DennisCA DennisCA skrev:
OK får väl göra det redan idag då, lokaliserad i österbotten mot kusten, typ samma höjd som Örnsköldsvik.
Jag hade nog klippt nu om det finns möjlighet, om jag hade träd i Österbotten. Ta inte för mycket på en gång bara.

Samma för körsbärsträd, äppel och päron?

DennisCA DennisCA skrev:
Samma för körsbärsträd, äppel och päron?
Nja, körsbär är Prunus så det är samma som plommon.
Päron är pyrus och äpple är malus. De två tål beskärning bättre. Tåligaste är malus där man kan skära på vintern, vårvintern och under sommaren. (Lite olika effekt beroende på när man beskär.)

Men för alla vedartade växter som växer hos oss i den här delen av världen gäller att de behöver vintra in.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
OK så kanske bäst att beskära alla träd vi har då nu i augusti, de som behöver det iallafall. Äppelträdet och päronträdet är störst, kanske 7-8 år gamla, de behöver ganska lite beskärning om något alls.

Körsbärsträdet också gammalt men inte så stort, det börjar bli tätt i kronan.

Vi har väl inte varit så bra med att gödsla träden men kanske de kunde få lite APK mot hösten?

DennisCA DennisCA skrev:
OK så kanske bäst att beskära alla träd vi har då nu i augusti, de som behöver det iallafall. Äppelträdet och päronträdet är störst, kanske 7-8 år gamla, de behöver ganska lite beskärning om något alls.

Körsbärsträdet också gammalt men inte så stort, det börjar bli tätt i kronan.

Vi har väl inte varit så bra med att gödsla träden men kanske de kunde få lite APK mot hösten?
Gödsla inte på hösten, då kan växterna få svårare att gå i vila inför vintern. Gödsla istället i vår.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jante Jante skrev:
Och nu har sista roten åkt ur backen, tur att tujor inte har så djupa rötter 😅🥳
[bild]
Bra jobbat!
Har fortfarande sveda efter vi kapade ner våran thuja häck. 60 meter ....
Vart lite ris! 😂

kashieda kashieda skrev:
Hos oss tar inte biogasverket emot mindre laster än 10 kubikmeter åt gången.
Det är nog samma här. Vi och alla andra tömmer i en container på Återvinningscentralen och när den blir full, så skickas den iväg till gasanläggningen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser plommonträden ut efter beskärning, det som jag kallar "honträdet" trots det inte är det, så känns väldigt buskigt, det vill breda ut sig åt sidan och det känns som om det inte vet vad som ska vara toppen.

Hanträdet (vänster) å andra sidan verkar mera klart på att det vill växa mera upp och inte så mycket åt sidan. Jag har försökt beskära trädet så det ska få en högsta gren som ska få bli den nya huvudgrenen men oklart om det funkar. Det finns även en låg gren jag inte tagit av, men undrar om det bör göras?

Två plommonträd på en gräsmatta, det vänstra trädet är beskuret en del för att växa uppåt medan det högra är buskigare och breder ut sig åt sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plommonträd i grön trädgård med klippta grenar som växer ut åt sidorna, andra träd synliga i bakgrunden mot en blå himmel.
Skapa konto

Ett plommonträd mitt på en gräsmatta omgivet av skog. Trädet är beskuret och bundet till en stödstolpe. Bakgrunden består av höga granar under en klarblå himmel.
Skapa konto

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
4774
Byggt en stenmur tillsammans med min lilla stumpa Bild på en stenmur framför en skog, med gröna växter och mossa runt om. En röd kratta syns på gräsmattan intill.
Skapa konto
Svart och vit katt går på en stenig yta nära en stenmur.
Skapa konto
och plockat litervis med lingon. Det lönar sig, det jobb jag lade ner på att sprida ut ett ton jord i vår skog. Aldrig blivit så rikligt belönad med blåbär, lingon och svamp. Så mysigt att bara kunna gå ut och plocka det man behöver 😀

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Tagit mig i kragen och pallrat mig ner till lusthuset för att ta bort sopor och sopa ur.. (har blivit grejer kvar där sedan det byggdes 😳.. )

Grönt städkärl fyllt med löv och skräp, en hög löv på marken bredvid och en svart sopsäck i lusthuset. Grönt gräs syns genom trästaketet.
Skapa konto

Och mycket löv och ohyggliga mängder av skal av nått slag.. 🤔.. passade på att ta bort den söndergnagda och rostiga ljusslingan som hängt där också (som inte funkade..).

Ett tomt lusthus med ett gammalt trägolv och en ensam stol, omgiven av gröna buskar och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Nu är det tomt.. om jag skulle få för mig att skura o måla.. (känns inte lockande just nu.. är så glad att jag orkat göra första halvan - dvs tömma och soppa rent!) 👍

Äppelträd med frukt samt trädgårdsredskap och hink med äpplen på gräsmatta, omgiven av gröna löv och några fallna äpplen.
Skapa konto

Fortsätter rulla upp fallfrukt.. har väl kört iväg 3 säckar redan och har nu 3-4 till.. (ändå är det mesta kvar på träden.. det är ett "fruktansvärt" äppelår i år!)

