1 045 913 läst · 8 166 svar
1046k läst
8,2k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Hittat morgondagens sallad.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
4774 skrev:

Logga in
Skapa konto
Det här är "hus" som vinbärssnäckor har övergett. Jag har fler av denna sort än av mördarsniglar i trädgården och det är ju tacksamt. Har inte heller märkt ngra skador på växter.
En grej som inte är så trevlig för snäckan, är att man inte alltid ser dom i gräsmattan, så ett antal ggr har jag märkt det när det krasar till under skon...

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 646 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 646 inlägg
När jag var en sisådär 7 år, lika djurälskande nu som då, så tog jag vinbärssnäckor och satte dem i en lång pappkartong (tänk sån kartong för stövlar med höga skaft), hade dragit streck inuti kartongen så det blev som fyra banor...de fyra snäckorna med olikfärgade vattenfärgsprickar på skalen skulle sen sprinta fram.
Ja, ni fattar. Som att titta på när färg torkar men med rymningsmoment.
Vi gjorde det på köksbordet... Min mor var inte informerad.Maria T skrev:
När jag var en sisådär 7 år, lika djurälskande nu som då, så tog jag vinbärssnäckor och satte dem i en lång pappkartong (tänk sån kartong för stövlar med höga skaft), hade dragit streck inuti kartongen så det blev som fyra banor...de fyra snäckorna med olikfärgade vattenfärgsprickar på skalen skulle sen sprinta fram.

Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 646 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 646 inlägg
I mitt fall så var pappsen inblandad, han satt ofta på huk jämte mig (som liten och kort), pekade på skalbaggar, humlor, blommor. Sensommarkvällar med koll på lysmaskar är ett av mina käraste minnen.Jiji skrev:
Eftersom detta inlägg ändå gått OT - min pappa hade verkligen ett yrke där han kunde stirra på färg som torkade (tavelkonservator) och jag önskar jag hade fått en släng av hans tålamod, men tyvärr icke.
Passade på att tömma fågelholken inför våren.
Blev förvånad över den tjocka bädden med mossa och annat som fåglarna byggt upp.
Däremot är jag bekymrad över att det låg 7-8 döda ungar i holken. Är det vanligt med döda ungar i holken?
Blev förvånad över den tjocka bädden med mossa och annat som fåglarna byggt upp.
Däremot är jag bekymrad över att det låg 7-8 döda ungar i holken. Är det vanligt med döda ungar i holken?

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ja nån enstaka unge kan dö men så många så har nåt hänt. Som Dalbotant säger så kan föräldrarna dött. Kan också varit den blöta kalla våren förra året. Inga insekter blir inga småfåglar och då kan föräldrarna överge boet.Dalbotant skrev:
Men det är inget att tappa sugen för. På det igen. Och handla ekologisk mat och inga gifter i trädgården för att hjälpa upp den alltmer kraschande insektspopulation världen över.
Förbereder inför årets byggprojekt genom att ta ner lite träd. Idag gjorde jag något jag inte brukar göra, nämligen att ta hjälp.
En Björk som var som en banan och en Tall som delade sig i ett antal stammar vågade jag inte ta själv.
Björken tog vi först och de landade som planerat.
Efter det tog vi Tallen och även den gick enligt plan och landade precis intill huset.
En Björk som var som en banan och en Tall som delade sig i ett antal stammar vågade jag inte ta själv.

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Björken tog vi först och de landade som planerat.
Efter det tog vi Tallen och även den gick enligt plan och landade precis intill huset.
Lunchprojekt
Nu ska vi både snygga till det eländigt fula kattnätet och göra odlingslådor mot skogen.
Det är ca 2 meter ner till marken i skogen och hela den här sidan av vår tomt är uppfylld med sten så det är inte så lätt att gräva eller odla precis här.

Logga in
Skapa konto
Nu ska vi både snygga till det eländigt fula kattnätet och göra odlingslådor mot skogen.
Det är ca 2 meter ner till marken i skogen och hela den här sidan av vår tomt är uppfylld med sten så det är inte så lätt att gräva eller odla precis här.
Som en bonus kan det bli en djurfälla också. Hörde ett djur i stupröret som sen tog sig ner i slangen där jag fångade den. Mus tänkte jag och skulle döda den. Hällde ut den i en hink först och ut kom en talgoxe. Tur jag inte bara stampade på slangen…