996 767 läst · 8 051 svar
997k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Igår tog vi upp det sista gräset på framsidan som förhoppningsvis blir hämtar i veckan samt förberedde för stenläggningen med att sprida ut 2-4 som nu ska vägas av sen så ska det läggas sten.
Idag har vi varit och köpt tre japanska lönnar hos en som är speciallist på japanska lönnar, som ska få pryda framsidan. De kommer förhoppningsvis i jorden i veckan.
Idag har vi varit och köpt tre japanska lönnar hos en som är speciallist på japanska lönnar, som ska få pryda framsidan. De kommer förhoppningsvis i jorden i veckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Keiller skrev:Det blev några meter plattsättning idag också.
[bild]
Drygt arbete men när man efter en meter inser att det inte går att göra det lika rakt, vågrätt och slätt som ett köksgolv utan tänker "det får duga" så går det ganska bra.
[bild]
Det knepiga blir att få till vinkeln mot trappan. Det har jag ännu inte klurat ut hur jag ska göra. Får väl skaffa en vinkelslip med stenskiva
Finna verktyg att hyra som är bekvämare än en vinkelslip. För att kapa sten vill man dessutom inte ha en liten skiva så maskinen och skivorna blir ganska dyra. En stor vinkelslip går iofs också att hyra men är man inte van så är de ganska skrämmande.
Tänk på skydd och läs instruktionerna.
Jag hade tänkt föreslå elstängsel. Vi hade frekventa besök av en grävling men sedan hägnade vi av anledningar in en bråkdel av vår förra tomt på 5000 kvm med ett lågt elstängsel. Staketet var i andra änden av tomten gentemot var grävlingen brukade ta sig in. En kväll såg jag den lille rackaren traska rakt in staketet och jäklar vilken fart han fick. Såg inte röken av den innanför vår tomtgräns någonsin efter detgalento skrev:
Potatisupptagning idag. Ser ut att kunna bli 700 kg.mexitegel skrev:Odlandet har spårat ur helt nu .
Frun och jag har dealen att hon tar hand om växthuset och några pallkragar medans jag har hand om frilandsodlingen. Det är en del i att lära barnen var maten kommer från. Frilandet har vi på gratis arrende hos mina föräldrar och där finns både lämpliga maskiner och en mor som gärna rensar ogräs medan pappa kupar potatisen och vattnar så på det hela taget är det ett rätt bekvämt sätt att odla . (Det pajar dock lite det här med att lära barnen var maten kommer från…)
[bild]
Dock råkade vi nog sätta några potatisar för mycket. Det går fort med maskin, och av provupptagningen idag tippar jag på att vi kommer få ut runt ett halvt ton .
[bild]
Hustrun bad mig att ”så lite rödbetor också”, så det gjorde jag. Först hände ingenting, och sen ingenting och nu tror jag det kan bli uppåt 75 kg. Morotsprognosen är mer osäker men det är nog närmare 50 löpmeter rader så jag tror vi klarar oss…
Min mor var också flitig med fröpåsarna i våras så vi har dessutom fri tillgång till ännu mera morötter, mangold, kålrot, plocksallat, salladshuvuden, majrovor, dill, persilja, blomkål och purjolök.
[bild]
Uppenbarligen är det bra tryck i gödseln som arrendebonden körde på åkern i våras .
Rödbetorna får vi nog ha lyftkran till..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tips , kan vara nåt att tänka påF Farfalle skrev:Jag hade tänkt föreslå elstängsel. Vi hade frekventa besök av en grävling men sedan hägnade vi av anledningar in en bråkdel av vår förra tomt på 5000 kvm med ett lågt elstängsel. Staketet var i andra änden av tomten gentemot var grävlingen brukade ta sig in. En kväll såg jag den lille rackaren traska rakt in staketet och jäklar vilken fart han fick. Såg inte röken av den innanför vår tomtgräns någonsin efter det