M
Att kolla arp (MAC) är OK och kommer fortsätta fungera. Det är dock lite osäkert på så vis att det nästan kräver att routern är DHCP-server samt att det tar en viss tid innan scriptet märker att telefonen är borta.

Posta länk till forumpost med scriptet, lär knappast vara ett konkurrerande forum :D

Edit: routern behöver inte alls vara DHCP, det räcker att den är default gateway vilket den med 99,9% sannolikhet är.

Redigerat:
M
Läste igenom scriptet lite snabbt och det ser ut som att det kollar vilka enheter som är associerade till routerns trådlösa nät.

Därav kommer det förmodligen sluta fungera om du hänger på extra access-punkter som dina enheter ansluter mot då dem inte längre hamnar i routerns lista över anslutna klienter.

Ett bättre script hade vart att använda sig av fasta/reserverade IP-adresser eller liknande och ping för att avgöra hur vida telefonen är hemma eller inte. Då hade det vart något mer dynamiskt än vad det är idag.

Marcussjogren skrev:
Läste igenom scriptet lite snabbt och det ser ut som att det kollar vilka enheter som är associerade till routerns trådlösa nät.

Därav kommer det förmodligen sluta fungera om du hänger på extra access-punkter som dina enheter ansluter mot då dem inte längre hamnar i routerns lista över anslutna klienter.

Ett bättre script hade vart att använda sig av fasta/reserverade IP-adresser eller liknande och ping för att avgöra hur vida telefonen är hemma eller inte. Då hade det vart något mer dynamiskt än vad det är idag.
Jag har faktiskt kört med en variant som pingar telefonerna men den varianten var mycket segare på att upptäcka telefonerna plus att den missade många pingar. Ur just dessa aspekter verkar Androidtelefoner bättre än iPhone.

Jag får kanske se om jag helt enkelt kan flytta routern till ett mer optimalt ställe. Just nu står den i tvättstugan som ligger i hörnet av huset mot garaget. Detta är bra ur den aspekten att den känner av telefonerna redan när vi parkerar bilen och det finns även WiFi i garaget. Vi har dock en blindspot i yngsta dotterns rum som ligger på övervåningen i motsatt hörn på diagonalen så att säga.

Hur täcker antennerna bäst? Jag menar är det bättre om routern står högre upp i huset, säg på vinden? Eller strålar antennerna mera rakt åt sidorna och inte så mycket uppåt och nedåt?

Skaffade mig andra antenner som ska ha högre signalstyrka men har inget bra sätt att testa detta på?

M
iSnobben skrev:
Jag har faktiskt kört med en variant som pingar telefonerna men den varianten var mycket segare på att upptäcka telefonerna plus att den missade många pingar. Ur just dessa aspekter verkar Androidtelefoner bättre än iPhone.

Jag får kanske se om jag helt enkelt kan flytta routern till ett mer optimalt ställe. Just nu står den i tvättstugan som ligger i hörnet av huset mot garaget. Detta är bra ur den aspekten att den känner av telefonerna redan när vi parkerar bilen och det finns även WiFi i garaget. Vi har dock en blindspot i yngsta dotterns rum som ligger på övervåningen i motsatt hörn på diagonalen så att säga.

Hur täcker antennerna bäst? Jag menar är det bättre om routern står högre upp i huset, säg på vinden? Eller strålar antennerna mera rakt åt sidorna och inte så mycket uppåt och nedåt?

Skaffade mig andra antenner som ska ha högre signalstyrka men har inget bra sätt att testa detta på?
Det tror jag snarare beror på scriptets utformning (hur ofta den kollar) och signalstyrkan på det trådlösa nätet. Iphone svarar inte sämre på ping än någon annan enhet, enligt min erfarenhet.

Antennerna är ofta rundstrålande, så att sätta dem högre upp brukar inte vara av större värde. Däremot är det viktigt att dem monterad enligt tillverkarens rekommendation. Många som inte har några externa antenner rekommenderar t ex endast montage i tak reflektionen blir bäst där.

Har man externa antenner så brukar dem vara mycket mer förlåtande mot monteringen.

Prova att sätta den lite närmare mitten av huset, gå lite stegvis och testa hur täckningen blir på vissa givna platser, finns inget bättre sätt om man inte har mätutrustning.
En möjlighet är att använda inSSIDer på en dator, kan ge något bättre resultat, men framförallt kan man se om det finns andra trådlösa nät på samma kanaler som ens eget. Att då byta kanal till en mindre belastad kan göra underverk.

D09
Nybyggd hundgård av metallstaket på en grusunderlag, omgiven av träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjat med hundgården..

Fixat ner de rörliga lånen till 1,55

Kollar på att binda först i okt. Var inte sugen på att hoppa på amorteringen så sista lånet får löpa ut först.

Mailat vattenfall och börjat förhandla om elpriset

Stör mig på vädret.. Vill måla fasad

• Gilla
-RB- och 3 till
  • Laddar…
Bind inte! Enligt förståsigpåare och mig själv kommer de rörliga räntorna troligen ligga stilla eller bara stiga lite de närmsta året. Kolla tex Riksbankens prognos och prata med din bank om deras prognoser innan ni binder. Min banktjänstekvinna på Swedbank stoppade mig och sa att vi skulle avvakta 1-2 år med våra rörliga/3-månaders.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Idag har jag drevat ytterdörren, skruvat upp lite osb, fått fibern inblåst och svetsad, beställt 100mbit från Bahnhof, sagt upp mitt ADSL, installerat mitt nya larm :)

• Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Idag har jag drevat ytterdörren, skruvat upp lite osb, fått fibern inblåst och svetsad, beställt 100mbit från Bahnhof, sagt upp mitt ADSL, installerat mitt nya larm :)
Men bahnhof! 😲 haft deras "10Mbit" fast fick 117Bps, helt normalt enligt dom

117bps skulle jag reklamera ;) :D

mexitegel skrev:
117bps skulle jag reklamera ;) :D
Vi försökte men det gick minsann inte eftersom dom lovade upp till 10Mbit. Så dom höll ju vad dom lovade, men vi sa upp det direkt vi kunde och bytte leverantör.

Så sen den dagen kommer jag inte ta i det företaget ens med tång

M
Lutte skrev:
Vi försökte men det gick minsann inte eftersom dom lovade upp till 10Mbit. Så dom höll ju vad dom lovade, men vi sa upp det direkt vi kunde och bytte leverantör.

Så sen den dagen kommer jag inte ta i det företaget ens med tång
Det tog alltså över 35min att ladda en enkel hemsida på drygt 250kb?

Köket börjar likna ett kök igen!

Renoverat kök med vit kakelvägg, gråa skåp och inbyggd ugn, under pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AndersPS och 4 till
  • Laddar…
Marcussjogren skrev:
Det tog alltså över 35min att ladda en enkel hemsida på drygt 250kb?
Ja något åt det hållet, nu är det ju länge sedan men det var ju inte alltid så illa men aldrig över någon enstaka Mbit fick vi ut.

Lutte skrev:
Men bahnhof! 😲 haft deras "10Mbit" fast fick 117Bps, helt normalt enligt dom
Jag kan bara rapportera vidare alla kompisar som har Bahnhof och ligger på 98-99% av det dem beställt, aldrig någon ner-tid och dessutom ett av de företagen som värnar lite om ens uppgifter. Jag har faktiskt aldrig hört något negativt om dem.

• Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.