996 784 läst · 8 051 svar
997k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Finns en lååång tråd för oss som gillar att spräcka sten med kilar! (kan inte länka men sök)halper skrev:Rensat lite ogräs. Tänkte att det är lika bra att gräva ner ett par decimeter så man får bort lite av rötterna.
Egentligen så gräver jag för att jag är för snål för att köpa ett gymkort. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hålet än. En hel del tallar till höger utanför bild och rötterna börjar bli tjocka, så vågar inte gräva längre ditåt. De stora stenarna måste delas upp lite, ty jag förmår inte flytta dem i sina helheter.
Var kan man köpa kilar för att spräcka sten och finns det några av godtagbar kvalitet som rekommenderas en nybörjare?
Ett av de mest tillfredsställande ljud när man hör klicket när den spräcks
(sen alltid massa jobb att gräva fram och få bort stenen..)
Ska kika. Dessa är i alla fall redan framgrävda. Det var då jag märkte att de är för tunga för att rulla ivägFreQa skrev:
Mycket äppeltema nu, men kanske inte så konstigt med tanke på årstiden.
Plockat ihop fallfrukt löpande under senaste veckorna, och plockades det in äpplen.
Mos, första gången i livet, trots 15år med äppelträd samt en äppelpaj.
Kan nog bli en laddning mos till innan säsongen är över, eller iaf frysta äppelklyftor.
Plockat ihop fallfrukt löpande under senaste veckorna, och plockades det in äpplen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kan nog bli en laddning mos till innan säsongen är över, eller iaf frysta äppelklyftor.
Tips. Gör mos med mer socker i så kan man ha den svalt istället för frys (även om jag ser du har glasburkar). Öppnade en burk mos i helgen, 2 år gammal och inget fel på den!FredrikR skrev:Mycket äppeltema nu, men kanske inte så konstigt med tanke på årstiden.
[bild] [bild]
Alla råd är välkomna och uppskattas då detta var livspremiär.FreQa skrev:
Inbillar mig det blev gott, ska se vad barnen säger framöver.
Ovärderligt!Dheri skrev:
Lastbilen för bortforsling av klippet parkerades straxt utanför bild till vänster, tyvärr ledsnade chauffören på arbetet rätt snabbt, det var roligare att medelst piasava hjälpa regnvattnet ned i dagvattenbrunnen.
Husägare
· Uppsala
· 527 inlägg
Vi har förberett för att hyra grävare och ta bort syrenen.
Kapade ned den och plockade bort plattorna.
Skall göra en träaltan och kanske något klättermässigt som ersättning för syrenen.
Vi har också lämnat tillbaka kompostkvarnen vi köpte, en Al-Ko som vi inte var nöja med. den flisade på bra i det stora hela men för många grenar tuggades bara och åkte genom och stoppade mot botten i lådan. Vi skruvade på vredet så skären slipades -vilket inte skall behövas på ny maskin- och det blev bättre men inte helt bra. Dessutom blev det flera stopp varje gång då sly orsakade en gröt av otuggat som lade sig ovanför valsen. Vi fick dra ur sladden och dra loss allt med en långskaftad tång.
Men efter en kortare diskussion med butiken så tog de tillbaka den och vi fick pengar i retur.
Kapade ned den och plockade bort plattorna.
Skall göra en träaltan och kanske något klättermässigt som ersättning för syrenen.
Vi har också lämnat tillbaka kompostkvarnen vi köpte, en Al-Ko som vi inte var nöja med. den flisade på bra i det stora hela men för många grenar tuggades bara och åkte genom och stoppade mot botten i lådan. Vi skruvade på vredet så skären slipades -vilket inte skall behövas på ny maskin- och det blev bättre men inte helt bra. Dessutom blev det flera stopp varje gång då sly orsakade en gröt av otuggat som lade sig ovanför valsen. Vi fick dra ur sladden och dra loss allt med en långskaftad tång.
Men efter en kortare diskussion med butiken så tog de tillbaka den och vi fick pengar i retur.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det där är inte ovanligt med valsmaskiner. Jag brukar ha en hög med grövre material vid sidan av och köra ner när det börjar bli lite grötigt. Så länge det inte blir stopp spelar det ingen roll hur mycket det går sönder.
Syrenen struntar jag iofs nästan helt att köra det finaste på då det i alla fall försvinner vid täckning eller i komposten.
Syrenen struntar jag iofs nästan helt att köra det finaste på då det i alla fall försvinner vid täckning eller i komposten.
Gången mellan garageinfart och hus är inne på sluttampen.
Istället för att kapa ett par betongplattor tänkte jag att jag skulle prova att göra några egna där det behövs. Har ingen aning om vad jag håller på med men jag måste ju prova.
Lite pyssel med att göra formar vidtog.
De sista resterna ur en gammal säck med bruk räckte nästan, istället för 45 mm tjocka plattor blir de 30 mm men förhoppningsvis kommer det att fungera.
Logga in
Skapa konto
Istället för att kapa ett par betongplattor tänkte jag att jag skulle prova att göra några egna där det behövs. Har ingen aning om vad jag håller på med men jag måste ju prova.
Logga in
Skapa konto
Lite pyssel med att göra formar vidtog.
Logga in
Skapa konto
De sista resterna ur en gammal säck med bruk räckte nästan, istället för 45 mm tjocka plattor blir de 30 mm men förhoppningsvis kommer det att fungera.
Jag personligen har väl inte gjort så mycket mer än grävt för fiber.
Sen har dessa gått lite extra bananas efter några dagars regn
Sen har dessa gått lite extra bananas efter några dagars regn
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto