rampante rampante skrev:
Hur blev resultatet?
Nja, det blev väl inte riktigt bra.
Gångväg med stenplattor vid natt, ojämna kanter, inramad av träkant, mörk belysning, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plattbitarna jag gjöt blev bara ca 25mm tjocka, så de sprack naturligtvis. Ska göra nya i vår och då tänker jag lägga i armering. Fast det var kul att prova hur man gör.

• Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
S
Keiller Keiller skrev:
Nja, det blev väl inte riktigt bra.
[bild]
Plattbitarna jag gjöt blev bara ca 25mm tjocka, så de sprack naturligtvis. Ska göra nya i vår och då tänker jag lägga i armering. Fast det var kul att prova hur man gör.
Är nog lättare att platsgjuta.

S sinuslinus skrev:
Är nog ännu lättare att kapa till färdiga plattor om man ska få rätt färg...

• Haha
  • Gilla
G-83 och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det är det säkert men jag ville prova att göra formar också. Alltid lär man sig nåt.

F fribygg skrev:
Är nog ännu lättare att kapa till färdiga plattor om man ska få rätt färg...
Det har du nog rätt i. Men vilken färg de hemkörda plattbitarna skulle få visste jag inte förrän efteråt. Inte för att det stör mig så särskilt mycket men jag ville som sagt testa nåt jag inte gjort förut.

Och jag vet ännu inte om jag gjuter nya eller om jag köper mig en vinkelslip, några diamantskivor och ett par plattor att kapa. Det är i alla fall ingen panik.

• Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vad avundsjuk jag blir. Tänk vilken fin lövkompost det där blir. :love: Det har gått så långt att jag överväger att ta med löv från vårt andra hus. Eller att räfsa löv från en liten kommunal gröning tvärs över gatan. Om jag går ut tidigt en morgon är det nog ingen som ser mig.
Fråga grannarna om de vill ha hjälp med krattning och att få löven bortkörda "när du ändå håller på"?
Pappas granne hjälper pappa, hans pappa har för lite träd, så han "stjäl" min pappas. Lovade honom att han får köra arboristutbildning till våren också.

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fråga grannarna om de vill ha hjälp med krattning och att få löven bortkörda "när du ändå håller på"?
Pappas granne hjälper pappa, hans pappa har för lite träd, så han "stjäl" min pappas. Lovade honom att han får köra arboristutbildning till våren också.
Våra grannar har inga träd...

• Ledsen
Anna_H
  • Laddar…
Isolerat årets nyplanteringar från hjortarna..
Ett hus med veranda, fönster, staket och nyplanterade träd skyddade av galler på höstig mark.
Skapa konto

Trädgård, nysatta träd med skyddsnät, gröna buskar, röd stuga i bakgrunden, molnig himmel, höstfärger, gångvägar, mulch.
Skapa konto

Trädplantering skyddad av stängsel, höstiga löv, fuktig trädgård och en björk i bakgrunden.
Skapa konto

Atsaleaburen och en thuja som smakade i vintras:
Trädgård med staket, fallna löv, gräs, buskage och träd på molnig dag.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Bra hjort (y).

• Gilla
  • Haha
mrmlz och 9 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Isolerat årets nyplanteringar från hjortarna..
[bild]
[bild]
[bild]

Atsaleaburen och en thuja som smakade i vintras:
[bild]
Bra påminnelse. Framåt vårvintern hade rådjuren antagligen hunnit bli fullständigt utsvultna och gick på saker jag trodde borde vara helt oätliga, som thuja.

halper halper skrev:
Bra påminnelse. Framåt vårvintern hade rådjuren antagligen hunnit bli fullständigt utsvultna och gick på saker jag trodde borde vara helt oätliga, som thuja.
Jodå, de åt en massa thuja, bort med allt det gröna så högt de nådde. Kvar blev de bruna torra risiga kvistarna. Såg för jäkligt ut så vi beslöt rädda vad som räddas kan, dvs klippte bort allt det risiga och fick dehär ståtliga :rolleyes: träden. Inget ätbart under hjorthöjd inför vintern :p
Två gröna konformade träd på en gräsmatta med löv, bakgrunden visar en skog och himmel.
Skapa konto
Trädgård med rostig metallpaviljong omringad av höga barrträd och vissna buskar, stenbelagd gångväg, ingen människa.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Noramasen och 10 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Jodå, de åt en massa thuja, bort med allt det gröna så högt de nådde. Kvar blev de bruna torra risiga kvistarna. Såg för jäkligt ut så vi beslöt rädda vad som räddas kan, dvs klippte bort allt det risiga och fick dehär ståtliga :rolleyes: träden. Inget ätbart under hjorthöjd inför vintern :p
[bild][bild]
Man får göra det bästa av situationen. Funkar sämre om man tänkt sig en insynsskyddande häck :p

halper halper skrev:
Man får göra det bästa av situationen. Funkar sämre om man tänkt sig en insynsskyddande häck :p
Javisst, vi hade nog en sån också.
Ett vitt enfamiljshus med garage, uppfart, björkträd, molnig himmel, intilliggande häck och bil.
Skapa konto
Enframiljshus och garage i ett soligt, lugnt bostadsområde med blå himmel och trädbeklädda bakgrunder.
Skapa konto
Häck av barrväxter, flaggstång, asfalterad yta, snörester, blå himmel delvis molnig, bostadsområdes naturbakgrund.
Skapa konto
Ett grått hus med röda takpannor, omgiven av träd, under en molnig himmel, med pågående trädgårdsarbete.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Javisst, vi hade nog en sån också.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Jävlar vad hungriga de där hjortarna ska ha varit/mätta de ska ha blivit...:crysmile:

• Gilla
  • Haha
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Plockat två hinkar äpplen från trädet. Finns nog tre hinkar kvar. Ingrid Marie, krispiga och söta.

Räfsat lite löv och spritt över vitlöken som kommit i backen. Det blev tre rader, runt 30 klyftor totalt.

Hittat en spännande svamp(lav?) i grönmattan:
Otydligt foto av vita svampar på en grön mossa täckt mark.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
kashieda kashieda skrev:
Plockat två hinkar äpplen från trädet. Finns nog tre hinkar kvar. Ingrid Marie, krispiga och söta.

Räfsat lite löv och spritt över vitlöken som kommit i backen. Det blev tre rader, runt 30 klyftor totalt.

Hittat en spännande svamp(lav?) i grönmattan:
[bild]
Bilden är ju lite oskarp, men ser ut som det vi hade här; https://www.byggahus.se/forum/threa...-pa-vart-graes-slemsvamp.394796/#post-3921033

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.