996 302 läst · 8 051 svar
996k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Det har nog uppstått ett missförstånd här. Prunus (körsbär, plommon etc) är inte enkönade, dvs det finns inte hon- respektive hanträd. Däremot är det så att många inte är självpollinerande. Det betyder att de behöver pollen från en annan sort som blommar samtidigt för att kunna sätta frukt. Så båda träden ger frukt.DennisCA skrev:
Klippt häcken.
Vi har också äppelplockare. Fast en del kallar dem älgar har jag hört. Hur som helst är de stora, bruna och självgående. De kan tom plocka direkt från träden, vilket är smidigt för då slipper man fallfrukt.FredrikR skrev:
Det är väl kul tills äpplena jäser. Då blir det ännu roligare, åtminstone för älgarna 😁Jiji skrev:
Det är ju trevligt, det andra trädet har aldrig gett frukt på de 4-5 år vi haft det så vi trodde inte det kunde.Jiji skrev:Det har nog uppstått ett missförstånd här. Prunus (körsbär, plommon etc) är inte enkönade, dvs det finns inte hon- respektive hanträd. Däremot är det så att många inte är självpollinerande. Det betyder att de behöver pollen från en annan sort som blommar samtidigt för att kunna sätta frukt. Så båda träden ger frukt.
De har också börjar växa ihop med grenarna, tänker vi planterade dom för nära varandra? Är det bara att att beskära dom senare i höst?
Det träd som vi trodde var en hane så växer fint och ser bra ut, det andra trädet vill vara mycket buskigare och det kommer ut skott längst nere på stammen som växer rakt upp, som om det försöker skapa en ny topp, irriterande tycker jag det är. Beskärde det för två år sen kanske för att få bort låga kvistar.
Grundregeln med prunus är så lite beskärning som möjligt och på sensommaren fram till september ungefär, lite beroende på var trädet bor.DennisCA skrev:Det är ju trevligt, det andra trädet har aldrig gett frukt på de 4-5 år vi haft det så vi trodde inte det kunde.
De har också börjar växa ihop med grenarna, tänker vi planterade dom för nära varandra? Är det bara att att beskära dom senare i höst?
Det träd som vi trodde var en hane så växer fint och ser bra ut, det andra trädet vill vara mycket buskigare och det kommer ut skott längst nere på stammen som växer rakt upp, som om det försöker skapa en ny topp, irriterande tycker jag det är. Beskärde det för två år sen kanske för att få bort låga kvistar.
Det går att beskära utan att det får störa konsekvenser för träden.Ta inte för mycket och inte för tjocka grenar bara.
En slank persons handled i tjocklek kan vara ett hyfsat mått på övre gräns på grentjocklek. Men måste man ta en gren så måste man.
Alla träd gör ny topp om den topp som finns är skadad eller avklippt.
Vet du vad det är för sorter?
Det som vill bli en buske, det är inte så att det är krikon?
Gör saft på den, blir bra, eller frugan som gör så vet inte processen precis. Saften blir väldigt mörkblå. Även när man blandat ut den, även om man tar bara kanske 1/8-del saft mot vatten så blir resultatet mörkt mörkt blå-lila. Så måste vara något kraftigt färgämne i bären.Gangstersmed skrev:
Ska väl vara väldigt nyttig har jag hört men det krävs ju socker för att få den ätbar så det kanske går på ett ut... Testade bär direkt och det blev som kruttorrt i käften.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 257 inlägg
Jag har hört att aronia med fördel plockas "frostnupna", vilket man förvisso själv kan åstadkomma med frysen i efterhand.
Ja aronia ska frysa en gång, precis som slånbär. Mina föräldrar odlade aronia och gjorde både saft och sylt. Ofta blandade de lite aronia i annan saft också, för färgens skull. Men aronia saft är faktiskt riktigt gott. Mer som dricka än saft om nu någon fortfarande minns skillnaden.
Grenar som går i varandra och skaver på varandra är ju bra att ta bort oavsett trädslag. Jag skulle ta det nu, men trädbeskärningen har för mig ofta blivit först i mitten av september pga tidisbrist och det har gått bra ändå (Stockholm/Sörmland). Ta bara några få väl valda mindre grenar så slipper du få en massa lodräta vattenskott nästa år. Fortsätt hellre beskärningen om ett år om du inte får bort "allt" nu. Trädvård är "slow gardening" 🙂DennisCA skrev:Det är ju trevligt, det andra trädet har aldrig gett frukt på de 4-5 år vi haft det så vi trodde inte det kunde.
Plommon kan vara lite knepiga och ger nästan inga frukter alls vissa år och mängder med frukt andra år, och det kan ta många år innan unga träd ger frukt.
Det går utmärkt nu. Men ofta vill man inte beskära innan man har skördat men det beror bara på att man riskerar att skada frukten om man håller på och grejar i trädet.DennisCA skrev:
Bor trädet långt norr ut kan september tom vara lite sent. Träd ska hinna vintra in om man beskär under växtsäsongen. Prunus blöder och ska därmed inte skäras under våren och försommaren. Det är ett litet fönster man har på sig med andra ord.