14 872 läst · 295 svar
15k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
Ah, OK, du är inne på fördelningen rörligt/effekt. Jo, de skiljer ju rätt mycket.B Byggmil skrev:
Göteborg är kanske inte bästa jämförelsen då de kör en egen modell sedan innan föreskriften blev klar. Om något är det de som idag avviker från föreskriften (de har ingen tidsdifferentiering).
Enligt föreskriften skall den rörliga avgiften vara kostnadsbaserad och i praktiken är den rörliga kostnaden förlusten i nätet, och där känns det snarare som att Ellevio är mer realistiska än en del andra aktörer.
Mälarenergi kör t.ex. 26 öre på natten och 51 öre på dagen, vilket antyder att deras nätförluster skulle ligga på närmare 50% 😬
Så jag begriper inte riktigt varför EI skulle rikta kritik mot Ellevio för att den rörliga komponenten är så pass låg. Det är till synes hela intentionen med föreskriften.
Rättvist eller inte kan ju sen så klart diskuteras.
Ja de hänvisar ju själva till statistiken noll dödsfall relaterade till bränder som startat i vitvaror 2005-2015😂P paralun skrev:Jo vete tusan vad ESV stödjer sig på för faktastatistik?
Sen är det en viktig sak angående brandvarnare som de har under frågor o svar.
"När brandvarnaren löser ut sitt larm är branden ofta fullt utvecklad. Vaknar man på natten av brandvarnaren i ett rökfyllt hem, som kanske är strömlöst om jordfelsbrytaren har löst ut, är det väldigt bråttom. I ett sånt läge är det inte lätt att behålla lugnet, varna och få ut familjemedlemmar och husdjur och sedan påbörja släckning."
Man bör/måste ju ha flera brandvarnare och tar man Folksams skrivning behövs det fyra i de flesta hus för tidig detektering oavsett nu om man kör maskiner nattetid
"En brandvarnare är en billig försäkring - vi rekommenderar minst en per våning, helst en per 60 kvadratmeter och en intill varje sovrum"
[länk]
Det jag anmärker på är att elnätskunder med låg förbrukning och låga effekttoppar får en dyrare elnätsfaktura med den nya prismodellen. Något som går stick i stäv med vad både EI och Ellevio säger om syftet med den nya prismodellen. Vi lågförbrukare är väl collateral damage antar jag. Det hela hade kunnat undvikas med en trappstegsmodell med lägre avgift för de första kW i effekttopparna. 2-3 kW är det som sagt ytterst få som klarar av att ta sig under oavsett hur mycket de sprider ut sin förbrukning. Detta borde utgöra någon form av basbehov som inte ska straffas.C cpalm skrev:Ah, OK, du är inne på fördelningen rörligt/effekt. Jo, de skiljer ju rätt mycket.
Göteborg är kanske inte bästa jämförelsen då de kör en egen modell sedan innan föreskriften blev klar. Om något är det de som idag avviker från föreskriften (de har ingen tidsdifferentiering).
Enligt föreskriften skall den rörliga avgiften vara kostnadsbaserad och i praktiken är den rörliga kostnaden förlusten i nätet, och där känns det snarare som att Ellevio är mer realistiska än en del andra aktörer.
Mälarenergi kör t.ex. 26 öre på natten och 51 öre på dagen, vilket antyder att deras nätförluster skulle ligga på närmare 50% 😬
Så jag begriper inte riktigt varför EI skulle rikta kritik mot Ellevio för att den rörliga komponenten är så pass låg. Det är till synes hela intentionen med föreskriften.
Rättvist eller inte kan ju sen så klart diskuteras.
Vad det är EI specifikt syftar på när de skriver att Ellevios prismodell inte lever upp till lagkraven vet jag som sagt inte, men något är det ju som inte stämmer.
Vänta bara och se vad notan stannar på för december. Med julmaten som ska ordnas, kanske hela släkten kommer och mycket mat som ska lags värmas. Är en av de som inte gör av med så mycket EL, då jag eldar med ved och har en otrolig låg förbrukning. Värmer hus och har full VV med pannan. Just nu kollar jag upp hur det vara julen 2023 då vi var 18 personer, inget gratis skulle det ha varit med effektaxan som klev över ett snitt markant får den månaden. Ingen lågförbrukare kommer att klara ett julstök eller kanske en midsommar med många vid bordet. Det behövs inte mycket för ett övertramp. Bara några kW på en timma, så är man i fällan. Har ellevio.
HejB Byggmil skrev:Nej, nu far du med osanning. Nåja, modellen är väl någorlunda lika, men prissättningen skiljer sig otroligt mycket mellan nätbolagen. Ellevio har satt en orimligt låg överföringsavgift i förhållande till effektavgiften. Det är detta som leder till att de med lägst förbrukning med den nya modellen får en dyrare elnätsfaktura, alldeles oavsett hur duktiga de är på att sprida ut sin förbrukning och hålla nere sina effekttoppar.
Ellevios nya prismodell:
Överföringsavgift: 6,25 öre/ kWh
Effektavgift: 81,25 kr/kW
Göteborg energis nya prismodell:
Överföringsavgift: 25,5 öre/ kWh
Effektavgift: 43,75/kW
EI utvecklade inte detta. Men det jag framförde var att modellen missgynnar en grupp förbrukare som inte ska behöva hamna i skottlinjen när den nya lagen träder i kraft och där verkade jag få medhåll.
Du anser pris modellen bristfällig.
Men samtidigt är ju kundgruppen väldigt ”spretig” den innehåller mängder med varianter.
En del husägare har direktel eller vattenburen elvärme med ackumulatortank, vedeldning, pelletseldning, fjärrvärme, solvärme, värmepump, etc. Eller en kombination av två eller fler av dessa ibland olika beroende på årstid och elprisets variation.
För olika elnätsbolag så kan elnätets storlek och ålder variera, ibland är det mera stadsnät ibland mera landsbygdsnät.
Det kan vara mer eller mindre antal hus med elbils laddning och solceller på hustaken etc.
För elnätsbolagen, som måste köpa in elenergin för att täcka elnätsförluster, så kan förlusterna i elnäten och kostnaderna för elenergin variera.
Så även kostnader för underhåll och akuta relationer.
Hur gör du en enkel debitering för alla dessa parametrar och variationer, som samtliga elnätskunder är nöjda med?
Redigerat:
Energimarknadsinspektionen säger, och jag citerar: "Den nya prismodellen ger dig som elanvändare möjlighet att själv påverka dina kostnader". Det är bevisat att detta inte stämmer för oss med låg förbrukning och låga effekttoppar. Prismodellen lever därför inte upp till lagkravets syften och behöver omarbetas.M Martin Lundmark skrev:Hej
Du anser pris modellen bristfällig men samtidigt är kundgruppen väldigt ”spretig” den innehåller mängder med varianter.
En del husägare har direktel eller vattenburen elvärme med akumelatortank, vedeldning, pelletseldning, fjärrvärme, solvärme, värmepump, etc. Eller en kombination av två eller fler av dessa ibland olika beroende på årstid och elprisets variation.
För olika elnätsbolag så kan elnätets storlek och ålder variera och ibland är det mera stadsnät ibland mera landsbygdsnät. Det kan vara mer eller mindre antal hus med elbils laddning och solceller på hustaken etc.
För elnätsbolagen som måste köpa in elenergin för att täcka elnätsförluster så kan förluster och dess kostnader variera så även kostnader för underhåll och akuta repationer.
Hur gör du en enkel debitering för alla dessa parametrar och variationer som samtliga elnätskunder är nöjda med?
Jag påstår inte att samtliga elnätskunder ska vara nöjda. Jag anser att prismodellen ska leva upp till lagkraven och dess bakomliggande syften, inget annat. Där har Ellevio bevisligen en del kvar att jobba med.
Bygggmil skrev:
Ja de hänvisar ju själva till statistiken noll dödsfall relaterade till bränder som startat i vitvaror 2005-2015😂
Jo allt går att bevisa med statistik och jag anser att den här statistiken behöver förfinas för att dra några säkra slutsatser och att varna för att inte köra tvätt o diskmaskiner samt som de skriver "minimal risk".
Ja de hänvisar ju själva till statistiken noll dödsfall relaterade till bränder som startat i vitvaror 2005-2015😂
Jo allt går att bevisa med statistik och jag anser att den här statistiken behöver förfinas för att dra några säkra slutsatser och att varna för att inte köra tvätt o diskmaskiner samt som de skriver "minimal risk".
Det är nog inte på EL-sidan som det kommer att hända något. Så den delen kan nog alla glömma, minirisk. Men ta vattensidan, blir det en läcka av något slag och egen brunn eller kommunalt trycker på, många m3 som kommer ut i huset och då är kattastrofen ett faktum, med kanske en häftig vattenskada som följd. Därav aldrig tvätt och disk i mitt hus när det är sovtid.P paralun skrev:Bygggmil skrev:
Jo allt går att bevisa med statistik och jag anser att den här statistiken behöver förfinas för att dra några säkra slutsatser och att varna för att inte köra tvätt o diskmaskiner och som de skriver "minimal risk".
HejB Byggmil skrev:Energimarknadsinspektionen säger, och jag citerar: "Den nya prismodellen ger dig som elanvändare möjlighet att själv påverka dina kostnader". Det är bevisat att detta inte stämmer för oss med låg förbrukning och låga effekttoppar. Prismodellen lever därför inte upp till lagkravets syften och behöver omarbetas
När det står "Den nya prismodellen ger dig som elanvändare möjlighet att själv påverka dina kostnader".
