K
Stor gren från en björk ligger på marken med höstlöv efter storm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
en stor gren från gamla björken har blåst ner i stormen En nerfallen björkgren i skottkärra på gräsmatta.
Skapa konto
kärran blev full

Idag satte jag vitlöken och invigde min nya kantskärare. Nu har odlingslandet fina kanter till nästa år.
Har även satt potatislök på hösten i år. Läste ett tips om det så det ska bli kul att se hur det går.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
K
Tre gröna regntunnor stående vid en trädvägg, omgivna av torra löv på marken.
Skapa konto
I går tömde jag och ställde undan regntunnorna Snöskyffel och plogkäpp utanför ett hus, med höstlöv och lite snö på marken. En blomkruka syns bredvid.
Skapa konto
Och ställde snöröjarna i närheten av ytterdörren..Så får vi se hur mycket de kommer att behövas framöver..🤔

• Gilla
Lill72
  • Laddar…
Plockat in 10 (av 14) stora byttor dahlior för torkning i hallen ... det blir en del jordspill... pillar bort jorden med träpinne en efter en.
Frost nu men de som står ute klarar förhoppningsvis något dygn till. Jyckens utevattensskål är isad.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Och ställde snöröjarna i närheten av ytterdörren..Så får vi se hur mycket de kommer att behövas framöver..🤔
Många har nog använt sina idag 🙂

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
K
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Många har nog använt sina idag 🙂
Ja säkert, efter vad man har sett i medierna, men inte alls lika mycket här utmed smålandskusten. Man ser gräset sticka fram... Men jag är beredd!! 😀👍

K
Just fått veta; vattenläcka ngra mil bort, räddade 0.5 dl ur kranen..räcker till tandborsten..
Tänkte hade vi också fått mkt snö kunde man ha smält det och lite synd att jag tömde alla regntunnorna..

K Kakelugnen566 skrev:
Just fått veta; vattenläcka ngra mil bort, räddade 0.5 dl ur kranen..räcker till tandborsten..
Tänkte hade vi också fått mkt snö kunde man ha smält det och lite synd att jag tömde alla regntunnorna..
... men visst har vi fått rådet preppa för lämpligt antal liter vatten ... om ryssen kommer ... ? 😳

K
yonna yonna skrev:
... men visst har vi fått rådet preppa för lämpligt antal liter vatten ... om ryssen kommer ... ? 😳
Jag vet, men inte gjort det än

• Haha
yonna
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
[bild]I går tömde jag och ställde undan regntunnorna[bild]Och ställde snöröjarna i närheten av ytterdörren..Så får vi se hur mycket de kommer att behövas framöver..🤔
Vad är anledningen att tappkranarna sitter i mitten på tunnan, någon fördel som jag inte förstår? 😊

R Rikard_Sa skrev:
Vad är anledningen att tappkranarna sitter i mitten på tunnan, någon fördel som jag inte förstår? 😊
Jag gisaar på överfyllnadskydd och/eller att fånga upp skräpet i botten på tunnan. Har man tunnorna primärt för att skydda huset är det smidigt att kunna börja tömma tidigt vid kraftiga regn.

K
Z z_bumbi skrev:
Jag gisaar på överfyllnadskydd och/eller att fånga upp skräpet i botten på tunnan. Har man tunnorna primärt för att skydda huset är det smidigt att kunna börja tömma tidigt vid kraftiga regn.
Första tanken var att använda kranarna till vattning, att "skruva" på en vattenslang men jag har inte lyckats för dimensionerna stämmer inte ( kranarna är tillverkade i U.K)
Så jag tar vatn från kranen till hönsen, vattenkannan och sen tömmer jag tunnorna på senhösten med att knyta fast såna där gröna "plaströr" runt kranen (som primärt är till för att regnet ska avledas från husets stuprör)
Så flera funktioner 😉
Samtidigt; vad kallas dom "plaströren"? jag behöver köpa nya för de gamla har spruckit

K Kakelugnen566 skrev:
Första tanken var att använda kranarna till vattning, att "skruva" på en vattenslang men jag har inte lyckats för dimensionerna stämmer inte ( kranarna är tillverkade i U.K)
Så jag tar vatn från kranen till hönsen, vattenkannan och sen tömmer jag tunnorna på senhösten med att knyta fast såna där gröna "plaströr" runt kranen (som primärt är till för att regnet ska avledas från husets stuprör)
Så flera funktioner 😉
Samtidigt; vad kallas dom "plaströren"? jag behöver köpa nya för de gamla har spruckit
Köp en dränkbar pump att lägga i tunnan. Koppla pumpen till en vattenslang så kan du vattna.

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
Så flera funktioner 😉
En bit slang som du klämmer dit med två slangklämmor brukar funka. Sätt en snsbbkoppling på slangbiten.

• Gilla
gripnil
  • Laddar…
K
Z z_bumbi skrev:
En bit slang som du klämmer dit med två slangklämmor brukar funka. Sätt en snsbbkoppling på slangbiten.
Tack, men inga av de slangar som jag har provat går att få dit, det går inte att bara trycka upp slangen utan man måste på nåt vis "skruva" på den 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.