S sinuslinus skrev:
Nu när det var mildväder ett tag och dagsljus på helgen så rensade jag upp ett odlingsland och gödslade och satte ner vitlöken. Det blev inte av innan det blev kallt tidigare .
Det blev nog 5 kvadratmeter vitlök.
Hur mycket vitlök äter ni på ett år? 🤔

S
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Hur mycket vitlök äter ni på ett år? 🤔
Dracula, beware.
Alla kan inte vara så måttfulla och kontrollerade som du. 😂

Hälften var bulbiller/ halslökar så de blir nog inte fullstora.

Den här flätan är det vi har kvar lagrat inne.
Fläta av vitlökar hängandes på vägg, en hand håller i flätan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
K
Torkat eklöv med formen som liknar en liten människa på en ljus yta.
Skapa konto
naturens under: ett eklöv som ser ut som en liten människa 😉 En trattkantarell på ett bord, svampen liknar en ballerina med smal fot och vid "kjol".
Skapa konto
Och en trattkantarell som ser ut som en ballerina! 😀

• Älska
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nu har jag också satt vitlöken. Eget utsäde i år. Jag har ingen aning om vad det är för sorter men en som gav små klyftor och en som gav väldigt stora klyftor. Den större är inte så stark så dem steker vi som vanlig lök.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Dracula, beware.
Alla kan inte vara så måttfulla och kontrollerade som du. 😂

Hälften var bulbiller/ halslökar så de blir nog inte fullstora.

Den här flätan är det vi har kvar lagrat inne.
[bild]
Vi har ca 30 vitlökar i matkällaren, får se hur länge de räcker. De blev stora och fina i år iaf. 👍
Har satt 42 nu i höst (ja jag odlar i strikt kontrollerade rader, 6×7 🤓). Mitt trick är att slänga ner ca 1 msk benmjöl i planteringshålet när man sätter dem.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Jag lägger också benmjöl till vitlöken. Det brukar bli bra. I år har den dessutom fått en massa fin kompost och hästgödsel.

Vi äter två till tre vitlökar i veckan har jag noterat. Jag håller just nu på att odlar i hop rejält med sättlök. Ska göra iordning köksträdgård i vårt andra hus och vitlök och sparris borde passa utmärkt att odla där. Jag fick sparrisplantor av grannen som jag nu göder så att jag kan dela och plantera i andra huset.

Vi måste hänga in ordentligt där först pga älgar som går in i trädgården. De plockar äpplen från träden...🫎

Räfsar ihop blöta löv som har legat i högar i tre veckor och klipper gräset den allra sista gången för i år.

• Blå sopsäckar fyllda med blöta löv står på stenlagd yta vid gräsmatta, cyklar och utemöbler syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Röd gräsklippare på en gräsmatta, omgiven av löv och en häck i höstfärger, vid årets sista klippning.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Här är det tjäle, så det blir kanske ingen planterad vitlök i år.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Äh, bara att tina jorden med en hårtork eller varmluftspistol så går det att plantera vitlöken.

• Haha
  • Gilla
Mathildatiger och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Här är det tjäle, så det blir kanske ingen planterad vitlök i år.
Jag har för mig att min bror tog fram borrhammaren för några år sedan när tjälen kom innan vitlöken var planterad.

• Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Inte gjort något idag och inte heller de senaste 3 veckorna.

• Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Plockade upp lite ingredienser till nyårsmiddagen Skål med jordiga rotfrukter intill planteringslåda med jord och vissna stjälkar i trädgården.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Planerat sommarens sommarblomning, beställt barrotade perenner och allmänt drömt. Listar barrotade perenner: Astrantia 'Snow Star', Pulmonaria 'Sissinghurst White', och Geranium 'Alaska Rivers' med bilder av blommorna.
Skapa konto
Suddig bild som visar en beställningslista över barrotade växter, inklusive Miscanthus, Pulmonaria, Sesleria, Anemone, Hosta och Aster.
Skapa konto
Beställning av barrotade perenner: Salvia 'Schneehügel', Papaver 'White Ruffles', och Monarda-sorter 'Bee-Pure', 'Prärienacht', 'Marshall's Delight'.
Skapa konto

Och dan före julafton hittade jag dessa små sötnosar.
(Extremt suddig bild)
Suddig bild av små gröna plantor som tittar upp ur jorden, omgivna av vissna löv och fuktig jord.
Skapa konto

Edit: alla bilder blev visst suddiga. Det ser ju lite snålt ut med endast en av varje av perennerna men tanken är att försöka upp dem och dela.

• Gilla
Per Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.