15 875 läst · 295 svar
16k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
Det är mycket svårt att avgöra hur det här kommer att slå, eftersom det inte finns två nätägare som har gjort lika. Det är en rörig mixup av fast avgift, säkringsavgift, överföringsavgift och effektavgifter som kan vara olika vid olika tider på dygnet och olika årstider.
Effektavgiften kan också beräknas väldigt olika, allt från den högsta förbrukningen under en kvart till medelvärdet av de tre timmarna med högst förbrukning. Typisk kostnad är månatligen 30-100kr/kW effekt man tagit ut under den mätperiod bolaget använder för att avgöra den högsta förbrukningen. Att platta ut sin förbrukning från 9kW till som högst 7kW sparar med andra ord 60 - 200kr/månad. Det får inte mig att börja installera effektvakt på varmvattenberedaren.
Det kan bli dyrt för dem som har saker med hög effekt som används sällan. Ett bastubad i månaden, eller något svetsjobb en kväll då och då kan bli rätt så dyrt.
Jag är mer "rädd" för att elbolagen vid detta nya sätt att beräkna priser höjer sina marginaler ännu mer och inte justerar sina övriga avgifter nedåt så att effektavgiften ryms där.
Effektavgiften kan också beräknas väldigt olika, allt från den högsta förbrukningen under en kvart till medelvärdet av de tre timmarna med högst förbrukning. Typisk kostnad är månatligen 30-100kr/kW effekt man tagit ut under den mätperiod bolaget använder för att avgöra den högsta förbrukningen. Att platta ut sin förbrukning från 9kW till som högst 7kW sparar med andra ord 60 - 200kr/månad. Det får inte mig att börja installera effektvakt på varmvattenberedaren.
Det kan bli dyrt för dem som har saker med hög effekt som används sällan. Ett bastubad i månaden, eller något svetsjobb en kväll då och då kan bli rätt så dyrt.
Jag är mer "rädd" för att elbolagen vid detta nya sätt att beräkna priser höjer sina marginaler ännu mer och inte justerar sina övriga avgifter nedåt så att effektavgiften ryms där.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Finns väl inget företag som inte tar chanserna de får att maximera sina vinster. Säkert ligger dina tankar "i farans riktning".Swetrot skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 029 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 029 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Ellevio har en funktion som gör att man enkelt kan se vad man med den nya prismodellen hade betalat föregående månader. Jag gjorde en koll 9 månader bakåt i tiden och kunde då se att jag i snitt får betala 100 kr mer per månad med den nya modellen med mitt nuvarande "förbrukningsmönster". Då bor jag ensam i ett ytterst energieffektivt hus där jag mycket sällan har effekttoppar över 3 kW.
Ellevio har gjort en fuling, höjer sina marginaler och gömmer det bakom lagkrav. Problemet är att lagkravet kommit till för att ge konsumenterna en möjlighet att påverka sin elnätsavgift genom "smartare" förbrukning. Inte ens i Maj 2024, när jag hade en genomsnittlig effekttopp på 1,07 kW, hade det varit billigare med den nya beräkningsmodellen.
En snabb uträkning ger att jag behöver ner på en genomsnittlig toppeffekt på ungefär 0,5 kW för att närma mig den gamla prismodellen. I praktiken innebär det att jag kan fetglömma att över huvud taget köra torktumlaren om jag önskar komma ner i samma prisnivå sen innan.
EU kräver inte att en ny prismodell implementeras förrän 2027. Ändå har elbolagen bråttom med att implementera sina nya prismodeller. Gissa varför!
Ellevio har gjort en fuling, höjer sina marginaler och gömmer det bakom lagkrav. Problemet är att lagkravet kommit till för att ge konsumenterna en möjlighet att påverka sin elnätsavgift genom "smartare" förbrukning. Inte ens i Maj 2024, när jag hade en genomsnittlig effekttopp på 1,07 kW, hade det varit billigare med den nya beräkningsmodellen.
En snabb uträkning ger att jag behöver ner på en genomsnittlig toppeffekt på ungefär 0,5 kW för att närma mig den gamla prismodellen. I praktiken innebär det att jag kan fetglömma att över huvud taget köra torktumlaren om jag önskar komma ner i samma prisnivå sen innan.
EU kräver inte att en ny prismodell implementeras förrän 2027. Ändå har elbolagen bråttom med att implementera sina nya prismodeller. Gissa varför!
Mälarenergi har följande modell med hög/lågpris:B Byggmil skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.malarenergi.se/globalas...ismodellen_2024-01-01_privat-o-foretag_a4.pdf
Någon som begriper hur man skall räkna under vinterperioden november-mars?
Tolkade det som att det är lågpris effektavgift (baserad på snittet av de tre topptimmarna under lågpristid) plus högpris effektavgift (baserad på snittet av de tre topptimmarna under högpristid). Men ju mer jag tänker på det, desto konstigare låter det. Det innebär ju att om t.ex. uttaget är jämnt över dygnet betalar man 75,00 + 37,50 = 112,50 kr/kW hela vintern och 37,50 kr/kW resten av året. Dvs. de 75 kronorna är ju i princip ovanpå de 37,50. En väldigt extrem skillnad...