Fairlane
TheImprovisor TheImprovisor skrev:
Jag förstår fortfarande inte varför effektavgiftsystemet är bättre än det system vi nu har, där man betalar lika mycket oavsett när och hur mycket man förbrukar. kWh x ören.
Tanken är ungefär som med vägnätet kring Stockholm (eller andra ställen man har trängselskatt).
Om flödet är jämnare så behövs inte vägarna (nätet) byggas ut lika mycket. Man måste ju kunna hantera topparna. Om topparna blir lägre (och därmed längre) så behövs inte lika kraftiga nät.

Sen kommer såklart någon tycka att det är dumt och det är straff och folk har inte råd och istället borde nätföretagen bygga ut näten mycket mer, som att det skulle bli billigare...

Å andra sidan, värmer man sin bostad med ved och undrar om man måste kallställa huset när man ska klyva ved, för att inte får en för hög effektavgift så kanske det inte är så konstig logik att tro att det blir billigare med mer nät.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
TheImprovisor
Fairlane Fairlane skrev:
Tanken är ungefär som med vägnätet kring Stockholm (eller andra ställen man har trängselskatt).
Om flödet är jämnare så behövs inte vägarna (nätet) byggas ut lika mycket. Man måste ju kunna hantera topparna. Om topparna blir lägre (och därmed längre) så behövs inte lika kraftiga nät.
Som yrkeschaufför kan jag säga att det gjorde ingen nytta öht för framkomligheten.

Fairlane
Vi införde det systemet på vägarna - trängselavgiften. Som yrkeschaufför kan jag säga att det inte gjorde ett skit, mer än bilförarna förbannade
Intressant. När trängselskatten infördes kunde man mäta att trafiken minskade och de gånger jag tog bilen till jobbet i stan så märkte jag en tydlig skillnad. Min minnesbild är också att många yrkeschaufförer då uppskattade den minskade trafiken.

Nu har trängselskatterna både stigit och börjar tidigare och slutar senare. Jag har åtminstone ett antal kollegor som anpassar sina resor till trängselskatten, så det får åtminstone till viss del önskad effekt.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
C
Och hur menar du att effektavgiften åstadkommer detta?
Nä, själva effektavgiften har jag också väldigt svårt att förstå logiken i.
Vad jag menar är i ett större perspektiv så finns det poänger i EI:s föreskrift som ligger bakom reformen.

Vad gäller trängselavgiften är det en intressant jämförelse. Å ena sidan är ju den mer differentierad med flera olika tidsintervall. Å andra sidan verkar intäkterna från trängselavgiften ologiskt nog gå till att förvärra trängselproblemet.

Jag anser att Byggmil har gjort en mycket bra beräkning och analys av effekterna på Ellevios nya prismodell med effektavgift!

Prismodellen motverkar det som Ei anger som skäl för införandet av effektavgift.

Jag är ganska säker på att priskomponenterna som Ellevio eller deras konsulter infört är fullt medvetna. Man är medveten om att kunder med låg förbrukning kommer att betala en högre andel av elnätskostnaderna än idag.

Den kundgruppen är dock inte den som hörs eller bråkar mest, dvs singelhushåll, pensionärer och andra lågförbrukare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TheImprovisor
Som yrkeschaufför kan jag säga att det gjorde ingen nytta öht för framkomligheten.
Kanske är det olika på olika ställen. Göteborg har varit en enda stor vägarbetsplats de senaste 20+ åren så det har säkert betydelse, det också.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
B Boende45 skrev:
Jag anser att Byggmil har gjort en mycket bra beräkning och analys av effekterna på Ellevios nya prismodell med effektavgift!

Prismodellen motverkar det som Ei anger som skäl för införandet av effektavgift.
Åtminstone i vissa grupper ja.
B Boende45 skrev:
Jag är ganska säker på att priskomponenterna som Ellevio eller deras konsulter infört är fullt medvetna. Man är medveten om att kunder med låg förbrukning kommer att betala en högre andel av elnätskostnaderna än idag.
Kan så vara, svårt att veta. Det kanske man vill också. Kanske tycker man att den gruppen inte betalar sin del fullt ut?!
B Boende45 skrev:
Den kundgruppen är dock inte den som hörs eller bråkar mest, dvs singelhushåll, pensionärer och andra lågförbrukare.
Här i området har vi ett antal singelhushåll i form av pensionärer, som bor i villor. Några äldre par också. De som satt in bergvärme eller luft/vatten är en liten minoritet. Elpannor möjligen i kombination med el luft/luft är det som dominerar.
Träffade på en singel man, 70-årsåldern som berättade att han nyss låtit byta elpannan mot en nyare elpanna, "den borde ju vara lite effektivare".
De än gruppen verkar åtminstone här vara högförbrukarna.

Fairlane Fairlane skrev:
Här i området har vi ett antal singelhushåll i form av pensionärer, som bor i villor. Några äldre par också. De som satt in bergvärme eller luft/vatten är en liten minoritet. Elpannor möjligen i kombination med el luft/luft är det som dominerar.
Träffade på en singel man, 70-årsåldern som berättade att han nyss låtit byta elpannan mot en nyare elpanna, "den borde ju vara lite effektivare".
De än gruppen verkar åtminstone här vara högförbrukarna.
Jo men sitter man med elpannor så är det övertid för ett byte. En effektavgift snabbar nog på processen,

Fairlane
P paralun skrev:
Jo men sitter man med elpannor så är det övertid för ett byte. En effektavgift snabbar nog på processen,
Kanske, men om man precis byter för man tror den nya är effektivare så är jag skeptisk.
Jag gissar att många inte kommer bo kvar länge till av andra skäl än elkostnad, så jag tror inte de gör något, utan det kommer bli bästa ägare som gör.

