Nätavgiften blir också klart högre i förhållande till energiförbrukning om du förbrukar lite.

C
B Byggmil skrev:
Ingenstans. De säger att de som belastar nätet mest ska betala mer.
Fast med deras definition av belastning kan de som belastar nätet mest finnas både bland små-, mellan- och storförbrukarna. Det kan man tycka vad man vill om, så klart, men det är innebörden.

Hur resonerar du då?

D Daniel 109 skrev:
Nätavgiften blir också klart högre i förhållande till energiförbrukning om du förbrukar lite.
Du tänker på den fasta delen abbonemangsavgift antar jag?

Med 0 förbrukning är den fasta avgiften 100% av nätavgiften och sedan sjunker dess andel....

Ja, främst den.

C cpalm skrev:
Fast med deras definition av belastning kan de som belastar nätet mest finnas både bland små-, mellan- och storförbrukarna. Det kan man tycka vad man vill om, så klart, men det är innebörden.
Vad är deras definition av belastning? Måste ha missat det.

C
B Byggmil skrev:
Vad är deras definition av belastning? Måste ha missat det.
Den formella definitionen är diffus, "kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet", men det står ju uppenbart att det skall läsas som att belastning i sammanhanget är att inte ha exakt samma förbrukning varje timme i månaden.

Eller som EI uttrycker det:
Text om effektariffer och elanvändning för att minska effekttoppar och kostnader.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Nu är det nog så att ha en hög förbrukning, ger ett medelvärde som är högt och då är ridken mindre att göra övertramp, så taxxan går in.
Taxan går alltid in om du har en förbrukning över 0 kW någon gång under månaden.
Enda sättet att slippa effektavgiften är att inte ha någon förbrukning alls, under hela månaden.
Otroligt att du ännu inte begripit detta.
J jonaserik skrev:
Lätt att komma under, men inte för mycket, då går taxan in på den höga förbrukningen. Rävsaxen slår igen. Låg förbrukning, hoppsan nu klev det över när bastun drog igång. Rävsaxen slog igen. Oavsett hur vi tänker och oavsett vad vissa ( inga namn ) på detta forum försöker med att rosa detta system, så sitter vi i samma båt, men någon annan håller i rodret med kurs till sin favör.
Skillnaden mellan de som tycker systemet har en poäng och dig är att de som tycker systemet har en poäng faktiskt förstår hur det fungerar.

Om vi ser på ditt exempel med julhelgen så är det ju så att du uppenbarligen då använder en hög effekt och då är det helt rimligt att du betalar för det. Om du normalt ligger runt 4 kW på dina toppar och under julhelgen kliver upp i toppar på 10 kW så får du under december månad samma effektavgift som den som kontinuerligt ligger på 10 kW. Det är väl inte orimligt, eftersom nätbolaget såklart måste dimensionera nätet efter detta?

• Gilla
Martin Lundmark och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Otroligt att du ännu inte begripit detta.
Kan nog kontra lite här mot din kommentar. Är nog så att det är någon annan som inte begriper.
Om du har något som ska kan kallas stenkoll på dettta, så skriv då begripligt om det. Sen det med att skruva om att ha noll någon gång under en månad så går taxan in. Och det var min intension att skriva om, för att få lite klarhet vad framtiden har. Då finns det ingen mening för gemene personer i landet att dra ner på sin förbrukning, då det vid en del tillfällen görs ett större uttag, som omedelbart renderar i en effekttaxa. Finner det märkligt att så ska ske, när en återhållssamhet på elsidan bör ske, i tanke på allt som skrivs om att hålla igen, från myndigheter och framför allt nätägarna. Klart nätägarna vill ha så låg belastning som möjligt. Det finns ingen som kan få till en jämn belstning, utan kommer att få kanske en överraskning att effekttaxa debiteras. Sen som jag skrev om den sociala biten då, blir med 100 % extra dyrt, särskillt över den del som gäller jultiden. Vet inte hur du klarar den delen, men kanske skiter i det och tar smällen, men betänk, alla kanske inte har den ekonomiska status som du har och kan läsas tydligt mellan raderna på dina inlägg.
Så hoppa över allt det med att försöka vara någon som kan/vet allt med effekttaxan och framför allt. Det du skriver är liksom att alla är mer eller mindre idioter som inte begriper detta. Det vet dom och har funderingar på hur dom ska få till det bra utan effekttaxan. Taxan kommer att bli en dyr del för dom som eldar med ved. I princip noll uttag vid eldning och kanske har som jag en VP som backupp vid längre bortavaro. Då kommer det att kosta skjortan när VP går in. Så förutsättningarna är till nästan 100 % olika i olika hus och hem. Som ett bevis på det med ved/VP kommer jag att lägga in grafer på mitt hus, hur det kommer att bli. Men kan ta ett par dagar till för det.

