4 364 063 läst · 32 091 svar
4364k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Kapade till listerna till glasrutan i duschen och fick även upp själva duschen. Nu får jag bara vänta på att lister och toalett är klara från lack. Det blir samma kulör som duschen. Därför listerna vart i dom färger jag ändå hade över 😂
Monterade IKEA-duschen till badkaret. Håltagningen täcks med brickor för elementrör. Karet går hyfsat lätt att flytta tack vare flexslangen. Halkskydd i karet anbefalles. Duschdraperi finns också.
Väntar leverans av diskmaskin innan 18.00 så man måste ju ta bort den gamla…
Byte av perilex måste man tydligen också göra.
Fiberskiva spikad med två miljarder småspik.
Tur att tidigare ägare verkar ha grovslipat golvet, då tar jag resten med excentern.
Blir ju bra det här.
Byte av perilex måste man tydligen också göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fiberskiva spikad med två miljarder småspik.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tur att tidigare ägare verkar ha grovslipat golvet, då tar jag resten med excentern.
Blir ju bra det här.
Nytt gratis golv. Ok, det är inte toppkvalitet och en del gammal lack kvar vid kanter och under skåp.
Men mycket bättre än det gamla till en kostnad av 71 kr för P40-papper.
Exekutivt beslut, återstår att se om HSB går i taket. 😳
Men mycket bättre än det gamla till en kostnad av 71 kr för P40-papper.
Exekutivt beslut, återstår att se om HSB går i taket. 😳
Logga in
Skapa konto
I går lade jag nytt tak och monterade solpaneler. Enklare än jag trodde och tog bara en dag.
Haha.
Nej, men vi har nu fått taket renoverat med ny papp, nya pannor och plåt. Samt 27 stycken solpaneler.
Tog tio dagar. Det som är kvar är att på måndag skall växelriktaren monteras och jag få "utbildning" i hur hela systemet fungerar. Inget märkvärdigt, Inget batteri som exempel.
Vi hade lite "tur" i att de paneler vi skulle ha kunde de inte garantera att alla kom i tid så vi fick andra paneler med lite starkare effekt monterat för samma pris. Inte mycket, ett par procent mer blir det.
En läxa till alla som har hantverkare hemma. Kontrollera, kontrollera, påpeka och fråga.
Vi är nöjda med arbetet och servicen. men det dyker upp en del saker som att en bit av hängrännorna hade de monterat utan lutning. Det är nu fixat, jag kontrollerade nyss med vattenpass (180 cm) samt en kanna vatten.
Jag har också en fundering över kabeln som går från panelerna i rör ut längs väggen. den sitter rätt tajt mot sista pannan och jag har påpekat det. Det räcker ju att släppa efter lite vilket jag kunde gjort själv men sådant skall de veta. Ingen bild på detta, jag tar det med arbetsledaren.
Detta är ju fjärde gången vi har hantverkare som fixat saker de senaste tolv åren -fönsterbyte, två badrum, ta bort balkong ovanvåning- och vi har alltid kontrollerat, fotograferat och påpekat. Vi har blivit nöjda med allt men något hade blivit fel i samtliga fall om vi bara låtit allt flyta på.
Ser fram emot att njuta av pensionen när den kommer om sex-åtta år utan att oroa oss för stora kostnader på vårt hittills femtio år gamla tak. Nu är det fixat!
Haha.
Nej, men vi har nu fått taket renoverat med ny papp, nya pannor och plåt. Samt 27 stycken solpaneler.
Tog tio dagar. Det som är kvar är att på måndag skall växelriktaren monteras och jag få "utbildning" i hur hela systemet fungerar. Inget märkvärdigt, Inget batteri som exempel.
Vi hade lite "tur" i att de paneler vi skulle ha kunde de inte garantera att alla kom i tid så vi fick andra paneler med lite starkare effekt monterat för samma pris. Inte mycket, ett par procent mer blir det.
En läxa till alla som har hantverkare hemma. Kontrollera, kontrollera, påpeka och fråga.
