Inte ett jota.
Skulle behövas klippas gräs och ta bort fallfrukt, mycke äpplen i år, men bilmeck var tvunget att gå före.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 2 till
  • Laddar…
Klippt en okänd buske, små gula blommor på våren innan bladen som ramlar av efter typ 3 dagar.
Klippt den varje höst i samma höjd för att få sikt ut från sovrummet.
Nu tog jag 3 dm längre ner, under de knölar med många spröt som bildats efter varje klippning.
Inte vacker nu, kanske skulle man ta den vid fotknölarna ??
Om den inte överlever får jag anledning att plantera nått roligare, men få upp rötterna är nog inte enkelt, den har stått där i 32 år.
En kraftig buske i en trädgård nära ett hus med rött träpanel och blå dörr, grenar och bladstrån ligger på marken runt busken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedklippt buske framför en röd husfasad med fönster, svensk flagga, cykel och annan växtlighet i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen klippta grenar från en buske ligger på stenplattor. Busken har små knoppar och taggiga stammar som visar tecken på tidigare beskärningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Inte längre okänd 😃

[länk]
Tack.
 
Tittat på björnbären. Vilken är den taggiga jävla busken som växer på fel plats, och vilken är den planterade?
Närbild på två buskar där den ena har gröna blad och växer runt en träpåle, omgivna av kvistar och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Björnbärsbuskar med omogna bär och gröna blad bredvid grönska, där en del är planterade och andra växer på fel plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Dagens skörd, från ett av tre träd.
Grön kärra på gräsmatta fylld med äpplen tillsammans med ett äppelplockarverktyg under ett träd i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Lyllo, vår körsbärsskörd bestod i år av ett(1) körsbär. Fåglarna äter upp allt.
Då fick ju fåglarna nått iaf...
Här fick vi ett bär ... punkt och det möglade typ 😳
 
  • Ledsen
mexitegel
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Dagens skörd, från ett av tre träd.
[bild]
Fortfarande världens bästa uppfinning.. äppelrullaren.. hehe :p
 
  • Gilla
  • Älska
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Pysslar på i trädgården mest varje dag (lite i taget, är bara glad att det funkar.. rätt "hjälpmedel" och lite piggare leder!)

I förrgår var det projekt "hugga-ner-den-dumma-fläderfan" (som fått växa fritt i tre år, vanligen hugger jag ner dem 2 ggr om året).. men nu så ska den inte få skrapa väggen mer..

Böljande gröna buskar och övriga växter längs en stenmur på en trädgårdsbaksida med en halvvinge av en röd fasadvägg synlig. Stege synlig till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är eg två.. en invid väggen och så har det kommit en ny 130 cm ifrån den första .. 😳

Stapel med stenar och tegelstenar vid sidan av en stenvägg med två små fönster; viss vegetation och ogräs på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Puts väck.. (nästa projekt blir att flytta stenen.. tror jag ska återanvända den o mura/limma ihop dem till en rabattkant under nya balkongen). Det mesta ogräset är ryckt (inte finstädat fogar..) men inte bortkrattat än..

💪😎

Stenläggningen på innergården är finare än den var när vi flyttade in.. har kämpat hårt med den ett tag....... min plattrensare/fogrensare har fått jobba hårt (tog några år innan vi kom överens.. men nu är jag glad över den.. när jag inte längre kan "sitta på backen")

Jag måste erkänna dock att jag tog faktiskt hjälp med att börja rensa bort det värsta på ena halvan (för det var så förvuxet i fogarna).. en liten "trädgårdstomte" kom och rensade järnet i några timmar (för mig, väl spenderade kronor.. då jag fick en liten kickstart/hjälp att komma igång så jag hann hänga med.. allt växer så fort på våren/försommaren.. speciellt ogräs). Men sen gjorde jag resten och lagom tills våra semesterfirare kom ner var allt färdigrensat.. (fast man får ju underhålla hela tiden)

Ogräs växer mellan stenplattorna på en innergård, bredvid ett vitt putsat hus och en röd trävägg. En blå hink med gräs står på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går fort åt helskotta om man inte vaktar...

Trädgård med stenlagd gårdsplan, ett träd vid sidan av ett vitputsat hus med svart tak, metallring fylld med blommor, gröna träd och en röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgården med stenlagt gång, en vit vägg, en Spade, två trästubbar, ett äppelträd och en grön gräsmatta på vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev fint! Dock är gruskanten åter igen lite ogräsbeklädd.. men jag har som sagt svårt att vara därnere :/ (längst upp vid husväggen är det gräslök/persilja o nått ogräs hehe)
 
  • Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Fortfarande världens bästa uppfinning.. äppelrullaren.. hehe :p
Jag har sålt in den till flera kollegor. Kan man på provision tro? 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Fortfarande världens bästa uppfinning.. äppelrullaren.. hehe :p
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag har sålt in den till flera kollegor. Kan man på provision tro? 🤔
Dagens "skörd".
En korg med nyplockade äpplen står på gräsmattan vid foten av ett äppelträd, tillsammans med ett äppelplockarverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo lysande uppfinning, kör med Biltemas (prutat och klart)
[länk]
Just nu är det en massa "småäpplen" som ramlar ner som inte plockaren klarar så bra men gräsklipparroboten får mosa dessa utan problem.
Gardenas tar de små, men kräver lite mer jobb, lättare att backa in dom av någon outgrundlig anledning.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Gardenas tar de små, men kräver lite mer jobb, lättare att backa in dom av någon outgrundlig anledning.
Jo men beror ju främst vilken växtzon man bor i och just nu har roboten har inga problem med småäpplen.
Sen när fallfrukten blir större är det ett måste att ta bort äpplena, "tjong" så sitter ett äpple fast i en gräsklipparkniv.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Gardenas tar de små, men kräver lite mer jobb, lättare att backa in dom av någon outgrundlig anledning.
Har också gardenas och den tar riktigt små äpplen och även mosiga.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.