Hyltran från Veglemyren skrev:
...
Tänt första brasan för säsongen (y) nu blir det varmt och skönt.
Är det inte lite väl tidigt, det är ju fortfarande rötmånad :)
Här är det 17,6°C ute och 22,8°C inne.

Brukar inte börja elda (och starta värmepumpen) förrän oktober.

Jag tände första brasan i förrgår. Vet inte hur kallt det var men kallt nog!

Hmm... "Härliga" 3.5 varma imorse har orkat jobba sig ända upp till 14 grader. Jag hade gärna suttit framför en brasa! Det känns som att sommaren gick över fort...

Jag har städat och plockat hela dagen. Äntligen har jag sorterat garaget, städat snickarboa och plockat ihop alla utströdda verktyg i huset. Var sak har sin plats.

• Gilla
Jumos
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Är det inte lite väl tidigt, det är ju fortfarande rötmånad :)
Här är det 17,6°C ute och 22,8°C inne.

Brukar inte börja elda (och starta värmepumpen) förrän oktober.
Om det varit 22,8 grader inomhus så hade det fått vara men nu var det 19,00....och brasan tändes så att det blev varmt och skönt.

Årliga sotningen skedde kl 9 strax efter var kaminen igång! Brr vilken morgon, men nu är det friskt ute. :)

Fortsatt med bokhylleprojekt, det har pågått under någon vecka med kapning, pluggning, slipning och målning. Använde en grundfärg som också fixade kvistlackningen :) Riktigt bra men dyyyyr. Dock är det inte jag som betalar materialet, jag bara jobbar med det. Åtgång totalt 3 burkar à 259:-
Lovade att fixa grundmålning men färdigstrykning får göras på plats.

Bonus i projektet var att jag hittade några gamla justerbara fötter som blivit över från IKEA-köket. De blir nog bra så slipper jag bygga en sockel. Det fanns med clipsen till golvsockel och de blir också användbara även om jag gör en liten special med allmogefoder utanpå, det måste ju passa in lite i befintlig stil.

alex86 skrev:
Årliga sotningen skedde kl 9 strax efter var kaminen igång! Brr vilken morgon, men nu är det friskt ute. :)
Vi lever i ett långt stort land. Själv solade jag och grannarna idag. Här är det inte vinter

• Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag eldade också "höstens" första brasa idag.

Det var riktigt kuligt väder på förmiddagen, satt i som en kyla inombords hela dan sen. :)

Lagt klart ena halvan av taket idag och påbörjat att läkta andra halvan.
Sen blir det massor av små plåtarbeten att göra också
Person som går på nylagt rött tak på ett gult hus, med arbete kvar att utföra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Lutte skrev:
Lagt klart ena halvan av taket idag och påbörjat att läkta andra halvan.
Sen blir det massor av små plåtarbeten att göra också
[bild]
Ehh och jag som bygger upp min byggställning bara för att komma åt en vindskiveplåt på taket... det var också dagens antivitet förutom tidigare nämnda städning.

Byggställning vid ett rött hus i skymningen för att nå takets vindskiveplåt.
Skapa konto

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Ehh och jag som bygger upp min byggställning bara för att komma åt en vindskiveplåt på taket... det var också dagens antivitet förutom tidigare nämnda städning.

[bild]
Har man nog hög ställning så varför inte? Själv har jag en som räcker upp till takfoten sen hugger jag tag i plåten och bär upp den och går längs taket dit den skall vara.

Jobbigast är att transportera plåtarna från marken upp på ställningen.

Igår i det fina vädret blev det till att måla om ytterdörren.. för att matcha övriga huset lite mer ;)

Före
Nyomålad vit ytterdörr med mikroskumroller, ojämnheter synliga, hemsnickrat elementskydd i bakgrunden.
Skapa konto

Nymålad vit ytterdörr halvöppen, del av en entré med hemmasnickrat elementskydd.
Skapa konto

Och efter
Ny målad vit ytterdörr öppen mot interiör med snickrat elementskydd och trägolv.
Skapa konto

Nymålad vit ytterdörr med dekorativt hjärta, mot gul husvägg och hemmasnickrat elementskydd.
Skapa konto

Vi valde vit snickerifärg då den ska ha bäst egenskaper för t.ex. dörrar/fönster mm tillsammans med en mikroskum roller för minimalt med märken från målning. Vi är helt klart nöjda dock lite ojämnheter på utsidan eftersom dörren inte är plan men det får duga i 1-2 år tills vi ska bygga om entrén.

I bakgrunden syns även vårt hemmasnickrade elementskydd i beta-utförande :)

• Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Mikroskumroller - tack för den nya lärdomen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.