A atomlab skrev:
Tänkte först att jag skulle göra foder i massiva plankor men har länge grubblat över hur man på ett enkelt sätt kunder fräsa ner merparten utav plankan för att få en läpp som går ut mot väggen.

Har inte tillgång till någon CNC fräs och dessutom är det rätt så stor skillnad på hur breda plankorna skall vara. Allt från 150mm till över 200.

Beslutade då istället att göra det i ek fanerad mdf med en 8x23mm planhyvlad ek list.
[bild][bild]

Och resultatet vart ändå över förväntan. Nu är det oslipat och obehandlat. Kommer något lager hårdvaxolja.

Själva fönsterbrädan blir i massiv ek så man kan slipa den några gånger under året. [bild][bild]
Gjorde nåt liknande med limfog av ek. Använde bordssåg och hyvel för att få till det.
 
  • Hörndörrpost av limfogad ek med synliga fogar mellan plank, i ett hemmiljö med dörröppning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
djanlov och 2 till
  • Laddar…
K
Nyöppnad burk med röd färg framför en nyligen målad trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kommit igång så smått med min del av målningen. Nytt spann i morgon
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Gjorde nåt liknande med limfog av ek. Använde bordssåg och hyvel för att få till det.
Fint! Hade det vart en lagom mängd så hade det gott. Men hitills har jag förbrukat 5,5st ekfanerad Mdf och behöver köpa minst 2 till. Då förstår iaf jag hur mycket det är som hade behövts fräsas 😂kämpar på med mitt. Interiör med ekfanerad MDF, fönster med utsikt över byggarbetsplats, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt från moderna fönster mot en rörig byggarbetsplats med container och grävmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbeldörr i trä med glaspartier som visar en trädgård med gröna växter och byggmaterial, inomhusutsikt med solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hämtade även en spegeln som limmades på Alm ramen. Ett pågående snickeriprojekt med en spegel inramad i alm, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
4774
Kanske inte med huset utan snarare i trädgården. Håller på att forma om och ändra layouten på en liten del av tomten upp mot vår skog som vi aldrig direkt har brytt oss om, men i år dök idé på idé upp som små bilder för mig. Ytan består av sluttande berg hela vägen från toppen ner till vår översta sektion. Har etage trädgård med 5 olika nivåer. Här har jag rivit en sjuhelsikes med rötter, mossa, jord och åtskilliga 100kg stenar. Är inte klar än men nöjd med resultatet så här långt 😊 Trädgårdsrenovering med olika nivåer av sluttande berg, stenar, grön vegetation och en blå hink.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgård i omformning med stenar, mossa och växter nära en blå färgad träbyggnad och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsområde med sluttande berg, grönska och stenar, nyligen rensat från rötter och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Jag har byggt en vedbod som blev färdig idag. Gjord på virke som blivit över efter altanbygge - fick komplettera med lite saker som "falbrädor" för taket bara..

Är nöjd då det är andra saken jag byggt efter altanen. :)
 
  • Nybyggd vedbod av återanvänt virke med öppen framsida och falbrädtak på en solig gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd vedbod av överblivet virke från altanbygge, med falbrädor på taket, placerad i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Nytt Elko jack
 
  • Dubbeluttag med anslutna sladdar, ett nytt Elko vägguttag i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Oskick Oskick skrev:
Nytt Elko jack
Passar till enkeldosa?
 
K Kjell_G skrev:
Passar till enkeldosa?
Njae, detta är en utanpåliggande variant 😊
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Passar till enkeldosa?
Jag vågar inte säga bestämt på elko men Schneiders 4-vägs passar med dosskruv i enkeldosa iallafall :)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag vågar inte säga bestämt på elko men Schneiders 4-vägs passar med dosskruv i enkeldosa iallafall :)
Japp, och jag tror det gäller ELKO också.
Dock blir själva uttaget fortfarande utanpåliggande.
 
  • Gilla
Jakopp och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Se till att slänga skräpet på golvet bara så märker ingen skillnad på om det hade varit en certifierad som gjort det ;)
När jag senast lekte elektriker men tog in en "riktig" för att göra slutinkopplingen (eftersom det var el till kommunalt avlopp) ville han knappt lyda när jag sa "kasta klippet på golvet" (trots att där redan låg en massa bös från mitt kopplande och detta var i ett garage) så det verkar finnas olika skolor.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
D Dilato skrev:
ville han knappt lyda när jag sa "kasta klippet på golvet"
Är du helt säker på att han verkligen var ”auktoriserad/behörig”. 😂😳
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 6 till
  • Laddar…
Fräschat upp fasaden på garaget.
Garagefasad med ny panel på högra sidan och dörrar målade i faluröd svart, omgivet av diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ovanmarkspool i en trädgård med grön gräsmatta, träd och röd stuga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

- Ny panel på högra delen
- Faluröd på hela väggen
- Renovering av 2 dörrar
- Byggt 2 st nya dörrar
- Faluröd svart på dörrar
Renoverat rött garage med falurödfärgad vägg och två svartmålade dörrar, stege och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skärkarl och 14 till
  • Laddar…
Börjat bygga hundport på terassen
Nybyggd vit trägrind på en terrass med trägolv, intill ett brunt trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.