14 863 läst · 295 svar
15k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
Med nuvarande förbrukningsmönster blir Ellevios nya modell dyrare för mig. Min högsta genomsnittliga effekttopp var på runt 3-4 kW. Med min förbrukning måste jag ner på genomsnittlig effekttopp på 0,5 kW och under. Du får gärna tala om hur jag ska lyckas med det.L Lars_P2006 skrev:
Grannen däremot, som förbrukar minst 5 ggr så mycket och har dubbelt så höga effekttoppar som jag, han får i snitt ett 200 kr lägre belopp på sin elnätsräkning utan att lägga om sina förbrukningsvanor.
Ellevios prismodell missgynnar hushåll med låg förbrukning på ett oproportionerligt sätt och i strid med lagens syfte. Var är incitamentet för grannen att se över sitt förbrukningsmönster om han redan från start får 200 kr lägre elnätsräkning?
Jag kan inte bekräfta det. Vi har hög förbrukning och skulle betala mycket mer med den nya Ellevio-modellen. Vi behöver elen för vår verksamhet (bageri) och håller nu på att konvertera vår elcentral.
Här är våra uppgifter:
Effektavgift: 26kW (ugn och bergvärme)
Kostnader fram till nu: 2 027 kr
Kostnader från januari: 3 815 kr
Kostnader efter konvertering: 1 592 kr
Konverteringskostnader: 25 000 kr
I slutet av konverteringen kommer vi att ha ett batteri med 50kW/h, som laddas från 22:00 till 06:00 och denna el används under dagen.
Det laddas med 6kW och effektavgiften blir då 3kW och inte 26kW
Principen kallas grid peak shaving - om någon är intresserad. Deye växelriktare har denna funktion inbyggd.
Kortfattat förklarat - Du ställer in 1000W, växelriktaren hanterar sedan dessa 1000W. Antingen in i batteriet eller in i huset. Den försöker att under inga omständigheter ta mer än 1000 W från elnätet. Såvida inte batteriet är tomt, i vilket fall det måste ta mer. Men om huset förbrukar 500 W laddas batteriet via elnätet med 500 W tills det är fullt eller når en fastställd gräns. till exempel 50%, så att det fortfarande finns utrymme för solenergi under dagen.
Huset behöver 500W - batteriet laddas med 500W = 1000W från elnätet
Huset behöver 1500W - batteriet laddas ur med 500W = 1000W från elnätet
Här är våra uppgifter:
I slutet av konverteringen kommer vi att ha ett batteri med 50kW/h, som laddas från 22:00 till 06:00 och denna el används under dagen.
Principen kallas grid peak shaving - om någon är intresserad. Deye växelriktare har denna funktion inbyggd.
Kortfattat förklarat - Du ställer in 1000W, växelriktaren hanterar sedan dessa 1000W. Antingen in i batteriet eller in i huset. Den försöker att under inga omständigheter ta mer än 1000 W från elnätet. Såvida inte batteriet är tomt, i vilket fall det måste ta mer. Men om huset förbrukar 500 W laddas batteriet via elnätet med 500 W tills det är fullt eller når en fastställd gräns. till exempel 50%, så att det fortfarande finns utrymme för solenergi under dagen.
Redigerat:
Men hur kan du "konvertera" elen och sen ha ett batteri på 50 kWh (?) (du skriver 50 kW/h vilket låter konstigt) för 25000 kr? Till det kostnaden för elektronik för styrning. Förstår inte.F Florian02024 skrev:Jag kan inte bekräfta det. Vi har hög förbrukning och skulle betala mycket mer med den nya Ellevio-modellen. Vi behöver elen för vår verksamhet (bageri) och håller nu på att konvertera vår elcentral.
Här är våra uppgifter:
Konvertera är kanske fel ord. Jag menade bygga. Svenska är inte mitt första språk.
Jag vill inte gå in för mycket i detalj på hur det här fungerar. Jag vill bara visa att det finns sätt att förbereda sig.
Det kommer att vara obligatoriskt för alla från och med 2027. Vi på Ellevio gör det tidigare nu.
Vi har ett solsystem med 10kWp och ett 10kw/h batteri.
Batteriet kan utökas till 50kw/h för 25.000 kr. och det är vad vi gör.
Sökord: DIY LiFepo4 48V batteri. Jag betalar 21.000kr för 43kW/h celler 3x16 + BMS = 25.000kr.
Tyvärr måste alla ta reda på resten själva. Från vad jag läser här kommer det att finnas en shitstorm mot DIY. Även om de är 48V-system.
Som sagt, jag publicerade ett exempel på hur de nya priserna kommer att göra det extremt dyrt för oss. Vi har nästan dubbelt så hög kostnad för samma sak. Elen blir inte bättre och inte heller nätet.
Jag vill inte gå in för mycket i detalj på hur det här fungerar. Jag vill bara visa att det finns sätt att förbereda sig.
Det kommer att vara obligatoriskt för alla från och med 2027. Vi på Ellevio gör det tidigare nu.
Vi har ett solsystem med 10kWp och ett 10kw/h batteri.
Batteriet kan utökas till 50kw/h för 25.000 kr. och det är vad vi gör.
Sökord: DIY LiFepo4 48V batteri. Jag betalar 21.000kr för 43kW/h celler 3x16 + BMS = 25.000kr.
Tyvärr måste alla ta reda på resten själva. Från vad jag läser här kommer det att finnas en shitstorm mot DIY. Även om de är 48V-system.
Som sagt, jag publicerade ett exempel på hur de nya priserna kommer att göra det extremt dyrt för oss. Vi har nästan dubbelt så hög kostnad för samma sak. Elen blir inte bättre och inte heller nätet.
Förklara gärna hur er elnätsfaktura är uppbyggd om grannen med högre toppeffekt och förbrukning kan få 200 kr lägre elnätsräkning än du. Ganska säker på att du har fel och att incitamentet att sänka både maxeffekt och förbrukning självklart finns.B Byggmil skrev:Grannen däremot, som förbrukar minst 5 ggr så mycket och har dubbelt så höga effekttoppar som jag, han får i snitt ett 200 kr lägre belopp på sin elnätsräkning utan att lägga om sina förbrukningsvanor.
Ellevios prismodell missgynnar hushåll med låg förbrukning på ett oproportionerligt sätt och i strid med lagens syfte. Var är incitamentet för grannen att se över sitt förbrukningsmönster om han redan från start får 200 kr lägre elnätsräkning?
Jag tror att det är grundavgiften som avses. Byggmil kommer nu att ha ett 16A abonnemang och betala 365 kr. Grannen kommer att ha ett 25A abonnemang och betala 565 kr. I januari betalar de båda 365 kr och grannen har därmed sparat 200 kr.optimizer skrev:
För från och med nu är det ingen prisskillnad mellan 16 och 25A säkringar.
Ja, det kan man se som ett "business case".C cpalm skrev:
Eftersom metoden för att minska toppbelastningen i elnätet endast påverkar bastarifferna kan detta betraktas som en året-runt-effekt. Jag har simulerat min eldata retrospektivt för 2 månader och kommer även att simulera den för de kommande 2 månaderna. Men en sak är klar, jag sparar ca 1.700 kr oavsett arbetspriset och ytterligare 300 kr med arbetspriset (el kW/h). De 300 kr beror på växelkursen och spreaden på dagen. På sommaren är spridningen relativt jämnt fördelad över dagen. På vintern är spridningen däremot mycket högre. Här följer ett exempel:
Sommar: el på natten 0,00 öre och el under dagen 10,00 öre
Vinter: El nattetid 10,00 öre och el dagtid 150,00 öre
Detta är exempelsiffror.
I mitt fall är besparingen ca 2.000 kr per månad. Detta beror dock främst på belastningen = 26kW/peak med ett 50 ampere abonnemang.
Bergvärmen måste nu ställas in så att den aldrig går samtidigt som ugnen. Då sjunker min topp till 15kW/peak. Abonnemanget byts till 25A.
Jag kan minska dessa 15kW/peak till 3kW/peak med min Deye 12k med 12kW/p via batteriladdningen. De 3 kW/peak är därför det minsta jag behöver dra. Men 3 kW/peak är också värt 6 kW/peak på natten mellan kl. 22.00 och 06.00. Så jag laddar mina batterier med 6 kW/h på natten under den här tiden.
6kW/h * 8h = 48KW i batteriet.
Jag har en förbrukning på 50 kW/h, men jag kan använda de återstående timmarna med
3kW/h * 16h=48KW laddning under dagen. Det innebär att jag nu kan ta ut totalt 96 kW/h per dag med 3 kW/peak under dagen och 6 kW/peak på natten. Det borde räcka för de flesta tillämpningar.
Vad du behöver är ett batteri som kan täcka en dags förbrukning. I mitt fall 50kW/h, i ett vanligt hus 10kW/h och i ett hus med bergvärme eller värmepump 30-40kw/h. Och en lämplig växelriktare för att ta över energihanteringen.
Inverterare: Deye 12k ~ 25.000kr.
Färdigt batteri 5kW/h ~ 800,00€ ~ 9200,00kr.
Färdigt batteri 10kW/h ~ 1479,00€ ~ 17.000kr.