Vi är nöjda med arbetet och servicen. men det dyker upp en del saker som att en bit av hängrännorna hade de monterat utan lutning. Det är nu fixat, jag kontrollerade nyss med vattenpass (180 cm) samt en kanna vatten.
Jag har också en fundering över kabeln som går från panelerna i rör ut längs väggen. den sitter rätt tajt mot sista pannan och jag har påpekat det. Det räcker ju att släppa efter lite vilket jag kunde gjort själv men sådant skall de veta. Ingen bild på detta, jag tar det med arbetsledaren.
Detta är ju fjärde gången vi har hantverkare som fixat saker de senaste tolv åren -fönsterbyte, två badrum, ta bort balkong ovanvåning- och vi har alltid kontrollerat, fotograferat och påpekat. Vi har blivit nöjda med allt men något hade blivit fel i samtliga fall om vi bara låtit allt flyta på.
Ser fram emot att njuta av pensionen när den kommer om sex-åtta år utan att oroa oss för stora kostnader på vårt hittills femtio år gamla tak. Nu är det fixat!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästan målat färdigt allt i farstun, bara lite småfix kvar. Äggoljetempera var verkligen en utmaning innan jag fick in tekniken.
Det gamla fönstret får vara som det är, får se om jag kanske målar det nån gång i framtiden.
Har också klätt in och delvis målat den gamla (katt)lådan så den passar in bättre.
Några delar och sockeln ska målas nån gång till bara.
Det gamla fönstret får vara som det är, får se om jag kanske målar det nån gång i framtiden.
Logga in
Skapa konto
Har också klätt in och delvis målat den gamla (katt)lådan så den passar in bättre.
Några delar och sockeln ska målas nån gång till bara.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Diskmaskin på plats.
Eller är det en diskmaskin?
Jag får prova en säck potatis i den och se om det är färdigt mos efter en körning.
Handskrapat bort gammal lack under bänkskåpen och elementet.
Sista smekningen gjord.
Och sen började golvet luta 🤪
Aldrig gjort detta förut, kanske tog för lite? Men disktrasa och vinylhandske verkade funka som verktyg/ppe. Återstår att se om vänstersidans kladdande längsmed plankorna ser bättre ut än högersidans tålamodströtta slabbande tvärs över.
Logga in
Skapa konto
Eller är det en diskmaskin?
Logga in
Skapa konto
Jag får prova en säck potatis i den och se om det är färdigt mos efter en körning.
Handskrapat bort gammal lack under bänkskåpen och elementet.
Logga in
Skapa konto
Sista smekningen gjord.
Logga in
Skapa konto
Och sen började golvet luta 🤪
Logga in
Skapa konto
Aldrig gjort detta förut, kanske tog för lite? Men disktrasa och vinylhandske verkade funka som verktyg/ppe. Återstår att se om vänstersidans kladdande längsmed plankorna ser bättre ut än högersidans tålamodströtta slabbande tvärs över.
Redigerat:
En gammal stålkratta 1 m bred, ihopsvetsat med en gammal golfvagn i rejält järn, via ett gångjärn. Två cementaplattor som är ihopskruvande i stålkrattan. Sedan lite båtprylar o linor så att krattan går att hissa upp och fälla ned, så att den går att köra på gräs utan att riva upp gräset. Allt dras av åkgräsklipparen. Lite egenknåpande men fungerar fin fint, haft den i snart 15 år.Immobil skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 835 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 835 inlägg
Får man be om en närbild?trähandtag skrev:En gammal stålkratta 1 m bred, ihopsvetsat med en gammal golfvagn i rejält järn, via ett gångjärn. Två cementaplattor som är ihopskruvande i stålkrattan. Sedan lite båtprylar o linor så att krattan går att hissa upp och fälla ned, så att den går att köra på gräs utan att riva upp gräset. Allt dras av åkgräsklipparen. Lite egenknåpande men fungerar fin fint, haft den i snart 15 år.