Gröna äpplen och en svart snigel i en grön hink med vatten, placerad på stenplattor bredvid gräs.
Skapa konto

Måste bara visa min Pantersnigelodling .. de verkar bo där i.. jag brukar låta dem vara (gillar dem) och de har varit i den där hinken länge.. trots att jag tömmer den emellanåt och det är nästan alltid lite vatten i botten (regnvatten - den står bredvid äppelträdet). De brukar krypa omkring på äpplena o på kanten av hinken.. hehe.. första gången la jag ut dem bredvid på gräsmattan.. men de var tillbaka i dan efter.. nu får de vara där :)

Grenar och kvistar ligger på gräsmattan framför ett övervuxet trädäck och en pergola, med ett växthus i bakgrunden.
Skapa konto

Har påbörjat rosklippning (flera år over due..) förra vintern tog knäcken på just dessa två.. grenarna som ligger där på gången är från ena halvan.. och ett par grenar från andra plantan/halvan - men jag är lite kort i rocken och får inte loss grenf*n från rosbågen på topp.. så jag har lite problem att se var jag kan klippa i "rishögen".. maken får hjälpa mig i helgen :)

Ska nog lura honom att bära bort alla grenar.. de är så grymt elaka (så mycket taggar, så vassa hullingar.. och svider satan efter.. bara man blivit lite rispad - man blir ilsket röd överallt..).

Bild av en övervuxen rosenbuske med långa grenar omgiven av träd och gräs. Rabatten runt busken är synlig med viss markvegetation och döda växtrester.
Skapa konto

Men jag har istället börjat klippa den tredje rosen.. som alltid gör illa maken när han klipper gräset.. jag trodde jag köpt en liten lagom stor buskros.. och som med allt annat har även den fått växa fritt några år .. vilket har resulterat i 3 meters taggiga stänger som hänger ut.. *undrar vad jag köpt eg*.. nu kommer den snart vara liten och nätt igen..

(som ni ser på bilden har den gigantiska tentakler som är som "lim".. och det finns eg en rabatt runt den.. där är allt stendött nu förutom en lönn.. för rosen har ju växt över allt)

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Förbereder så smått inför källardränering i slutet av oktober. Har idag flyttat 14 st 40x40 sjöstensplattor och tagit ned en rönn. Har bara uppskattningsvis 100 plattor och ytterligare en rönn kvar.

• Gilla
  • Wow
Snigla och 2 till
  • Laddar…
4774
Henningelvis Henningelvis skrev:
Förbereder så smått inför källardränering i slutet av oktober. Har idag flyttat 14 st 40x40 sjöstensplattor och tagit ned en rönn. Har bara uppskattningsvis 100 plattor och ytterligare en rönn kvar.
Varför tar du ner rönnarna, behövs det för dränering?

S
S sinuslinus skrev:
Inget. Mest tittat på. 😆

Coachar syrran och svågern på landet (har projektförbud här utfärdat av min fru) så idag har jag tittat på när svågern grävt.

[bild]

För en vecka sen projektledde jag så att de åkte och hämtade 1800 kg begagnad marksten.

[bild]

Just nu väntar jag på att lastbilen ska komma med 8 ton stenkross så de har något att göra efter grävningen.

Dags för uppföljning av svågerns projekt.
Grävningen var inte okomplicerad utan rötter, lera och sten var ivägen.
Person gräver i en jordig tomt med rötter och stora stenar i förgrunden. Ett pågående byggprojekt i en trädgård med grönska runt omkring.
Skapa konto

Lite sten som kom fram.
Hög med stenblock kvar efter grävning, ligger på gräs intill uppgrävd mark och asfalterad väg.
Skapa konto
Tre stora stenar på en gräsmatta framför en utjämnad yta av grus förberedd för marksten.
Skapa konto

För ett par helger sen la han ut 0-16 och sen 0-8 med paddning emellan.

Nyutjämnad yta med grus och paddning förberedd för läggning av marksten, omgiven av gräs och träd. En hög med större stenar syns i bakgrunden.
Skapa konto

Bara läggning av marksten kvar. Vi kanske får sitta i en paviljong på platsen nästa år.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Varför tar du ner rönnarna, behövs det för dränering?
De står i vägen tyvärr. Det är en villatomt i centrala Uppsala med grannar på tre sidor. Det går bara att komma till baksidan med en grävare via ena gaveln och där stod en av rönnarna precis mellan huset och grannens garage. Den andra rönnen står på framsidan så nära huset att det inte går att komma åt att gräva vid källargrunden med mindre än att den tas ned.

4774
Henningelvis Henningelvis skrev:
De står i vägen tyvärr. Det är en villatomt i centrala Uppsala med grannar på tre sidor. Det går bara att komma till baksidan med en grävare via ena gaveln och där stod en av rönnarna precis mellan huset och grannens garage. Den andra rönnen står på framsidan så nära huset att det inte går att komma åt att gräva vid källargrunden med mindre än att den tas ned.
Trist. Men måste man så måste man 🌳

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.