S sinuslinus skrev:
Har du inåtgående dörr? Det är udda.
Yes. Kunde inte ha utåtgående ”vanlig” dörr för då gick den in i körsbärsträdet som vi innerlighet ville ha kvar. Letade lite och det var svårt på svenska marknaden. På en semester för två år sedan så träffade vi ägarna till ett dörrföretag i Nantes utanför Paris och i Frankrike så öppnar man dörrarna inåt. Sagt och gjort så beställdes en dörr från Frankrike och som skickades hit. Väldigt nöjd med det beslutet då det är en riktigt fin dörr som många ger beröm för.

• Gilla
hobbs och 8 till
  • Laddar…
K
kashieda kashieda skrev:
Jag har hört att bruna papperspåsar ska funka mot fler - då tror getingarna att det redan finns ett stort bo. Någon som provat?
Min granne har gjort det och de tycker att det fungerar. En uppblåst brun pappåse, ihopknuten med snöre, fäst på husväggen nedanför där det var ett bo förra året 👍

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Lagt råspontgolv på vinden på landet. Del 1.

Ska ta bort 200-300 getingbon efter hand också
[bild]
kashieda kashieda skrev:
Jag har hört att bruna papperspåsar ska funka mot fler - då tror getingarna att det redan finns ett stort bo. Någon som provat?
Om inte getingarna bryr sig om att det finns 300 gamla bon så förstår jag inte hur en papperspåse ska kunna göra skillnad. Fast å andra sidan är jag ingen geting så jag vet inte hur de resonerar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det där med påse är kanske lite överreklamerat?

Papperspåse hängandes över ett vespbo på trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(inte min bild)

• Haha
  • Gilla
cpalm och 13 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Det där med påse är kanske lite överreklamerat?

[bild]

(inte min bild)
Attefallstillbyggnad 😆

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Äntligen fått klart med fönsterbleck och plåt efter fönsterbytet som skedde för ett år sen 😅 Men lite tårögd blir man (klapp på axeln)

• Nyligen installerade vita fönster med nya fönsterbleck på ett tvåvåningshus med tegeltak och träterrass.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 8 till
  • Laddar…
Storsockret
Har inte en jäkla aning om vad jag håller på med men det kanske går att fira nationaldagen på nya altanen ändå. Skjuter från höften.

Halvfärdig träaltan under konstruktion bredvid ett tegelhus med byggverktyg och material synliga.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Kjell_G och 16 till
  • Laddar…
Tänkte först att jag skulle göra foder i massiva plankor men har länge grubblat över hur man på ett enkelt sätt kunder fräsa ner merparten utav plankan för att få en läpp som går ut mot väggen.

Har inte tillgång till någon CNC fräs och dessutom är det rätt så stor skillnad på hur breda plankorna skall vara. Allt från 150mm till över 200.

Beslutade då istället att göra det i ek fanerad mdf med en 8x23mm planhyvlad ek list.
Hand som håller en ek fanerad mdf-foder med en planhyvlad eklist vid ett fönster, ännu oslipad.
Skapa konto
Hand håller en trälist mot en vägg vid ett fönster, illustrerar montering av ek fanerad foderlist.
Skapa konto

Och resultatet vart ändå över förväntan. Nu är det oslipat och obehandlat. Kommer något lager hårdvaxolja.

Själva fönsterbrädan blir i massiv ek så man kan slipa den några gånger under året. Oslipt och obehandlat fönsterfoder i ekfanerad MDF med en eklist runt ett fönster, med utsikt mot grönska.
Skapa konto
Oslipt och obehandlat fönster med ekfoder och synlig planhyvlad eklist vid en byggarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
Fjonken och 19 till
  • Laddar…
Det är ett vackert hem du bygger atomlab 👍

• Älska
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Det är ett vackert hem du bygger atomlab 👍
Verkligen!

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
Det vart ju bra!

4774
Person som ligger på en solsäng utomhus med fötterna i förgrunden och grönska i bakgrunden.
Skapa konto
Idag har jag knappt gjort någonting utan unnade mig en lugn förmiddag på solsängen med en skön bok och ett gott vin 😄

• Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
monterat ny ac då den gamle gav upp

• Nyinstallerad luftkonditioneringsenhet på golv med verktyg och installationsmaterial runtomkring.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad vit luftkonditioneringsenhet på en tegelvägg ovanför ett inramat trädlandskapsfoto.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
S
4774 4774 skrev:
[bild]Idag har jag knappt gjort någonting utan unnade mig en lugn förmiddag på solsängen med en skön bok och ett gott vin 😄
Har du spänt fast dig själv vid anklarna för tvinga dig att inte göra någonting idag??
😉

• Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Rödtegelfasad enplansvilla med gräsmatta under en klarblå himmel, firar 10 år som ägare.
Skapa konto

(ursprunglig bild från för 10 år sedan)

Korspostar från min projekttråd, då det ändå är en ganska stor händelse ;)

Inte alls idag, utan istället de senaste 10 åren. Idag är det nämligen på dagen 10 år sedan som jag blev husägare. Ett charmigt och väldigt välskött hus längst ner på gatan i Ödåkra, med planen att renovera varenda skrymsle och vrå. Hur blev det då?

Som alla vet är planer något som förändras, både sånt som man själv aktivt väljer att ändra på som exempelvis att inte använda någon av alla de hundratals sjöstensplattor jag åkt runt och hämtat i halva Skåne. Men också sånt som man inte har kontroll över, som att bli singel och att vara med om en konkurs i sin firma.

Men efter motgångar har livet vänt och visat sin vänliga sida igen. På det stora hela som livet brukar te sig. Det återstår fortfarande en hel del renovering, så när jag skämtsamt sa att det var ett 10-årsprojekt när jag flyttade in stämmer inte riktigt – det var mer än 10 år! Men så mycket mer än renovering har blivit en del av vardagen, min underbara sambo som jag har vår fantastiska son Filip med, alla skratt och all glädje.

Jag gör mig fortfarande ofta skyldig till att grovt underskatta tidsåtgången (och kostnaden) för de olika renoveringsprojekten, men nu kan det nog bara vara ungefär 10 år kvar innan vi är helt klara 😉

Vill också passa på att rikta ett stort tack till alla, ingen nämnd och ingen glömd, som hjälpt till under dessa åren!

• Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.