996 784 läst · 8 051 svar
997k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Renoverare
· Uppsala
· 1 812 inlägg
Arboristen var här idag.. så nu har vi bokstavligen plockepinn på gården..
Målet var att jag ville ha bort 2/3 av vårt fina.. men stora .. trassliga äppelträd..
Sa att det inte gjorde något om det blev klippning nästa år igen pga lite stress på trädet.. det hade växt ut åt alla håll och störde mig! (Skuggade rosen bakom, var på väg med grenar mot logtaket.. stenläggningarna var halvt övervuxna.. på höjd alltså.. men man ska kunna gå på gångar..)
Vi fick passa på att plocka upp/av äpplena vi ville ha..
De flesta var riktigt stora i år (precis som trädet..) jämfört med tidigare år!
Blev 2/3 på backen… kommer få bära pinnar i många dagar!
Förutom äppelträdet (vi lät baksidans äppel o päronträd vara, de är i topptrim).. så tog vi ner en mellanstor lönn som nästlat sig in i baksidans äppel o päronträd.. jäklar vilken skillnad det blev på hela baksidan när det åkte ner!
Togs bort några mindre lönnar också.. några almar.. några skockar med 5 m höga hasslar.. (vill ha tillbaka lite utsikt på innergården).. några sidostammar till x (vet ej vad det var ) som slog emot hustaket.. några större bokgrenar kring lilla växthuset och vid hussidan .. jo.. det putsades på en rönn oxå, så lastbilarna som kommer till gården.. inte ska behöva skrapa bilarna.
Sedan fick det räcka för dagen.. fast det blev lika mycket kvar (ett pilbestånd), 1-2 stammar gigantiskt körsbärsträd.. stora flädrar och några andra grenars växer in omkrymper gården..)
Målet var att jag ville ha bort 2/3 av vårt fina.. men stora .. trassliga äppelträd..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sa att det inte gjorde något om det blev klippning nästa år igen pga lite stress på trädet.. det hade växt ut åt alla håll och störde mig! (Skuggade rosen bakom, var på väg med grenar mot logtaket.. stenläggningarna var halvt övervuxna.. på höjd alltså.. men man ska kunna gå på gångar..)
Vi fick passa på att plocka upp/av äpplena vi ville ha..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De flesta var riktigt stora i år (precis som trädet..) jämfört med tidigare år!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Blev 2/3 på backen… kommer få bära pinnar i många dagar!
Förutom äppelträdet (vi lät baksidans äppel o päronträd vara, de är i topptrim).. så tog vi ner en mellanstor lönn som nästlat sig in i baksidans äppel o päronträd.. jäklar vilken skillnad det blev på hela baksidan när det åkte ner!
Togs bort några mindre lönnar också.. några almar.. några skockar med 5 m höga hasslar.. (vill ha tillbaka lite utsikt på innergården).. några sidostammar till x (vet ej vad det var ) som slog emot hustaket.. några större bokgrenar kring lilla växthuset och vid hussidan .. jo.. det putsades på en rönn oxå, så lastbilarna som kommer till gården.. inte ska behöva skrapa bilarna.
Sedan fick det räcka för dagen.. fast det blev lika mycket kvar (ett pilbestånd), 1-2 stammar gigantiskt körsbärsträd.. stora flädrar och några andra grenars växer in omkrymper gården..)
Beskurit äppelträd.
Och förberett skydd för blodfläder, ska på ett nät. Rådjuren o hararna mumsade på den rejält förra vintern så den inprincip började om på nytt iår.
Logga in
Skapa konto
Och förberett skydd för blodfläder, ska på ett nät. Rådjuren o hararna mumsade på den rejält förra vintern så den inprincip började om på nytt iår.
Logga in
Skapa konto
pust, hann bli nervös där ett tag.. trodde bägge bilderna va klippning av äppelträd - dvs att äppelträdet var borttaget! (Det hade varit en rejäl snaggning..)K kattlucka skrev:
Såg nu att ni planterat blodfläder !
Rensat lite ogräs. Tänkte att det är lika bra att gräva ner ett par decimeter så man får bort lite av rötterna.
Egentligen så gräver jag för att jag är för snål för att köpa ett gymkort. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hålet än. En hel del tallar till höger utanför bild och rötterna börjar bli tjocka, så vågar inte gräva längre ditåt. De stora stenarna måste delas upp lite, ty jag förmår inte flytta dem i sina helheter.
Var kan man köpa kilar för att spräcka sten och finns det några av godtagbar kvalitet som rekommenderas en nybörjare?
Egentligen så gräver jag för att jag är för snål för att köpa ett gymkort. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med hålet än. En hel del tallar till höger utanför bild och rötterna börjar bli tjocka, så vågar inte gräva längre ditåt. De stora stenarna måste delas upp lite, ty jag förmår inte flytta dem i sina helheter.
Var kan man köpa kilar för att spräcka sten och finns det några av godtagbar kvalitet som rekommenderas en nybörjare?
Klart du ska gräva ett hål .
Jag har spräckkilar och borr från HME tools som funkar bra; Spräckkilar 24mm x 190mm - HME TOOLS AB - Sten Spräckning www.sten-spräckning.se (xn--sten-sprckning-dib.se)
Jag har spräckkilar och borr från HME tools som funkar bra; Spräckkilar 24mm x 190mm - HME TOOLS AB - Sten Spräckning www.sten-spräckning.se (xn--sten-sprckning-dib.se)
Ja, ett välgrävt hål ger en inre tillfredställelse och är den grund på vilken framtida projekt vilar.mexitegel skrev:
Hur ska man tänka vad gäller längd och bredd/diameter på kilarna? Finns det några tumregler och/eller anledningar att välja små/korta respektive stora/långa?
halper skrev:Rensat lite ogräs. Tänkte att det är lika bra att gräva ner ett par decimeter så man får bort lite av rötterna.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Passa dig då det inte blir som det här avsnittet i Creepypodden om pappan som grävde ett hålhalper skrev:Rensat lite ogräs. Tänkte att det är lika bra att gräva ner ett par decimeter så man får bort lite av rötterna.
https://sverigesradio.se/artikel/6751267