Tolkar du det enbart,som att du kan sänka dina nuvarande kostnader?
Kan möjligen en tolkning vara, att du kan påverka så att ökningen av dina elnätskostnader framöver inte blir så stora?
Målet med att införa effektavgifterna är ju att hålla nere (bromsa) kostnadsökningarna för elnäten.
”Syftet med effektavgiften är att visa kunderna vilka kostnader deras nätanvändning för med sig och därigenom ge dem incitament att anpassa sin förbrukning och därmed minska, eller skjuta fram, behoven av fördyrande investeringar i nätet.”
https://ei.se/bransch/tariffer-natt...av-nattariffer-enligt-eifs-20221/effektavgift
Redigerat:
Som jag nämnt tidigare sprider jag redan min förbrukning till max. Det finns inga åtgärder kvar att vidta förutom att stänga av bergvärmepumpen och sluta tvätta kläder. För mig och andra hushåll som förbrukar minimalt med energi och har låga effekttoppar saknas möjligheten att påverka mina kostnader. Min granne snittar som sagt 5-6 kW. Var finns incitamentet för denne att sprida ut sin förbrukning? Han kan istället sitta på arslet, ligga kvar på nuvarande förbrukning, och casha 200 kr per månad. Tror du verkligen att han ser prismodellen som ett incitament att anpassa sin förbrukning?M Martin Lundmark skrev:Hej
När det står "Den nya prismodellen ger dig som elanvändare möjlighet att själv påverka dina kostnader".
Tolkar du det enbart som att du kan sänka dina kostnader?
Kan möjligen en tolkning vara, att du kan påverka så att ökningen av dina elnätskostnader framöver inte blir så stora?
Målet med att införa effektavgifterna är ju att hålla nere (bromsa) kostnadsökningarna för elnäten.
”Syftet med effektavgiften är att visa kunderna vilka kostnader deras nätanvändning för med sig och därigenom ge dem incitament att anpassa sin förbrukning och därmed minska, eller skjuta fram, behoven av fördyrande investeringar i nätet.”
[länk]
Njau som jag skrev så investerade jag i ett par Badringar från IKEA.J jonaserik skrev:Det är nog inte på EL-sidan som det kommer att hända något. Så den delen kan nog alla glömma, minirisk. Men ta vattensidan, blir det en läcka av något slag och egen brunn eller kommunalt trycker på, många m3 som kommer ut i huset och då är kattastrofen ett faktum, med kanske en häftig vattenskada som följd. Därav aldrig tvätt och disk i mitt hus när det är sovtid.
https://www.ikea.com/se/sv/p/badring-sensor-foer-vattenlaeckage-smart-60504352/
Men håller med om att det är nog högre risk för vattenläckage än brand.
Hej ByggmilB Byggmil skrev:Som jag nämnt tidigare sprider jag redan min förbrukning till max. Det finns inga åtgärder kvar att vidta förutom att stänga av bergvärmepumpen och sluta tvätta kläder. För mig och andra hushåll som förbrukar minimalt med energi och har låga effekttoppar saknas möjligheten att påverka mina kostnader.
Om vi antar, att du har gjort allt, som kan göras för att ha en helt konstant elanvändning sett över hela året. Då har du ju uppfyllt målet.
Varför efterfrågar du då, att du skall kunna sänka elnätskostnaderna ytterligare?
Rimligen får du då en kostnadshöjning som följer elnätens kostnadshöjningar.
Men grannen, som inte har gjort allt han kunnat, och som har dubbelt så höga effekttoppar. Han ska då rimligen belönas innan han lyft ett finger? Nu får du väl ändå vakna. Du säger emot dig själv.M Martin Lundmark skrev:Hej Byggmil
Om vi antar, att du har gjort allt, som kan göras för att ha en helt konstant elanvändning sett över hela året. Då har du ju uppfyllt målet.
Varför efterfrågar du då, att du skall kunna sänka elnätskostnaderna ytterligare?
Rimligen får du då en kostnadshöjning som följer elnätens kostnadshöjningar.
Hej ByggmilB Byggmil skrev:
Din granne betalar rimligen redan idag, mer än vad du betalar i elnätskostnader.
Man skulle kunna utrycka det så att han har (utifrån hur debiteringsmodeller med effektavgifter är utformad) hitintills betalat ”extra mycket” för sin del av elnätsutnyttjandet.
Som jag har skrivit tidigare så kommer rimligen effektavgifterna att justeras ett antal gånger tiden framöver allt eftersom vi som är anslutna till elnätet anpassar oss.