Ja, du får betala samma effektavgift om du använder hög effekt några få gånger i månaden som om du gör det dagligen. Är det orimligt? Du behöver ju ett nät med samma kapacitet i båda fallen.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Som ett tillägg på mitt inlägg # 159 och ditt i inlägg # 158.
Det finns dom som har ett frtidshus som kallställs helt, med fjärrstyrning av värmen.
Det blir då noll innan julen och sen ökar förbrukningen radikalt, när julen ska firas i stugan. Enligt dig så blir det effektaxa på allt. Är det rätt och riktigt enligt ditt resonemang.

Fairlane
J jonaserik skrev:
Kan nog kontra lite här mot din kommentar. Är nog så att det är någon annan som inte begriper.
Om du har något som ska kan kallas stenkoll på dettta, så skriv då begripligt om det.
Jag har försökt och andra begriper...
J jonaserik skrev:
Sen det med att skruva om att ha noll någon gång under en månad så går taxan in. Och det var min intension att skriva om, för att få lite klarhet vad framtiden har. Då finns det ingen mening för gemene personer i landet att dra ner på sin förbrukning, då det vid en del tillfällen görs ett större uttag, som omedelbart renderar i en effekttaxa.
Vad menar du med "omedelbart renderar i en effektavgift"?
Det verkar som att du tror att du inte kommer ha någon effektavgift såvida du inte gör något större uttag. Det är där du tänker helt galet. Du kommer ha effektavgift så fort du förbrukar minsta lilla. Det är bara storleken som varierar.

Ligger du konstant lågt, säg 3 kW, så kommer din effektavgift baseras på 3 toppar som alla råkar vara 3 kW.

Det är visst någon mening att dra ner så mycket som det går. Det är enkel matematik.
Din kostnad till elnätsbolaget baseras på följande (Nu petar jag in Ellevios siffror här, eftersom det är vad du har, men man kan givetvis byta ut siffrorna om man har ett annat elnätsbolag:
  • Fast kostnad 365 kr/mån
  • Topp * effektavgift (Topp=genomsnitt av dina 3 högsta toppar under månaden) * 81,25
  • Förbrukning * överföringsavgift (överföringsavgift = 6,25 öre)
Säg att två familjer har 3 toppar på 10 kW en månad som sina högsta toppar. Deras effektavgift blir då 812,50 kr den månaden, samma för båda familjerna. Deras fast kostnad är också samma. Familj A däremot förbrukar i snitt 3 kW varje timme (trots de 3 högre topparna) medan familj B konstant förbrukar 10 kW.
Överföringsavgiften för familj A kommer då bli 30 dagar * 24 timmar * 3 kW * 6,25 öre = 135,22 kr
Överföringsavgiften för familj B kommer då bli 30 dagar * 24 timmar * 10 kW * 6,25 öre = 450,72 kr

