Snigla Snigla skrev:
En staketspjäla till borde väl vara perfekt..? :) (på just den i bild iaf)
Ja det är nog planen, måste bara skarva på något snyggt sätt. :D

S sinuslinus skrev:
Jag tror mer på att flytta stenstolpen 5 cm :crysmile:
Nackdelen med att ha gjort staketet före stolpen, men den står där den står nu. :rofl:

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
B Bjornanst skrev:
Fått hjälp att lyfta i denna bjässe på 300kg. Nu återstår det att fundera ut hur jag ska täppa till mellanrummet mellan staket och stenstolpe.. och gjuta klart i gropen (går åt måånga säckar). Sen är det två till stenstolpar som skymtar i bakgrunden. :rofl:

[bild] [bild] [bild]
Varför ställde du stenstolpen så långt från staketet?

• Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför ställde du stenstolpen så långt från staketet?
Hade inte bestämt oss för om vi skulle ha en sten där från början, så när jag väl började gräva ut så var det snarare staketet som skulle ha "startat" närmre garaget, annars hade inte stenen hamnat i linje med resten.. typ. Ville egentligen ha den närmre garaget. Får lösa det med att sätta en spjäla som har sin spets upp mot stenen i mellanrummet (och skarva på reglarna på något sätt).

Magnoliafrön ser tråkiga ut när allt rött är bortskrapat.

Nu ska de tvättas lite till och ner i en kruka och ut för stratifiering. Ett ensamt, svart magnoliafrö i en person hand redo för tvätt och stratifiering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AnneFi och 3 till
  • Laddar…
Maria T
Frustrator Frustrator skrev:
Magnoliafrön ser tråkiga ut när allt rött är bortskrapat.

Nu ska de tvättas lite till och ner i en kruka och ut för stratifiering.[bild]
Nu blev jag väldigt nyfiken. Borde kunna sno...*hrm* ...några kapslar från en närliggande Magnolia som hänger över ett staket, alltså på en allmän väg.
Vet inte något om vilken sort detta är, men har stora ljusrosa blommor. Kanske värt att testa ändå?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Nu blev jag väldigt nyfiken. Borde kunna sno...*hrm* ...några kapslar från en närliggande Magnolia som hänger över ett staket, alltså på en allmän väg.
Vet inte något om vilken sort detta är, men har stora ljusrosa blommor. Kanske värt att testa ändå?
Helt klart värt att testa, ta från frökapslar som börjar spricka.
Oftast är fröna inbakade i ett 'mjukt skal', brukar mjuka upp det något dygn i vatten och sen pilla ut det svarta fröt.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Oklippt gräsmark med ojämnt klippta grässtrån, blöta områden och löv.
Skapa konto
Ojämnt klippt gräsområde med närliggande ogräs, resultat av klippning med lie.
Skapa konto

Övat med lien. Lite för långt, blött och mjukt (o)gräs, lite oskarp lie och ganska kass teknik. Åtminstone lite mindre att ta med...

Slarvigt klippt gräs och löv med ojämna linjer på en fuktig gräsmatta under höstträd.
Skapa konto

... gräsklipparen.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Förberett snöslungan med ett par hemmagjorda skidor.

• Snöslunga med hemmagjorda skidor fästa vid underredet på grusunderlag.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Klacken och 5 till
  • Laddar…
Tagit upp pärer. Blev kolsvart snabbt så får ta det sista imorrn!
Skottkärra full med nyplockade potatisar framför trätrapp, hink med potatis intill, belysning från ovan.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Nå. Int idag bara utan hela sommaren:

Före:

Uppfart med grus framför en dubbelgarage i en lummig trädgård med grönt gräs och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Efter:

Nygrusad uppfart med dubbelgarage och trädgård i bakgrunden.
Skapa konto
Gult trädgårdshus med svart tak och nygrusad gångväg med synlig markduk vid sidan, omgiven av grönt gräs.
Skapa konto
Nygrusad gångväg med utspridd markduk längs sidorna vid ett hus.
Skapa konto

Blir ett litet projekt att vika in markduken.

Nästa års projekt blir stockar som ska tjäras och tjäna som kant.
Gav upp sten då jag insåg hur många meter det rör sig om :D

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Har klippt gräset för sista gången i år (igen.....)
Roboten är parkerad i garaget sedan en månad.

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fixar med stenkista till dagvattnet från växthuset idag. Mörknade snabbt så det är lite grästuvor som ska på plats så är det klart. Skönt att bocka av det sista inför vintern. Växthus bredvid öppen stenkista för dagvatten, grävt dike och grästuvor på marken.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Lät roboten gå lite igår och klippa ner lite löv.
Idag rensades häcken, på med täckbark vilken dag som helst - hade varit mycket trevligare att göra detta i augusti eller september...:rolleyes:

Skrev i inlägg 7057 om att vi hyrde grävare för att få bort en syren och förbereda för en altan.

Nu börjar det närma sig altanbygge.
Vi har lite handkrattande kvar för att jämna till lite ojämnheter men annars har underlaget en bra lutning och det skall hällas grus och läggas duk samt skruvas trall.
Vi grävde ned några plattor tillfälligt på några ställen och använder ovansidan som nivå för att kolla underlaget innan gruset kommer.
Vi har en svag lutning från huset men som sagt, lite finlir kvar för att få det jämnare över hela ytan.

Förarbete för altanbygge med vattenpass, nedgrävda plattor och grävd yta utanför ett hus.
Skapa konto
Vattenpass på en träplanka visar nivå inför bygge av altan, med höstlöv och jord i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Semester idag.
Planterar tulpaner. Hink med jord och spade, tulpanlökar planterade i kruka med 'Tulipa Akébono'-förpackning bredvid.
Skapa konto

Råttan åt ju hälften av alla tulpaner i vintras. Nu planterar jag de billigaste jag hittade i krukor. Tänker att om det kommer nya råttor i vinter kan jag näta in krukan. Värt ett försök.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.