HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Klippt häckar ( 7 proppfulla sopsäckar ) och plockat av alla äpplen från vårt enda träd ( 13 kassar !!! ). Plockat och ätit många plommon, som söndagsgodis ( håller tummarna för att magen tål det ).
Jisses, bra jobbat! 👍🏻
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Klippt häckar ( 7 proppfulla sopsäckar ) och plockat av alla äpplen från vårt enda äppelträd ( 13 kassar !!! ). Plockat och ätit många plommon, som söndagsgodis ( håller tummarna för att magen tål det ).
Det där blir bra jord om du varvar i en hög alternativt mal klippet och lägg in allt i häcken.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Det där blir bra jord om du varvar i en hög alternativt mal klippet och lägg in allt i häcken.
Har ingen kompostkvarn och min befintliga kompost är redan överfull, så det blir kommunens kompost för dessa kvistar.
 
Inte idag men under helgen gjorde jag en renovering av gräsmattan. Sänkte höjden på gräset till 15mm, vertikalskärare, stödsådd, gödsling och dress med 2 ton golfjord 80% sand/20% mull. Jag har tidigare eller med klassisk toppdress med merparten organiskt material och aldrig blivit riktigt nöjd.
Jäkla slit men hoppas det blir bra. Man ser rätt tydligt var de låga punkterna i mattan var.
Nu kommer det automatiska bevattningssystemet jag installerade för ett par månader sedan väl till pass. Kör det fyra gånger om dagen a 10min/zon.

En välskött gräsmatta med låga punkter synliga efter renovering, en damm med växter i förgrunden och ett trädäck med utemöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vertikalskärare i bruk under en gräsmatterenovering, där halva ytan är behandlad och resterande del fortfarande behöver vertikalskäras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad gräsmatta med synliga låga punkter, omgiven av en trädgård med pergola, träd och stenparti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vertikalskärare i närbild används på en gräsmatta som är under renovering. Gräsmattan är täckt med sand och mull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen renoverad gräsmatta med lågklippt gräs, synliga låga punkter, paviljong i bakgrunden och omgivande vegetation under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oskick och 2 till
  • Laddar…
Maria T
Oskick Oskick skrev:
Plockade av drygt ett halvkilo med björnbär.
Testar att göra sylt
Gott? Har också björnbär men glömmer av dem, kliver på dem eller fåglarna äter.
 
Maria T Maria T skrev:
Gott? Har också björnbär men glömmer av dem, kliver på dem eller fåglarna äter.
Björnbär är ju trädgårdens svarta guld! Älskar slutet av augusti när man börjar dagen med att plocka björnbären till frukostyoghurten.
 
  • Gilla
  • Älska
saiter och 2 till
  • Laddar…
Maria T
D Dublin skrev:
Björnbär är ju trädgårdens svarta guld! Älskar slutet av augusti när man börjar dagen med att plocka björnbären till frukostyoghurten.
Jag har förstått att många gillar det, nu äter jag aldrig yoghurt till frukost så kanske det är mitt dilemma? Ska höra om grannen är en "yoghurtätare", upplåter gärna dessa mogna bär till någon som uppskattar.
 
Maria T Maria T skrev:
Gott? Har också björnbär men glömmer av dem, kliver på dem eller fåglarna äter.
Ja absolut!
Enkelt och koka ner med syltsocker.
Kan jag få till det så kan vilket klantarsel som helst 😂
 
  • Älska
Maria T
  • Laddar…
Plockat lite björnbär och äpplen
Björnbär i en metallmugg och äpplen i en blå plastkorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Jiji och 2 till
  • Laddar…
K
En skottkärra fylld med nedfallna löv och några små päron.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Igår räfsade jag upp nedfallna gråpäron och dito blad. Nedfallna gråpäron som samlats in och lagts på en vit duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyckades rädda några som inte var stötta i kanten
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.