Till det kommer att familj B kommer betala mycket mer till sitt elbolag också, så att det inte skulle löna sig att dra ner sin förbrukning är ju uppenbart fel.
J jonaserik skrev:
Finner det märkligt att så ska ske, när en återhållssamhet på elsidan bör ske, i tanke på allt som skrivs om att hålla igen, från myndigheter och framför allt nätägarna. Klart nätägarna vill ha så låg belastning som möjligt. Det finns ingen som kan få till en jämn belstning, utan kommer att få kanske en överraskning att effekttaxa debiteras.
Eftersom alla alltid kommer få en effekttaxa kan jag inte förstå hur det kan bli en överraskning.
Som sagt, allt du skriver tyder på att du uppenbart inte förstått alls hur det fungerar.
Har du läst på Ellevios hemsida än där de förklarar?
J jonaserik skrev:
Sen som jag skrev om den sociala biten då, blir med 100 % extra dyrt, särskillt över den del som gäller jultiden. Vet inte hur du klarar den delen, men kanske skiter i det och tar smällen, men betänk, alla kanske inte har den ekonomiska status som du har och kan läsas tydligt mellan raderna på dina inlägg.
Jag tror jag klarar den smällen. Kanske 500 kr mer om jag normalt har toppar på 3 kW och istället kommer upp i 3 toppar olika dagar på 10 kW. Klarar man inte den smällen vid jul när man har familjen hemma så kanske man kan dra ner lite ändå på sitt julfirande.
J jonaserik skrev:
Så hoppa över allt det med att försöka vara någon som kan/vet allt med effekttaxan och framför allt. Det du skriver är liksom att alla är mer eller mindre idioter som inte begriper detta.
Det skriver jag verkligen inte. Jag skriver att du inte begriper. Jag skriver däremot inget om att du eller någon annan är en idiot.
J jonaserik skrev:
Det vet dom och har funderingar på hur dom ska få till det bra utan effekttaxan. Taxan kommer att bli en dyr del för dom som eldar med ved. I princip noll uttag vid eldning och kanske har som jag en VP som backupp vid längre bortavaro. Då kommer det att kosta skjortan när VP går in. Så förutsättningarna är till nästan 100 % olika i olika hus och hem. Som ett bevis på det med ved/VP kommer jag att lägga in grafer på mitt hus, hur det kommer att bli. Men kan ta ett par dagar till för det.
Det är för att du verkar ha fått för dig att man inte får någon effektavgift om man inte får plötsliga höga toppar, vilket är fel. Du kommer få effektavgift även om du eldar med ved, men lägre än grannen som värmer med el.

• Gilla
frause och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har försökt och andra begriper...

Vad menar du med "omedelbart renderar i en effektavgift"?
Det verkar som att du tror att du inte kommer ha någon effektavgift såvida du inte gör något större uttag. Det är där du tänker helt galet. Du kommer ha effektavgift så fort du förbrukar minsta lilla. Det är bara storleken som varierar.

Ligger du konstant lågt, säg 3 kW, så kommer din effektavgift baseras på 3 toppar som alla råkar vara 3 kW.

Det är visst någon mening att dra ner så mycket som det går. Det är enkel matematik.
Din kostnad till elnätsbolaget baseras på följande (Nu petar jag in Ellevios siffror här, eftersom det är vad du har, men man kan givetvis byta ut siffrorna om man har ett annat elnätsbolag:
  • Fast kostnad 365 kr/mån
  • Topp * effektavgift (Topp=genomsnitt av dina 3 högsta toppar under månaden) * 81,25
  • Förbrukning * överföringsavgift (överföringsavgift = 6,25 öre)
Säg att två familjer har 3 toppar på 10 kW en månad som sina högsta toppar. Deras effektavgift blir då 812,50 kr den månaden, samma för båda familjerna. Deras fast kostnad är också samma. Familj A däremot förbrukar i snitt 3 kW varje timme (trots de 3 högre topparna) medan familj B konstant förbrukar 10 kW.
Överföringsavgiften för familj A kommer då bli 30 dagar * 24 timmar * 3 kW * 6,25 öre = 135,22 kr
Överföringsavgiften för familj B kommer då bli 30 dagar * 24 timmar * 10 kW * 6,25 öre = 450,72 kr

Till det kommer att familj B kommer betala mycket mer till sitt elbolag också, så att det inte skulle löna sig att dra ner sin förbrukning är ju uppenbart fel.

Eftersom alla alltid kommer få en effekttaxa kan jag inte förstå hur det kan bli en överraskning.
Som sagt, allt du skriver tyder på att du uppenbart inte förstått alls hur det fungerar.
Har du läst på Ellevios hemsida än där de förklarar?