DYI-batteri 14kW/h ~ 8500kr (celler och BMS)
Detta är normalt 42.000 kr + elektriker med möjlighet att ansluta 12kW/p solceller till växelriktaren. Utan sol är det bara en enhet med en 3-fasanslutning som inte kan mata in. Nätoperatören behöver egentligen inte godkänna detta eftersom det inte finns någon solel.
42.000kr / 1.000kr = 42 månader. Det är en bättre avkastning än någon solcellsinstallation.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Det måste väl löna sig att ha så låga toppar som möjligt, alltså att sprida ut förbrukningen jämt över dygnet? Vad har annars effektavgiften för verkan och betydelse?L Lovan83 skrev:Nej egentligen lönar det sig inte att sprida ut (med den modellen de flesta verkar använda). De tittar oftast på de (1-3) timmarna som du har högst förbrukning och sätter avgiften därifrån. Om du jämnar ut din förbrukning på resterande timmar spelar ingen roll för effektavgiften.
Så titta på de högsta förbrukningstimmarna du har. Du kan ha berg och dalbana på förbrukningen resten av timmarna, det spelar ingen roll för effektavgiften.
Dock så är det olika regler för alla nätbolag. Till exempel, vissa tittar bara på vardagar 6-21 och ignorerar resten av tiden.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Jag läser alla era inlägg, men blir inte mycket klokare. Ju mer jag läser desto mindre begriper jag.
Är jag korkad eller är systemet som skall införas snårigt?
Det känns som om inte ens elbolagen riktigt vet.
En konkret fråga: Kommer avgiften att debiteras på räkningen från nätägaren?
En konkret fråga till: Kommer debiteringen från leverantören, om den inte är samma som nätägaren, att påverkas, alltså priset per kWh, eller kommer den fortfarande att baseras på marknaden pris?
Är jag korkad eller är systemet som skall införas snårigt?
Det känns som om inte ens elbolagen riktigt vet.
En konkret fråga: Kommer avgiften att debiteras på räkningen från nätägaren?
En konkret fråga till: Kommer debiteringen från leverantören, om den inte är samma som nätägaren, att påverkas, alltså priset per kWh, eller kommer den fortfarande att baseras på marknaden pris?
Det är ju tyvärr inte riktigt så enkelt för de flesta. För mig t.ex. som inte har något bageri kommer jag inte att tjäna några 2 000 kr/månad på att skifta merparten av förbrukningen till lågpristid.F Florian02024 skrev:
Sen gick vi nu helt plötsligt från 25 000 kr till 42 000 kr.
Ja. Det är väsentligen nät- och överföringsavgiften med ny etikett.TheImprovisor skrev:
Nej, var du köper din el är skilt från hur den kommer till dig.TheImprovisor skrev:
Principen, som Ellevio hävdar i alla fall, är att ändringen ska vara "kostnadsneutral". Då tänker de sänka överföringsavgiften per kWh och istället ta en (saftig) effektavgift.optimizer skrev:
Problemet är att för mig, som förbrukar 10-11 MWh/år inte får så mycket lägre överföringsavgift i kronor att det kompenserar för den höga effektavgiften vid normal användning.
Har inte exakta siffror framför mig, men ett exempel:
1000 kWh förbrukning, 4 kW max snitteffekt gav tidigare fast avgift 365 kr + 1000*0,23 = 595 kr
Men nu blir det 365 + 1000*0.0625 + 4*81, 25 = 753 kr.
Högförbrukare gynnas alltså av modellen eftersom de i större grad kompenseras genom den lägre överföringsavgiften.
(Sedan kan ju tilläggas att högre förbrukning i sig medför en högre kostnad, men det är ju oberoende av effektavgiften.)
Redigerat:
Ja. Men min poäng, som jag tydligen inte förklarade tillräckligt tydligt, är att den lägre överföringsavgiften inte motsvarar höjningen i form av effektavgift. Inte för mig i alla fall, och då ser jag mig som en hyggligt typisk villaägare med bergvärme och normala vitvaror utan elbil.C cpalm skrev:
Självklart lönar det sig att minska topparna, det jag syftar på är resterande tid är oväsentligt.TheImprovisor skrev:
Det är snårigt för det finns inte ett färdigt upplägg som bolagen behöver följa. De fick i uppdrag typ: ”gör något för att minska topparna i belastningen på elnätet” utan att ge någon vägledning.
Jag gissar att det finns en anledning till att de tre stora drar ut på införandet, för de vill se hur det fungerar för de andra innan de plöjer ner miljarder i systemförändringar. Framförallt om EI har några synpunkter regelmässigt på hur de mindre gjort.