Det är mycket svårt att avgöra hur det här kommer att slå, eftersom det inte finns två nätägare som har gjort lika. Det är en rörig mixup av fast avgift, säkringsavgift, överföringsavgift och effektavgifter som kan vara olika vid olika tider på dygnet och olika årstider.

Effektavgiften kan också beräknas väldigt olika, allt från den högsta förbrukningen under en kvart till medelvärdet av de tre timmarna med högst förbrukning. Typisk kostnad är månatligen 30-100kr/kW effekt man tagit ut under den mätperiod bolaget använder för att avgöra den högsta förbrukningen. Att platta ut sin förbrukning från 9kW till som högst 7kW sparar med andra ord 60 - 200kr/månad. Det får inte mig att börja installera effektvakt på varmvattenberedaren.

Det kan bli dyrt för dem som har saker med hög effekt som används sällan. Ett bastubad i månaden, eller något svetsjobb en kväll då och då kan bli rätt så dyrt.

Jag är mer "rädd" för att elbolagen vid detta nya sätt att beräkna priser höjer sina marginaler ännu mer och inte justerar sina övriga avgifter nedåt så att effektavgiften ryms där.

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Swetrot Swetrot skrev:
Jag är mer "rädd" för att elbolagen vid detta nya sätt att beräkna priser höjer sina marginaler ännu mer och inte justerar sina övriga avgifter nedåt så att effektavgiften ryms där.
Finns väl inget företag som inte tar chanserna de får att maximera sina vinster. Säkert ligger dina tankar "i farans riktning".

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Så här tänker Göteborgs energi.

• Diagram som visar de tre högsta effekttopparna med datum och tid i september; 3.0 kW, 2.43 kW, 2.38 kW. Effektavgift 91,08 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Micleg Micleg skrev:
Låter ju rätt vettigt i alla fall jämfört med Tekniska Verken i Linköping som tidigt varit ute med en helt missanpassad men för dom enkel lösning som sedan direkt kritiserats. Men dom kör på ändå.

[länk]
Undrar om dom ens förstår själva vad dom skriver.

• Gilla
Jotell och 1 till
  • Laddar…
B
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Finns väl inget företag som inte tar chanserna de får att maximera sina vinster. Säkert ligger dina tankar "i farans riktning".
Elnätsföretagens vinster begränsas av lagstiftning och övervakas av energimarknadsinspektionen.

TheImprovisor
B BSOD skrev:
Elnätsföretagens vinster begränsas av lagstiftning och övervakas av energimarknadsinspektionen.
Och lika förbaskat går de med bra vinst.

TheImprovisor
magnbe magnbe skrev:
Så här tänker Göteborgs energi.
Simple enough.
Det är alltså effektförbrukning per timma vi ser och det är det effekttariffen baseras på?

Och lika förbaskat går de med bra vinst.
Ja här går det bra, 0,5 miljarder/ år typ och ändå läcker dom pengar och har kontoren fulla med konsulter. Många timmar går åt gör det,,

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
TorpAnders TorpAnders skrev:
Ja här går det bra, 0,5 miljarder/ år typ och ändå läcker dom pengar och har kontoren fulla med konsulter. Många timmar går åt gör det,,
Anna Borg som är koncernchef för Vattenfall tjänar drygt 1.450.000 kronor i månaden.

• Wow
  • Ledsen
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Anna Borg som är koncernchef för Vattenfall tjänar drygt 1.450.000 kronor i månaden.
Ett bolag som är helägt av svenska staten, bör noteras i sammanhanget.

• Ledsen
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
H Harald Blåtumme skrev:
Ett bolag som är helägt av svenska staten, bör noteras i sammanhanget.
För mig gör det bara saken ännu värre.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ellevio har en funktion som gör att man enkelt kan se vad man med den nya prismodellen hade betalat föregående månader. Jag gjorde en koll 9 månader bakåt i tiden och kunde då se att jag i snitt får betala 100 kr mer per månad med den nya modellen med mitt nuvarande "förbrukningsmönster". Då bor jag ensam i ett ytterst energieffektivt hus där jag mycket sällan har effekttoppar över 3 kW.

Ellevio har gjort en fuling, höjer sina marginaler och gömmer det bakom lagkrav. Problemet är att lagkravet kommit till för att ge konsumenterna en möjlighet att påverka sin elnätsavgift genom "smartare" förbrukning. Inte ens i Maj 2024, när jag hade en genomsnittlig effekttopp på 1,07 kW, hade det varit billigare med den nya beräkningsmodellen.

En snabb uträkning ger att jag behöver ner på en genomsnittlig toppeffekt på ungefär 0,5 kW för att närma mig den gamla prismodellen. I praktiken innebär det att jag kan fetglömma att över huvud taget köra torktumlaren om jag önskar komma ner i samma prisnivå sen innan.

EU kräver inte att en ny prismodell implementeras förrän 2027. Ändå har elbolagen bråttom med att implementera sina nya prismodeller. Gissa varför!

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Simple enough.
Det är alltså effektförbrukning per timma vi ser och det är det effekttariffen baseras på?
Exakt. Morgonen 28/9 var jag otålig och mot bättre vetande körde jag både tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin samtidigt.

Grävde runt lite i appen och hittade denna sammanställning av avgiften.

Effektavgift på 91,08 kr visas, beräknad som 35,00 kr gånger medelvärdet av tre högsta effekttoppar under månaden i kW.

magnbe magnbe skrev:
Exakt. Morgonen 28/9 var jag otålig och mot bättre vetande körde jag både tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin samtidigt.

Grävde runt lite i appen och hittade denna sammanställning av avgiften.

[bild]
Ellevio planerar hutlösa 81,60 kr x snittet av månadens tre högsta effekttoppar.

C
B Byggmil skrev:
Ellevio planerar hutlösa 81,60 kr x snittet av månadens tre högsta effekttoppar.
Mälarenergi har följande modell med hög/lågpris:

Tabell med Mälarenergis prislista för elnät 2024; visar låg- och högprisperioder och motsvarande överförings- och effektavgifter under olika månader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.malarenergi.se/globalas...ismodellen_2024-01-01_privat-o-foretag_a4.pdf

Någon som begriper hur man skall räkna under vinterperioden november-mars?
Tolkade det som att det är lågpris effektavgift (baserad på snittet av de tre topptimmarna under lågpristid) plus högpris effektavgift (baserad på snittet av de tre topptimmarna under högpristid). Men ju mer jag tänker på det, desto konstigare låter det. Det innebär ju att om t.ex. uttaget är jämnt över dygnet betalar man 75,00 + 37,50 = 112,50 kr/kW hela vintern och 37,50 kr/kW resten av året. Dvs. de 75 kronorna är ju i princip ovanpå de 37,50. En väldigt extrem skillnad...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.