14 895 läst · 295 svar
15k läst
295 svar
Vad innebär effektavgiften?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Samma beräkning sker ju varje månad? I november när huset är kallställt så förbrukar man 0 kW konstant och topparna blir då givetvis noll också, dvs då betalar man noll i effektavgift. Sen när man drar igång värmen (fjärrstyrt tydligen, vilket kanske innebär att man nog inte riktigt låg på noll) så får man betala såklart.C cpalm skrev:
Jag säger egentligen inte något om ifall taxan är bra utformad eller inte, utan försöker bara förklara hur den fungerar. Jag tycker att själva tanken med en effektmodell är vettig. Behöver man hög effekt ibland så får man betala för det. Sen kanske man man lägga upp det annorlunda och få ett bättre resultat.
På Ellevios sida så finns följande text:
Hur räknas effektavgiften ut?
Effektavgiften baseras på snittet av dina tre högsta effekttoppar varje månad, fördelat
på tre olika dygn. Det vill säga: de tre timmar då du har haft högst elanvändning. Detta kallas för timmedeleffekt och är snittet av den effekt du använder under en timme. Mellan klockan 22 och 06 räknas bara halva effekttoppen.
Jag tycker det är väldigt tydligt. Ta ut högsta värdet varje dygn i månaden (dvs hur mycket förbrukades den timme då mest förbrukades (förbrukning mellan 22 och 06 halveras i beräkningen). Hitta de 3 dagar med högst värde, addera dessa och dividera med 3.
Solklart. Sen finns det då vissa som yrar om "något konstigt snitt som man inte vet vad det är" eller straff etc och det blir såklart konstigt.
Precis, men du resonerade om att effektavgiften har en koppling till dimensioneringsbehovet, och det har den ju uppenbarligen inte, såtillvida inte nätägaren dimensionerar om nätet varje månad.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 152 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 152 inlägg
Även indirekt är kopplingen till dimensioneringen extremt svag. Den som bara värmer upp sin stuga i julhelgen betalar i längden bara en bråkdel jämfört med den som besöker sin kallställda stuga varje månad.Fairlane skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Är för att vi ska förändra våra vanor till nattindivider och nätägarna inte behöver uppgradera sina nät, som nu enligt uppgifter är för klena. De kommer att vara för klena framöver med, då allt ska gå på el, framför altt det att ladda elbilar, kommer att stöka till det. Vem vet om det kommer att vara restriktioner på olika ställen och tider mot att ladda en bil i framtiden.TheImprovisor skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Det är din tolkning.J jonaserik skrev:Är för att vi ska förändra våra vanor till nattindivider och nätägarna inte behöver uppgradera sina nät, som nu enligt uppgifter är för klena. De kommer att vara för klena framöver med, då allt ska gå på el, framför altt det att ladda elbilar, kommer att stöka till det. Vem vet om det kommer att vara restriktioner på olika ställen och tider mot att ladda en bil i framtiden.
Jag frågar efter den motivering som föregick beslutet.
Inget som lilla Sverige kan göra något åt, direktiv från dom i Bryssel EU, som våra valda har att följa, utan att reagera på negativa konsekvenser. Kanske Svexit och då kan vi göra som vi vill med elen, men troligtvis blir det ändå ingen skillnad. Har något införts som kan generera något till staten så ändrae det inte. Skatt och moms.TheImprovisor skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Ja, Swexit skulle vara bra. Har ju funkat fint för engelsmännen. 😂J jonaserik skrev:Inget som lilla Sverige kan göra något åt, direktiv från dom i Bryssel EU, som våra valda har att följa, utan att reagera på negativa konsekvenser. Kanske Svexit och dp kan vi göra som vi vill med elen, men troligtvis blir det ändå ingen skillnad. Har något införts som kan generera något till staten så ändrae det inte. Skatt och moms.
Jag är fortfarande intresserad av hur beslutet motiverades, oavsett var det togs.
I sig är det väl bra att minska den rörliga andelen av nätavgiften för att bättre avspegla nätägarens kostnadsbild. Den enda rörliga kostnaden per kWh nätägaren har är ju i princip förlusterna i nätet.TheImprovisor skrev:
Tidsdifferentieringen är väl i princip också bra, att det är billigare de tider när det inte är någon risk för "trängsel" i elnäten. Även om det är ett extremt trubbigt sätt att kvantifiera detta.
Därav vet medborgarna NADA , liksom ovanför våra huvuden med det mesta som ska vara lagar på och även komma från Bryssel. Så där vet jag inget, men bara antagande som man läst om.TheImprovisor skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Och hur menar du att effektavgiften åstadkommer detta? Hade det för övrigt inte haft samma effekt (no pun intended) att låta överföringsavgifterna följa belastningen, dyrt när belastningen är hög och mindre dyrt när den är låg, istället för att införa ett krångligt system som inte ens nätbolagen verkar eniga om hur det skall fungera?C cpalm skrev:
Vi införde det systemet på vägarna - trängselavgiften. Som yrkeschaufför kan jag säga att det inte gjorde ett skit, mer än bilförarna förbannadeC cpalm skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Jag förstod helt enkelt inte vad du försökte säga.J jonaserik skrev:
Ja, det stämmer, och som det ser ut nu har vi inget att vinna på ett utträde. Däremot borde vi kunna kräva mer av våra EU-politiker.J jonaserik skrev: