15 063 läst · 295 svar
15k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
Märkligt. Överföringsavgiften är ju inga konstigheter men beräkningen av effektavgiften om man har exempelvis 2 effekttoppar i lågprisperiod och 1 effekttopp i högprisperioden vore intressant att se. Ställ frågan till nätbolaget. Känns som att man med avsikt gör modellerna svåra att förstå så att kunderna inte ska förstå hur uppsnurrade de blir.C cpalm skrev:Mälarenergi har följande modell med hög/lågpris:
[bild]
[länk]
Någon som begriper hur man skall räkna under vinterperioden november-mars?
Tolkade det som att det är lågpris effektavgift (baserad på snittet av de tre topptimmarna under lågpristid) plus högpris effektavgift (baserad på snittet av de tre topptimmarna under högpristid). Men ju mer jag tänker på det, desto konstigare låter det. Det innebär ju att om t.ex. uttaget är jämnt över dygnet betalar man 75,00 + 37,50 = 112,50 kr/kW hela vintern och 37,50 kr/kW resten av året. Dvs. de 75 kronorna är ju i princip ovanpå de 37,50. En väldigt extrem skillnad...
Utifrån formuleringen, kan det språkligt tolkas som att det är ett genomsnittligt värde som beräknas, även om detta värde baseras på de tre högsta timvärdena från både lågrespektive högpristid. Det står tydligt att effektavgiften baseras på "ett snittvärde" – singular – vilket tyder på att de olika tidpunkterna (låg- och högpristid) skulle sammanföras till ett enda genomsnitt. Men säkrast är att kolla med nätbolaget eller kolla om de har något tydligt räkneexempel.C cpalm skrev:
Jag har en verkstad/garage med två lvp, en värmer fikarum/kök/omklädningsrum/toalett och en värmer verkstadsdelen.
Ibland om det är kallt och mekbehov uppstår så har jag tryckt på kanske en timme med 9 kW värmefläkt utöver lvp. Att höja tempen med bara lvp går lite trögt.
Detta förfarande kan alltså påverka hela månadskostnaden?
Bostadshus och en flygel värms med 16 kW jordvärme så enskild timme kan gå åt en del kWh om man får för sig att höja temperaturen i verkstan.
Ibland om det är kallt och mekbehov uppstår så har jag tryckt på kanske en timme med 9 kW värmefläkt utöver lvp. Att höja tempen med bara lvp går lite trögt.
Bostadshus och en flygel värms med 16 kW jordvärme så enskild timme kan gå åt en del kWh om man får för sig att höja temperaturen i verkstan.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 156 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 156 inlägg
Jag har inte sett någon som tagit bort abonnemangsavgift helt, däremot är det ett tänkbart sätt att göra. Jag tror inte någon kommer välja den modellen för då får de inget betalt alls om någon slår av strömmen helt/är självförsörjande vissa månader. Dessutom skulle det bli större svängningar i avgiften.J Jocke-JB skrev:
Eftersom olika bolag har olika modell så går det inte att säga något med 100% säkerhet. Det man kan se är att hos Ellevio så har man tagit bort skillnaden mellan 16, 20 och 25 A, alla betalar samma månadsavgift. För 16A är det en höjning med 20nkr/månad medan det är en sänkning för den som har 20A eller 25A. Överföringsavgiften sänks också från 30 öre/kWh till drygt 6 öre/kWh
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 156 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 156 inlägg
Det kan slå ja, kommer troligen slå, men det beror ju på vilken modell ditt elnätsbolag har.H Haagbard skrev:Jag har en verkstad/garage med två lvp, en värmer fikarum/kök/omklädningsrum/toalett och en värmer verkstadsdelen.
Tack! För min del låter det som en ganska bra grej. Dom få kallaste dagarna på året behöver jag 25A säkring och den varmare delen på året räcker 16A. Som det säkert är för många andra ocksåFairlane skrev:Jag har inte sett någon som tagit bort abonnemangsavgift helt, däremot är det ett tänkbart sätt att göra. Jag tror inte någon kommer välja den modellen för då får de inget betalt alls om någon slår av strömmen helt/är självförsörjande vissa månader. Dessutom skulle det bli större svängningar i avgiften.
Eftersom olika bolag har olika modell så går det inte att säga något med 100% säkerhet. Det man kan se är att hos Ellevio så har man tagit bort skillnaden mellan 16, 20 och 25 A, alla betalar samma månadsavgift. För 16A är det en höjning med 20nkr/månad medan det är en sänkning för den som har 20A eller 25A. Överföringsavgiften sänks också från 30 öre/kWh till drygt 6 öre/kWh
Tycker det känns okej ifall man tar ut någon form av avgift för ens max behov men inte okej ifall de ligger kvar både med högre avgifter för högre säkringar och en effekt avgift.
Lite som en motor stark bil, man betalar mer för att kunna trycka på vid en omkörning även om man inte använder kraften 90% av körtiden.
Lite som en motor stark bil, man betalar mer för att kunna trycka på vid en omkörning även om man inte använder kraften 90% av körtiden.
Nej egentligen lönar det sig inte att sprida ut (med den modellen de flesta verkar använda). De tittar oftast på de (1-3) timmarna som du har högst förbrukning och sätter avgiften därifrån. Om du jämnar ut din förbrukning på resterande timmar spelar ingen roll för effektavgiften.TheImprovisor skrev:
Så titta på de högsta förbrukningstimmarna du har. Du kan ha berg och dalbana på förbrukningen resten av timmarna, det spelar ingen roll för effektavgiften.
Dock så är det olika regler för alla nätbolag. Till exempel, vissa tittar bara på vardagar 6-21 och ignorerar resten av tiden.
Jorå, det lönar sig visst. Sikta på att kapa den högsta toppen bara,,,