Jag tror jag klarar den smällen. Kanske 500 kr mer om jag normalt har toppar på 3 kW och istället kommer upp i 3 toppar olika dagar på 10 kW. Klarar man inte den smällen vid jul när man har familjen hemma så kanske man kan dra ner lite ändå på sitt julfirande.

Det skriver jag verkligen inte. Jag skriver att du inte begriper. Jag skriver däremot inget om att du eller någon annan är en idiot.

Det är för att du verkar ha fått för dig att man inte får någon effektavgift om man inte får plötsliga höga toppar, vilket är fel. Du kommer få effektavgift även om du eldar med ved, men lägre än grannen som värmer med el.
Vad bra att du har den ekonomiska delen, 500 kr kan vara ett djupt hål för en del och en marginal kan vara på gränsen. Så kontra inte med det, men andra kan ha svårt, sen att dra ner på firandet, ska du nog inte säga något om, det är att sparka på en som redan ligger ner. Så var inte så imbicill i dina kommentarer.
Så du anser att det riktigt att ta ut effekttaxa vid uttag som startar från noll. Mycket märklig konnstruktion på taxan och du försvarar den.
Vi kommer nog inte längre här nu, så skriv vad vill, jag kommer inte att svara. God Jul på dig.

• Haha
frause
  • Laddar…
Fairlane
J jonaserik skrev:
Vad bra att du har den ekonomiska delen, 500 kr kan vara ett djupt hål för en del och en marginal kan vara på gränsen.
Har man en kallställd sommarstuga som man drar igång för att fira jul med 10 personer så tillhör man nog inte de som ligger på gränsen.
Har man en villa och bjuder in 10 personer för att fira jul ligger man nog inte heller på gränsen. Kanske kan man be alla då att betala en 50-lapp per person för att de får fira jul hemma hos en?
J jonaserik skrev:
Så kontra inte med det, men andra kan ha svårt, sen att dra ner på firandet, ska du nog inte säga något om, det är att sparka på en som redan ligger ner.
I de exempel du talar om, att man ska dra igång två ugnar, spisar, bastu, ladda elbilen etc i sitt hus som rymmer 10 personer, då tillhör man nog inte de som redan ligger ner.

Sen att du bara räknar med den extra kostnaden i form av effektavgift, men inte de minskade kostnaden för andra delar gör att alla dina konstiga fall helt enkelt inte håller.
J jonaserik skrev:
Så var inte så imbicill i dina kommentarer.
Den bollen studsar tillbaks till dig.
J jonaserik skrev:
Så du anser att det riktigt att ta ut effekttaxa vid uttag som startar från noll. Mycket märklig konnstruktion på taxan och du försvarar den.
Vadå startar från noll? Du begriper uppenbart inte hur det är tänkt att fungera.'
Eller är det så att du tänker att den som har en kallställd sommarstuga som verkligen slagit av exakt all ström och sen behöver dra igång en väldig massa effekt inte ska betala för det, för att det är så kort tid?
Säg ett område med 100 sommarstugor, som normalt är avställda, men vid jul åker samtliga ut och drar mycket effekt, behöver inte nätbolaget dimensionera för den effekten då, eller ska de bara dimensionera för lite, lite effekt eftersom det är det som förbrukas oftast?
J jonaserik skrev:
Vi kommer nog inte längre här nu, så skriv vad vill, jag kommer inte att svara. God Jul på dig.
Klart vi inte kommer längre om du inte vill ta till dig hur modellen fungerar. Det blir ju rätt meningslöst när någon påstår något helt felaktigt och sen kallar de som försöker förklara för imbecilla.

• Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Säg ett område med 100 sommarstugor, som normalt är avställda, men vid jul åker samtliga ut och drar mycket effekt, behöver inte nätbolaget dimensionera för den effekten då, eller ska de bara dimensionera för lite, lite effekt eftersom det är det som förbrukas oftast?
Som taxan är utformad skall de tydligen bara dimensionera för det i december, men inte de övriga 11 månaderna om året.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.