig tid att läsa EI's förklaring/beskrivning av Effektavgiften.

[länk]

Hela föreskriften inkl det finstilta.
[länk]
Från texten: "Den nya prismodellen ger dig som användare möjlighet att själv påverka dina kostnader"

Detta är som sagt inte sant. Med Ellevios nya prismodell blir det dyrare än tidigare oavsett hur mycket man sprider ut sin förbrukning, om man förbrukar mindre än 4-500 kwh per månad. Se bifogad pdf.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.