14 855 läst · 295 svar
15k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
Jag var kanske otydlig. Min faktura blir 100kr dyrare än förut. Och grannens faktura blir 200 kr billigare än förut. Grannens faktura är såklart mycket högre än min totalt sett.optimizer skrev:
Äntligen någon mer som har förstått att den nya prismodellen missgynnar lågförbrukare. Om man har villaanslutning, är kund hos Ellevio och förbrukar mindre än 500 kwh per månad, så blir det med den nya orosmomenten dyrare oavsett hur låga effekttoppar man har.G Genomklok skrev:Principen, som Ellevio hävdar i alla fall, är att ändringen ska vara "kostnadsneutral". Då tänker de sänka överföringsavgiften per kWh och istället ta en (saftig) effektavgift.
Problemet är att för mig, som förbrukar 10-11 MWh/år inte får så mycket lägre överföringsavgift i kronor att det kompenserar för den höga effektavgiften vid normal användning.
Har inte exakta siffror framför mig, men ett exempel:
1000 kWh förbrukning, 4 kW max snitteffekt gav tidigare fast avgift 365 kr + 1000*0,23 = 595 kr
Men nu blir det 365 + 1000*0.0625 + 4*81, 25 = 753 kr.
Högförbrukare gynnas alltså av modellen eftersom de i större grad kompenseras genom den lägre överföringsavgiften.
(Sedan kan ju tilläggas att högre förbrukning i sig medför en högre kostnad, men det är ju oberoende av effektavgiften.)
Har varit i kontakt med ansvarig för prissättningen hos Ellevio som bara svarar med standardsvar. Har även varit i kontakt med energimarknadsinspektionen som först inte verkade förstå vad jag menade, men som nu skriftligen har meddelat att ellevios nya prismodell inte lever upp till lagkraven.
Jo mycket viktigt det sista du skrev att inte elnätsbolagen har en neutral prissättning, Ellevio tänkte väl håva en lite extra på kunder med lägre förbrukning.B Byggmil skrev:
Hit vänder man sig alltså.
https://ei.se/
HejG Genomklok skrev:
Att den skall vara ”kostnadsneutral” gäller för ”gruppen” av elnätslunder inte för varje enskild elnätskund.
Vissa villaägaren får med effektavgifter en lägre kostnad andra en högre kostnad
Eftersom det alltid finns en grundkostnad för utbyggnad, drift och underhåll av elnät så kan inte elnätskostnaden bli noll även om elenergiöverföringen (kWh) går mot noll.
Det är därför inte orimligt att en del elnätskunder med få kWh kan se att kostnaden stiger med effekttariffen
Det du skriver försvarar inte Ellevios prismodell, som energimarknadsinspektionen själv säger inte lever upp till lagkraven. Modellen går att utforma på ett sätt som inte missgynnar elnätskunder med låg förbrukning och låga effekttoppar.M Martin Lundmark skrev:Hej
Att den skall vara ”kostnadsneutral” gäller för ”gruppen” av elnätslunder inte för varje enskild elnätskund.
Vissa villaägaren får med effektavgifter en lägre kostnad andra en högre kostnad
Eftersom det alltid finns en grundkostnad för utbyggnad, drift och underhåll av elnät så kan inte elnätskostnaden bli noll även om elenergiöverföringen (kWh) går mot noll.
Det är därför inte orimligt att en del elnätskunder med få kWh kan se att kostnaden stiger med effekttariffen
HejB Byggmil skrev:
Jag försvarar inte specifikt Ellevios prismodell
Varje elnätsbolag utformar sina tariffer utifrån att elnätet skall finansieras av de anslutna elnätskunderna övervakade av Energimarknadsinspektionen
Med effektavgifter så eftersträvar man en rättvisare fördelning av elnätskostnaderna utifrån hur man använder elnätet.
Hur är det rättvist att de med den lägsta förbrukningen och de lägsta topparna med den nya modellen ska bära en högre andel av kostnaderna?M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag försvarar inte specifikt Ellevios prismodell
Varje elnätsbolag utformar sina tariffer utifrån att elnätet skall finansieras av de anslutna elnätskunderna övervakade av Energimarknadsinspektionen
Med effektavgifter så eftersträvar man en rättvisare fördelning av elnätskostnaderna utifrån hur man använder elnätet.
Ellevio säger själva att modellen är utformad på så sätt att de som driver kostnaderna, de med höga effekttoppar, ska betala mer.
Problemet är att modellen utformats på ett sätt som gör det billigare för det genomsnittliga hushållet och dyrare för de som förbrukar mest och de som förbrukar minst. Jag tror inte att detta är avsiktligt. Intentionerna har nog varit goda och Ellevio kommer inte att tjäna mer pengar med denna modell.
Modellen kan utformas så att elnätskunderna med låg förbrukning och låga effekttoppar inte behöver betala mer än innan. Detta kan kompenseras med högre effektavgift på de allra högsta effekttopparna. Det är i linje med lagens syfte och ändamål och bör absolut ses som rättvist.M Martin Lundmark skrev:
Såhär skrev energimarknadsinspektionen till mig: "Förhoppningsvis har Ellevio tagit del av den vägledning som vi har tagit fram till elnätsföretagen, så som deras modell är uppbyggd i dagsläget lever den inte till fullt ut upp till lagstiftningen."
Energimarknadsinspektionen skriver också följande: "innan 1 januari 2027 kommer vi inte att kunna bedriva någon tillsyn mot effektavgifterna eftersom regelverket inte har trätt i kraft ännu." Med andra ord lämnar de konsumenterna i ett rättslöst vakuum i två år.
Det hela är skrattretande.
Energimarknadsinspektionen skriver också följande: "innan 1 januari 2027 kommer vi inte att kunna bedriva någon tillsyn mot effektavgifterna eftersom regelverket inte har trätt i kraft ännu." Med andra ord lämnar de konsumenterna i ett rättslöst vakuum i två år.
Det hela är skrattretande.
Naturligtvis så kan tarifferna utformas på olika sätt. Men jag upprepar min fråga; ”Innebär detta då samtidigt att det blir en ”rättvis” fördelning de kostnader som finns för elnätet ?”B Byggmil skrev:
Jo men man kan ju hamna i ett läge där alla kunder är duktiga med att få ner sina effekttoppar genom att flytta förbrukningar och då måste man göra om modellen. Men man kan ju inte ta ut det i förskott och öka de totala intäkterna som tydligen Ellevio försökt med.B Byggmil skrev:
HejP paralun skrev:
Det ligger i sakens natur att effektavgiften rimligen justeras allt eftersom elnätskunderna ändrar beteende
Jag kanske var otydlig.M Martin Lundmark skrev:
Jag menade förstås: Det är i linje med lagens syfte och ändamål och bör absolut ses som en rättvis fördelning av de kostnader som finns för elnätet.