4 358 003 läst · 32 063 svar
4358k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Jag gick upp på nockvinden idag. Har youtube-krigat de senaste dagarna och försöker göra enkla åtgärder för att spara energi för kommande vinter (hus från 75). Vi har 2 spotlights på 2a våningen så tanken var att foga och sätta såndär kåpa på, från vindens håll. Kåpor satt redan men det var ingen skumfog. Syntes väl att luft strömmat ut då isoleringen var lite svart (inget mögel). En burk skumfog senare och det kändes bättre i själen. Sen när jag skulle lägga tillbaka isoleringen upptäckte jag att under plankan jag var såg det väldigt tomt ut. Lyfte upp brädan och titta! Förra ägarna har helt struntat i att lägga isolering på ca 1m2 yta mellan reglarna i mitten. Bott i huset i snart 2 år. Skäms att jag inte tittat nogrannare och lyft... men nu finns det isolering där också!
Mitt lilla projekt började med att jag försökte förstå varför vi får det så satans varmt uppe. Är det 30c ute så är det 28 på övervåningen. Inte konstigt nu kanske när värmen har flödat ''fritt'' från nockvinden ner. Bra att det gör något för att slippa energitapp också.
två flugor i en smäll!
Mitt lilla projekt började med att jag försökte förstå varför vi får det så satans varmt uppe. Är det 30c ute så är det 28 på övervåningen. Inte konstigt nu kanske när värmen har flödat ''fritt'' från nockvinden ner. Bra att det gör något för att slippa energitapp också.
två flugor i en smäll!
Medlem
· Stockholm
· 161 inlägg
Lagat spishällen som sa poff för någon månad sedan. Mitt första försök att löda lite random och försöka fixa det brunna kretskortet gick sådär, så 2500kr fattigare och ett nytt kort fick skruvas i.
Gamla kortet ute
Här ser man tydligt att det sa poff
Nytt kort i
Allt tillbaka och funkar fint
Gamla kortet ute
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man tydligt att det sa poff
Logga in
Skapa konto
Nytt kort i
Logga in
Skapa konto
Allt tillbaka och funkar fint
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Trelleborg
· 629 inlägg
Helt orelateratMaxizor skrev:Lagt om uteplatsen med samma stenar då den var sådär när vi flyttade in och blev snabbt tillbakavägen efter vi dränerande för 2 år sedan. Sedan som extra kul är här vi minst 2 sorter av sjöstensplattor som är olika höga, skiljer ca 7mm och det är 35x35
Hämta 3,3 Ton 0-32, detta är 2 av 3 lass 1,1 ton som är maxlast på släpet.
[bild]
Tippar högt, vilket e bra. [bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Lite gäster under plattorna!
[bild]
Passade på och köpte roliga prylar, linjelaser + mottagare! [bild]e
Vet du vilken sorts granit du har lasern på har letat efter något liknande
Haft dålig avrinning i avloppen i tvättstugan, bilade upp golvet och fann orsaken. Fettet i dessa ledningar avgav den mest fasanfulla lukten jag någonsin känt. Lät spolbilen köra från gatan in sedan för att vara säker på att de inte fanns mer.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Trelleborg
· 629 inlägg
Du borde testa att vara på kungsgatan i stockholm, när de tömmer restaurangernas fettavskiljare (är övertygad om att företeelsen finns i kalix också, men inte lika ofta)Garningen skrev:
Huga!
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 206 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 206 inlägg
Plötsligt händer det! För flera år sen gjorde jag iordning furutrappan men handledaren blev bara grovslipad och utan ytbehandling. Har för mig att jag sa ” den tar vi till sommaren”. U har det gått flera somrar sen dess.
Igår blev den slipad och idag Osmo dekorvax.
Igår blev den slipad och idag Osmo dekorvax.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 206 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 206 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threa...av-villa-fran-1930.268810/page-7#post-2428591
2016!! Värre än jag trodde. Var alltså 6 år handlort jag fick slipa bort…
2016!! Värre än jag trodde. Var alltså 6 år handlort jag fick slipa bort…
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Satt sista gipsskivan i den här delen (lilla snedtaket ovan dörren) och spacklat remsor. Hittills är det bara andra som jobbar under den här ytterst omfattande totalrenoveringen men framöver får vi hugga i själva också.
Logga in
Skapa konto
Givit panelen sista smörjelsen på ena delen så jag kunde börja montera knutbrädorna som tyvärr behövde skarvas, men det var inget att hänga läpp över. Var dock riktigt knölig att få på plats då panelen av någon outgrundlig anledning buktade ut friskt på ett ställe.
Även en skylt med adress, nummer och gårdsnamn kom upp.
Även en skylt med adress, nummer och gårdsnamn kom upp.