Dagens skörd, plockade rent igår men det har blåst en del inatt.
Grön skottkärra med fallfrukt och en fruktplockare framför ett äppelträd full av äpplen i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Dagens skörd, plockade rent igår men det har blåst en del inatt.
Visa bilaga 825039
 
S
FredrikR FredrikR skrev:
Dagens skörd, plockade rent igår men det har blåst en del inatt.
[bild]
Plockar du aldrig äpplen från träden? 🤔😆
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Plockar du aldrig äpplen från träden? 🤔😆
I sinom tid, i sinom tid... 😇
 
  • Gilla
  • Haha
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Dagens skörd, plockade rent igår men det har blåst en del inatt.
[bild]
Tog upp en säck fallfrukt igår.. lika mycket idag (det var lite mindre dagarna innan.. men nu har det ju blåst några dygn).

Men jag passar på och äta också hehe.. nu är de ätbara (på bägge träd) :D
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Nu är alla buskarna vid entreerna klippta.. så skönt att ha det gjort!

Bilden visar två stora gröna buskar framför ett rött hus med vita fönsterkarmar och en svart dörr. Gräsmatta och en hög med stenar syns framför buskarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före:

Nytrimmade gröna buskar framför ett hus med röd fasad och vita fönsterkarmar; en stapel plattor och en mjölkkanna sitter vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter frisering..

Det var fyra-fem år sedan dessa klipptes sist ..

Två beskurna buskar framför ett fönster på en röd byggnad med vit fönsterkarm. Bakom buskarna finns ett grönt träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Före:
(denna bilden är dock tagen i början på sommaren, så den var större o spretigare nu pga årets tillväxt)

Röd husfasad med vita fönster och svarta detaljer. Framför trappa till entré syns en rundklippt buske och en låg, spretig buske. Gräsbelagd trädgård med stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter frisering..

Och kanske närmare tre år sedan denna klipptes (elaka krypenen? krypthujan? eller vad det nu är för elak buske.. den var superrisig och har nog aldrig blivit klippt.. jag har hm.. stympat stackarn..)

Två hinkar med nyplockade gröna plommon på en bordsyta, omgivna av olika föremål och växter i ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också skördat mer plommon och det blir nog kanske att prova göra plommonvin :) svårt att hitta på saker att göra med plommon.. (kaka, kräm, kanske nån burk marmelad.. men det är ju inga större mängder man använder till det)
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
Åh vad jag saknar att ha äppelträd när jag ser era bilder! Till och med fallfrukten var ju bra eftersom vi bara hade ett träd så att man orkade med. Det blev så fin kompost när jag varvade fallfrukt med flis från kompostkvarnen och annat lite grövre bös i en sluten kompost 🙂 Med en lagom mix komposterades det riktigt effektivt och började aldrig jäsa eller lukta.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
När vi flyttade in fanns där en tvättlina/stolpar och stenläggning.. på sidan av huset.. senaste åren har denne dock "försvunnit"... men i förrgår gjorde jag slag i saken - jag skulle se om den (stenläggningen) fanns kvar...

Solfylld trädgård med grönt gräs, omgiven av träd med ett vitt växthus i bakgrunden under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan se "stolpskon" sticka upp iaf...

Stenlagd yta vid sidan av ett stenhus delvis täckt av mossa och växtlighet, omgiven av en trädgård med buskar och högt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu "jäklar" har jag kommit igång.. det verkar finnas stenar kvar under!

En nyligen framröjd stenläggning bredvid ett hus, med en svart sopsäck och en grön hink fylld med växtrester i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halva klar! Det här går ju bra ju..

En nyligen frilagd stenläggning bredvid ett hus, omgiven av gröna träd och buskar, med en tvättställning i trä i förgrunden och en släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tadaaaa..

Efter några timmars arbete konstaterades det att hela stenläggningen fanns intakt under.. :p

Nu saknas bara min picknickbänk! Tyvärr förjäkla tung.. och det är lite problematiskt att bära tungt och gå (för mig).. men när jag har en riktigt bra dag och maken är hemma - så ska vi nog lyckas få dit den! Har strålande utsikt där nu när vi och bonden röjt bland träd och sly.. (det är den sidan som dessutom har magiska solnedgångar).

Kommer bli ett bra (men blåsigt..) ställe att sitta o plantera på .. mycket lättare att sopa av stenläggningen än att sopa, dammsuga och skrubba trägolvet där jag o picknickbordet bor idag :)

Förutom lite putsande av stenarna så har jag hunnit med att klippa en ros till.. fortsatt på hasselplantorna.. fyllt upp kärran med sopor igen och plockat en väldig massa äpplen..

Har också upptäckt en ny trollskog på tomten (jag som äntligen började komma ifatt..) .. blargh..

De senaste åren har varit (ovanligt dåliga) dåliga hälsoår.. så jag har inte gått på mina vanliga inspektionsrundor på gården/tomten (ett par gånger om året tog jag tidigare ett varv runt och kollade på alla fönster, hängrännor, tak/väggbeklädnad, växtlighet osv) framförallt då på baksidan av stall/loge som vi normalt aldrig liksom ser (inget område vi rör oss på normalt).

Nu har jag varit lite piggare och tog mig äntligen dit.. och möttes av detta!

Övervuxen trädgård med träd och buskar, framför en röd byggnad. Ogräs och grästuvor har täckt marken, medan träden har utvecklats kraftigt nära väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om vi säger som såhär.. när vi flyttade in.. fanns där ingen "växtlighet".. bara en stenläggning och grus/jord.. 😳 och det var inte mer än några grästuvor på stenläggningen där.. när jag gick på mina inspektionsrundor!

Detta blev totalt chock.. hur snabbt och hur mycket saker och ting kan växa.. (ni ser bara en bråkdel av vad som fanns där..).. det är helt uppenbart att jag och maken inte delar uppfattningen om när något "ser okej ut" och när det "blivit ett problem".. HAN har ju varit där några gånger iaf..

Han nämnde att det var ett körsbärsträd som satt sig där bak.. och det var väl ok.. MEN han glömde säga att det praktiskt taget växer ur husgrunden och är nu så stort att det skrapar på taket hela tiden och sticker upp över taket!

Överväxt baksida av en husgrund med träd, buskar, grenar på marken och en träpall. En röd byggnad syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade jag vetat det där.. hade bonden fått hjälpa mig med dessa träd också när de höll på för några veckor sedan. De måste nämligen falla ut på deras åker.. (det är många stora träd..) suck alltså..

Där låg maken lite på minus.. oavsett hur söt o rar han kan vara i övrigt!

Helt oacceptabel röra där bak.. men.. vi får se när jag kommer till den delen (har fullt upp med "resten".. ). Arboristen kommer om några veckor för o hjälpa med fruktträden och de stora hassel"träden" som står bakom snickarbon - hen får nog kanske ta de närmast stallet på baksidan också..)

Aldrig sysslolös iaf.. 🌸
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte säkra upp en gren som håller på att gå av på ett äppelträd med gängstång, tror det kanske var @Nissens som hade lagt upp något foto på det. När kan bästa tiden för ett sådant ingrepp vara?
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag tänkte säkra upp en gren som håller på att gå av på ett äppelträd med gängstång, tror det kanske var @Nissens som hade lagt upp något foto på det. När kan bästa tiden för ett sådant ingrepp vara?
Jag är ingen expert, men en gissning är väl att samma tid som det är lämpligt att beskära. Alltså Juli, Augusti och September är lämpligt.

Det stämmer att jag gjorde det tidigare. Se till att använda rostfritt, gärna syrafast.
 
  • En rostfri bult monterad i en trädstam i en grönskande trädgård under sommartid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag är ingen expert, men en gissning är väl att samma tid som det är lämpligt att beskära. Alltså Juli, Augusti och September är lämpligt.

Det stämmer att jag gjorde det tidigare. Se till att använda rostfritt, gärna syrafast.
En kupolmutter på den där kanske vore att föredra? Rostfritt eller syrafast får det bli
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
En kupolmutter på den där kanske vore att föredra? Rostfritt eller syrafast får det bli
Jag tänkte också kupolmutter först, men man blir lite begränsad i att vara väldigt noga med längden på gängstången så att kupolmuttrarna inte bottnar. Och man vill ju gärna dra åt det hela lagom hårt. Man kan ju slipa ner kanterna på gängstången ordentligt med vinkelkapen istället. Men man kan ju sätta en kupolmutter i ena änden utan att få begränsningar. 😊
 
DennisCA DennisCA skrev:
Såhär ser plommonträden ut efter beskärning, det som jag kallar "honträdet" trots det inte är det, så känns väldigt buskigt, det vill breda ut sig åt sidan och det känns som om det inte vet vad som ska vara toppen.

Hanträdet (vänster) å andra sidan verkar mera klart på att det vill växa mera upp och inte så mycket åt sidan. Jag har försökt beskära trädet så det ska få en högsta gren som ska få bli den nya huvudgrenen men oklart om det funkar. Det finns även en låg gren jag inte tagit av, men undrar om det bör göras?

[bild]

[bild]

[bild]
Jag har lite svårt att se på bilderna men det går bra att korta in grenar om de är för långa. Gör det till en nod som pekar åt önskat håll för det blir en ny tillväxtzon där.
 
Plockade av drygt ett halvkilo med björnbär.
Testar att göra sylt
 
  • Hemlagad björnbärssylt i en glasbehållare på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Klippt häckar ( 7 proppfulla sopsäckar ) och plockat av alla äpplen från vårt enda äppelträd ( 13 kassar !!! ). Plockat och ätit många plommon, som söndagsgodis ( håller tummarna för att magen tål det ).
 
Redigerat:
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.