Jag gick upp på nockvinden idag. Har youtube-krigat de senaste dagarna och försöker göra enkla åtgärder för att spara energi för kommande vinter (hus från 75). Vi har 2 spotlights på 2a våningen så tanken var att foga och sätta såndär kåpa på, från vindens håll. Kåpor satt redan men det var ingen skumfog. Syntes väl att luft strömmat ut då isoleringen var lite svart (inget mögel). En burk skumfog senare och det kändes bättre i själen. Sen när jag skulle lägga tillbaka isoleringen upptäckte jag att under plankan jag var såg det väldigt tomt ut. Lyfte upp brädan och titta! Förra ägarna har helt struntat i att lägga isolering på ca 1m2 yta mellan reglarna i mitten. Bott i huset i snart 2 år. Skäms att jag inte tittat nogrannare och lyft... men nu finns det isolering där också! :)

Mitt lilla projekt började med att jag försökte förstå varför vi får det så satans varmt uppe. Är det 30c ute så är det 28 på övervåningen. Inte konstigt nu kanske när värmen har flödat ''fritt'' från nockvinden ner. Bra att det gör något för att slippa energitapp också.

två flugor i en smäll! :D

Lagat spishällen som sa poff för någon månad sedan. Mitt första försök att löda lite random och försöka fixa det brunna kretskortet gick sådär, så 2500kr fattigare och ett nytt kort fick skruvas i.

Gamla kortet ute
Öppen spishäll med utsatt elektronik och nya kretskort, med verktyg på en handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man tydligt att det sa poff
Brända och svartnade skadade delar på en spishällss insida, tecken på elektrisk skada.
Skapa konto

Nytt kort i
Nytt kretskort installerat i en spishäll, med synliga komponenter och ledningar.
Skapa konto

Allt tillbaka och funkar fint
Reparerad spishäll installerad i kök, reflektioner syns på den blanka svarta ytan.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Maxizor Maxizor skrev:
Lagt om uteplatsen med samma stenar då den var sådär när vi flyttade in och blev snabbt tillbakavägen efter vi dränerande för 2 år sedan. Sedan som extra kul är här vi minst 2 sorter av sjöstensplattor som är olika höga, skiljer ca 7mm och det är 35x35
Hämta 3,3 Ton 0-32, detta är 2 av 3 lass 1,1 ton som är maxlast på släpet.
[bild]

Tippar högt, vilket e bra. [bild]

[bild]
[bild]
[bild]

Lite gäster under plattorna!
[bild]

Passade på och köpte roliga prylar, linjelaser + mottagare! [bild]e
Helt orelaterat
Vet du vilken sorts granit du har lasern på har letat efter något liknande

Totte lille Totte lille skrev:
Helt orelaterat
Vet du vilken sorts granit du har lasern på har letat efter något liknande
Hej, vet tyvärr inte, tidigare ägare som satt in.

Haft dålig avrinning i avloppen i tvättstugan, bilade upp golvet och fann orsaken. Fettet i dessa ledningar avgav den mest fasanfulla lukten jag någonsin känt. :sick::poop: Lät spolbilen köra från gatan in sedan för att vara säker på att de inte fanns mer.

Avloppsledning igensatt med fett och smuts, synlig efter att ha bilats upp.
Skapa konto

Avbilat golv i tvättstuga med synliga avloppsledningar och rengöringsutrustning.
Skapa konto

Avbilat golv i tvättstuga med exponerade avloppsrör och fettavlagringar, verktyg och rördelar synliga.
Skapa konto

Uppbrutet betonggolv i tvättstuga med synlig avloppsledning och rör.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Maxizor Maxizor skrev:
Hej, vet tyvärr inte, tidigare ägare som satt in.
Jaja så kan det vara får fortsätta leta

Garningen Garningen skrev:
Haft dålig avrinning i avloppen i tvättstugan, bilade upp golvet och fann orsaken. Fettet i dessa ledningar avgav den mest fasanfulla lukten jag någonsin känt. :sick::poop: Lät spolbilen köra från gatan in sedan för att vara säker på att de inte fanns mer.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Du borde testa att vara på kungsgatan i stockholm, när de tömmer restaurangernas fettavskiljare :) (är övertygad om att företeelsen finns i kalix också, men inte lika ofta)

Huga!

• Wow
Garningen
  • Laddar…
Behövde 'justera' byggställningen en aning, sen blev det ett par panelbrädor och lite vindskydd innan det tog slut på spikläkt :(

• Byggställning mot gult hus under renovering med påbörjad fasadpanel och vindskydd.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Marmormönstrad skiva monterad på trägolv med en cirkulär utskärning och golvdammsugare i förgrunden.
Skapa konto

Skivan på plats! :)

• Gilla
nikasp och 7 till
  • Laddar…
Snajsigt! Är det för en kamin?

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
pjgb pjgb skrev:
Snajsigt! Är det för en kamin?
Precis, den är dock inte så högt prioriterad just nu, först nytt kök och hall :)

S
Plötsligt händer det! För flera år sen gjorde jag iordning furutrappan men handledaren blev bara grovslipad och utan ytbehandling. Har för mig att jag sa ” den tar vi till sommaren”. U har det gått flera somrar sen dess. :seenoevil:

Igår blev den slipad och idag Osmo dekorvax.

Nybehandlad furutrappa och handledare med Osmo dekorvax i hemmiljö.
Skapa konto
Nyrenoverad furutrappa med slipad och vaxbehandlad handledare samt inbyggda spotlights.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
Satt sista gipsskivan i den här delen (lilla snedtaket ovan dörren) och spacklat remsor. Hittills är det bara andra som jobbar under den här ytterst omfattande totalrenoveringen men framöver får vi hugga i själva också.
Renoveringsarbete med nyinstallerade gipsskivor och spacklade fogar ovan och runt en dörröppning.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Givit panelen sista smörjelsen på ena delen så jag kunde börja montera knutbrädorna som tyvärr behövde skarvas, men det var inget att hänga läpp över. Var dock riktigt knölig att få på plats då panelen av någon outgrundlig anledning buktade ut friskt på ett ställe.

Även en skylt med adress, nummer och gårdsnamn kom upp.

• Montering av knutbrädor på gult hus med ställning och stege, verktyg på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
Anderscurl och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.