14 882 läst · 295 svar
15k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
Absolut. Har man 3000-4000kWh per månad i förbrukning, har man säkert mycket goda möjligheter att både effektstyra energioptimera sin förbrukning, både med hänsyn till effekttaxa och varierande energipriser.B Byggmil skrev:Som jag nämnt tidigare sprider jag redan min förbrukning till max. Det finns inga åtgärder kvar att vidta förutom att stänga av bergvärmepumpen och sluta tvätta kläder. För mig och andra hushåll som förbrukar minimalt med energi och har låga effekttoppar saknas möjligheten att påverka mina kostnader. Min granne snittar som sagt 5-6 kW. Var finns incitamentet för denne att sprida ut sin förbrukning? Han kan istället sitta på arslet, ligga kvar på nuvarande förbrukning, och casha 200 kr per månad. Tror du verkligen att han ser prismodellen som ett incitament att anpassa sin förbrukning?
Kul att du nämner just bergvärmepumpen. Det är ju en av de första sakerna man ska försöka styra för att försöka flytta energi från högpristimmarna till lågpristimmar, samtidigt som man förhåller sig till effektproblematiken.
M Martin Lundmark skrev:Hej fsn
Du verkar inte förstå den bakgrunds beskrivning till problematiken som jag ger.
Då frågar jag dig
Hur gör du en enkel prismodell som hanterar alla de variationer av elnätskunder som finns, så att man undviker att någon tycker (utifrån sin horisont som elanvändare) att ”prismodellen är bristfällig” ?
Hej fsnF fsn skrev:
Väntar fortfarande på din prismodell
Jag har inte kunskapen om detta men "industrin" ligger fortfarande mitt i staden men utnyttjas inte. Glömde skriva att elkraft produktion ligger på andra sidan staden.P paralun skrev:
Var säger EI och Ellevio att syftet med effektavgiften är att de med låg förbrukning skall betala mindre?B Byggmil skrev:
Om vi bortser från de som har 20 eller 25 A säkring, som ju får en saftig rabatt i just Ellevios nya tariff, så är det enda som avgör om du vinner eller förlorar på nätavgiften i Ellevios modell topparnas storlek i relation till förbrukningen. Man kan inte säga att vinnarna eller förlorarna är de som förbrukar si eller så mycket.
Har en bvp från 2023 med smart styrning. Den jobbar under de timmar på dygnet som effektuttaget i nätet är som lägst. Det är dessutom en varvtalsstyrd bvp. Som sagt, det finns inget mer jag kan göra.B BSOD skrev:Absolut. Har man 3000-4000kWh per månad i förbrukning, har man säkert mycket goda möjligheter att både effektstyra energioptimera sin förbrukning, både med hänsyn till effekttaxa och varierande energipriser.
Kul att du nämner just bergvärmepumpen. Det är ju en av de första sakerna man ska försöka styra för att försöka flytta energi från högpristimmarna till lågpristimmar, samtidigt som man förhåller sig till effektproblematiken.
Ingenstans. De säger att de som belastar nätet mest ska betala mer. Jag säger inte de med låg förbrukning ska betala mindre än tidigare. Jag säger att de med låg förbrukning inte ska hamna i skottlinjen när man tar sikte på de med högst belastning på nätet.C cpalm skrev:Var säger EI och Ellevio att syftet med effektavgiften är att de med låg förbrukning skall betala mindre?
Om vi bortser från de som har 20 eller 25 A säkring, som ju får en saftig rabatt i just Ellevios nya tariff, så är det enda som avgör om du vinner eller förlorar på nätavgiften i Ellevios modell topparnas storlek i relation till förbrukningen. Man kan inte säga att vinnarna eller förlorarna är de som förbrukar si eller så mycket.
Njau elproduktionen finns i hela Sverige och Norden-Europa eftersom allt sitter ihop numera.E Emanuel01 skrev:
Men om det finns en elproduktion i staden så hade sannolikt smältverket en egen matning inkl transformator till ställverket i närheten av elproduktionen.
Den ligger på andra sidan staden men de hade högre kapacitet förut. Då var det kraftvärmeverk som det är nu + gasturbiner.P paralun skrev:
Lite kuriosa!
Lustiga människor det finns, dom tänker förbruka tex värmen från VP när el är billigt och inte när behovet är störst?? Sätter dom verkligen snålheten och några kronor före sin bekvämlighet?? Det är ju få som har acctankar så att dom kan lagra värme från natt till dag och har man stora tankar är ju risken att pumpen inte riktigt orkar med så att elpatronen måste gå in och stötta.
Taxan går alltid in. Jag fattar inte hur man kan ha så svårt att förstå hur det fungerar.J jonaserik skrev:Nu är det nog så att ha en hög förbrukning, ger ett medelvärde som är högt och då är ridken mindre att göra övertramp, så taxxan går in. Lätt att komma under, men inte för mycket, då går taxan in på den höga förbrukningen. Rävsaxen slår igen. Låg förbrukning, hoppsan nu klev det över när bastun drog igång. Rävsaxen slog igen. Oavsett hur vi tänker och oavsett vad vissa ( inga namn ) på detta forum försöker med att rosa detta system, så sitter vi i samma båt, men någon annan håller i rodret med kurs till sin favör.
Men det är ju ett tydligt exempel på varför man måste ha en enkel prismodell.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Så är det med de flesta varor och tjänster. Inte sällan blir det tom billigare om du köper fler enheter.D Daniel 109 skrev:
Trängselavgifterna är väl i paritet med effektavgifterna, men de är undantag, inte regel. Och de förbättrade inte trafiksituationen mer än marginellt.