Fairlane Fairlane skrev:
Kanske, men om man precis byter för man tror den nya är effektivare så är jag skeptisk.
Jag gissar att många inte kommer bo kvar länge till av andra skäl än elkostnad, så jag tror inte de gör något, utan det kommer bli bästa ägare som gör.
Jo men tar man ett äldre villaområde med många pensionärer så har de flesta låga eller inga huslån och en bra pension. Jag tror man behöver ett tydligt ekonomiskt skäl för att kasta ut en elpanna. Sen kanske det skulle vara bra för att få bättre rörlighet på villamarknaden?

• Gilla
Attitudeswe och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
P paralun skrev:
Jo men tar man ett äldre villaområde med många pensionärer så har de flesta låga eller inga huslån och en bra pension. Jag tror man behöver ett tydligt ekonomiskt skäl för att kasta ut en elpanna. Sen kanske det skulle vara bra för att få bättre rörlighet på villamarknaden?
Håller med helt. Jag reagerade bara på att ensamstående och pensionärer skulle vara samma sak som lågförbrukare. Det kan de absolut vara, men måste inte.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Tråden beskriver effektavgift och hur det ser ut på olika håll i landet. Några har angett exempel och hur de försöker påverka avgifterna.
Tänkte visa hur det ser i Skövde. Men först en bild ot

Cirkeldiagram över elavgifter i Skövde: 50% skatter, 25% elhandel, 25% elnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på priser:

Tabell från Skövde Energi som visar åravgift, låg- och höglasttid, och kr/kW/månad höglast för olika elabonnemang (N14E, N15E, E6E).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modellen infördes 2021. Höglasttid är vardagar 06-22
Månadseffekt är högsta toppen dessa tider, inget genomsnitt och avser nov-mars.

Pumpen har Wi-Fi och smart price -funktion.
Ingen tvätt under veckan (undantag finns), diskmaskin efter 22, och stor del matlagning på helgen för uppvärmning under veckan.
Mellan 3-4 kW brukar topparna hamna vilket blir 190-250kr/mån.

Loggar inget själv och har inte försökt styra pumpen i detalj (har inte kunskap).

2021 i februari, byttes pumpen och sen dess har förbrukningen minskat 1/3 - från 15 000 kWh till 10 000. Tacksamt, för utöver det ser jag inga andra saker i användningen av el som vi (tre vuxna) kan göra.

Attitudeswe
J jonaserik skrev:
Vänta bara och se vad notan stannar på för december. Med julmaten som ska ordnas, kanske hela släkten kommer och mycket mat som ska lags värmas. Är en av de som inte gör av med så mycket EL, då jag eldar med ved och har en otrolig låg förbrukning. Värmer hus och har full VV med pannan. Just nu kollar jag upp hur det vara julen 2023 då vi var 18 personer, inget gratis skulle det ha varit med effektaxan som klev över ett snitt markant får den månaden. Ingen lågförbrukare kommer att klara ett julstök eller kanske en midsommar med många vid bordet. Det behövs inte mycket för ett övertramp. Bara några kW på en timma, så är man i fällan. Har ellevio.
Effektmodellen skulle kunna utformas så att röda dagar och dag före helg undantas. Då kan man tillåta att 3-4 hushåll samlas i ett hus utan att det huset straffas...

F
J jonaserik skrev:
Kan nog kontra lite här mot din kommentar. Är nog så att det är någon annan som inte begriper.
Om du har något som ska kan kallas stenkoll på dettta, så skriv då begripligt om det. Sen det med att skruva om att ha noll någon gång under en månad så går taxan in. Och det var min intension att skriva om, för att få lite klarhet vad framtiden har. Då finns det ingen mening för gemene personer i landet att dra ner på sin förbrukning, då det vid en del tillfällen görs ett större uttag, som omedelbart renderar i en effekttaxa. Finner det märkligt att så ska ske, när en återhållssamhet på elsidan bör ske, i tanke på allt som skrivs om att hålla igen, från myndigheter och framför allt nätägarna. Klart nätägarna vill ha så låg belastning som möjligt. Det finns ingen som kan få till en jämn belstning, utan kommer att få kanske en överraskning att effekttaxa debiteras. Sen som jag skrev om den sociala biten då, blir med 100 % extra dyrt, särskillt över den del som gäller jultiden. Vet inte hur du klarar den delen, men kanske skiter i det och tar smällen, men betänk, alla kanske inte har den ekonomiska status som du har och kan läsas tydligt mellan raderna på dina inlägg.
Så hoppa över allt det med att försöka vara någon som kan/vet allt med effekttaxan och framför allt. Det du skriver är liksom att alla är mer eller mindre idioter som inte begriper detta. Det vet dom och har funderingar på hur dom ska få till det bra utan effekttaxan. Taxan kommer att bli en dyr del för dom som eldar med ved. I princip noll uttag vid eldning och kanske har som jag en VP som backupp vid längre bortavaro. Då kommer det att kosta skjortan när VP går in. Så förutsättningarna är till nästan 100 % olika i olika hus och hem. Som ett bevis på det med ved/VP kommer jag att lägga in grafer på mitt hus, hur det kommer att bli. Men kan ta ett par dagar till för det.
Årets i särklass mest obegripliga och svårlästa inlägg.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
Det kanske inte syns nu men märks när (eller mer realistiskt, om) trängselpengarna används till nya vägar.

Jag är totalt emot trängselskatten, åtminstone i Göteborg där präktiga sossar och miljöpartister konsekvent gör allt för att straffa bilister.

• Gilla
TheImprovisor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.