4 380 439 läst · 32 154 svar
4380k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Att kolla arp (MAC) är OK och kommer fortsätta fungera. Det är dock lite osäkert på så vis att det nästan kräver att routern är DHCP-server samt att det tar en viss tid innan scriptet märker att telefonen är borta.
Posta länk till forumpost med scriptet, lär knappast vara ett konkurrerande forum
Edit: routern behöver inte alls vara DHCP, det räcker att den är default gateway vilket den med 99,9% sannolikhet är.
Posta länk till forumpost med scriptet, lär knappast vara ett konkurrerande forum
Edit: routern behöver inte alls vara DHCP, det räcker att den är default gateway vilket den med 99,9% sannolikhet är.
Redigerat:
Okej här kommer länken, om någon moderator anser att detta är fel så får ni väl ta bort det
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=33&t=5546&p=14075&hilit=asus+wrt#p14075
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=33&t=5546&p=14075&hilit=asus+wrt#p14075
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Läste igenom scriptet lite snabbt och det ser ut som att det kollar vilka enheter som är associerade till routerns trådlösa nät.
Därav kommer det förmodligen sluta fungera om du hänger på extra access-punkter som dina enheter ansluter mot då dem inte längre hamnar i routerns lista över anslutna klienter.
Ett bättre script hade vart att använda sig av fasta/reserverade IP-adresser eller liknande och ping för att avgöra hur vida telefonen är hemma eller inte. Då hade det vart något mer dynamiskt än vad det är idag.
Därav kommer det förmodligen sluta fungera om du hänger på extra access-punkter som dina enheter ansluter mot då dem inte längre hamnar i routerns lista över anslutna klienter.
Ett bättre script hade vart att använda sig av fasta/reserverade IP-adresser eller liknande och ping för att avgöra hur vida telefonen är hemma eller inte. Då hade det vart något mer dynamiskt än vad det är idag.
Jag har faktiskt kört med en variant som pingar telefonerna men den varianten var mycket segare på att upptäcka telefonerna plus att den missade många pingar. Ur just dessa aspekter verkar Androidtelefoner bättre än iPhone.Marcussjogren skrev:Läste igenom scriptet lite snabbt och det ser ut som att det kollar vilka enheter som är associerade till routerns trådlösa nät.
Jag får kanske se om jag helt enkelt kan flytta routern till ett mer optimalt ställe. Just nu står den i tvättstugan som ligger i hörnet av huset mot garaget. Detta är bra ur den aspekten att den känner av telefonerna redan när vi parkerar bilen och det finns även WiFi i garaget. Vi har dock en blindspot i yngsta dotterns rum som ligger på övervåningen i motsatt hörn på diagonalen så att säga.
Hur täcker antennerna bäst? Jag menar är det bättre om routern står högre upp i huset, säg på vinden? Eller strålar antennerna mera rakt åt sidorna och inte så mycket uppåt och nedåt?
Skaffade mig andra antenner som ska ha högre signalstyrka men har inget bra sätt att testa detta på?
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Det tror jag snarare beror på scriptets utformning (hur ofta den kollar) och signalstyrkan på det trådlösa nätet. Iphone svarar inte sämre på ping än någon annan enhet, enligt min erfarenhet.iSnobben skrev:Jag har faktiskt kört med en variant som pingar telefonerna men den varianten var mycket segare på att upptäcka telefonerna plus att den missade många pingar. Ur just dessa aspekter verkar Androidtelefoner bättre än iPhone.
Jag får kanske se om jag helt enkelt kan flytta routern till ett mer optimalt ställe. Just nu står den i tvättstugan som ligger i hörnet av huset mot garaget. Detta är bra ur den aspekten att den känner av telefonerna redan när vi parkerar bilen och det finns även WiFi i garaget. Vi har dock en blindspot i yngsta dotterns rum som ligger på övervåningen i motsatt hörn på diagonalen så att säga.
Hur täcker antennerna bäst? Jag menar är det bättre om routern står högre upp i huset, säg på vinden? Eller strålar antennerna mera rakt åt sidorna och inte så mycket uppåt och nedåt?
Skaffade mig andra antenner som ska ha högre signalstyrka men har inget bra sätt att testa detta på?
Antennerna är ofta rundstrålande, så att sätta dem högre upp brukar inte vara av större värde. Däremot är det viktigt att dem monterad enligt tillverkarens rekommendation. Många som inte har några externa antenner rekommenderar t ex endast montage i tak reflektionen blir bäst där.
Har man externa antenner så brukar dem vara mycket mer förlåtande mot monteringen.
Prova att sätta den lite närmare mitten av huset, gå lite stegvis och testa hur täckningen blir på vissa givna platser, finns inget bättre sätt om man inte har mätutrustning.
En möjlighet är att använda inSSIDer på en dator, kan ge något bättre resultat, men framförallt kan man se om det finns andra trådlösa nät på samma kanaler som ens eget. Att då byta kanal till en mindre belastad kan göra underverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börjat med hundgården..
Fixat ner de rörliga lånen till 1,55
Kollar på att binda först i okt. Var inte sugen på att hoppa på amorteringen så sista lånet får löpa ut först.
Mailat vattenfall och börjat förhandla om elpriset
Stör mig på vädret.. Vill måla fasad
Bind inte! Enligt förståsigpåare och mig själv kommer de rörliga räntorna troligen ligga stilla eller bara stiga lite de närmsta året. Kolla tex Riksbankens prognos och prata med din bank om deras prognoser innan ni binder. Min banktjänstekvinna på Swedbank stoppade mig och sa att vi skulle avvakta 1-2 år med våra rörliga/3-månaders.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 079 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 079 inlägg
Det tog alltså över 35min att ladda en enkel hemsida på drygt 250kb?Lutte skrev:
Jag kan bara rapportera vidare alla kompisar som har Bahnhof och ligger på 98-99% av det dem beställt, aldrig någon ner-tid och dessutom ett av de företagen som värnar lite om ens uppgifter. Jag har faktiskt aldrig hört något negativt om dem.Lutte skrev: