991 578 läst · 8 025 svar
992k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Dagens skörd, plockade rent igår men det har blåst en del inatt.
Visa bilaga 825039
Visa bilaga 825039
Nu är alla buskarna vid entreerna klippta.. så skönt att ha det gjort!
Före:
Efter frisering..
Det var fyra-fem år sedan dessa klipptes sist ..
Före:
(denna bilden är dock tagen i början på sommaren, så den var större o spretigare nu pga årets tillväxt)
Efter frisering..
Och kanske närmare tre år sedan denna klipptes (elaka krypenen? krypthujan? eller vad det nu är för elak buske.. den var superrisig och har nog aldrig blivit klippt.. jag har hm.. stympat stackarn..)
Har också skördat mer plommon och det blir nog kanske att prova göra plommonvin svårt att hitta på saker att göra med plommon.. (kaka, kräm, kanske nån burk marmelad.. men det är ju inga större mängder man använder till det)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Före:
Logga in
Skapa konto
Efter frisering..
Det var fyra-fem år sedan dessa klipptes sist ..
Logga in
Skapa konto
Före:
(denna bilden är dock tagen i början på sommaren, så den var större o spretigare nu pga årets tillväxt)
Logga in
Skapa konto
Efter frisering..
Och kanske närmare tre år sedan denna klipptes (elaka krypenen? krypthujan? eller vad det nu är för elak buske.. den var superrisig och har nog aldrig blivit klippt.. jag har hm.. stympat stackarn..)
Logga in
Skapa konto
Har också skördat mer plommon och det blir nog kanske att prova göra plommonvin svårt att hitta på saker att göra med plommon.. (kaka, kräm, kanske nån burk marmelad.. men det är ju inga större mängder man använder till det)
Åh vad jag saknar att ha äppelträd när jag ser era bilder! Till och med fallfrukten var ju bra eftersom vi bara hade ett träd så att man orkade med. Det blev så fin kompost när jag varvade fallfrukt med flis från kompostkvarnen och annat lite grövre bös i en sluten kompost 🙂 Med en lagom mix komposterades det riktigt effektivt och började aldrig jäsa eller lukta.
När vi flyttade in fanns där en tvättlina/stolpar och stenläggning.. på sidan av huset.. senaste åren har denne dock "försvunnit"... men i förrgår gjorde jag slag i saken - jag skulle se om den (stenläggningen) fanns kvar...
Man kan se "stolpskon" sticka upp iaf...
Nu "jäklar" har jag kommit igång.. det verkar finnas stenar kvar under!
Halva klar! Det här går ju bra ju..
Tadaaaa..
Efter några timmars arbete konstaterades det att hela stenläggningen fanns intakt under..
Nu saknas bara min picknickbänk! Tyvärr förjäkla tung.. och det är lite problematiskt att bära tungt och gå (för mig).. men när jag har en riktigt bra dag och maken är hemma - så ska vi nog lyckas få dit den! Har strålande utsikt där nu när vi och bonden röjt bland träd och sly.. (det är den sidan som dessutom har magiska solnedgångar).
Kommer bli ett bra (men blåsigt..) ställe att sitta o plantera på .. mycket lättare att sopa av stenläggningen än att sopa, dammsuga och skrubba trägolvet där jag o picknickbordet bor idag
Förutom lite putsande av stenarna så har jag hunnit med att klippa en ros till.. fortsatt på hasselplantorna.. fyllt upp kärran med sopor igen och plockat en väldig massa äpplen..
Har också upptäckt en ny trollskog på tomten (jag som äntligen började komma ifatt..) .. blargh..
De senaste åren har varit (ovanligt dåliga) dåliga hälsoår.. så jag har inte gått på mina vanliga inspektionsrundor på gården/tomten (ett par gånger om året tog jag tidigare ett varv runt och kollade på alla fönster, hängrännor, tak/väggbeklädnad, växtlighet osv) framförallt då på baksidan av stall/loge som vi normalt aldrig liksom ser (inget område vi rör oss på normalt).
Nu har jag varit lite piggare och tog mig äntligen dit.. och möttes av detta!
Om vi säger som såhär.. när vi flyttade in.. fanns där ingen "växtlighet".. bara en stenläggning och grus/jord.. 😳 och det var inte mer än några grästuvor på stenläggningen där.. när jag gick på mina inspektionsrundor!
Detta blev totalt chock.. hur snabbt och hur mycket saker och ting kan växa.. (ni ser bara en bråkdel av vad som fanns där..).. det är helt uppenbart att jag och maken inte delar uppfattningen om när något "ser okej ut" och när det "blivit ett problem".. HAN har ju varit där några gånger iaf..
Han nämnde att det var ett körsbärsträd som satt sig där bak.. och det var väl ok.. MEN han glömde säga att det praktiskt taget växer ur husgrunden och är nu så stort att det skrapar på taket hela tiden och sticker upp över taket!
Hade jag vetat det där.. hade bonden fått hjälpa mig med dessa träd också när de höll på för några veckor sedan. De måste nämligen falla ut på deras åker.. (det är många stora träd..) suck alltså..
Där låg maken lite på minus.. oavsett hur söt o rar han kan vara i övrigt!
Helt oacceptabel röra där bak.. men.. vi får se när jag kommer till den delen (har fullt upp med "resten".. ). Arboristen kommer om några veckor för o hjälpa med fruktträden och de stora hassel"träden" som står bakom snickarbon - hen får nog kanske ta de närmast stallet på baksidan också..)
Aldrig sysslolös iaf.. 🌸
Logga in
Skapa konto
Man kan se "stolpskon" sticka upp iaf...
Logga in
Skapa konto
Nu "jäklar" har jag kommit igång.. det verkar finnas stenar kvar under!
Logga in
Skapa konto
Halva klar! Det här går ju bra ju..
Logga in
Skapa konto
Tadaaaa..
Efter några timmars arbete konstaterades det att hela stenläggningen fanns intakt under..
Nu saknas bara min picknickbänk! Tyvärr förjäkla tung.. och det är lite problematiskt att bära tungt och gå (för mig).. men när jag har en riktigt bra dag och maken är hemma - så ska vi nog lyckas få dit den! Har strålande utsikt där nu när vi och bonden röjt bland träd och sly.. (det är den sidan som dessutom har magiska solnedgångar).
Kommer bli ett bra (men blåsigt..) ställe att sitta o plantera på .. mycket lättare att sopa av stenläggningen än att sopa, dammsuga och skrubba trägolvet där jag o picknickbordet bor idag
Förutom lite putsande av stenarna så har jag hunnit med att klippa en ros till.. fortsatt på hasselplantorna.. fyllt upp kärran med sopor igen och plockat en väldig massa äpplen..
Har också upptäckt en ny trollskog på tomten (jag som äntligen började komma ifatt..) .. blargh..
De senaste åren har varit (ovanligt dåliga) dåliga hälsoår.. så jag har inte gått på mina vanliga inspektionsrundor på gården/tomten (ett par gånger om året tog jag tidigare ett varv runt och kollade på alla fönster, hängrännor, tak/väggbeklädnad, växtlighet osv) framförallt då på baksidan av stall/loge som vi normalt aldrig liksom ser (inget område vi rör oss på normalt).
Nu har jag varit lite piggare och tog mig äntligen dit.. och möttes av detta!
Logga in
Skapa konto
Om vi säger som såhär.. när vi flyttade in.. fanns där ingen "växtlighet".. bara en stenläggning och grus/jord.. 😳 och det var inte mer än några grästuvor på stenläggningen där.. när jag gick på mina inspektionsrundor!
Detta blev totalt chock.. hur snabbt och hur mycket saker och ting kan växa.. (ni ser bara en bråkdel av vad som fanns där..).. det är helt uppenbart att jag och maken inte delar uppfattningen om när något "ser okej ut" och när det "blivit ett problem".. HAN har ju varit där några gånger iaf..
Han nämnde att det var ett körsbärsträd som satt sig där bak.. och det var väl ok.. MEN han glömde säga att det praktiskt taget växer ur husgrunden och är nu så stort att det skrapar på taket hela tiden och sticker upp över taket!
Logga in
Skapa konto
Hade jag vetat det där.. hade bonden fått hjälpa mig med dessa träd också när de höll på för några veckor sedan. De måste nämligen falla ut på deras åker.. (det är många stora träd..) suck alltså..
Där låg maken lite på minus.. oavsett hur söt o rar han kan vara i övrigt!
Helt oacceptabel röra där bak.. men.. vi får se när jag kommer till den delen (har fullt upp med "resten".. ). Arboristen kommer om några veckor för o hjälpa med fruktträden och de stora hassel"träden" som står bakom snickarbon - hen får nog kanske ta de närmast stallet på baksidan också..)
Aldrig sysslolös iaf.. 🌸
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 071 inlägg
Jag är ingen expert, men en gissning är väl att samma tid som det är lämpligt att beskära. Alltså Juli, Augusti och September är lämpligt.[SKPG]Zamora skrev:
Det stämmer att jag gjorde det tidigare. Se till att använda rostfritt, gärna syrafast.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 071 inlägg
En kupolmutter på den där kanske vore att föredra? Rostfritt eller syrafast får det bliNissens skrev:
Jag tänkte också kupolmutter först, men man blir lite begränsad i att vara väldigt noga med längden på gängstången så att kupolmuttrarna inte bottnar. Och man vill ju gärna dra åt det hela lagom hårt. Man kan ju slipa ner kanterna på gängstången ordentligt med vinkelkapen istället. Men man kan ju sätta en kupolmutter i ena änden utan att få begränsningar. 😊[SKPG]Zamora skrev:
Jag har lite svårt att se på bilderna men det går bra att korta in grenar om de är för långa. Gör det till en nod som pekar åt önskat håll för det blir en ny tillväxtzon där.DennisCA skrev:Såhär ser plommonträden ut efter beskärning, det som jag kallar "honträdet" trots det inte är det, så känns väldigt buskigt, det vill breda ut sig åt sidan och det känns som om det inte vet vad som ska vara toppen.
Hanträdet (vänster) å andra sidan verkar mera klart på att det vill växa mera upp och inte så mycket åt sidan. Jag har försökt beskära trädet så det ska få en högsta gren som ska få bli den nya huvudgrenen men oklart om det funkar. Det finns även en låg gren jag inte tagit av, men undrar om det bör göras?
[bild]
[bild]
[bild]
Klippt häckar ( 7 proppfulla sopsäckar ) och plockat av alla äpplen från vårt enda äppelträd ( 13 kassar !!! ). Plockat och ätit många plommon, som söndagsgodis ( håller tummarna för att magen tål det ).
Redigerat: